Gå til innhold

OS X Mountain Lion er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disse støtter nye OS X

På en egen oppgraderingsside lister Apple opp maskinene som vil støtte Mountain Lion, og forteller dermed indirekte hvem de kutter ut. For å få Mountain Lion må du ha en av følgende maskiner:

 

Mac mini: Tidlig 2009 og nyere

Nice, så det betyr at minien her kan kjøre Lion, men når 10.9 kommer ut neste år er den EOL og må kastes eller få et alternativt OS. Så fint.

Lenke til kommentar
Betaler ikke for oppdateringer. Så enkelt er det.
hopp over til windows 8 da, som bare koster 8 ganger mer. da slipper du å betale i dyre dommer til apple for "oppdatering" :)

 

Det er svært få med vett i toppen som kommer til å bytte til w8 på desktopen sin. Selv med 200 "nye" funksjoner er både windows og linux (som forøvrig også er gratis) et bedre alternativ som gir deg mer fleksibilitet enn noen av Apple sine OS.

 

Orker ikke å diskutere med "religiøse" så jeg stopper her.

 

Lenke til kommentar

W8 skulle vel vere latterlig billig i forhold til tidligere versjoner?

 

Uansett, det er klin umulig for meg å laste ned ML fra Appstoren nå, kommer bare feilmelding. Husker jeg satt å ventet på samme greiene sist gang også :p

 

Flere som tar en clean install denne gangen?

Lenke til kommentar

Det er svært få med vett i toppen som kommer til å bytte til w8 på desktopen sin. Selv med 200 "nye" funksjoner er både windows og linux (som forøvrig også er gratis) et bedre alternativ som gir deg mer fleksibilitet enn noen av Apple sine OS.

 

Orker ikke å diskutere med "religiøse" så jeg stopper her.

Nå drar du alt fra Apple under en kam, jeg har like stor fleksibilitet i OS X som det jeg har i Windows. Du drar vel inn iOS, siden du snakker om begrensinger, men det er en annen plattform.

Endret av Mortis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Disse støtter nye OS X

På en egen oppgraderingsside lister Apple opp maskinene som vil støtte Mountain Lion, og forteller dermed indirekte hvem de kutter ut. For å få Mountain Lion må du ha en av følgende maskiner:

 

Mac mini: Tidlig 2009 og nyere

Nice, så det betyr at minien her kan kjøre Lion, men når 10.9 kommer ut neste år er den EOL og må kastes eller få et alternativt OS. Så fint.

 

Så hvis du ikke kan kjøre absolutt siste versjon er det ubrukelig ?

 

Rimelig sikker på at det er mange android enheter der ute som er ganske langt unna siste versjon, de stopper ikke opp å fungere ;)

Lenke til kommentar
Betaler ikke for oppdateringer. Så enkelt er det.
hopp over til windows 8 da, som bare koster 8 ganger mer. da slipper du å betale i dyre dommer til apple for "oppdatering" :)

 

Windows 8 koster vel ca 100kr mer enn siste versjon av OSX for de aller fleste brukerne. Og Windows 8 er som kjent en lagt større oppdatering enn det dette er for OSX. 200 nye funksjoner er jo mindre enn det Microsoft leverte med Mango for WP.

Lenke til kommentar

Hvor store forandringer det er mellom Windows 7 til Windows 8, kontra hvor mange forandringer det er mellom Mac OS X Lion og Mac OS X Mountain Lion er vell i for seg fullstendig irrelevant?

 

De fleste Mac brukere bryr seg vell fint lite om hvor store eventuelle nye versjoner av andre operativsystemer inneholder, akkurat som Windows brukere bryr seg fint lite om hvor store eventuelle nye versjoner av OS X er osv.. Er jo ikke sånn at jeg syntes Windows eller OS X oppdateringer blir noe dårligere bare på grunn at Ubuntu kanskje fikk flere nyvinninger enn siste versjon av Windows og / eller OS X.

 

 

Apple har jo lagt frem en plan rundt OS X og systemoppdateringer, det skal komme en ny versjon av OS X årlig hvor annen hvert år er en såkalt vedlikeholdslansering, som tar å optimaliserer forrige versjon mens det annenhvert år skal være en større lansering som skal ha langt større fokus på nyvinninger og innovasjon.

 

Mountain Lion, som navnet kanskje tilsier er første vedlikeholdslansering, mens Mac OS X 10.9 som mest sannsynlig kommer sommer 2013 skal bli en langt større lansering, så får vi se hva tiden vil bringe oss.

 

 

Fra et desktopperspektiv så er jo ikke akkurat Windows 8 noe natt og dag sammenlignet med Windows 7 det heller, selv om Microsoft har bestemt seg for å gjøre radikale endringer på brukergrensesnittet i Windows.

Lenke til kommentar

Betaler ikke for oppdateringer. Så enkelt er det.

 

Og det slipper du da også. Oppdateringer til OS X er gratis.

 

Nye hovedversjoner, derimot, er selvsagt ikke gratis. Det er det ikke i noe kommersielt OS.

 

Synes egentlig Apples Mac-oppdateringer kommer litt for ofte, og har for få nyheter til at de kan bli kalt "hovedversjoner". Synes faktisk oppdateringene kunne vært gratis av disse grunnene, i alle fall vedlikeholdsoppdateringene. Man betaler tross alt ganske mye mer for Mac-maskiner enn tilsvarende PC-er.

 

Dette kommer fra en fornøyd Apple-bruker, så det er ikke nødvendig å angripe meg.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Men så koster jo ikke oppdateringene allverden heller, og du trenger bare å betale for en eneste oppdatering så kan du bruke den på samtlige systemer du måtte ha, osv ..

 

Du er jo heller ikke nødt til å oppdatere i det hele tatt, du kan jo fint ståover hver vedlikeholdsoppdatering og heller kun oppgradere annenhvert år, folk kan jo tydeligvis oppgradere rett fra Snow Leopard til Mountain Lion, så da kan man sikkert oppgradere rett fra Lion til OS X 10.9 om ett år også vil jeg tro, man må jo ikke ha siste versjon av et operativsystem for at ting skal fungere bra og det vil jo komme nødvendige oppdateringer til Lion videre også.

Lenke til kommentar

Synes egentlig Apples Mac-oppdateringer kommer litt for ofte, og har for få nyheter til at de kan bli kalt "hovedversjoner". Synes faktisk oppdateringene kunne vært gratis av disse grunnene, i alle fall vedlikeholdsoppdateringene. Man betaler tross alt ganske mye mer for Mac-maskiner enn tilsvarende PC-er.

 

Dette kommer fra en fornøyd Apple-bruker, så det er ikke nødvendig å angripe meg.

 

Jeg prøver ikke å angripe, jeg prøver bare å forstå.

 

Vedlikeholdsoppdateringene kommer inn via Programvareoppdatering med noen måneders mellomrom og jeg har aldri betalt for en eneste en av dem. Hovedversjonene er da vitterligen like mye hovedversjoner som tilsvarende i andre OS, og hvis ikke 200 nyheter er mange nok så vet jeg faktisk ikke hva som skal til. Dersom hver eneste nye OS-versjon skulle være en type Windows 8 Metro total-endring tror jeg vi fort ville blitt slitne.

 

Og når oppdateringene i tillegg er billigere enn en taxitur til byen skjønner jeg i hvert fall ikke hva folk protesterer på. Hadde det vært Windows-priser hadde jeg skjønt det, men her er det snakk om en stor burgermeny på et gatekjøkken. Det er ingenting å snakke om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...