Gå til innhold

? 4K blir mainstream innen et par år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Dere bruker konsekvent bruk av ordet "strømming" i stedet for streaming, men lar være å bruke det norske ordet "vanlig" i stedet for mainstream? Jeg er for fornorsking, men denne bipolare språkbruken forvirrer.

 

 

Når det er sagt så synes jeg det er på tide at 4k blir vanlig. Oppløsningen på skjermer, både pc og tv, har stått på stedet hvil i alt for lang tid mens utviklingen av all annen teknologi fyker av sted. Skjønt har størrelsesøkningen på harddisker gått litt tregt i det siste, men dog.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Dagen hardware klarer å kjøre 4k. Ikke av beste kvalitet, men den klarer det.

 

Mitt ett og et halvt år gamle Radeon 7970 kjører 5760x1080 (6,22M pixler) helt greit på nyere spill under normale settings. Kontra 4k som (8,3M pixler).

 

Uansett klipp fra 2010 en kar som sitter på 6 skjermer a 1080p (12,4M pixler) og det ser jammen smooth ut:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lurer på hvor mye penger du må ut med for å game på native res når du har en 4k skjerm...alle grafikk kort til dags dato hakke sjangs så håper d kommer noen syke kort snart som også er billige

Du kan game i 4K i dag hvis du har en 4K skjerm og de mest vanlige GPU som støtter 4K (flere GPU modeller støtter 4K enn spesifikasjonene sier) men så lenge 4K skjermene bare har HDMI 1.4 så får du ikke mer enn 30Hz selv om skjermen er 120Hz. HDMI 2.0 kommer fra neste år med bedre spesifikasjoner.

Hvis 4K TV produsentene hadde vært litt smarte så hadde de sett at Gaming markedet ville være de første til å ta i bruk disse skjermene og inkludert en Displayport, men så lure har de ikke vært hittil.

 

Quick Look: DirectX 11 Gaming in 4K on Windows 8

 

1 Times utpakking video av Seiki 50" 4K TV med masse gaming;

Lenke til kommentar

Helvete heller! Og hvor mange år tar det da før 8K kommer, og 16K og 32K osv osv... Tipper sprangene kommer hyppigere og hyppigere, noe som verken er forbrukervennlig eller miljøvennlig. Når blir vi fornøyde? Uff, nei. ro ned, og la en teknologi får holde noen år før den på død og liv skal oppgraderes (ok, å har HD vært en stund, men dere tar poenget. Ting skjer for fort, se bare mobilindustrien)

 

Og nei, jeg er ikke 60 år, men 22.

Lenke til kommentar

Skulle ønske de la oppløsningsracet litt til sides nå og så mer mot bildefrekvensen. Gi oss 48/60 Hz bilde som standard. Langt mer behagelig å se på og viktigere enn oppløsning nå. Ekkelt å se på? Du blir fort vant til det og etterpå skjønner du ikke at du orket å sitte å se på lysbildeshow.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Helvete heller! Og hvor mange år tar det da før 8K kommer, og 16K og 32K osv osv...

Jeg tipper 8K drøyer i minst 10 år på grunn av diminishing returns. Kanskje 20 eller mer.

 

Men oppfriskningsrate og fargedybde tror jeg blir viktigere. Om 5 år er kanskje 12 bit/farge 4 subpiksler per piksel og 120 Hz det store og heite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Helvete heller! Og hvor mange år tar det da før 8K kommer, og 16K og 32K osv osv...
Jeg tipper 8K drøyer i minst 10 år på grunn av diminishing returns. Kanskje 20 eller mer.Men oppfriskningsrate og fargedybde tror jeg blir viktigere. Om 5 år er kanskje 12 bit/farge 4 subpiksler per piksel og 120 Hz det store og heite.

 

Håper det. Med mindre størrelsene på TVene vokser mye mer ser jeg liten grunn til å gå videre fra 4K, knapt nok grunn til å gå TIL 4K. Som Tommelom sier håper jeg mer på oppdateringsfrekvens og bildekvalitet, tink som ikke krever at resten av teknologien i stua må byttes ut. Med HD-TVene ble alle SD-medier ubrukelige, med mindre man liker å telle piksler. Med 4K er jeg redd det samme skal skje, og at spillkonsoller og blu-ray-spillere kommer til kort i forhold til den høye oppløsningen, og må byttes ut. Stress. Dyrt. Unødvendig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...