Gå til innhold

Hver tredje jobb kan bli erstattet av roboter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Journalister som skaper nyheter vil nok aldri bli erstattet, men journalister som leser av og oversetter kan enkelt bli erstattet av automasjon. Nettsider kan fort bli fylt opp av automatisk oversatte artikkler basert på "interesse tags" som er satt opp av leser.

Saken er egentlig en ren gladsak, men slik journalisten fremstiller saken så kan det virke som han føler seg truet. Se bare på ordbruken: "Se hvilke jobber som ikke er truet." "potensielt dystre eller lystige spådommene" "Hver tredje jobb eller mer er i fare".

 

Ser man mer overordnet på automatisering så kan vi si at 1/3 av oss kan ta seg fri fra jobben resten av livet uten at det totale velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan redusere arbeidsdagen sin fra 7,5 til 5 timer uten at velferdsnivået synker. Alternativt at alle kan jobbe 3 dagers uke a 8 timer i stedet for 5-dagers uke a 7,5 timer. Alternativt at alle kan øke ferien fra 1 måned/år til 4,5 måneder/år. Alternativt at alle kan øke sitt velstandsnivå (varer og tjenester) med 50%, uten at man trenger å jobbe mer enn i dag for det. Fasiten er nok en god kombinasjon av alle disse positive effektene, uten noe nevneverdig negativt ved seg.

 

Gladsaken er stilt i et ufortjent skeptisk lys.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Journalister som skaper nyheter vil nok aldri bli erstattet, men journalister som leser av og oversetter kan enkelt bli erstattet av automasjon. Nettsider kan fort bli fylt opp av automatisk oversatte artikkler basert på "interesse tags" som er satt opp av leser.

Saken er egentlig en ren gladsak, men slik journalisten fremstiller saken så kan det virke som han føler seg truet. Se bare på ordbruken: "Se hvilke jobber som ikke er truet." "potensielt dystre eller lystige spådommene" "Hver tredje jobb eller mer er i fare".