Gå til innhold

Alle skolebarn i LA skal få gratis iPader


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye penger det til noe som kanskje ikke gir bedre læregevinst.

Det tror jeg absolutt det gjør.

 

Nå fikk ikke jeg med meg hvilken aldersgruppe disse iPadene var tiltenkt, men uansett så vil det nok hjelpe flere av elevene mot høyere karakter. :)

 

Nettbrett er jo genialt i lære-sammenhegn.. veldig mye man kan få ut av et nettbrett. Da får man jo også (forhåpentligvis) oppdaterte lærerbøker til enhvertid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor betaler de 5950 kroner per nettbrett?

Fordi de får med "ekslusiv programvare" vil jeg tro :wee: . Og fordi de gunstigste avtalene kommer via offentlige etater som betaler blindt for ingenting. Er ikke uvanlig at det dukker opp saker hvor offentlige etater har spydd penger inn i ingenting av ingen annen grunn enn at de kan.

 

Dette er en massiv fordel for Apple, fordi elevene vender seg til Apple sin programvare, og dermed kommer til å fortsette med Apple - og de bruker penger på Apple-butikken, og Apple-utstyr.

Kvalmende egentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det tror jeg absolutt det gjør.

 

Nå fikk ikke jeg med meg hvilken aldersgruppe disse iPadene var tiltenkt, men uansett så vil det nok hjelpe flere av elevene mot høyere karakter. :)

 

Nettbrett er jo genialt i lære-sammenhegn.. veldig mye man kan få ut av et nettbrett. Da får man jo også (forhåpentligvis) oppdaterte lærerbøker til enhvertid.

Brukt på riktig måte, så vil et nettbrett kunne være et veldig bra hjelpemiddel. Dog, så synes jeg PC er et bedre verktøy pga tastatur.

Men hvor realistisk er det å tro at dette bare gir positive resultat? PC-bruken på videregående har for mange forvandlet tre års skolegang om til tre års bruk av Facebook.

Lenke til kommentar

Brukt på riktig måte, så vil et nettbrett kunne være et veldig bra hjelpemiddel. Dog, så synes jeg PC er et bedre verktøy pga tastatur.

Men hvor realistisk er det å tro at dette bare gir positive resultat? PC-bruken på videregående har for mange forvandlet tre års skolegang om til tre års bruk av Facebook.

Vel, nå er det jo laget spesifiserte apper til disse ipadene som skal brukes i forbindelse med skolen.. Tror ikke det blir så mye vissvass der som det hadde blitt om alle hadde fått en laptop. Kan jo koble til hvilket som helst bluetooth tastatur til ipaden om det behøves da. ;)

Lenke til kommentar

Dette er kjempebra! Klart vil det bli ramaskrik over hvor dritt iPad er, men i forhold til app-utvalg til utdanningsformål tror jeg det var riktig valg. De kjørte en omfattende undersøkelse i forkant av dette hvor iPad scoret best blant elevene og lærerne.

 

Hvorfor betaler de 5950 kroner per nettbrett?

 

De kjøper iPader med mye forhåndsinstallert programvare og en utvidet 3 års garanti.

 

Brukt på riktig måte, så vil et nettbrett kunne være et veldig bra hjelpemiddel. Dog, så synes jeg PC er et bedre verktøy pga tastatur.

Men hvor realistisk er det å tro at dette bare gir positive resultat? PC-bruken på videregående har for mange forvandlet tre års skolegang om til tre års bruk av Facebook.

 

Min erfaring er at det for barn føles mer naturlig å bruke touchskjermer for å gjøre ting. Det er også store fordeler når det kommer til brukervennligheten på nettbrett ettersom de er mye simplere enn en PC. Administratorene kan lett legge inn programmene man skal bruke, og blokkere det som ikke skal brukes. Jeg ser helt klart store fordeler med nettbrett kontra PC på de fleste områder. Ta f.eks. en kikk på programmet DragonBox og les litt om det. Det programmet burde fått mye mer oppmerksomhet enn det har fått, helt genialt!

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Mye av prisen er nok programvare. Skal de ha alle bøker over på iPad kommer det nok kosten ganske mye penger.

 

I høyere utdanning er fort bokbudsjettet på 5000kr pr år.

På sikt kan dette kanskje være en god løsning. Regner med avtalen også innebærer opplæring/utdanning av personell. I tillegg vil retting av feil og oppdateringer av læreverk være noe lettere.

 

Jeg har hatt noen bøker på PDF jeg har brukt under høyere utdanning, å må si at det er greit. Det tar litt tid til å begynne med å finne fram, men når en har brukt det litt kan man ofte finne fram raskere enn man gjør på gamle måten.

Lenke til kommentar

Det finnes interface til pc'er som er like lette å bruke som nettbrett, og selv med touchscreen trenger ikke disse å være noe dyrere enn en ipad til 6000kr.

 

Det å skrive på en touchskjerm vs et ordentlig tastatur er sammenlignbart med å vaske gulvet med en tannbørste istedenfor en gulvmopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å skrive på en touchskjerm vs et ordentlig tastatur er sammenlignbart med å vaske gulvet med en tannbørste istedenfor en gulvmopp.

 

For en enorm overdrivelse. Du ser ikke fordelen med nettbrett kontra PC i utdanning? For hvis du faktisk ikke klarer å se det, så tror jeg ikke det nytter uansett hva noen sier.

 

 

Jeg har hatt noen bøker på PDF jeg har brukt under høyere utdanning, å må si at det er greit. Det tar litt tid til å begynne med å finne fram, men når en har brukt det litt kan man ofte finne fram raskere enn man gjør på gamle måten.

 

Fysj! Bøker i PDF er forferdelig! Håper for ALL del det ikke blir praksis å lansere bøker i PDF-format. Tregt, uoversiktlig og utnytter ingen fordeler med nettbrett annet enn at det er papirløst. Man skriver ikke ut apper i bokform og man burde heller ikke kopiere bøker til nettbrettform. Ikke til læring. Se et par eksempler her på hvordan bøkene burde vært(anatomi og astronomi)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...