Gå til innhold

– Vi overlevde EA-kjøpet fordi vi var erfarne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Zeschuk legger heller ikke skjul på at oppkjøpet av EA i 2007 var vanskelig, men står fast på at BioWare greide å holde på sin autonomi."

 

Den må han dra lengre på landet med. Spill før og etter de slo seg med EA forteller det meste av deres autonomi.

 

Mass Effect 2 og Dragon Age: Origins er vel rimelig godt ansett. Personlig synes jeg både Mass Effect 3 og Dragon Age 2 også er glimrende spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det vet sikkert du også om du har orientert deg at du er en av de får som mener Dragon Age 2 er et fantastisk skill. Mass Effect 3 var bedre på gameplay, men story delen hadde tapt seg dramatisk fra de 2 forrige.

 

Dragon Age Origins mener jeg på var ferdig i det de slo seg med EA. Mass Effect 2 var vel under utvikling da. Mass Effect 2 kvittet seg med mer eller mindre alle RPG elementer, men spillet i seg selv var så bra at det i mitt tilfelle er tilgitt.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

"overlevde EA".. Jaja dette var et magisk utsagn. Dragon age 2 som var 100% søppel(spesielt sammenlignet med forgjengeren) og mass effect 3 som var et bra spill mekanisk men hadde latterlig story(i forhold til mass effect 1 og 2). De overlevde ikke de ble gjennomsnittlige. Jeg venter ikke lenger i spenning på neste bioware spill for de har skuffet for mye.

 

The old republic var en brøler av de virkelig store. Hvordan kan de si at de har gjort det bra når de 3 siste spillene over 2 år har blitt annsett som under industristandard?

Lenke til kommentar

Ja, men det vet sikkert du også om du har orientert deg at du er en av de får som mener Dragon Age 2 er et fantastisk skill. Mass Effect 3 var bedre på gameplay, men story delen hadde tapt seg dramatisk fra de 2 forrige.Dragon Age Origins mener jeg på var ferdig i det de slo seg med EA. Mass Effect 2 var vel under utvikling da. Mass Effect 2 kvittet seg med mer eller mindre alle RPG elementer, men spillet i seg selv var så bra at det i mitt tilfelle er tilgitt.

 

Nå var det først og fremst slutten på Mass Effect 3 som ble kritisert. Har ikke hørt så mange si at resten av historia var dårlig? Jeg opplevde i alle fall å bli sugd inn i den (på samme måte som med de to første Mass Effect-spillene)

 

Lenke til kommentar

Like greit at han går av! Den store feilen med EA var at de ville konkurrere med WoW, noe som de ikke klarte. Og Før Swtor ble laget har fansen allerede sagt ifra at de ville ha Kotor 3. EA nektet å høre på fansen og lagde Swtor. Den eneste grunnen til at Swtor solgte bra i starten var bare fordi det fantes mange Star Wars fans. Men med kjedelig online spill så kan man ikke holde Star Wars fans online lenge.

Lenke til kommentar

Ja, men det vet sikkert du også om du har orientert deg at du er en av de får som mener Dragon Age 2 er et fantastisk skill. Mass Effect 3 var bedre på gameplay, men story delen hadde tapt seg dramatisk fra de 2 forrige.

 

Dragon Age Origins mener jeg på var ferdig i det de slo seg med EA. Mass Effect 2 var vel under utvikling da. Mass Effect 2 kvittet seg med mer eller mindre alle RPG elementer, men spillet i seg selv var så bra at det i mitt tilfelle er tilgitt.

 

Dragon Age: Origins kom ut help på tampen av 2009, altså to og et halvt år etter sammenslåingen.

Lenke til kommentar

Ja Dragon Age var et bra spill, men man merket godt "konsoll grepet" både ved altfor mye cutscenes b-film ish og kamravinkler. Etter dette nærmet det seg mer og mer Rene B-filmer der man kunne springe fra A til B mens man kunne spille med en hånd å spise popcorn med den andre. Man merket Godt Familievennligheten (konsolliering) tok over for å selge til et mye bredere publikum, spilbarheten og utfordringene forsvant som det så ofte gjør med konsoll spill (få unntak som Deamon soul\Wipepout).

 

Innbiller meg at dette er årsaken til at de "pluttselig" ble drittlei mediet.

 

Jeg vet det er et sultent marked der ute etter spill som ikke ber om Unnskyld hver j... gang man ikke skulle mestre det for så å ta deg i hånden å føre deg videre i spillet men som tvært imot trykker deg ned i søla om du ikke er dyktig nok, så man får bare prøve igjen. Bla Kickstarter prosjekt viser dette tydelig.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

The Old Republic kunne tjent inn igjen budsjetett om de hadde splittet opp spillet i single-player kampanjer og solgt de separat. Spillet er ikke så ille som folk vil ha det til. Det burde bare aldri blitt gitt ut som ett MMO.

At EA har hatt alt for mye innflytelse på Biowares senere produkter er utenfor enhver tvil. DA2 og ME3 er egentlig ikke sååå ille i bunnen, men Biowares gode arbeid har druknet i forenklinger og dumheter som kun er der for å kunne brukes i EAs markedsføring (Les: Isabellas pupper i DA2). Og kompromiss gir ikke ofte bra kunst.

Lenke til kommentar

I og med at BioWare ikke har produsert noe som ikke var middelmådig på det beste de siste 10 årene kan jeg godt skjønne at de er lei. Kreativiteten der lå åpenbart hos Interplay/Black Isle, og med dem døde den. Tilbake stod BioWare med sin kompetans på spillmotor-utvikling, men uten noe nevneverdig talent innen kreativitet eller spilldesign.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Dragon Age: Origins kom ut help på tampen av 2009, altså to og et halvt år etter sammenslåingen.

 

Det hadde riktignok også vært i utvikling allerede før 2004, over tre år før denne sammenslåingen, så hvor massive endringer de kunne ha gjort så sent er diskutabelt.

Lenke til kommentar

Det hadde riktignok også vært i utvikling allerede før 2004, over tre år før denne sammenslåingen, så hvor massive endringer de kunne ha gjort så sent er diskutabelt.

 

Som trolig er grunnen til at spillet fortsatt hadde en viss kvalitet i forhold til deg jeg også nevnte i min forige post ) .

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det hadde riktignok også vært i utvikling allerede før 2004, over tre år før denne sammenslåingen, så hvor massive endringer de kunne ha gjort så sent er diskutabelt.

 

To og et halvt år er rikelig med tid til å gjøre store endringer. Du kan i praksis bygge et nytt spill på den tiden. Hvor mye som ble gjort eller ikke gjort er vanskelig å si. Til sammenligning ble hele Skyrim utviklet på tre år.

 

I tillegg har an jo Awakening, som mange mener er det beste stykket innhold i Dragon Age-serien, som ble utviklet under EA i sin helhet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

To og et halvt år er rikelig med tid til å gjøre store endringer. Du kan i praksis bygge et nytt spill på den tiden. Hvor mye som ble gjort eller ikke gjort er vanskelig å si. Til sammenligning ble hele Skyrim utviklet på tre år.

 

I tillegg har an jo Awakening, som mange mener er det beste stykket innhold i Dragon Age-serien, som ble utviklet under EA i sin helhet.

Det er rikelig med tid til å gjøre endringer, det er sant. Men det som mange følte var problemet med Dragon Age 2 virket for meg som resultater av en latterlig kort utviklingstid (gjenbruk av huler og lignende), i tillegg til diverse endringer i spillmekanikker.

 

Hvor lang utviklingstid andre spill har hatt er ikke spesielt relevant. Når man utvikler programvare er det ikke noe vits i å forkaste prosjektplanene sent i utviklingen med mindre man er meget misfornøyd med noe (eller testet konsepter som viste seg å fungere dårlig). EA kjøpte et selskap som var godt i gang med et prosjekt, det ville ikke være mye vits i å gripe inn i større grad i et prosjekt som sannsynligvis var på god vei til å bli ferdigstilt.

 

Jeg har aldri trodd at EA som selskap er spesielt pirkete på nøyaktig hva de vil ha i et spill til enhver tid, men heller at de foretrekker kortere utviklingstider slik at de kan få raske penger. Men hvis vi kan tillate oss å gjette litt på hva EA kan ha gjort for å påvirke Dragon Age: Origins så ville DLC-oppdragsgiveren som er i leiren din være et eksempel.

 

Så skal det sies at jeg slettes ikke unnskylder Bioware, jeg tviler ikke på at de kunne ha funnet på slikt tull selv uten EA sin hjelp.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...