Gå til innhold

Nye MacBook Pro er et reparasjonsmareritt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er seriøst eit steg i feil retning spør du meg. Følger alle dei ulike pc aktørane etter i samme trend kan vi sjå langt etter konkuranse på almenne nyttedeler som harddisker, ssd og minne. Spesielt ille ettersom desse delane fort kan være forsjellen på ein rask og treig pc.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Bare du ikke forventer at du skal kunne kjøre masse spill og greier på macbooken så tror jeg den holder ganske lenge for de fleste. Min macbook pro betalte jeg 12000 for for 2,5 år siden og den holder fremdeles koken. Det eneste er at jeg merker at batteritiden ikke er det den en gang var (holder i ca 3 timer nå). Men den starter opp like raskt som for 2 år siden og den føles like rask.

 

Min erfaring med mac tilsier i hvert fall at det er svært lite trøbbel med de. Jeg har krasjet et par ganger og sånn, men det er ingen alvorlige problemer som jeg har støtt på med macen min. Så jeg må innrømme at jeg er litt frelst selv om jeg innerst inne er litt Microsoft-fan... Neste laptopen min blir nok en mac det også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For mye Apple tenking i samfunnet, utseende over funksjon med andre ord.

Der har nok den menneskelige hjerne, i kraft av evolusjonen, opparbeidet seg en ulempe. Nemlig at innhold ofte direkte knyttes til utseende. Det skal nok mye logisk tenking til for å skyve innstinktene unna, jeg har i mang en forsamling prøvd å argumentere mot det som "ser bra ut". Hvilket ikke alltid er like lett.

Lenke til kommentar

Dette er seriøst eit steg i feil retning spør du meg. Følger alle dei ulike pc aktørane etter i samme trend kan vi sjå langt etter konkuranse på almenne nyttedeler som harddisker, ssd og minne. Spesielt ille ettersom desse delane fort kan være forsjellen på ein rask og treig pc.

Det er et godt poeng. Jeg har aldri kjøpt ekstra minne fra Apple, men fra 3. part. Konkurranse er en god ting.

 

Geir :)

 

... jeg har i mang en forsamling prøvd å argumentere mot det som "ser bra ut".

Jeg også. Men de sexy gutta får damene i alle fall. (Eller de med penger.) ;)

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen mindre feil i artikkelen :

 

Linje 4 : maskinen maskinen

Linje 6 : Maskina ( burde kanskje fortsette med å bruke maskinen her)

Line 9 : Linja (her burde man vel ikke blande og fortsette å bruke linje, men forsåvidt er både linja og linje riktig mener jeg )

 

-Pirkemodus off!

 

Personlig er jeg skeptisk til "Apple" designet hovedsakelig pga begrensningene som er innført her med tanke på oppgradering av systemminne og med tanke på hvor komplisert reparasjonsprossen blir, Apple er jo også kjent for å være vanskelig når det gjelder kundeservice over garantitiden (selv om vi har reklamasjon her i Norge) og da er jeg litt redd for at forbrukeren blir sittende med skjegget i postkassa når først noe går galt.

I alle fall når jeg kjøper meg en bærbar så har jeg visse forventninger til å kunde skifte ut minne og harddisk om behovet oppstår , men sannsynligvis så er det meningen at forbrukeren skal bli flinkere til å ta i Thunderbolt her for mer lagringsplass når behovet dukker opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
For mye Apple tenking i samfunnet, utseende over funksjon med andre ord.
Der har nok den menneskelige hjerne, i kraft av evolusjonen, opparbeidet seg en ulempe. Nemlig at innhold ofte direkte knyttes til utseende. Det skal nok mye logisk tenking til for å skyve innstinktene unna, jeg har i mang en forsamling prøvd å argumentere mot det som "ser bra ut". Hvilket ikke alltid er like lett.

 

I en stasjonær PC er jeg god på å velge gode deler og gjøre den så funksjonsrik som mulig, men i bærbare, tablets og mobiltelefoner, så ofrer jeg gjerne litt ytelse for at den skal være tynnere og finere. Det er liksom de duppedingsene som er greie å ha, men som ikke trenger samme mengde kraft, mens den stasjonære er den som kjører tunge programmer og spill. - Er jo en prioriterings sak egentlig for min del, men stemmer sikkert at uvitne folk velger utseende > innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple leverer stort sett akkurat det de skal og de gjør det som regel veldig bra. Jeg kunne aldri kjøpt denne maskinen selv, men det har (som med det meste apple lager) at jeg ikke er en del avmålgruppen. Deilig maskin! :D

 

Edit: Bruker forøvrig en thinkpad R61i (Den gamle skolePC-en min). Ikke noe problem når den bare skal drive firefox og spotify. Den er nå 4 år gammel og holder minst i 2 år til. Hadde jeg derimot vært en omreisende fotograf for NationalGraphic...

Endret av 2ball_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg egentlig ikke helt hvorfor man absolutt skal inn i maskinen og knø uansett? Om du vil ha en oppgraderbar Mac, kjøper du ikke denne, men en "vanlig", tykk MBP. Der kan du sette inn mye ram og sette inn så stor SSD du bare vil. Men for å få en maskin som er tynn som denne, er det rett og slett ikke plass til standardkomponenter. Hadde de måttet forholde seg til standardkomponenter hadde du kunnet se langt etter en så tynn maskin og så god batterilevetid.

 

Og dere som klager på hvordan Apple er å forholde seg til: hvorfor handler dere ikke hos en forhandler i stedet (Elkjøp/Expert/Eplehuset, etc)? Prisene er de samme, og da er det kun de dere trenger å forholde dere til - aldri Apple. Om maskinen ryker innen 5 år - reklamér!

 

At det ikke går an å oppgradere SSDen i ettertid kan kanskje være litt kjedelig, men nå er det heldigvis thunderbolt og usb 3 på maskinen, så det er plenty av muligheter til å ha superrask ekstern lagring. Og som andre har antydet: det kan være at enkelte produsenter bygger ssd-enheter senere som passer denne maskinen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hmm, mye usaklig her som ikke har med artikkelen å gjøre. Tipper de færreste kommer til å savne muligheten for å oppgradere, også slipper de at folk setter inn ting som ikke virker for så å klage. Er nok et lurt trekk spør du meg. Har f.eks. aldri savnet å kunne putte mer minne i smarttelefonen min.

 

Husk at når du kjøper et Apple-produkt så betaler du ikke bare for HW, men også for et operativsystem med en brukeropplevelse som er skreddersydd så til de grader!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, mye usaklig her som ikke har med artikkelen å gjøre. Tipper de færreste kommer til å savne muligheten for å oppgradere, også slipper de at folk setter inn ting som ikke virker for så å klage. Er nok et lurt trekk spør du meg. Har f.eks. aldri savnet å kunne putte mer minne i smarttelefonen min.

 

Husk at når du kjøper et Apple-produkt så betaler du ikke bare for HW, men også for et operativsystem med en brukeropplevelse som er skreddersydd så til de grader!

 

Hva med å betale dobbelt for SSD oppgradering og firedobbelt for minneoppgradering? Har det noe med brukeropplevelsen å gjøre?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...