Gå til innhold

Bekreftet: AMDs neste prosessor må utsettes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"AMD trenger virkelig et nytt produkt som slår an nå, og Kavari skal være en god kandidat. Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det kan være kjekt for forbrukere flest at Intel får litt mer konkurranse i dette markedet."

 

Det dyreste er ikke alltid det smarteste valget i lengden.

Om Intel virkelig får Monopol på markedet nå om en stund, så får vi nok aldri vite hvor lave prisene egentlig skulle ha vært på markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de integrerer GPU på en entusiast CPU. Hvor mange har bruk for den integrerte grafikk løsningen egentlig?

 

Den dagen skjermkortet tar kvelden og maskinen står i fire steiner på grunn av dette er kanskje du også glad for at du har et skjermkort i reserve, dog endel svakere.

Lenke til kommentar

Den dagen skjermkortet tar kvelden og maskinen står i fire steiner på grunn av dette er kanskje du også glad for at du har et skjermkort i reserve, dog endel svakere.

Jeg vil heller slippe å betale ekstra for integrert GPU. Visst skjermkortet ryker, så får jeg bare dra å kjøpe en ny en :)
Lenke til kommentar

Dra hvor? Byen jeg bor i selger ikke enkeltkomponenter så her må jeg fint vente den tiden det tar for nettbutikker å sende nytt, eller kjøre bil i noen timer. Kan selvfølgelig hende jeg har ett kort liggende en plass men om det fungerer vet jeg ikke.

 

For deg er det kanskje bare å dra til andre enden, men for meg blir det en tur som sannsynligvis må legges til en helg.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor det mases om at dette er AMD sin "entusiast" modell. Dette her blir neste generasjon A6, A8 og A10, mens neste generasjon FX prosessorer er spådd å komme ut 1q eller 2q 2014. Dette er den fullspekkede prosessoren som går under kodenavnet Steamroller. På samme måte som Richland kjører Piledriver CPU kjerner så kjører Kavari Steamroller kjerner...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de integrerer GPU på en entusiast CPU. Hvor mange har bruk for den integrerte grafikk løsningen egentlig?

 

De godt over 90 % av PC brukerene som bare har diverse kontorapplikasjoner og spiller av en video i ny og ne....

Statoil har f.eks noen titallstusen maskiner som ikke trenger noe mer.

 

Det at integrert grafikk levert av AMD nå er så sinnsykt mye bedre enn den gamle gjør bare at hvermansen som ikke trenger noe særlig uten problemer kan sette på alt av HD matriale og se videoer uten problemer.

Det kan man forøvrig enkelt også gjøre med Intel sin integrerte HD 3000 og seinere, kanskje en av de før også....

 

Angående APU til entusiast marked så sliter jeg litt med å forstå det selv, men leverer de en god APU til neste år, så kan det jo være morro å prøve den å kjøre den integrerte GPU i crossfire med passende skjermkort.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de integrerer GPU på en entusiast CPU. Hvor mange har bruk for den integrerte grafikk løsningen egentlig?

Dette er ikke en prosessor designet for deg personlig. Kaveri-brikkene skal dekke et helt produktspektrum for vanlige folk i alle aldre med ulike behov og budsjetter. Alt fra bærbart til stasjonært. Jobb og privat. Om noen prosent av brukerne ikke bruker den integrerte GPUen (og APUen overlater TDP-budsjettet til CPU-delen) så er det ingen krise.

 

Kaveri er rettet mot det generelle publikum (FM2+ sokkel) mens FX-serien (AM3+) er rettet mot blant annet spillere. Jeg er mer overrasket over at de ikke har puttet GPU inn i FX-serien ennå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de integrerer GPU på en entusiast CPU. Hvor mange har bruk for den integrerte grafikk løsningen egentlig?

 

Nå inneholder dagens GP-GPU'er (General Purpose Graphics Processing Unit) mye prosesseringskraft for flyttallsberegninger, samt stor parallelliseringskraft. Dette kan i dag utnyttes til *mye* annet enn bare til å beregne lys, skygger og andre visuelle effekter. Til mange oppgaver så er en slik løsning *enormt* mye raskere enn enhver generell CPU. Ikke uten grunn at intel også har begynt å satse kraftig i den retninger, men enn så lenge er dette ett av få områder som AMD fremdeles har et tydelig forsprang på.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en prosessor designet for deg personlig. Kaveri-brikkene skal dekke et helt produktspektrum for vanlige folk i alle aldre med ulike behov og budsjetter. Alt fra bærbart til stasjonært. Jobb og privat. Om noen prosent av brukerne ikke bruker den integrerte GPUen (og APUen overlater TDP-budsjettet til CPU-delen) så er det ingen krise.

 

Kaveri er rettet mot det generelle publikum (FM2+ sokkel) mens FX-serien (AM3+) er rettet mot blant annet spillere. Jeg er mer overrasket over at de ikke har puttet GPU inn i FX-serien ennå.

Prosessoren skal også blir den første entusiastmodellen som tar i bruk HSA, en arkitektur som blant annet lar skjermkort- og prosessordelen utveksle minnekapasiteten.

99,9% av entusiastene har et skjermkort å da blir den integrerte GPUen bare overflødig.

Lenke til kommentar

For det første er ikke Kaveri en enkelt prosessor (entall), det er en hel serie. For det andre er selv ikke toppmodellen beregnet for entusiaster selv om Hardware.no eller VRZone måtte påstå det.

 

kaveri-investor-roadmap-1024x576.png

2013_mobile_roadmap.png

 

 

 

Kaveri er for mainstream desktop, alt-i-ett PC-er og mainstream og performance bærbare PCer. Tenk hvermansen sin stasjonære, PC-er med alt integrert i skjermen og vanlige bærbare (ikke noe Alienware-greier)

Lenke til kommentar

HSA (Heterogeneous System Architecture) lar CPU og GPU adressere samme minne. HSA er et bredt samarbeid mellom mange hardwareleverandører for å ta i bruk OpenCL i programmer. HSA sender programinstruksjoner til den regneenheten som gjør jobben best. Noen ganger gjør GPU en bedre jobb enn CPU og omvendt. HSA minneaksess gjør bytting av regneenhet smidigere og raskere enn uten HSA. Dette er bare et ledd i en større utvikling. Om noen år vil CPU og GPU samarbeide mye tettere og mer effektivt. Det blir utenkelig å kjøpe en prosessor som mangler en så viktig del og må være avhengig av en ekstern koprosessor på et separat kort i maskinen.

 

Hvis noen her husker helt tilbake til da 386-prosessoren (ALU heltallsregneenheten) og koprosessoren 387 (FPU flyttallsregneenheten) var separate prosessorer akkurat som CPU og GPU har vært det fram til ca nå, så ble etterfølgeren en 486 som hadde begge regneenhetene i samme prosessor, akkurat som APU i dag inneholder både CPU og GPU. Det er i prinsippet det samme som skjer i dag. Flere ting integreres i en brikke og resultatet er stor ytelseforbedring i oppgaver som benytter begge deler. Ingen vil i dag gå tilbake til å ha FPU som ekstern brikke ett eller annet sted i PCen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

HSA (Heterogeneous System Architecture) lar CPU og GPU adressere samme minne. HSA er et bredt samarbeid mellom mange hardwareleverandører for å ta i bruk OpenCL i programmer. HSA sender programinstruksjoner til den regneenheten som gjør jobben best. Noen ganger gjør GPU en bedre jobb enn CPU og omvendt. HSA minneaksess gjør bytting av regneenhet smidigere og raskere enn uten HSA. Dette er bare et ledd i en større utvikling. Om noen år vil CPU og GPU samarbeide mye tettere og mer effektivt. Det blir utenkelig å kjøpe en prosessor som mangler en så viktig del og må være avhengig av en ekstern koprosessor på et separat kort i maskinen.

Høres så fint ut på papiret, men det er og blir ikke sånn i praksis.

 

Dette kommer i overskelig fremtid til å kreve at programmerere skriver om deler av programmene sine som er egnet for å kjøre på en GPU. Når vi ser hvor tregt det har gått med å skrive gode parallelle programmer for vanlig multicore prosessor så ser jeg ikke veldig lyst på dette.

 

Når det gjelder at GPU og CPU kan adressere samme minne så har vi allerede hatt det en stund... Nvidia kom med dette på Fermi arkitekturen.

Lenke til kommentar

Tipper at ting som eksempelvis produksjon for PS4 tar litt av fokuset vekk fra andre satsninger?

 

Utrolig at de har vært nødt å selge alle fabrikker, det var en ny nyhet for min del. Taper ikke AMD litt på å utsette det og så presenterer oss med sånn litt gammel teknologi når det først slippes på markedet?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...