Gå til innhold

BMWs elbil kan få elbilprisene til å stupe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes Volvo, BMW og kompisene kan ta det til seg at vi faktisk kjøper elbiler i Norge, og heller begynne med prøvesalg enn å bare fortsette å skryte av sine konseptbiler.

 

Leaf er ganske populær fordi det ser ut som en "ordentlig bil", men den har dårlig med reelle konkurrenter.

Lenke til kommentar

Hybrid er på verdensbasis en fornuftig løsning inntil rekkevidden blir lengre på elbiler. Men de fordelene man har lagt på ekte elbiler på det norske markedet er jo et insentiv for å kjøpe det i stedet. Det er forståelig at produsentene fokuserer, eller "er hekta" på hybrider, men Leafen selger jo bra her... Kunne godt tenke meg å se denne eller Volvo C30 Electric presse Leaf litt.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at denne bare har to sidedører, ikke fire som Leaf og at baksetene ser langt trangere ut. Her om dagen parkerte jeg ved siden av en Leaf med 3 barneseter montert i baksetene. To store seter i barnehagebarn-størrelse og ett babysete i midten. Jeg ble overrasket og imponert over det synet. BMW i3 ser som sagt mye trangere ut.

Lenke til kommentar

En ting med el-biler som mange ikke tenker på er hvor de får strøm fra. Strøm i dag blir stort sett laget av kull og olje. Meget liten andel av strøm som blir laget av vind, vann etc (fornybare kilder). Norge har stor andel fornybare strømkilder, men vi har ikke nok til å forsyne oss selv. Vi kjøper mye fra Tyskland som bruker kull i stor skala. Det at elbiler er miljøvennlige er en bløff som er dyttet ned i halsen på hvermansen. En annen ting er at hvis vi får fler el-biler så går også strømforbruket opp, da må vi importere mer strøm fra andre land som ikke har miljøvennlig produksjon av strøm.

 

El-biler er IKKE miljøvennlige, hvertfall ikke før vi produserer all strøm med fornybare/ ikke forurensende kilder! Men dette er vel bare tull ifølge mange der ute, spesiellt firmaene som selger denne skiten :p

Lenke til kommentar

Det er noen av oss som har garanti i strømabonnementet om at strømmen kommer fra fornybare kilder. Når jeg samtidig kan parkere fire-literen fra nittitallet unntatt av akkurat når jeg trenger den, så er det en ganske betydelig reduksjon lokalt. Samtidig er det en kar i sørøst-Europa som kanskje får litt dyrere strøm på grunn av det. Dyrere strøm betyr at det blir mer lønnsomt å utbygge "dyr" fornybar energi.

 

Det blir ikke brent mer kull, det er en begrenset ressurs, men kullet kan bli brent raskere. Samtidig vil fornybar energi komme raskere på nettet.

 

Så det er et komplekst bilde, for ja, vi bruker av den rene kraften som igjen betyr at den skitne kraften må brukes. Men den skitne kraften er allerede i dag billigere enn ren, og blir derfor brukt først uansett.

Lenke til kommentar

tommyb: Den garantien er bare tull, for det er alltids noen som ikke kjøper keiserens nye klær og da fungerer ikke systemet.

 

Som Zepticon sier, man kjøper elbil for billig forbruk, kollektivfelt, gratis parkering, mindre støy, fordi man slipper å kvele motoren i blant, mindre rykkete kjøring og fordi det er ansett som kult i mange miljøer. Eventuelle miljøgevensiter eller ulemper er bare noe som følger med på kjøpet.

 

blablabling: Norge er i gjennomsnitt nettoeksportør, ikke nettoimportør. CO2-kvotene setter et tak på utslippet, men også en slags bunn. Dette fører til at CO2-utslippet vil forbli omtrent den samme uansett forbruk av vannkraft. Den eneste norske kullkraftproduksjonen skjer på svalbard, i mangel av alternativet vannkraft.

Lenke til kommentar

Med tanke på at 99% av elektrisitetsproduksjonen i landet kjem frå vasskraft, er det generelt "rein" elektrisk energi me får i stikkontakten. Ein del energi blir sjølvsagt importert frå utlandet i enkelte periodar, men samanlikna med dei fleste andre land er ein elektrisk bil meir miljøvennleg her.

 

Kort batterilevetid og uvissheit rundt total levetid på batteria er framleis det som held denne bransjen tilbake. Tesla er den mest spanande modellen så langt, med sine påståtte 300-500 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort batterilevetid var et problem tidligere (NiMH og Pb), men har blitt er mindre problem etter at Li-Ion bilene kom på markedet. Li-ion sin levetid minner om LED. Lang ved lave temperaturer og kort ved høye temperaturer. Oppgitt levetid dvs. kjørelengde før 70% gjenværende kapasitet er ofte oppgitt til rundt 150 000 km og gjelder California/Florida-klima. I Norge kan dette ganges med 2. I Saudi-Arabia kan tallet deles på to. Biler som kjøpes målrettet for daglig småkjøring kjører gjerne kortere per år enn det bensin/diesel-biler gjør. 150 000 km i California, eller 300 000 km i Norge holder altså lengre i antall år enn det tilsvarende antall km gjør med diesel/bensin-motor. Rent konkret vil det si 15-30 år med et forbruk på 10 000 km/år. Husk at dette er til 70% gjenværende kapasitet. Lar vi bilen rulle på veien til den er 30 år/300 000 km i California - 60 år/600 000 km i Norge) så vil batteriet være nede på ca 50% gjenværende kapasitet. Taxikjøring lignende kjøremønster er selvsagt uaktuelt på grunn av ladetid så det er ingen kunder som vil telle 50 000 km/år med slike biler.

 

Kort oppsummert: Levetiden har blitt lang nok for et typisk bruksmønster.

Lenke til kommentar

Er Li-ion-batteria som er brukt i bil blitt brukt på lik måte tidlegare? Li-ion er jo mykje brukt i PC, mobiltelefon og liknande, og det er ikkje tvil om at batteriet i ein PC som er mykje brukt vil få drastisk mindre kapasitet etter nokre år. Kvifor vil ikkje dette skje med batteri i ein bil?

 

Finnes det bilar på markedet som har vore i drift i fleire år og går på Li-Ion-batteri?

 

Ein bil som kun kan gå 150 km før den må ladast er uaktuell for min del. Det vil ta fleire døgn å forflytte seg på tvers av sør-Norge.

Lenke til kommentar

"Det spørsmålet er ikke spesielt enkelt å svare på. Da Mitsubishi lanserte den første virkelige storselgeren her i Norge, i-MiEV, var det med en pris på rundt 240.000 kroner.

 

Så dukket Nissan opp med sin langt mer påkostede og «ordentlige» elbil Leaf, og den ble i utgangspunktet prissatt til 255.000 kroner"

 

Er plutselig 15.000 kr mer for en bil påkostet ?

Lenke til kommentar

Det finnes mange typer Li-ion batterier med litt ulik kjemi og oppbygning. Noen er designet for å vare ekstra kort, slik som dokumentert med en av de tidlige ipodene. Den var designet for å feile etter endt garantitid og var et av de første konsumentproduktene i den klassen med ikke utbyttbart batteri. Resultatet var planlagt kort levetid.

 

Li-Ion i biler er designet for lengre levetid, da det er et vesentlig punkt som mange har hengt seg opp i fra eldre elbiler med tidligere batteriteknologier. Det finnes en del levetidsanalyser på nett med blant annet nye Ford Focus sin batteripakke (tilsvarende som i Leaf og en hel rekke andre kommende elbiler).

 

Elbilene er ikke ment for å kjøre på tvers av Sør-Norge (delvis unntak: Tesla). Elbiler er ment for kortere kjøring. En nr 2-bil, konebil, bykjøringsbil etc.

 

Det optimale er som tommyb skriver, ladbare hybridbiler. Normalt bruksmønster er 80% av årlig kjørelengde i form av daglig småkjøring inntil noen få mil, noe som kan gjøres helt elektrisk selv med relativt små batterier. Resterende er 20% med lengre turer på bensin/diesel. Incentivene er dessverre ganske slappe så elbiler suser fremover på bekostning av den mer optimale teknologien.

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at denne bare har to sidedører, ikke fire som Leaf og at baksetene ser langt trangere ut. Her om dagen parkerte jeg ved siden av en Leaf med 3 barneseter montert i baksetene. To store seter i barnehagebarn-størrelse og ett babysete i midten. Jeg ble overrasket og imponert over det synet. BMW i3 ser som sagt mye trangere ut.

 

Ja, jeg kan ikke se at disse to egentlig er i konkurranse med hverandre utover å være elbiler. BMWen er sikkert fin for de som vil kjøre i bussfila langs Mosseveien og se kule ut i samme slengen, men noen familiebil er det ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...