Gå til innhold

Test: FRITZ!Box 6840 LTE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det som derimot er litt underlig er at det ikke er en eneste WAN-port her. Greit nok at det er en 4G-ruter, men hadde den hatt en WAN-port ville produktet blitt veldig mye mer anvendelig.

Det er veldig få rutere i "hjemmeklassen" som har mer enn ett WAN/(bein/interface). Denne har 4G og den burde vel også hatt 3G/Edge som alternativ dersom 4G ikke var tilgjengelig.

 

Dersom de hadde lagt til et standard RJ45 WAN(bein/interface) i tillegg så blir software (brukergrensesnitt) fort komplisert for folk, særlig om boksen tillot samtidig bruk av interface'ene. Det kunne imidlertid blitt en sexy greie også i heimen dersom den f.eks. kun benyttet 4G (3G/Edge) som failover WAN, men ellers benyttet kablet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvordan måler en smarttelefon med 4G og ruterfunksjon seg mot en boks som Fritz? Kunne vært interessant å vite.

Forskjellen er vel primært rekkevidden på det trådløse nettet. Det kan vel dessuten bli litt mye for en telefonen om du har flere brukere på det trådløse nettet. Er det bare deg som skal bruke greia tror jeg en telefon er like greit som denne boksen.

Lenke til kommentar

Har aldri egentlig skjønt meg på dette med ruter og modem. Vil ikke hastigheten på en ruter bli bestemt av hastigheten man betaler for eller har tilgjengelig? Hvor jeg bor har jeg kun tilgang på 4MB hastighet og dette opplever jeg som ekstremt tregt, så tregt at når kjerringa sitter på Youtube eller streamer så kan jeg like godt bare gå å legge meg fordi jeg bare så vidt kommer inn på google.no

 

Jeg får altså ikke oppgradert til noe raskere via nettleverandøren, men vil en slik ruter løse problemet mitt eller vil jeg ende opp med den samme kjipe hastigheten.

 

Eventuelt finnes det noen løsninger der ute som vil gi meg raskere nett, bortsett fra det å måtte flytte? Jeg kunne da sagt opp det jeg bruker nå og heller betalt for noe som faktisk fungere bra, selv om det koster.

 

For å bruke et eksempel kan jeg legge til at mobildataen jeg bruker er raskere enn det trådløse hjemme, det sier vel litt :p

Lenke til kommentar

Hvordan måler en smarttelefon med 4G og ruterfunksjon seg mot en boks som Fritz? Kunne vært interessant å vite.For 3000,-kr er man jo langt på vei i pris til de beste smarttelefonene.

 

Nå skal vel enhver boks som har en antenne stikkende ut i teorien klare å slå enhver smarttelefon på dekning ihvertfall.

 

Regner også med at den er mye bedre til å rute flere enheter enn en smarttelefon.

Lenke til kommentar

..

Du mener vel 4Mb?

Hva linje du får ut og inn fra internet bestemmes av tilbyderen. En ruter kan imidlertid ha mye større båndbredde internt.

 

Sjekk speedtest.com at du får den hastigheten du skal. Får du det, ligger ihvertfall ikke problemet i ruteren.

Lenke til kommentar

Du mener vel 4Mb?

Hva linje du får ut og inn fra internet bestemmes av tilbyderen. En ruter kan imidlertid ha mye større båndbredde internt.

 

Sjekk speedtest.com at du får den hastigheten du skal. Får du det, ligger ihvertfall ikke problemet i ruteren.

 

Ja jeg mener 4Mb hastighet :) Sjekket ut den nettsiden du linket til, men fikk bare masse reklame opp. Skal se om jeg ikke finner en slik testmåler et annet sted. Takk.

Lenke til kommentar

Du mener vel 4Mb?

Hva linje du får ut og inn fra internet bestemmes av tilbyderen. En ruter kan imidlertid ha mye større båndbredde internt.

 

Sjekk speedtest.com at du får den hastigheten du skal. Får du det, ligger ihvertfall ikke problemet i ruteren.

 

Da har jeg fått kjørt en test. Og jeg fikk disse resultatene: Download speed 2,90Mbps - Upload speed 0,38Mbps - Ping 24ms.

 

Dette sier ikke meg stort, men regner med at det ikke er stort å skryte av. Burde det også ikke være 4,0Mbps på download speed når jeg betaler for 4Mb?

Lenke til kommentar

Kunne vært intresant å bridge to 4G routere (over 4G altså), sett den ene som et 4G-AP og den andre som reciever. Tror det fungerer bedre en WiFi, WiFi er så sensitiv til støy. Tenker gode avstander i ikke helt fri sikt :-)

 

Kan ikke se om dere skriver ikke om denne kan fungerer som 4G AP.. Kan den?

Lenke til kommentar

Jo. Dette burde du klage på hvis du ikke får mer. Men sjekk noen ganger til. Adressen er speedtest.net.

Men greit å luke ut evt andre problemer først; Hva ruter har du? Kjører du kablet eller trådløst?

 

Det viste seg at jeg kunne oppgradere til 8Mb linje, dette er noe som kommet nylig så jeg bestilte dette i samme slengen. Jeg testet trådløst, men fikk beskjed av Telenor at testen måtte gjøres med kabel og at ingen andre enheter måtte være koblet til nettet når jeg utførte testen. Så nå må jeg vente noen uker til jeg har fått tilgang på de 8Mb og så kan jeg kjøre en test for å sjekke.

 

Jeg bruker den originale ruteren som fulgte med fra Telenor, den heter Zyxel. Tenkte at jeg skulle bytte ut denne med noe nyere og forhåpentligvis bedre. Tror du at jeg har noe særlig å hente ved å bytte til ny ruter?

Lenke til kommentar

Nå har vi ikke 4G dekning på hytta ennå, men om den blir som 3G dekningen har vært så kommer og går den. Og da er det liten nytte i en boks som er bundet til 4G. Idag har vi ICE, det funker relativt stabilt, om enn fryktelig treigt når det er mange på hyttene omkring som skal dele på båndbredden.

 

Jeg ringte Telenor for noen måneder siden og spurte, og svaret var som ventet: De kom ikke til å prioritere 4G utenfor allfarvei...

 

Nå sitter jeg hjemme på Nattlandsfjellet, og vi får ikke 4G-dekning hele tiden her heller....

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Asus sine nye, AC66U og N66U, har veldig bra trådløst, både rekkevidde og fart. Men bruker du kabel er det hipp som happ. Har du mulighet for kabel anbefaler jeg det.

 

Får dessverre ikke brukt kabel da maskinen står i et annet rom enn selve ruteren som står stua. Skal ta en kikk på den N66U, synes det er litt mye å legge i en ruter når jeg har så svakt nett i utgangspunktet, men da slipper jeg kjøpe ny den dagen vi flytter.

Lenke til kommentar

Helt enig i konklusjonen her. Årsaken til at denne ruteren kun har støtte for 4G, er at den egentlig er produsert som et svar på behovet i Tyskland. Der fikk mobiloperatørene krav om å bygge 4G i 800 MHz-båndet i distriktene før de fikk lov å bygge i byene. Dermed ble det behov for et modem som kunne gi DSL-liknende bredbåndshastigheter, i tillegg til at de rene mobiloperatørene plutselig kunne konkurrere med DSL-tilbyderne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...