Gå til innhold

Hver tredje jobb kan bli erstattet av roboter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Journalister som skaper nyheter vil nok aldri bli erstattet, men journalister som leser av og oversetter kan enkelt bli erstattet av automasjon. Nettsider kan fort bli fylt opp av automatisk oversatte artikkler basert på "interesse tags" som er satt opp av leser.

Saken er egentlig en ren gladsak, men slik journalisten fremstiller saken så kan det virke som han føler seg truet. Se bare på ordbruken: "Se hvilke jobber som ikke er truet." "potensielt dystre eller lystige spådommene" "Hver tredje jobb eller mer er i fare".

 

Ser man mer overordnet på automatisering så kan vi si at 1/3 av oss kan ta seg fri fra jobben resten av livet uten at det totale velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan redusere arbeidsdagen sin fra 7,5 til 5 timer uten at velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan jobbe 3 dagers uke a 8 timer i stedet for 5-dagers uke a 7,5 timer. Alternativt at alle kan øke ferien fra 1 måned/år til 4,5 måneder/år. Alternativt at alle kan øke sitt velstandsnivå (varer og tjenester) med 50%, uten at man trenger å jobbe mer enn i dag for det. Fasiten er nok en god kombinasjon av alle disse positive effektene, uten noe nevneverdig negativt ved seg.

 

Gladsaken er stilt i et ufortjent skeptisk lys.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Journalister som skaper nyheter vil nok aldri bli erstattet, men journalister som leser av og oversetter kan enkelt bli erstattet av automasjon. Nettsider kan fort bli fylt opp av automatisk oversatte artikkler basert på "interesse tags" som er satt opp av leser.

Saken er egentlig en ren gladsak, men slik journalisten fremstiller saken så kan det virke som han føler seg truet. Se bare på ordbruken: "Se hvilke jobber som ikke er truet." "potensielt dystre eller lystige spådommene" "Hver tredje jobb eller mer er i fare".

 

Ser man mer overordnet på automatisering så kan vi si at 1/3 av oss kan ta seg fri fra jobben resten av livet uten at det totale velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan redusere arbeidsdagen sin fra 7,5 til 5 timer uten at velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan jobbe 3 dagers uke a 8 timer i stedet for 5-dagers uke a 7,5 timer. Alternativt at alle kan øke ferien fra 1 måned/år til 4,5 måneder/år. Alternativt at alle kan øke sitt velstandsnivå (varer og tjenester) med 50%, uten at man trenger å jobbe mer enn i dag for det. Fasiten er nok en god kombinasjon av alle disse positive effektene, uten noe nevneverdig negativt ved seg.

 

Gladsaken er stilt i et ufortjent skeptisk lys.

 

 

Enig, dette er i utgangspunktet en gladsak, men det blir litt dystrere fordi politikken i så liten grad ivaretar de positive sidene, istedet blir forskjellene i samfunnet større, og folk som gjør noe viktig tjener (relativt sett) lite, og mange folk som ikke bidrar det fnugg til samfunnet tjener masse.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Journalister som skaper nyheter vil nok aldri bli erstattet, men journalister som leser av og oversetter kan enkelt bli erstattet av automasjon. Nettsider kan fort bli fylt opp av automatisk oversatte artikkler basert på "interesse tags" som er satt opp av leser.

Saken er egentlig en ren gladsak, men slik journalisten fremstiller saken så kan det virke som han føler seg truet. Se bare på ordbruken: "Se hvilke jobber som ikke er truet." "potensielt dystre eller lystige spådommene" "Hver tredje jobb eller mer er i fare".

 

Ser man mer overordnet på automatisering så kan vi si at 1/3 av oss kan ta seg fri fra jobben resten av livet uten at det totale velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan redusere arbeidsdagen sin fra 7,5 til 5 timer uten at velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan jobbe 3 dagers uke a 8 timer i stedet for 5-dagers uke a 7,5 timer. Alternativt at alle kan øke ferien fra 1 måned/år til 4,5 måneder/år. Alternativt at alle kan øke sitt velstandsnivå (varer og tjenester) med 50%, uten at man trenger å jobbe mer enn i dag for det. Fasiten er nok en god kombinasjon av alle disse positive effektene, uten noe nevneverdig negativt ved seg.

 

Gladsaken er stilt i et ufortjent skeptisk lys.

 

 

Så en 1/3 skal få mer fri, mens resten skal jobbe som før? Det sier seg vel egentlig selv at dette vil ha noen negative sider ved seg? Om en robot tar over jobben din er nok ikke arbeidsgiver interessert i å betale for deg videre. Da mister du jobben eller går ned i stilling. Ingen av delene er positivt såfremt man ikke velger det selv. Inntekt minker eller forsvinner. Mens 2/3 jobber som før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Så en 1/3 skal få mer fri, mens resten skal jobbe som før?

Nei, da må du nok lese innlegget mitt på nytt. Hint: "Fasiten er nok en god kombinasjon av alle disse positive effektene, uten noe nevneverdig negativt ved seg."

 

Resten av innlegget ditt ser alt for snevert og isolert på saken. Se på den overordnede samfunnsøkonomien i å enten beholde levestandard og jobbe mindre, eller jobbe like mye og få vesentlig høyere levestandard, eller en kombinasjon med litt bedre levestandard og litt mindre jobbing.

 

AtW tar derimot opp et interessant poeng: Hvordan den økonomiske fordelingen i samfunnet vil påvirkes. Det mener jeg er mye mer styrt av politiske prosesser enn hvor langt automatiseringen har kommet. For å illustrere deg kan jeg føye på ennå et alternativ: 1/3 kan NAVe i stedet for å jobbe uten at resten må jobbe mer, eller at noen må gå ned i levestandard.

 

Apropos det å stå utenfor arbeidslivet, kan vi også vurdere å senke pensjonsalderen.

 

Ser vi internasjonalt på det, kan vi avstå fra gevinstene i vestlige land mot at verdens ca 1 milliard fattige heves til et nivå med grei levestandard.

 

Men som sagt: Ingen av disse enkeltalternativene vil få all gevinsten alene. Det vil bli en kombinasjon av alle disse positive effektene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Journalister som skaper nyheter vil nok aldri bli erstattet, men journalister som leser av og oversetter kan enkelt bli erstattet av automasjon. Nettsider kan fort bli fylt opp av automatisk oversatte artikkler basert på "interesse tags" som er satt opp av leser.

Saken er egentlig en ren gladsak, men slik journalisten fremstiller saken så kan det virke som han føler seg truet. Se bare på ordbruken: "Se hvilke jobber som ikke er truet." "potensielt dystre eller lystige spådommene" "Hver tredje jobb eller mer er i fare".

 

Ser man mer overordnet på automatisering så kan vi si at 1/3 av oss kan ta seg fri fra jobben resten av livet uten at det totale velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan redusere arbeidsdagen sin fra 7,5 til 5 timer uten at velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan jobbe 3 dagers uke a 8 timer i stedet for 5-dagers uke a 7,5 timer. Alternativt at alle kan øke ferien fra 1 måned/år til 4,5 måneder/år. Alternativt at alle kan øke sitt velstandsnivå (varer og tjenester) med 50%, uten at man trenger å jobbe mer enn i dag for det. Fasiten er nok en god kombinasjon av alle disse positive effektene, uten noe nevneverdig negativt ved seg.

 

Gladsaken er stilt i et ufortjent skeptisk lys.

vell om vi skal ha så mange roboter så blir det stor etterspørsel av vedlikeholds arbeidere så det er alltid arbeid (roboter kan vell ta vedlikehold av roboter igjen men det ville blitt mye dyrere siden dei må vedlikehold igjen :p)

med innblanding av protester og kostnader vil nok bare 1/4 eller mindre del i realiteten bli erstaten om det var mulig.

 

og at du får mindre arbeidsdager eller timer betyr ikkje at du får same lønna elelr høgere times betalt. for tiden din, dette blir ein stygg ulv. med så mange som har så mye fritid og mange vil alltid ta eit tak ein sitte på ræva hjemme for tjene mer så blir verdien på arbeidere lavere (som og see forsjelen på krav for 50 år siden og i dag generelt på jobb markedet med tanke på hvor mange flere vi er)

 

blir arbeidere for dyre pågrunn av lover så blir jo roboter mer attraktive og billigere så ein ny ondcirkel blir skapt, det blir neppe noen forslag at du må ansette X antall mennesker i ein bedrift

 

men derimot om roboter var snakk om skal være med og hjelpe hverdagen som verktøy og maskiner gjør i dag? ja takk, da ser jeg positive i det. venter fårsat på sveve bilen

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg et fremtidig problem hvor man må være høyt utdannet eller over gjennomsnittet intelligent for å rettferdiggjøres en jobb.

 

Hva skal dagens lavtlønnede leve av i fremtiden når roboter gjør jobben deres? Samlebånd, hygiene, kassa, etc etc

 

Klart det åpner for nye stillinger som robotutvikling og vedlikehold, men for noen som ikke har tilgang til det nivået så blir de rett og slett ubrukelige i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derre skriver at man jobber mindre .

Men man må jo tjen like mye som før på kortere tid

jeg lurer da på om det strengt at ikke vil øke prisen ?

 

Samtidig så må man finne på noe å gjøre i den ekstra fritiden .

Sa bruker man sikkert ekstra penger.

Blir det da ikke plass til flere jobber for sysselsette de som har fri ?

Nå har jeg bare tenk lit overfladisk her , men tro om ikke det vil gå den veien ?

 

 

Det er nevnt 10 yrker som kan bli automatiser , som om de blir ful stendig automatisert

 

Fotomodeller er vel det som er mins sannsynlig blir automatisert. skal man bare bruke data genererte tegninger ?

Ellers ser jeg ikke hvordan de 9 andre yrken kan forsvinne helt.

En robot er ikke så god til alt

og noen må jo være der for passe på robotene eller gjør det den ikke kan.

det gjelder spesielt ting som krever forskjellig form for nøyaktighet som dog ikke blir gjentatt for ofte , som klokkereparasjoner og handsømmer

 

Slik jeg forstår det så er jo en eiendomsmegler ganske personlig

 

et spill der man må bruke en dommer går jo mye ut på skjønn selv om man skal følge regler.

det tviler jeg for at man vil få til med en pc ( robot)

 

 

Og hvordan en kokk lager meten er jo også ganske personlig selv om de følger en oppskrift

 

En radiovert som prater kan ikke erstattes med maskiner

 

Når dert gjelder postbudet .

Hvor mange tror at alle må hente posten sin på faste hete steder.

Det er jo ikke alle som bor like enkelt til i forhold til nærmeste postkontor ( les butikk med post fasiliteter )

 

Så jeg er ganske overbevist at denne listen er over drevet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100% automatisert arbeid med roboter og fusjon/fisjon som energikilde. Om bare NSA, EU og andre organisasjoner kunne sluttet å drive påler mellom landene så kunne vi kanskje oppnådd mer fortere og alle blitt gladere.

 

Jeg skal hvertfall bli glad den dagen jeg kan overse 5 roboter som gjør jobben for meg istedenfor at jeg står der selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...