Gå til innhold

Plastlys skal gruse konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Står ikke noe om strømforbruk etter hva jeg kan se.

Men man går vel ut i fra at det er lavt forbruk i disse miljøtider.

 

Hvis "lyspæren" er billig og produsere og holder lenge, kommer den aldri på markedet. Søk opp "The Light Bulb Conspiracy" så ser du hvorfor.

Ellers kommer det til å være billig å produsere og blir solgt dyrt til oss forbrukere.

 

Lenke til kommentar

Står ikke noe om strømforbruk etter hva jeg kan se.Men man går vel ut i fra at det er lavt forbruk i disse miljøtider.Hvis "lyspæren" er billig og produsere og holder lenge, kommer den aldri på markedet. Søk opp "The Light Bulb Conspiracy" så ser du hvorfor.Ellers kommer det til å være billig å produsere og blir solgt dyrt til oss forbrukere.

Svarer med denne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

les delen om "Light output and lifetime"

Det er lett å lage en pære som varer veldig lenge, dette er imidertid ikke lov for vanlig belysining siden den da vil ha et høyt strømforbruk. Ja det er faktisk en max levetid for glødepærer for belysing.

Merk også at led lys har lang levetid. Produsenten bryr seg ikke da han kan selge milliarder før markedet begynner å mettes, vil trolig bli erstattet av andre levrandører eller andre produkter før dette.

Ingen som selger brosten bryr seg om at stenene vil vare i hundrevis av år.

Lenke til kommentar

Korleis etterliknar dette lyset sollys?

 

Eg ser ikkje heilt kva som er problemet med lys frå lysstoffrøyr. Det finnes sjølvsagt mange forskjellige typar på markedet. Kvite blir gjerne brukt i arbeidsområde der ein vil ha mest lux, mens varmgule blir brukt innandørs for å reflektere fargar. Har du riktig type røyr så er det ikkje blått.

Lenke til kommentar
Står ikke noe om strømforbruk etter hva jeg kan se.

Det står at den ikke utvikler varme, altså ingen strømforbruk ut over det lyset den skaper. Jeg tviler sterkt på påstanden, men det står nå i hvert fall der. Hvis det er rett så betyr det at den utvikler 683 lumen per tilført watt. Til sammenligning ligger LED i dag på ca 30-120 lumen per tilført watt.

 

Det står litt om strømforbruket/effektiviteten her:

 

http://news.wfu.edu/...in-a-new-light/

Takk. Her dokumenterer du en faktafeil i artikkelen. LED ligger som sagt på ca 30-120 lumen/watt, mens lysrør ligger på ca 40-90 lumen per watt. Noe som forsåvidt også betyr at kildens påstand om at LED er dobbelt så effektiv som lysstoffrør ikke nødvendigvis stemmer. Det kommer helt an på hvilke LED og lysstoffrør man sammenligner.

 

Eg ser ikkje heilt kva som er problemet med lys frå lysstoffrøyr. Det finnes sjølvsagt mange forskjellige typar på markedet. Kvite blir gjerne brukt i arbeidsområde der ein vil ha mest lux, mens varmgule blir brukt innandørs for å reflektere fargar. Har du riktig type røyr så er det ikkje blått.

Et problem med lyset fra lysstoffrør er at noen av de flimrer. Dvs. de som går på 50-60 Hz. Tynne spesiallysrør som for eksempel sitter i mange LCD-TVer flimrer ikke synlig fordi de går på mange kHz.

 

Du har helt rett i at både lysstoffrør og LED kommer i mange fargevarianter. Varmhvit er en populær variant i Norden. Forøvrig er det sjelden at lysstoffrør er så blå at de kan sammenlignes med sollys. Dagssollys er egentlig temmelig kraftig blått sammenlignet med mange andre vanlige lyskilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...