Gå til innhold

Kan andre hente pakker med postoppkrav?


Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Hei!

Jeg lurer på om for eksempel moren min kan hente pakker jeg har bestilt med postoppkrav? Eller er det litt mistenkelig at noen andre enn meg kommer? Det er jo bestilt i mitt navn. Går det an at mamma bruker sitt kort til å betale med, eller bør hun bruke mitt? De ser jo uansett at kortet ikke er mamma sitt(om de tilfeldigvis skulle sett på det) med tanke på alderen.

 

edit: Lurer egentlig på det samme når jeg har betalt på nettet. At mamma kan hente pakken selvom det er jeg som har betalt og den står i mitt navn?

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYlo5C

Dette kommer vell helt an på hvor du har bestilt fra? Men når jeg bestilte fra komplett så dro moren min å hentet, mens alt sto under mitt navn. Hadde kanskje vært bra om du har legitimasjon at hun tar med det.

Har bestilt en pakke fra hm(postoppkravet) og en på nelly. Kan sende hende med meg kortet mitt om det er hun som henter, og håpe på det beste da. Takk!

Lenke til kommentar
04 Kan andre hente pakken for meg?

 

Andre kan hente pakker for deg såfremt ikke sender har bedt om legitimert utlevering.

Sendinger som må hentes av deg personlig, vil fremkomme på hentemeldingen. Noen sendinger som rekommanderte brev, kan i tillegg hentes mot fullmakt og original legitimasjon for både mottaker og den som henter.

Postkontorene kan nekte andre enn mottaker å hente pakker om de er i tvil om du er rett person eller har rett til å hente pakken på vegne av adressaten.

http://www.posten.no...ring-hjelpeside

 

Erfaringsmessig vil det og variere frå postkontor til postkontor. Enkelte er flinke til å be om legitimasjon, mens andre aldri spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre det er snakk om en rekommandert sending, så er det ikke noe krav til legitimasjon. Og dersom det er rekommandert, så få mottakeren til å skrive en fullmakt på et ark.

Det er ikke et absolutt krav til legitimasjon på vanlige pakker, men "Postkontorene kan nekte andre enn mottaker å hente pakker om de er i tvil om du er rett person eller har rett til å hente pakken på vegne av adressaten".

Lenke til kommentar

Likevel.... her betaler henter oppkravssummen. Ser da ingen grunn til at andre ikke kan hente pakken!

 

Det er vel en skjønnsvurdering, tenker jeg. Jeg, f.eks., henter ut pakker for min kone hele tiden, men så har vi da også samme etternavn, og betjeningen i butikken har sett oss sammen ofte. Hvis jeg bare troppet opp med en helt random hentelapp for en pakke til en eller annen fyr totalt ut av det blå er det ikke sikkert jeg hadde fått ut pakken. Selvsagt, må jeg nesten legge til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...