Gå til innhold

Hvorfor er ikke spill i kulturdelen av forumet?


  

37 stemmer

  1. 1. Er spill blitt kultur?

    • Ja, spill er kultur.
      21
    • Nei, spill er ikke kultur.
      0
    • spill er spill.
      14
    • vet ikke.
      1
    • Spill er sport.
      1


Anbefalte innlegg

Jeg hadde satt pris på en diskusjon om spill er kunst og kultur eller ikke.

 

 

Spill påvirker oss, på samme måte som bøker, filmer, musikk og serier påvirker oss. Det får oss til å tenke, diskutere og reflektere på alt fra samfunnsaktuelle saker til fantasifulle fremtidsvisjoner.

Det er sorg, kjærlighet, moraler, etiske spørsmål, lærdom, frihet, vanskelige valg, konsekvenser, tragedier o.s.v (om dere kommer på noe bare skriv :)

 

Så spørsmålet mitt er: hvorfor er ikke spill en kategori innenfor kultur?

Endret av SleepHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde satt pris på en diskusjon om spill er kunst og kultur eller ikke.

 

 

Spill påvirker oss, på samme måte som bøker, filmer, musikk og serier påvirker oss. Det får oss til å tenke, diskutere og reflektere på alt fra samfunnsaktuelle saker til fantasifulle fremtidsvisjoner.

Det er sorg, kjærlighet, moraler, etiske spørsmål, lærdom, frihet, vanskelige valg, konsekvenser, tragedier o.s.v (om dere kommer på noe bare skriv :)

 

Så spørsmålet mitt er: hvorfor er ikke spill en kategori innenfor kultur?

 

fordi folk er kjedelige, vi må vente et par år til før staten eller who ever the fuck it is, bestemmer seg for å registrere videospill som en kulturdel

Lenke til kommentar

fordi folk er kjedelige, vi må vente et par år til før staten eller who ever the fuck it is, bestemmer seg for å registrere videospill som en kulturdel

 

Jeg har alltid fått det for meg at det er folket som bestemmer hva kultur er. Det er ikke lederene våres som bestemmer hva som er kunst eller ikke, det er hva folket har behov for.

 

Se på spill industrien for 15 år siden, 18 års grense spill var ikke ettertraktet på grunn av at spill var en "barne" greie. Idag ser vi flere å flere spill til voksne komme ut på markede fordi spill tydeligvis ikke blir vokset vekk fra, dette er ett stjerne eksempel på at de eldre ikke forstår seg på de nye greiene, altså det som er "inn".

Nå sitter vi, altså dagens voksne ungdommer, med og uten barn å spiller. Spill er kultur, å det kommer til å bli mer kultur i det som årene går. Jo fortere spillene blir betraktet som kulturelle medier vil det bli respektert på det nivået mange spill burde bli. Jada, det er spill der ute som bare blir lagd for penger, akkurat som musikk, filmer og bøker. Men det betyr ikke at noen spill blir lagd av en regisør med en visjon på å gi en følelse, en opplevelse eller ett synspunkt til brukerne- Spill blir mer å mer interaktivt film.

Fremtiden blir fantastisk.

Endret av SleepHead
Lenke til kommentar

Så spørsmålet mitt er: hvorfor er ikke spill en kategori innenfor kultur?

Tipper jeg kan svare på denne(ikke noe offisiellt svar altså).

Men, uavhengig av om spill er kultur eller ikke, så er det ett såpass stort felt at jeg personlig syntes det er rett med en egen kategori for spill.

Lenke til kommentar

Tipper jeg kan svare på denne(ikke noe offisiellt svar altså).

Men, uavhengig av om spill er kultur eller ikke, så er det ett såpass stort felt at jeg personlig syntes det er rett med en egen kategori for spill.

 

Good point. Det er kanskje en hyllest at den ikke er under kultur kategorien.

Forumet hadde kanskje hatt godt av å ha flere underkategorier.

Lenke til kommentar

Foruminndelingen har vel mest praktiske og historiske årsaker, den er ikke til for å være et bilde på virkeligheten. Spill er en av de gamle hovedsøylene til diskusjon.no, sammen med data, mobil og foto, og derfor står disse for seg selv. Man kunne nok sagt at "samfunn" og de fleste av dens underkategorier "egentlig" er vel så betydningsfulle som hele resten av forumet til sammen, men diskusjon.no er i utgangspunktet et teknologiforum.

 

Når det gjelder avstemningen synes jeg den mangler et åpenbart alternativ - "spill er spill". Det er det eneste som er sant i alle sammenhenger. Kulturbegrepet er på den ene siden svært varierende, på den annen side vil jeg mene at i enhver gitt sammenheng har enten spill alltid vært kultur, eller det kan aldri bli det. Jeg forstår gameres behov for en identitetsmarkør, men er det ikke bedre å etablere den som noe eget, verdig, i stedet for å prøve å klemme den inn i allerede aksepterte kategorier?

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill er utvilsomt kultur (Gamer.no sitt motto er jo "spill er kultur", så vi vet hva tek-nettverket sitt standpunkt er), men sånn som det er nå er det altså sideordna. Med spill som en betydelig større kategori enn kultur. Ville vært unaturlig med underordning, da spill-forumet er en så viktig del av diskusjon.nos historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill er utvilsomt kultur (Gamer.no sitt motto er jo "spill er kultur", så vi vet hva tek-nettverket sitt standpunkt er), men sånn som det er nå er det altså sideordna. Med spill som en betydelig større kategori enn kultur. Ville vært unaturlig med underordning, da spill-forumet er en så viktig del av diskusjon.nos historie.

 

Helt enig.

 

Husker jeg så en relativt stor Gamer.no banner med det motto over en av hangardørene på HWlan 05 da jeg jobba der som security. :)

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Ja, spill er definitivt kultur. Men på forumet er spill en egen hovedkategori som er større enn kulturdelen. Som Herr Brun påpeker ville det da vært unaturlig å underordne spill under kultur.

 

Samtidig, hadde jo vært en mulighet, dersom det går an, å legge spill som en underkategori på kultur i tillegg til at man beholder den som en hovedkategori?

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Spill påvirker oss, på samme måte som bøker, filmer, musikk og serier påvirker oss. Det får oss til å tenke, diskutere og reflektere på alt fra samfunnsaktuelle saker til fantasifulle fremtidsvisjoner.

Det er sorg, kjærlighet, moraler, etiske spørsmål, lærdom, frihet, vanskelige valg, konsekvenser, tragedier o.s.v

 

Finnes mange slike spill ja, men stort sett er ikke folk interessert i sånne spill, og det er heller ikke Gamers redaksjon når man ser på karakterene de forskjellige spillene får. Spill er vel forsåvidt kultur (hva er vel ikke det?), men kunst er det stort sett så langt unna som det går an å komme, om man ser på hva som selger. Derfor har ikke spill den respekten den fortjener, fordi de spillene som faktisk påvirker tankene og følelsene våre på den måten du beskriver får liten oppmerksomhet.

 

Når det gjelder hvorfor spill ikke er under kulturdelen til diskusjon.no, så er det nok bare praktiske grunner til det.

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...