Gå til innhold

Anbefaling: Kamera for barn og unge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedenfor å kjøpe nytt kamera til ungene kan man kjøpe et nytt vanntett kamera selv, og la ungene arve det gamle. Det er kanskje ikke den billigste løsningen, men da har man en unnskyldning for å oppgradere kamera ;-)

 

Minstemann bruker et vanntett kamera som jeg kjøpte brukt med knust skjerm, totalkostnad med ny skjerm kom på rett over kr 300.

 

Ungene gir ikke beskjed om at batteriet snart trenger lading, derfor har jeg kjøpt reservebatterier på eBay slik at de kjapt kan byttes når det trengs. Kostnad under kr 100 inkludert frakt.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg 1500,- og oppover er i det dyreste laget for et barn på 10-11 år og nedover (som det er hentydet til i artikkelen).

 

Det kommer jo helt an på hvordan du prioriterer og hvilket budsjett du har.

 

For øvrig:

 

Dessverre var ikke denne artikkelen helt ferdig da den ble publisert, så jeg har midlertidig trukket den for redigering. Den vil bli publisert igjen så snart den er rettet opp i.

Lenke til kommentar
Nikon Coolpix S30

Jeg kjøpte dette for et par måneder siden etter å ha lest en barnekamera-anbefaling fra en annen nettside. Det er enkelt å bruke, men dessverre håpløs på noen viktige punkter:

  • Batteritid. Uansett batteri jeg har prøvd kneler det etter ~10 blitsbilder. Slår jeg av blitsen varer det 2-3 bilder til. Står det av en stund så virker det plutselig 2-3 blitsfrie bilder til og sånn holder det på. Barneekkoet lyder "pappa - det virker ikke"
  • Bildekvalitet. Jeg hadde ikke forventet all verden, men dette virker betydelig dårligere enn mitt 10 år gamle Canon powershot A70 kompaktkamera. Det er på det nivået at man ser hva innendørsbildene (=auto ISO 1600) er for noe, men ikke så mye mer enn det. Utendørsbilder (= auto ISO100) er bra på kameraskjermen og godt nok både på PC-skjermen og A4 utskrift.
  • Reaksjonstid. Knappene er litt harde og kameraet responderer tregt. Hardt trykk gjør at tennene bites sammen og kameraet rister når bildet tas. Hardt trykk oppå kameraet resulterer også i at kameraet ofte vinkles ned mot gulvet. Treg utløser gjør at de som kommanderes til å smile ofte har sluttet å smile og snudd seg vekk når bildet tas.

Ungene på 2 og 4 synes likevel kameraet er gøy og det er jo det viktigste. Ungene bruker selvsagt ikke menyene, så barnedesignet der er mest til plage for foreldrene. For ungene er nok de viktigste egenskapene i prioritert rekkefølge:

  • Rosa farge
  • Enkel betjening med tre knapper (av/på, stillbildeutløser, videoopptakutløser)
  • Har ennå ikke blitt ødelagt. (tåler å falle ned trappa, saft og vaskeklut)

PS. Hello Kitty-kameraet fra Toys'r us har ennå dårligere bildekvalitet og har utrolig nok, elendig brukervennlighet for barn. Styr unna. Det er ikke verd en femtilapp en gang. Min erfaring er at man bør vente litt lengre enn til 4 årsalderen med kamerakjøp og når man først kjøper, kjøp noe holdbart og bra nok, selv om det koster ekstra.

 

Dagens motto: Kjøp heller et godt kamera til 2500 kr hvert 5. år enn 5 elendige kameraer til 500 kr hvert år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dropp kamera til barn. De bruker det lite/nesten ikke. Det de bruker er mobiltelefon med et ok kamera, rett og slett fordi det er viktig å dele bilder på enklest mulig måte.

 

Hvis de vil ta "skikkelige" bilder en gang i blant, la de heller låne speilrefleksen. Og lær de grunnleggende foto så godt som mulig. Ja, hvis de er interessert da...:-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Selvsagt kjøper man kamera til de små. Har introdusert fem-seksåringen til en relativt robust kompakt. Tåler ikke alt, men det er bare greit så lærer de seg å ta vare på ting.

Med kjærring, unger og generelt mye å gjøre har kjøp av kamera til de små flere fordeler, den største er kanskje at en oftere for dyrket hobbyen sin samtidig som en får vært sammen med ungene. Vi er også i ferd med å lage fotobok av femåringens noe diffuse syn på verden. Det blir fort en interesse av slikt også for de små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp kamera til barn. De bruker det lite/nesten ikke. Det de bruker er mobiltelefon med et ok kamera, rett og slett fordi det er viktig å dele bilder på enklest mulig måte.

 

Hvis de vil ta "skikkelige" bilder en gang i blant, la de heller låne speilrefleksen. Og lær de grunnleggende foto så godt som mulig. Ja, hvis de er interessert da...:-)

 

Mine unger har brukt kamera fra de var 3-4 år gamle. De startet med stillbilder, og har nå oppdaget video. Flesteparten av bildene har liten verdi for oss voksne, men noen blinkskudd dukker opp. En verdifull ting med dette er at vi får se hva ungene interesserer seg for, og de er stolte av at de får ta bilder med sine egne kamera.

Når de blir eldre skal jeg lære dem litt mer teori og kunsten å holde kamera rolig når man trykker på utløseren, de er nok mer mottakelige for dette enn kona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dropp kamera til barn. De bruker det lite/nesten ikke. Det de bruker er mobiltelefon med et ok kamera, rett og slett fordi det er viktig å dele bilder på enklest mulig måte.Hvis de vil ta "skikkelige" bilder en gang i blant, la de heller låne speilrefleksen. Og lær de grunnleggende foto så godt som mulig. Ja, hvis de er interessert da...:-)
Mine unger har brukt kamera fra de var 3-4 år gamle. De startet med stillbilder, og har nå oppdaget video. Flesteparten av bildene har liten verdi for oss voksne, men noen blinkskudd dukker opp. En verdifull ting med dette er at vi får se hva ungene interesserer seg for, og de er stolte av at de får ta bilder med sine egne kamera.Når de blir eldre skal jeg lære dem litt mer teori og kunsten å holde kamera rolig når man trykker på utløseren, de er nok mer mottakelige for dette enn kona.

Vi kjøpte 2-åringen (nå 3) vår et Nikon Coolpix AW100, som han knipser i både tide og utide. Den har blitt brukt av alle i familien og den er som regel med på turene våre, men guttungen har den i sin varetekt.

 

Flott kamera til sitt bruk og som tåler en trøkk. Man trenger ikke bekymre seg så altfor mye når den blir håndtert av småtten. Bildekvaliteten er så som så, Og bildene innendørs i dunkel belysning blir langt under par pga. den kjipe blitzen. Utendørs (i dagslys) derimot blir bildene flotte. Batterikapasiteten er god for vår bruk. Det er ikke mange gangene vi har måttet lade den. Det eneste jeg har å utsette på kameraet, er plasseringen av objektivet. For en toåring er ikke så nøye på hvor han plasserer fingrene når han håndterer kameraet. Det resulterer ofte med eksponeringer med en finger eller to i bildet.

 

De fleste bildene og videoene går i et eget bildebibliotek, som blir backet up. Planen er å kompilere en bok eller lignende etter noen år, som han skal motta senere i livet.

 

Med tid og stunder så vil han nok få litt undervisning i teori, komposisjon osv.

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...