Gå til innhold

Bruker du fremdeles disse klassikerne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag fikk vi Windows 7 på skole PC-ene på ungdomsskolen, på tide.

 

Da lurer jeg på hva en skole i det hele tatt skal med Windows ?? Selv om XP er mye verre enn W7 er fortsatt problemet at systemet er sårbart for ormer og virus.

Siden Linux har alt det en skole trenger og mere til, der en kan surfe uten risiko for ormer og virus. Det finnes til og med en Linux versjon for skoler med sentral administrasjon.

 

I et land der politikerne sier de må spares penger og legger ned skoler, ville det ikke vært bedre å gå for åpne og rimelige løsninger som utnytter hardwaren bedre ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oppgraderinger av lisens er en gigantisk utgift. Om Microsoft ikke vil være snill med pris så er det ille ute for de som vil holde seg til XP neste år.

 

Jeg synes nå at spesielt offentlige tjenester har mye å tjene på å bytte til et fritt operativsystem, så slipper de å være i klørne til Microsoft eller Apple.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Siden Linux har alt det en skole trenger og mere til, der en kan surfe uten risiko for ormer og virus.

 

Dette er ikke helt riktig. Det er mindre sansynlig at Linux-maskiner blir "infisert" av datavirus i skrivende stund. Det vil, med den økende aktiviteten på Linux-platformen, komme virus for Linux også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I dag fikk vi Windows 7 på skole PC-ene på ungdomsskolen, på tide.
Da lurer jeg på hva en skole i det hele tatt skal med Windows ?? Selv om XP er mye verre enn W7 er fortsatt problemet at systemet er sårbart for ormer og virus.Siden Linux har alt det en skole trenger og mere til, der en kan surfe uten risiko for ormer og virus. Det finnes til og med en Linux versjon for skoler med sentral administrasjon.I et land der politikerne sier de må spares penger og legger ned skoler, ville det ikke vært bedre å gå for åpne og rimelige løsninger som utnytter hardwaren bedre ?

 

Mulig det. Ungdomskolen min benyttet seg av Linux. Det var for så vidt greit nok, men de fleste er vant til å bruke Windows, og det er vel noe skolen tar i betraktning før de eventuelt bestemmer seg for et operativsystem.

 

Grunnleggende Linux (åpne nettleser osv.) er ganske så selvinnlysende, men kan lett bli litt forvirrende i starten. Da satser vel heller skolene på Windows for å unngå vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Det er altså en vesentlig andel PC-brukere som fremdeles benytter seg av operativsystemet fra 2001.

Originale XP er fra 2001, men jeg tipper de aller fleste av de 38,99% benytter XP SP3 fra 2008. Selv kjøpte jeg en PC med Windows XP SP3 i 2009. Jeg har den fortsatt men den har ligget ubrukt et års tid. Kanskje jeg burde få ut fingeren og installere Ubuntu på den også snart?

 

Dette er ikke helt riktig. Det er mindre sansynlig at Linux-maskiner blir "infisert" av datavirus i skrivende stund. Det vil, med den økende aktiviteten på Linux-platformen, komme virus for Linux også.

Jeg tviler på det kommer noe særlig med virus til Linux, men det blir nok mange flere dumme brukere som kan gå på epost-scammer av typen "kopier og lim inn dette i terminalen og oppnå gull og grønne skoger". Man skulle vel tro at folk lærer litt sikkerhet og blir mindre naiv med tiden, men Nigeria-scam er vist fortsatt en multi-million industri.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig. Det er mindre sansynlig at Linux-maskiner blir "infisert" av datavirus i skrivende stund. Det vil, med den økende aktiviteten på Linux-platformen, komme virus for Linux også.

Det der er bare tull, og det kommer hver gang noen snakker om Linux mot Windows. Historien har vist at du tar feil, Mac OS var mye mer plaget av virus før de byttet til BSD-kernel enn det Windows var, selv om Mac OS hadde en betydelig mindre markedsandel på den tiden. Linux er dessuten i dag ansvarlig for mesteparten av nettjenester som vi alle bruker, hvis noen har lyst til å ramme flest mulig så vil det være ved å angripe Linux. Linux og BSD-varianter har flere viktige tiltak som gjør systemet mer robust mot angrep. F.eks. brukerrettigheter i hele kjernen, inkl. filsystemet, og Linux-distribusjoner har gjerne ekstra sandboxing med SELinux eller AppArmor i tillegg. De sikkerhetsfordelene OS X i dag har over Windows er ikke laget av Apple men arvet fra BSD, dessverre er Apple ignorant og har introdusert flere svakheter som f.eks. lagre passord til brukeren usikkert. Hvis det kommer virus fremover for OS X så er det ikke pga. brukermassen, men fordi (idioter) hos Apple ikke forstår sikkerhet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
For to år siden sa de også at WinXP skulle miste støtte om et år... Altså regnet jeg med at støtten forsvant i fjor. Tydeligvis ikke...

Forlengelsen skyldes vel den store markedsandelen. Noe som burde tale for ytterligere forlengelser. I hvert fall av muligheten til (re)aktivering og nedlasting av nåværende patcher.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...