Gå til innhold

«Siste» uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått låne en litt eldre 13" Macbook Pro i jobbsituasjon som ble kjøpt i november 2010. Jeg har fiklet litt med den og kjenner meg igjen i mye av det som skrives i disse 4 ukene. Men jeg har noen spørsmål.

 

- Oppgradere minnet.

Den har 4GB minne og jeg bør vel oppgradere den til 8GB (skal ikke være noe problem?). Ser Komplett selger 8GB minnekitet til 390,-, vil det fungere greit? Ser det er samme spec som systeminfo viser på denne maskinen.

 

- Oppgradere til SSD.

Jeg ønsker å få inn en 120GB+ SSD for å bedre IO ytelsen på maskinen.

 

Men hvilke SSDer er trygge kompabilitetsmessig for en MBP og hvordan flytter jeg harddisken med image over til SSD? Vil en Intel 320 fungere greit og vil da Intel Migration Tool som følger med på BootCD gjøre jobben uproblematisk også på Mac? Her har jeg på PC typisk brukt USB-HDD kit og Intel Migration Tool fra minnepinne.

 

- Oppgradere OS.

Denne maskinen kom vel med "Snow Leopard" som var forgjengeren til Lion om jeg ikke husker feil. Bør jeg oppgradere til Lion eller vente på Mountain Lion og så oppgradere? Hvordan oppgraderer man og skjer det via AppStore?

Jeg kjører forsåvidt også Fusion med Windows 7 på den siden jeg ikke er like fryktløs som skribenten ift. å skrote over 15 år gamle vaner og OS. Derfor også nyttig med 8GB minne fremfor 4.

 

- Programmer man bør se på.

Firefox virker som noe tungt og dårlig på OSX og er glad for å lese at Chrome faktisk føles bedre enn Safari, det blir et raskt bytte på denne maskinen. Jeg er ikke helt komfortabel med hvordan programmer installeres ennå så det går i å laste ned .dmg filer og dra de over i program mappen :S.

 

Er det andre programmer jeg bør se på? Faces skal jeg helt klart titte mer på siden en 13" skjerm føles klaustrofobisk på OSX samt at jeg fikk en del nyttige hurtigtast tips her som jeg ikke har prøvd ennå.

 

- Backup

Hvordan tar jeg enkelt backup av filer og/eller system state på en Mac? Er det gode programmer man bør se på eller er "Time Machine" alt man trenger?

 

- Annet

Pekeflaten er helt genial og det var her jeg først oppdaget 2 fingre for scroll som er ekstremt behagelig. Var først etter denne opplevelsen jeg oppdaget at noen windows laptoper har samme funksjon :blush:, dog uten at de føles like behagelig og silkemykt både for fingrene og på skjermen.

 

En ting som irriterte meg var at jeg savnet muligheten til å tappe på pekekflaten for 1 og 2 museklikk, dette fant jeg først nå ut at jeg kunne endre på i innstillinger og ved å kunne tappe er jeg helt i himmelen med denne pekeflaten. Nydelig! Derimot om noe skal trekke ned så er det at den er relativt tung å klikke med på tradisjonelt vis men ikke noe stort problem.

 

Pekeflaten får også ennå større verdi når man venner seg til å bruke 2 hender på den som er helt ukjent for meg i fra windows verdenen. Dette observerte jeg på en annen Mac bruker og det gir pekeflaten ennå større bruksverdi da den er såpass stor og praktisk.

 

 

EDIT:

En annen ting, hvordan ser jeg nøyaktig hvilken CPU som er i maskinen? Fra PC er jeg vandt til å få modellbetegnelse etc. på CPUen men i systeminfo OSX får jeg bare "2,4GHz" og annen ullen info.

Har jeg en dualcore, en quadcore, en i5 osv.

 

Håper fortsatt det er en del Mac brukere som følger med på denne artikkelserien og kommer med gode tips.

 

I tillegg skulle jeg ønske at artikkelforfatteren hadde skrevet en pversiklig oppsummeringsartikkel med alle forbedringer som ble foretatt underveis, hurtigtaster, programmer, funksjoner og annet som ble tatt i bruk med forklaringer etc.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det bare meg som HATER den pekeplaten? dessuten, "alle" pcer kan støtte 2 fingre for scrolling.

 

Men den pekeplaten, for hard, og kan hende at jeg ville hatt et par knapper, de burde iallefall myke den dritten opp!

 

Kan ikke skjønne hvordan du synes den er for hard, de kan klikkes på 2 måter, en er til du hører de klikker i pekeplaten, og den andre er klikk kun ved soft touch på den. Dette stilles inn i innstilinger om hvordan du vil den skal brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan si meg enig i mye av artikkelen, jeg kjøpte en MacBook Pro 13" på impuls i April (2011). Jeg er spesielt fornøyd med pekeplaten, MagSafe, og Spaces. Dessuten føles maskinen utrolig god, skal man kjøpe en maskin med tilsvarende byggekvalitet, koster det deretter. Jeg angrer absolutt ikke på at jeg kjøpte den, og kan med hånden på hjertet si, at det er den beste bærbare PCen jeg har hatt!

 

- Mortis

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøpte min MBP 13 med i7 for et par uker siden og har aldri vært så fornøyd med noe data/IT-produkt noen sinne. Med 8GB minne drar den tunge simuleringsprogrammer som en drøm med masse annet gående samtidig, og overgangen fra win7 gikk smertefritt. OS X virker gjennomtenkt og strømlinjeformet for en som har brukt windows siden tidenes morgen, multitouchen på mac er en velsignelse fra høyere makter. Kun apple som har klart å mestre den behagelige følelsen av å bruke multitouch trackpad sømløst, uten hakking eller nøling. Det funker!

 

Ser ikke på meg selv som noen fanboy av Apple, men etter at macen kom inn i bildet, har teknologiavdelingen her hjemme blitt utstyrt med en Apple TV 2 mediacenter, og en ny Apple Extreme trådløs router for en uovertruffen brukeropplevelse for musikk, film og TV trådløst.

 

Det skader jo ikke at Apple lager produkter med høy WAF :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tråden har blitt ryddet for tull og offtopic. En håndfull innlegg (inkludert mine egne) har blitt slettet.

Teamet for denne tråden er det artikkelen omhandler; om en hardbarket Windows-bruker som aldri før har brukt en Mac, kunne erstatte sin arbeidsstasjon med en Apple-løsning – og være like fornøyd som før, og alle andre innlegg vil fra og med nå fjernes uten forvarsel. Akkurat som dere ba om!

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt både mac og pc lenge, så kan jeg ikke lenger si at det er så veldig stor forskjell ps: Den jevne forbruker driter tynt i om det er SSD disk, største skjermkort, nyeste prosessor etc.

 

Virker den ok å bruke? Drar den youtube? får jeg sjekket nettbanken? Ser den fin ut? bråker den?

Dette er spørsmålet den jevne bruker spørr seg, ikke om det er en 6cores i7 eller en i3.... for de vet ikke forskjellen uansett.

 

brukeropplevelse er alfa og omega, her gjør mac det godt for tiden, at mac ikke passer for hard-core spillfantaster er vel ikke en stor overraskelse. (iallefall ikke for meg) mange kan godt bruke mac som kontormaskin (personlig foretrekker jeg pc, mest av alt fordi jeg tar med meg bærbaren ofte og jeg orker ikke koble av headset, usb-hub, trådløs mus etc. etc.)

 

Ps: Jeg er nok en av de som ikke liker pekeplaten, men jeg liker best Lenovo maskiner, der man får styrepinnen.... midt på tastaturet.. Bruker å deaktivere pekeplaten og kun bruke denne.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt både mac og pc lenge, så kan jeg ikke lenger si at det er så veldig stor forskjell ps: Den jevne forbruker driter tynt i om det er SSD disk, største skjermkort, nyeste prosessor etc.

 

Virker den ok å bruke? Drar den youtube? får jeg sjekket nettbanken? Ser den fin ut? bråker den?

Dette er spørsmålet den jevne bruker spørr seg, ikke om det er en 6cores i7 eller en i3.... for de vet ikke forskjellen uansett.

 

brukeropplevelse er alfa og omega, her gjør mac det godt for tiden, at mac ikke passer for hard-core spillfantaster er vel ikke en stor overraskelse. (iallefall ikke for meg) mange kan godt bruke mac som kontormaskin (personlig foretrekker jeg pc, mest av alt fordi jeg tar med meg bærbaren ofte og jeg orker ikke koble av headset, usb-hub, trådløs mus etc. etc.)

 

Ps: Jeg er nok en av de som ikke liker pekeplaten, men jeg liker best Lenovo maskiner, der man får styrepinnen.... midt på tastaturet.. Bruker å deaktivere pekeplaten og kun bruke denne.

For det første, så bryr de fleste seg i dag om en datamaskin går tregt eller raskt. Alt jeg hører i fra foreldrene mine er klaging over hvor treig den stasjonære Packard Bell PC'en dem har er. Enda bruker dem maskinen kun til å surfe på nettet, spille PartyPoker, Facebook og for å sjekke e-posten.

 

Bruker du mye YouTube, så er et kraftig skjermkort å foretrekke med at filmene går via GPU'en og ikke CPU'en for å avlaste CPU'en sånn at ikke alt annet lagger heilt mongo.

 

Og jeg har per dags dato ikke skjønt hele poenget med hva som gjør brukeropplevelsen bedre på en Mac over en Windows 7 maskin?

 

Når det kommer til brukeropplevelse, så vil jeg si at Windows 7 er mye bedre enn Mac OSX med at man kan forandre på utsende og ellers ting som gjør at opplevelsen nemlig blir bedre på en Windows maskin.

 

Dette kommer som hilsen i fra en som har brukt Mac OSX på en MacBook Pro (13 tommer med Thunderbolt) i lang tid nå.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til brukeropplevelse, så vil jeg si at Windows 7 er mye bedre enn Mac OSX med at man kan forandre på utsende og ellers ting som gjør at opplevelsen nemlig blir bedre på en Windows maskin.

Du mener det samme her som du gjør om mobiler: Jo mer du kan endre, jo bedre er brukeropplevelsen. Jeg forstår hvorfor du mener dette, men jeg er ikke nødvendigvis enig. Noe du må forstå, er at andre kan være uenige med deg, og at du må akseptere og respektere dette.

 

Brukeropplevelse, som med mye annet, er relativt. Det er derfor meningsløst å diskutere hva som er best av Mac og PC, med mindre man snakker om hva som er best for Ola Nordmann på 39 år med følgende krav. Vi kan selvsagt finne et sett med regler eller «retningslinjer» å dømme ut ifra, og si at brukeropplevelse er definert som dette så sånn og slik skal det være, men det forandrer ikke det faktum at noen alltid vil mene noe annet enn deg, uansett hvor «rett» du har.

 

Kan dere derfor være så snille å ikke diskutere hva som er «best»? Temaet for tråden er en artikkel om en Windows-mann som prøver å bruke Mac. I tillegg er artikkelen et halvt år gammel, og jeg aner ikke hvorfor denne tråden ble opprettet nå.

Lenke til kommentar

Når det kommer til brukeropplevelse, så vil jeg si at Windows 7 er mye bedre enn Mac OSX med at man kan forandre på utsende og ellers ting som gjør at opplevelsen nemlig blir bedre på en Windows maskin.

Du mener det samme her som du gjør om mobiler: Jo mer du kan endre, jo bedre er brukeropplevelsen. Jeg forstår hvorfor du mener dette, men jeg er ikke nødvendigvis enig. Noe du må forstå, er at andre kan være uenige med deg, og at du må akseptere og respektere dette.

 

Brukeropplevelse, som med mye annet, er relativt. Det er derfor meningsløst å diskutere hva som er best av Mac og PC, med mindre man snakker om hva som er best for Ola Nordmann på 39 år med følgende krav. Vi kan selvsagt finne et sett med regler eller «retningslinjer» å dømme ut ifra, og si at brukeropplevelse er definert som dette så sånn og slik skal det være, men det forandrer ikke det faktum at noen alltid vil mene noe annet enn deg, uansett hvor «rett» du har.

 

Kan dere derfor være så snille å ikke diskutere hva som er «best»? Temaet for tråden er en artikkel om en Windows-mann som prøver å bruke Mac. I tillegg er artikkelen et halvt år gammel, og jeg aner ikke hvorfor denne tråden ble opprettet nå.

Denne Windows mannen vil jeg si er 5 til 6 ganger høyere i forståelse på hva en datamaskin / Mac er enn den vanlige mannen i gata / Ola Normann skjønner.

 

Hele poenget er faktisk at den vanlige mannen i gata kun bryr seg om å kunne gå på nettet, sjekke Facebook / Google+, sjekke e-posten og spille enkle spill. Og jeg er også meget sikkert på at en helt vanlig familie i dag er meget opptatt av hva ting koster å kjøpe.

 

Og ser dem da en datamaskin til 8000 kroner som er meget kjapp og som gjør alle de tingene dem skal bruke data'en til da veldig bra, hvorfor skal dem da kjøpe seg en Mac maskin med samme specs og som også er like kjapp til 4000-5000 kroner mere da?

 

Dem som bryr seg om hvordan de programmene som følger med Mac OSX samkjører veldig bra med alt annet i OS'et f.eks og dem som bryr seg om hvor fint Mac OSX ser ut osv osv er uansett folk som er mye mere innpå hva en datamaskin / Mac er enn hva Ola Normann gjør uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan dere derfor være så snille å ikke diskutere hva som er «best»? Temaet for tråden er en artikkel om en Windows-mann som prøver å bruke Mac. I tillegg er artikkelen et halvt år gammel, og jeg aner ikke hvorfor denne tråden ble opprettet nå.

 

 

Det mest tåpelige med slike artikler er disse tullete sistesetningene som blant annet denne artikkelen har: "Sånn skal jeg ha...." eller "Det blir hvertfall sånn nestegang jeg skal ha ny....", slikt er søppel, uansett hvilken vei artikkelen heller, PC eller Mac, og pisser på hele konseptet... Når man til overmål lager en overskrift som tabloidiserer denne sistesetningen i ekstra fete typer, ja så forsvinner den siste lille respekten som var igjen... Litt av samme syndromet sliter nye reviewers med også, med at de "belønner" det de reviewer med konklusjoner i samme gaten som disse sistesetningene nevnt over..

 

Det er ytterst få, untatt de fleste slike testpersoner vel og merke, som ikke gledesgråtende løper tilbake det kjente gamle etter en slik "påtvunget" periode, gitt at hardware og ytelse er ellers rimelig lik.

 

Unngår man slike tullete konkluderende sistesetninger, kan slike artikler være både informative og underholdende lesestoff, men slikt "selger" vel ikke like godt, og derfor denne tabloidiseringen...

 

Uansett å pent navn du har, Runar, så kan slike artikler ikke reddes fra søppelbøtten med slike overskrifter og sistesetninger. For fakta er at en "Windows-mann", i allefall 99% av dem, vil gå/løpe tilbake til windows, som sikkert er helt likt om en "Mac-mann" testet windows. At de fleste slike testpersoner skal være i denne 1% gruppen, begynner å bli oppbrukt og irriterende...

Endret av Ourasi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...