Gå til innhold

HiB - Hva kan jeg forvente?


Anbefalte innlegg

Hallo. Forst og fremst har jeg lyst til aa si at jeg er ikke Norsk. Jeg skal prove saa godt som jeg kan aa forklare meg, men jeg vet at det er slitsom aa lese Norsk uten Norsk bokstaver, og med daarlig gramatikk.

 

Jeg skal tilbake til skolen naa til hosten, og har sokt kun hos HiB, siden jeg har familien min her. Jeg kommer sikkert inn som kjemiingenior, men jeg er litt skremt naa. Jeg er ikke Norsk, og er litt redd for at spraaken kommer til aa skade karakterene mine, pluss at jeg har ikke jobbet med matematik i det siste 2-3 aar, og took saann basic kjemi for 11 aar siden. Jeg har tenkt aa tar en oppfriskning i matematik og kjemi naa til sommer, men det er ikke akkurat mye tid til aa kommer meg paa plass igjen.

 

Da er sporsmaalet mitt: Hva kan jeg forvente? Noen som har erfaring fra kjemiingenior utdanning, eller som ingenior generelt her i Bergen? Blir jeg kastet rett inn i hoy matematikk og kjemi? Eller regner de med at noen er ikke saa sterk i realfag omraadene, og har en "tilvennings" tid?

 

Jeg vet at undervisning gaar paa Norsk, og det gaar helt fint, men hva med provene, og eventuelt eksamene? Er det mulig aa tar de paa engelsk, kanskje? Eller svare paa engelsk, i det minste?

 

Takk for svarene dine, og jeg beklager om dette var feil plass. Jeg vet ikke hvor jeg skal sporre, siden jeg finner ingen HiB forum, eller ingenior student forum eller noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke min skole eller mitt fagfelt, men: Du kan se på studieplanen her , så er det beskrevet under de enkelte fagene hva det er meningen du skal lære. Dessverre ser jeg ingenting om hva de forventer at du allerede kan, og jeg har heller ikke funnet noen fagsider fra høst-2012 (mange steder ligger sidene for tidligere semestre ute, og da kan man se på oppgaver og timeplaner og slikt der, for å få et inntrykk.)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene. Jeg har sett over studieplanen for, men det er vanskelig aa si hvor intensiv det er. Det er et halv aar med to forskjellige matemattiker, men det er en god del ting de skal dekkes ogsaa. Med saa lite tid, tenker jeg at det er en basic gjennomgang av hver enkelte del, uten mye fordypning, men ikke nodvendigvis. Og det er den usikkerhet som gjor meg litt skremt.

 

Og naar jeg skannet med veilederen hos HiB for noen maaneder siden, jeg fikk bred, generell svarene. "Det er avhengig av hva du mener er vanskelig." "Alle klarer det om de vil det." Osv.

 

Og naar jeg spurte om spraak, fikk jeg beskjed at norsken min var helt fint, og det var ikke noe problem, men, at UiB har kursene paa engelsk. Kursene bryr meg ikke om. Om laereren snakker norsk eller engelsk, er akkurat det samme for meg. Jeg tenker om naar jeg maa skrive oppgaven min, og sant.

Lenke til kommentar

Matematikk på HiB er så som så. Det første året vil hovedsaklig være R2 matte (matte fra videregående) som er bygd på for å løse andre ting + noe nye temaer. Jeg går ikke kjemi, men automasjons ingeniør. Så vanskelig å si akkurat hva slags temaer innen matte du vil komme borti. Men det er et helt greit nivå, ikke noe som er uoverkommelig. Begynner intergral, derivasjon etc. Noe du skal ha kunnskap i fra før.

 

Når det kommer til eksamen er jeg nokså sikker på at det skal foregå på norsk. Men du kontakte HiB og høre. Men mener eksamen skal besvares enten på nynorsk eller bokmål. Men kan hende de har et eget opplegg for studenter som ikke har norsk som morsmål.

 

Når det kommer til hva slags kjemi du kommer borti, så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Men vil tro at de vil bygge på det man allerede skal ha fra videregående.

Lenke til kommentar

Om det er akkrat det samme ting som var fra R2, så gå det greit. Repitisjon av det som jeg kunne før, må nok gå greit. Jeg var bare redd for at de skulle begynne å bygge på det fra R2, og da står jeg litt etter, og bruker meste parten av året bare for å komme meg igang igjen.

 

Kjemi var ikke krav til kjemiingeniør. (utrolig nok) Da regner jeg med at det er på en grunnlegende nivå til å begynne med, og det er litt vekt av skuldrene mine.

 

Tusen takk for svaret ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...