Gå til innhold

Snart kan du slippe å skru av mobilen før avgang og landing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har strengt tatt ikke bruk for mobil på fly, uansett, men produsentene har da vel "utviklet" Flymodus for en grunn.

At man liksom må slå av mobiltelefonen helt er bare sprøyt,

da flymodus slår av alle signaler utad fra telefonen.

Man kan da fint bruke telefonen til musikk, spill o.l. uten at det går ut over de stakkarslige komponentene i flyet.

 

Lenke til kommentar

Joda, man må forholde seg til reglene, akkurat som at man ikke må kjøre fortere enn fartsgrensen.

Savner mer debatt om disse reglene, for slik de er formulert nå fremstår de som horribelt rigide.

Det kan godt tenkes at det finnes saklige og semi-vitenskapelige grunner til at man skal slå av, men da kan man vel fortelle om disse?

Det virker også merkelig at man må dilte etter FAA. Er det ikke lov å tenke selv?

Lenke til kommentar

Vel, regelen gjelder alt annet av elektrisk utstyr, ikke bare mobil. Samme om det er PC, MP3-spiller eller lydbok, alt skal av under take-off og landing. Inntil de reglene blir forandret. får dere forholde dere til det.

 

Nei dette er helt feil. Regelen gjelder KUN utstyr som mottar og/ eller sender signaler. Det er grunnen til at man har flymodus, det slår av sending/ motttak av signaler. Uansett så er vel utstyret på flyet like "sensitivt" under takeoff/ landing som når du er oppe i lufta. Det du egentlig mener er vel at magnetisk støy fra batteri kan tulle med instrumentene til flyet....... Ehrm, joa det kan vel skje :)

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke feil, dette er en del av instruksen du får høre når du flyr. Elektrisk utstyr skal være av under take-off og landing. Utstyr som inneholder radiosender eller mottaker skal være avslått under hele reisen. På noen fly får du bruke trådløst nettverk når flyet er i lufta, men det er et unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på høy tid at dette gjøres noe med. Så en mythbuster-episode, der de testet denne myten, og ingen signaler uansett mHz klarte å forstyrre flyet, forutenom èn eneste ubrukt eldgammel frekvens. De brukte et Frekvensaparat av noe slag, så det er vel ganske sikkert tipper jeg. Har vært klar over dette i lang lang tid, og fnyser av regelen. Bare fordi de fleste blindt følger en regel, betyr ikke det at det er hensiktsmessig, nødvendig eller fornuftig av den grunn.

 

Ved flere annledninger har jeg ikke giddet gjort noe med mobilen. Ingen fly har falt ned pga det foreløpig, og vil aldri heller, men setter den alltid i flymodus nå, så ingen skal bli livredde om de hører en meldingslyd eller to :p

 

Lenke til kommentar

ps: det var forresten "FCC" Federal Communications Commission, som forbød bruken av mobiler etc. Dette fordi bruken av telefoner fra fly gjør at telefonen må benytte seg av flere forskjellige telefon-master, noe som belaster telenettet mer enn under bruk på bakken. Flere flyselskap i europa og andre steder, forby heller ikke ikke mobil-bruk lenger.

Lenke til kommentar

Den der regelen om å skru av elektronikk under take off og landing har ingenting med elektronisk støy. Men mer om å være mer oppmerksom hvis det i tilfelle oppstår en nødsituasjon. Og da er det ikke lett å få kontakt hvis du har ørene proppet full med musikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar ikke feil, dette er en del av instruksen du får høre når du flyr. Elektrisk utstyr skal være av under take-off og landing. Utstyr som inneholder radiosender eller mottaker skal være avslått under hele reisen. På noen fly får du bruke trådløst nettverk når flyet er i lufta, men det er et unntak.

 

Ok, jeg har ikke hørt dette i instruksen (kanskje ikke fulgt med), men jeg har spurt flyvertinnene før takeoff og de har alltid sagt til meg at bare jeg slår av mobil så er det greit. Har sittet med både gameboy og mp3 spiller. Men men, jeg tenker ikke så mye over det alikevel. Slå av telefon gjør jeg alikevel på fly og andre elektroniske ting har jeg alltid fått ha på uansett landing eller takeoff.

Lenke til kommentar

For de av oss som bruker laptop, er det irriterende å måtte følge reglene og slå den heeeelt av. Tar så lang tid å lagre alle dokumenter før man slår av, og deretter starte den igjen.

 

Flott hvis det holder å bare lukke igjen lokket.

 

Jeg er selvsagt oppmerksom under sikkerhets-briefingen, jeg klarer fint å følge med på demonstrasjonen uten å måtte slå maskinen helt av.

Lenke til kommentar

Vel, regelen gjelder alt annet av elektrisk utstyr, ikke bare mobil. Samme om det er PC, MP3-spiller eller lydbok, alt skal av under take-off og landing. Inntil de reglene blir forandret. får dere forholde dere til det.

 

Du innbiller deg sikkert at jeg hører etter prekenen din når jeg heller ikke hører på tøvet til flyselskapene og, du....

Flymodus heter flymodus for en grunn, de har laget det til bruk på fly, da slår jeg ikke mobilen helt av, men sparer batteriet under turen og sparer tid ved landing.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...