Gå til innhold

PC-salget stuper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overraskende at fler og fler går over til nettbrett egentlig, da disse har de fleste mulighetene en normal bruker er ute etter.

 

Hjemme har både mamma og pappa hvert sitt nettbrett, og er veldig sjeldent jeg ser en av de ta opp den bærbare jobb maskinen, så de er veldig fornøyd med mulighetene et nettbrett gir.

 

Jeg har også anbefalt min bestemor som har fått lyst på PC og heller gå for en iPad da dette er veldig brukervennlig og enkelt og lære. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at nettbrett har hatt noe særlig å si for salget av stasjonære maskiner. Men et nettbrett kan sikkert fint erstatte en laptop for mange som bare bedriver hjernedød innholdskonsumpsjon. :wee:

 

Win RT har jeg ikke prøvd, mulig softwaretastaturet der gjør det mulig skrive korte tekster uten de store problemene. Android har et par tastatur i PlayStore som fungerer greit på tablets, som Swiftkey X Tablet og Thumb Keyboard. Det som følger med er imidlertid like håpløst som det som er på iPad - fullstendig ubrukelig. Noe av det mest klønete som finnes er å skrive inn tekst på en iPad man har i fanget, mens man støtter den i en hånd. Er som å være på pensjonist-datakurs; pekefingertrykk, pekefingertrykk, pekefingertrykk...

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du kjøpe ny pc?

Vanlige programmer har ikke blitt mer krevende de siste årene, heller ikke spill har blitt mer krevende. Om du ikke kjøpte en veldig billig pc sist er det liten grunn til å kjøpe ny om den ikke er over 5 år gammel.

 

Tablets er nytt og har bruksåmråder der de er bedre en en pc dvs se på film/ lese bok på toget eller surfe mens det er reklame.

Tror ikke win8 har noen effekt her annet en kansje å redusere tablet salget mens folk venter på bedre win8 tablets.

 

Tablets påvirker pc salget ved at de fleste har et slags "It budsjett" og en ny tablet er en bedre investering en en litt raskere pc.

Tror faktisk neste som setter fart på pc salget er neste konsoll generasjon, hardware kravene for spill går opp og dette har trolig ringvirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at nettbrett har hatt noe særlig å si for salget av stasjonære maskiner. Men et nettbrett kan sikkert fint erstatte en laptop for mange som bare bedriver hjernedød innholdskonsumpsjon. :wee:

Kanskje ikke direkte, men før var det vanlig å ha stasjonær hjemme, så kom laptopene, og nå tydeligvis nettbrettene. Tror hjemmemarkedet er litt mettet på stasjonære/laptoper, og som nevnt, det er ingen åpenbar grunn til å oppgradere lenger for folk flest. Du trenger ikke nyere generasjon av i3/i5 eller hva enn du sitter på når bare surfer osv.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tredje kvartal er Juni til September (6.-9. måneden)?

Da jeg så meg rundt etter pcer i denne perioden leste jeg mye om hvordan folk var ute etter å skaffe seg en pc med windows 7 før alle produsentene hopper over til 8'ern, og at hvis 8'ern var god så kunne de bare oppgradere med tilbudet de fikk.

Jeg trodde da ikke det var så mange som ville vente på Windows 8 til at det ville ha noen stor innvirkning på salget. Men så mye vet jeg :p

Lenke til kommentar

Kanskje ikke direkte, men før var det vanlig å ha stasjonær hjemme, så kom laptopene, og nå tydeligvis nettbrettene. Tror hjemmemarkedet er litt mettet på stasjonære/laptoper, og som nevnt, det er ingen åpenbar grunn til å oppgradere lenger for folk flest. Du trenger ikke nyere generasjon av i3/i5 eller hva enn du sitter på når bare surfer osv.

Det er klart, men det er ikke nettbrettenes skyld. Det skyldes at det ikke ha kommet noe nytt behov på stasjonærfronten.

 

Kan hende magnemoe har et lite poeng om at noen har et ti-budsjett, men det virker for meg som om de fleste kjøper det de har rådt il uavhengig av hvilken varegruppe det hører til. Selv har jeg ingen planer om ny stasjonærmaskin på leeeenge. Nettbrett, derimot, så fort Samsung lager en Nexus 10-iknende sak med (micro)SD-kort-plass (og kanskje 3g), så er jeg all-inn. Å betale 600kr for 16GB mer minne, når et 2GB SD-kort i class 10 koster ~170-ish, det gidder jeg ikke av prinsipp. Men jeg har ikke noe mer behov for det enn for stasjonær PC. Det er bare det at den stasjonære PC-en ikke blir stort bedre enn det jeg har, med unntak av en SSD. Ihvertfall ikke merkbart, til mine behov og krav. Hadde den gjort det, hadde jeg vrt på shopping,uavhengigav hva som var på tabletmarkedet. En slik tablet tilbyr meg derimot en forbedring over det jeg har.

 

Noen har jo allerede laget design-mockups og prototyper med deler av funksjonaliteten over, men ingen produkter på markedet...

 

red: Synes det er synd ingen har komme med en brukar løsning som kobinerer laptop og nettbret. Evt. laptop, nettbrett og mobil. Hvor blir det av produktene med dette?

Tenk et nettbrett som egentlig bare er en skjerm, batteri og noen porter, som du kobler mobilen din i transformers-style via en docking. mobilen lades, prosessoren klokkes opp, du sitter med et netbrett i hendene. Koble til et tastatur, og du har et ekte desktop-OS. iOS er en vits til dette, og Android er ikke stort bedre. Win RT kunne vært en aøternativ løsning, men faller også helt igjennom.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Gjorde de ikke dette med den første Padfone? Var i allefall et lignende konsept om jeg ikke husker feil, men gikk ikke så bra da dette var mange mangler/feil. Den andre Padfone derimot var mye bedre gjennomført, men der tror jeg ikke du fikk med tastatur :(

Ser jo også på punktet at android ikke har like mye av funksjonaliteten til Windows når det kommer til "profesjonelle" programmer så derfor tviler jeg på om komboen ville funke så bra.

Lenke til kommentar

Hele poenget er at en enhet med den løsningen ikke kjører Android i dekstop-mode, den kjører Ubuntu... Android har rikelig med løsninger for proffunksjonalitet, oger IMO et fullgodt alternativ til WIndows RT. Tredjepartsprogrammer med kryptrte containere for innhold er obligatorsik for seriøs proffunksjonalitet uansett mobilOS på grunn av manglende (sikre nok) begrensninger av tilgangsrettigheter til lagingsplass.

Lenke til kommentar

Det at kravene for å dra nye spill nesten ikke øker lenger kan vel også ha noe av skylden. Er lenge siden jeg har følt at pc`n min henger etter i ytelse, enda den er relativt "gammel" med i7 920 og Gtx 570 skjermkort.

 

Kan vel takke godeste Sony og Microsoft for at utviklingen har stanset litt, da de har holdt Xbox 360 og Ps3 i live alt for lenge nå.

Grafikk/maskinvarekrav har vel nesten ikke økt siden Crysis kom ut for flere år siden.

 

Mange av oss gamere kommer nok til å måtte bytte ut hardware om et år eller to, i større skala enn det vi gjør nå for tiden.

 

Det er hvertfall mine tanker om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kjøper færre maskiner og maskinvare enn for ein del år tilbake. Med Windows 7 vart ikkje behovet for å oppgradere maskinvare så stort lengre. Middelmådige XP-maskiner med Vista var katastrofe, men Windows 7 er ganske lettkjørt.

 

Så lenge ein PC fungerer til det den skal og ikkje blir treg av ny programvare så er det ikkje nødvendigvis behov for å oppgradere. Unntaket er sjølvsagt dei som driv med spel, men på det store markedet utgjer det nok ein mindre andel.

Lenke til kommentar

Et nettbrett med fullversjonen av W8 blir nok hva mange vilmgå for fremmover. Stasjonære maskiner er og blir bare enda mer for spesielt interiserte.

 

Kul tid vi går fremmover i..hvem hadde trodd at en fullverdig pc ville bli tynn som ei brødfjøl..

 

Absolutt en interessant utvikling! Hvis et slikt brett kommer med docking med utganger for skjerm, lyd, nettverk, mus/tastatur og USB3 med mulighet for ekstern harddisk blir det nok min neste PC. Og så må prisen ned på nivå med tilsvarende bærbare PC'er.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...