Gå til innhold

«Siste» uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Det er ytterst få, untatt de fleste slike testpersoner vel og merke, som ikke gledesgråtende løper tilbake det kjente gamle etter en slik "påtvunget" periode, gitt at hardware og ytelse er ellers rimelig lik.

Det er nå flere enn "testpersoner" som ikke blir skremt av nye systemer og omfavner utfordringen og utforskelsen det er med eks. Linux eller OSX systemer selv om man er vant til Windows. Dette blir jo da også en litt feilaktig konklusjon fra din side selv om jeg ellers har faglig respekt for deg.

 

Om du tar deg tid til å lese posten min en gang til, så ser du kanskje at dette ikke er et angrep på disse som faktisk frivillig bytter den ene eller andre veien, men et angrep på artikler med avslutninger og overskrifter som fremhever dette og at dette nå til dags er slik i så og si alle slike artikler mot en mer troverdig 1 av 10 i gamledager..

 

Jeg sier IKKE at det ikke finnes folk som av en eller annen grunn velger å bytte fra det ene eller det andre, eller eksprimentere med dette, jeg sier at ytterst få vil forbli på det de blir "påtvunget" etter en slik periode.

 

Med endret overskrift og sletting av sistelinjen, så er artikkelen en brukererfaring av noe nytt for vedkommende, slik den står nå er den urealistisk og fjasete pga. dette, enten fyren mener at han skal bytte eller ei, sannheten er som sagt at de ferreste bytter etter en slik periode, enten de tester Mac som PC-mann eller Windows som Mac-mann..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker da på ting som full maskimering (til hele skjermen fremfor kun en kvasi 4:3 aktig maksimering), droppe ned fra full maksimering uten å minimere

Prøv et fint, lite program med navn DoublePane!

 

bytte mellom flere vinduer (ikke faner) i samme applikasjon (feks. safari)

Jeg kan bytte mellom vinduer i samme applikasjon med CMD + SHIFT + ´ (til venstre for backspace).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På laptop synes jeg Apple sin pekeflate er uorvertruffen. Men ville heller aldri byttet ut mus med pekeflate sånn generelt.Synes forøvrig MB Air er helt super som netbook/laptop, og har den med meg stort sett overalt, men ville likevel aldri i verden byttet ut min Windows 7 baserte workstation for noe som Apple pr. idag kan hoste opp. De henger rett og slett ikke med på hardware (workstation) siden, desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en MBP 2008 modell i et par år.

Den var helt OK å bruke, men over tid var det flere ting som irriterte mer med den enn med windows.

 

1. GUIet er mer plassfrekt, essensielle kontroller som dock tar mye plass på skjermen og det var få om noen gode måter å utnytte skjermarealet for applikasjonen man brukte uten å måtte fikle med vinduskontrollene for å finstille størrelser og plassering.

2. Vinduskontrollene i seg selv er mindre brukervennlige på MAC IMO. Man kan mare justere størrelse i nedre høyre hjørne (Kjipt når akkurat det hjørnet ikke er synlig), ingen maximize (Se 1), 'rightsize' kontrollen (grønn knapp) funket aldri i praksis.

3. Menyer som ligger langs toppen av skjermen fremfor knyttet til vinduet ble jeg aldri vant til, det brøt den mentale koplingen mellom meny og applikasjon og jeg fant ofte at jeg bruke menyene til en helt annen applikasjon enn den jeg mente siden det vinduet jeg så på var ikke det som hadde fokus.

4. os-x virker veldig minnesultent, jeg hadde maks minne i min MBP (4GB), men den strevde veldig når det fantes applikasjoner som trengte mye minne åpne. Lightroom eller vmware i bakgrunnen (selv når de ikke gjør noe) medførte hyppige 'badeballer' på 10 sek. eller mer selv ved enkel nettsurfing.

 

Man kan sikkert si at dette er vanesaker, og joda den har en del snasne greier spaces, stor touchplate o.l. Men disse 'sexye' greiene ble for meg mer overfladisk polering som mistet sin appell etter noen uker, irritasjonene ovenfor ble imidlertid værende.

 

Så etter to år med mac kjøpte jeg en vaio og ser meg ikke tilbake. YMMV

1. Docken kan gjøres liten og skjules akkurat som Windows startmeny. Når det gjelder størrelse på vinduer så er jeg blitt vant til måten OS X håndterer det på. Den grønne maksimeringsknappen justerer vinduet til innholdet i vinduet. Litt irriterende med programmer med vekslende innhold som en nettleser, men der har man nå fått fullskjerm som imo funker overraskende bra. Kjører med Safari i fullskjerm hele dagen, swiper med tre fingre for å bytte mellom skrivebordet og Safari.

2. I Lion har du fullskjerm og du kan justere vinduer fra alle kanter og hjørner.

3. Smak og behag tenker jeg. :)

4. Mulig, kjører lite heftige programmer så lite erfaringsgrunnlag.

Lenke til kommentar

For å svare på dette med brukeropplevelse, så kan vi jo i det minste regne ut hva det koster for det, det må jo være akseptabelt? La oss da forutsette at Mac gir en bedre brukeropplevelse også sammenlikner vi. Jeg setter da opp en MBP 17" som jeg konfigurerte på Apple.no direkte mot min egen PC, en Samsung 700G7A. Siden de ikke kan settes opp identisk maskinvaremessig har jeg fargemarkert rødt der MBP taper og blått der MBP vinner.

 

700G7A vs MBP 17"

- Skjerm: 1920x1080 vs 1920x1200

Lys: 322.9 cd/m²

Svart: 0.36 cd/m²

Kontrast: 953:1

120 hz 3D

Lys: 267.2 cd/m²

Svart: 0.45 cd/m²

Kontrast: 600

60 hz

- Prosessor: 2760QM på begge

- Minne: 8 GB på begge

- HDD: 1' date='5 TB + 8 GB SSD vs 750 GB (7200 RPM på begge)[/color']- Skjermkort: 6970M vs 6770M (6970M er ca 207% kraftigere)

- Batteri: 2 timer WLAN på Samsung vs 7 timer WLAN på MBP

- Flere og mer gjennomførte touch pad gestures

- Thunderbolt på MBP

- Begge har bakbelyst tastatur

- Pekeflate ca like stor

- Bluray på Samsungen

- Ca lik støy under load og ca lik temperaturutvikling

- Samsung har svært solid byggekvalitet, men ingenting slår unibody

 

Pris: 15.000 vs 22.540

 

Så mao. betaler du 7.540 kr for:

- OSX istedet for Windows

- Thunderbolt

- Langt bedre batteri

- Noe bedre byggekvalitet

- Langt dårligere ytelse i spill/grafikk

 

 

La oss heller prøve å få fakta noenlunde riktig:

Kilder:

Samsung, med noe svakere CPU: http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-Series-7-Gamer-700G7A-Notebook.66523.0.html

 

17" MBP med svakere CPU/GPU, for sammenlign. skjerm, fysiske egenskaper: http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-17-Early-2011-2-2-GHz-quad-core-glare-type-screen.50346.0.html

15"MBP med samme CPU/GPU som dagens 17", for sammenlign. ytelse : http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Pro-15-Late-2011-2-4-GHz-6770M-glare.66918.0.html

 

Samsung 700G7A vs Apple MBP 17" :

- Skjerm:

Samsung 1920x1080 vs MBP 1920x1200

Lys/kontrast: Samsung: Lys: 322.9 cd/m², Svart: 0.36 cd/m², Kontrast: 953:1 - MBP: Lys: 267.2 cd/m², Svart: 0.45 cd/m², Kontrast: 600

Fargerom: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/pics/e15b2d8be0.gif

Mulighet for matt skjerm: Samsung: nei, MBP: ja.

 

- Prosessor: Samsung: 2.2GHz 2670QM, MBP 2.4GHz 2760QM

- Minne: 8 GB på begge

- HDD: Samsung: 2x 750GB 7200rpm vs MBP 750 GB 5400rpm (Samsung knapt 10% raskere t/r)

- Skjermkort: Samsung: 6970M vs MBP 6770M + Intel HD Graphics 3000 (6970M er opptil 2 ganger raskere på enkelte spill)

- Batteri: 2 timer WLAN på Samsung vs 7 timer WLAN på MBP

- Flere og mer gjennomførte touch pad gestures

- Thunderbolt på MBP

- Begge har bakbelyst tastatur

- Pekeflate: Større, behageligere og mer presis på MBP

- Bluray på Samsungen - men kjiper'n at den ikke en gang klarer å spille igjennom en vanlig spillefilm på DVD på en batterilading...

- MacBook Pro er klart kjøligere (med ca 5 grader) både idle og under ekstrem load, og generelt mer stillegående (ca 3dB bedre under lett/normal load).

- Samsung har svært solid byggekvalitet, men ingenting slår unibody

- Vekt/størrelse: MacBook Pro er halvparten så tykk, veier 1 kilo mindre.

Lader: Samsung: 0,83 kg, MBP: 0,32 kg

 

Pris:

Samsung: ca 15.000

MacBook Pro: ca 22.000 (21.000 hvis jeg gidder å kjøpe et par 4GB RAM-moduler hos Komplett, og setter dem inn selv)

 

Er jeg villig til å betale 6-7.000 kroner mer for et profesjonelt verktøy i form av en 17" MacBook Pro, som er såpass lett og kompakt at jeg faktisk gidder å ta den med meg og som jeg kan ta med meg i et flere timer langt møte uten å bry meg om å dra på laderen? Er det verdt vel en tusenlapp mer i året å slippe å dra på Samsungs glorete, store, tunge plastboks - som ikke bare er lite pen, men som helt mangler stayer-evne? Definitivt! ;)

Endret av Newton
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tenker da på ting som full maskimering (til hele skjermen fremfor kun en kvasi 4:3 aktig maksimering), droppe ned fra full maksimering uten å minimere

Prøv et fint, lite program med navn DoublePane!

 

bytte mellom flere vinduer (ikke faner) i samme applikasjon (feks. safari)

Jeg kan bytte mellom vinduer i samme applikasjon med CMD + SHIFT + ´ (til venstre for backspace).

:thumbup:

 

1. Docken kan gjøres liten og skjules akkurat som Windows startmeny. Når det gjelder størrelse på vinduer så er jeg blitt vant til måten OS X håndterer det på. Den grønne maksimeringsknappen justerer vinduet til innholdet i vinduet. Litt irriterende med programmer med vekslende innhold som en nettleser, men der har man nå fått fullskjerm som imo funker overraskende bra. Kjører med Safari i fullskjerm hele dagen, swiper med tre fingre for å bytte mellom skrivebordet og Safari.

2. I Lion har du fullskjerm og du kan justere vinduer fra alle kanter og hjørner.

3. Smak og behag tenker jeg. :)

4. Mulig, kjører lite heftige programmer så lite erfaringsgrunnlag.

Flott tilbakemelding.

 

Thlom:

Du har vel tilfeldigvis ikke noen svar på denne også?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1416897&view=findpost&p=18963626

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har fått låne en litt eldre 13" Macbook Pro i jobbsituasjon som ble kjøpt i november 2010. Jeg har fiklet litt med den og kjenner meg igjen i mye av det som skrives i disse 4 ukene. Men jeg har noen spørsmål.

 

- Oppgradere minnet.

Den har 4GB minne og jeg bør vel oppgradere den til 8GB (skal ikke være noe problem?). Ser Komplett selger 8GB minnekitet til 390,-, vil det fungere greit? Ser det er samme spec som systeminfo viser på denne maskinen.

Det skal fungere greit ja.

 

- Oppgradere til SSD.

Jeg ønsker å få inn en 120GB+ SSD for å bedre IO ytelsen på maskinen.

 

Men hvilke SSDer er trygge kompabilitetsmessig for en MBP og hvordan flytter jeg harddisken med image over til SSD? Vil en Intel 320 fungere greit og vil da Intel Migration Tool som følger med på BootCD gjøre jobben uproblematisk også på Mac? Her har jeg på PC typisk brukt USB-HDD kit og Intel Migration Tool fra minnepinne.

Time Machine eller Carbon Copy Cloner. Om SSD er kompatibel eller ei må du spørre noen andre om.

 

- Oppgradere OS.

Denne maskinen kom vel med "Snow Leopard" som var forgjengeren til Lion om jeg ikke husker feil. Bør jeg oppgradere til Lion eller vente på Mountain Lion og så oppgradere? Hvordan oppgraderer man og skjer det via AppStore?

Oppgradering skjer via AppStore. Har samme mac som deg med 4GB minne, og Lion funker strålende på den. Har hørt enkelte som sliter med at Lion fryser og henger, men personlig har jeg aldri opplevd det.

 

- Programmer man bør se på.

Firefox virker som noe tungt og dårlig på OSX og er glad for å lese at Chrome faktisk føles bedre enn Safari, det blir et raskt bytte på denne maskinen. Jeg er ikke helt komfortabel med hvordan programmer installeres ennå så det går i å laste ned .dmg filer og dra de over i program mappen :S.

Programmer installeres stort sett slik ja. Last ned disk image (.dmg), og dra programmet (ikke dmg-filen) over til ~/applications. Eventuelt fra Appstore. Og noen kommer som en pkg med installeringsrutine og noen kommer som en zip.

 

Er det andre programmer jeg bør se på? Faces skal jeg helt klart titte mer på siden en 13" skjerm føles klaustrofobisk på OSX samt at jeg fikk en del nyttige hurtigtast tips her som jeg ikke har prøvd ennå.

Hm, synes OS X funker fett på 13" jeg. Særlig etter at jeg oppgraderte til Lion. Nå kjører jeg Safari i fullskjerm og swiper med tre fingre for å komme tilbake til skrivebordet. Kjører de fleste programmer jeg har åpen over noe tid i fullskjerm. Synes Apple fikk dette til på en elegant måte.

 

 

Andre programmer: Adium for IM (støtter de fleste protokoller), Transmission for torrents, Notational Velocity for notater (synker med Simplenote. Ren tekst, støtte for Markdown. Mange hyllester i mac forumet av både NV og det å skrive i ren tekst), Pixelmator om du driver med bilder og ikke trenger Photoshop, Handbrake om du har behov for å konvertere videoer.

 

- Backup

Hvordan tar jeg enkelt backup av filer og/eller system state på en Mac? Er det gode programmer man bør se på eller er "Time Machine" alt man trenger?

Bruker Time Machine, det funker om du har relativt enkle behov.

 

- Annet

Derimot om noe skal trekke ned så er det at den er relativt tung å klikke med på tradisjonelt vis men ikke noe stort problem.

Det er tungt om du trykker midt på, men om du trykker nederst, der hvor knappene er på en vanlig pad, så er det like lett å trykke som på en museknapp.

 

EDIT:

En annen ting, hvordan ser jeg nøyaktig hvilken CPU som er i maskinen? Fra PC er jeg vandt til å få modellbetegnelse etc. på CPUen men i systeminfo OSX får jeg bare "2,4GHz" og annen ullen info.

Har jeg en dualcore, en quadcore, en i5 osv.

Hm, Eple øverst til venstre og Om denne maskinen. Der får du klokkehastighet og modellnavn på prosessoren. Trykker du deg videre så skal du få opp hvor mange prosessorer og antall kjerner, mengde cache. Om du er ute etter produktnummer eller annen nerdeinfo så er det sikkert mulig å grave ut på et vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på dette med brukeropplevelse, så kan vi jo i det minste regne ut hva det koster for det, det må jo være akseptabelt? La oss da forutsette at Mac gir en bedre brukeropplevelse også sammenlikner vi. Jeg setter da opp en MBP 17" som jeg konfigurerte på Apple.no direkte mot min egen PC, en Samsung 700G7A. Siden de ikke kan settes opp identisk maskinvaremessig har jeg fargemarkert rødt der MBP taper og blått der MBP vinner...........

 

Jeg legger til det du "glemte" å nevne, som at:

 

- MacBooken har 11% større skjerm mht oppløsning.

 

- Byggekvalitet er en sak, men byggematerialer er annen sak. Samsungen er av plast, særlig hengslene dessverre, mens MacBooken er av kun metall.

 

- Samsungen veier 3,5 kg, det er 1 kg mer enn MacBooken.

 

- Samsungen er dobbelt så tjukk som MacBooken.

 

- Samsungens OS, dvs Windows Home Premium, når ikke opp mot fullversjonen av MacOSX Lion som MacBooken er utstyrt med (jada, MacOSX kommer i kun en versjon, og det er fullversjonen).

 

- Luftinntaket på Samsungen ser for meg ut til å sitte på undersiden av maskinen i motsetning til på MacBooken. Denne løsningen er i så fall et billig kompromiss og gir Samsungen begrensninger i forhold til underlag; visse duker/dyner/puter tetter igjen innsuget og fører til overoppheting.

 

- Samsungen har installert en drøss med crapware som du må bruke tid på å fjerne for å få optimal ytelse. Det har ikke MacBooken.

 

- MacBooken har ferdiginstallert svært nyttig, proff og brukervennlig programvare for f.eks bilde-, video- og musikkredigering som det vil koste ekstra penger å utstyre Samsungen med for å oppnå samme funksjonalitet.

 

- MacBooken har digital lyd inn og ut. Det har ikke Samsungen.

 

- McBooken har FireWire800 som Samsungen mangler.

 

- MacBooken har MagSafe, hvilket hindrer maskinen å deise i gulvet hvis noen snubler ledningen, mens Samsungen vil deise i gulvet i samme tilfelle.

 

Oppsann, nå ser regnestykket litt annerledes ut. Plutselig ser det ut til at Samungen er klart underspesifisert i forhold til MacBooken og at prisdifferansen kan rettferdiggjøres, og vel så det. Kvalitet koster, og man får som regel det man betaler for.

Som du ser så la jeg til noen punkter som ikke har så mye med maskinvare å gjøre, for brukeropplevelse er mer enn kun maskinvare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pris:

Samsung: ca 15.000

MacBook Pro: ca 22.000 (21.000 hvis jeg gidder å kjøpe et par 4GB RAM-moduler hos Komplett, og setter dem inn selv)

 

Er jeg villig til å betale 6-7.000 kroner mer for et profesjonelt verktøy i form av en 17" MacBook Pro, som er såpass lett og kompakt at jeg faktisk gidder å ta den med meg og som jeg kan ta med meg i et flere timer langt møte uten å bry meg om å dra på laderen? Er det verdt vel en tusenlapp mer i året å slippe å dra på Samsungs glorete, store, tunge plastboks - som ikke bare er lite pen, men som helt mangler stayer-evne? Definitivt! ;)

Begge prisene er way over the top for bærbar drit, jeg gir også fullstendig f... i ting ser "pene" ut. Jeg skal ikke gifte meg med driten. For meg holder det med grei skjerm/oppløsning og RDP mot servere hjemme.

 

- MacBooken har 11% større skjerm mht oppløsning.

Tåpelig utrykksmåte, det kalles "høyere oppløsning".

 

- Byggekvalitet er en sak, men byggematerialer er annen sak. Samsungen er av plast, særlig hengslene dessverre, mens MacBooken er av kun metall.

Begrepet byggkvalitet inkluderer vanligvis materialvalg.

 

- Samsungens OS, dvs Windows Home Premium, når ikke opp mot fullversjonen av MacOSX Lion som MacBooken er utstyrt med

Synsing.

 

- Samsungen har installert en drøss med crapware som du må bruke tid på å fjerne for å få optimal ytelse. Det har ikke MacBooken.

Mere sysnsing. Forresten kan jo de som liker windows påstå at MacBook'en kun har crapware installert. :tease:

 

- MacBooken har ferdiginstallert svært nyttig, proff og brukervennlig programvare for f.eks bilde-, video- og musikkredigering

Synsing, Part III.

Driten kan jo ikke engang kjøre f.eks. FastStone så det hjelper meg ikke det spøtt.

 

McBooken har FireWire800 som Samsungen mangler.

...og hva med USB 3.0 ?

 

Oppsann, nå ser regnestykket litt annerledes ut. Plutselig ser det ut til at Samungen er klart underspesifisert i forhold til MacBooken og at prisdifferansen kan rettferdiggjøres, og vel så det. Kvalitet koster, og man får som regel det man betaler for.

Med en stor nok posjon godvilje hos kjøper blir vel alle tilbud bra.

Som du ser så la jeg til noen punkter som ikke har så mye med maskinvare å gjøre, for brukeropplevelse er mer enn kun maskinvare.

... og synsing er svært vanskelig å prise.

 

Når man er overbevist om egne valgs fortreffelighet blir alt annet forkastet i skinnet av den hellige avgjørelse.

Lenke til kommentar

...og hva med USB 3.0 ?

Jeg hadde ikke sagt nei til USB 3.0 på MacBooken min, men ettersom alt av eksterne harddisker og annet utstyr jeg bruker har FireWire 800, har jeg ikke bruk for USB 3.0.

 

Det jeg vil frem til er at alle har ulike krav. Det er derfor ytterst få produkter (innen teknologi) som passer perfekt for alle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det jeg vil frem til er at alle har ulike krav. Det er derfor ytterst få produkter (innen teknologi) som passer perfekt for alle.

Jepp, enig.

 

En svakhet blant folk (meg inkludert) er imidlertid at vi ofte blir så himla opptatt av å glorifisere egne metoder/valg. Litt mer moderasjon i fanboy'ismen vil antagelig neppe skade selv om sannheten kan være smertefull. Det jeg synes er digg oppfattes ikke nødvendigvis på samme måte av andre, av ulike årsaker...

Lenke til kommentar

Sukk... jeg hadde ikke tenkt til å svare siden det tar såpass lang tid, og egentlig er helt meningsløst... men svake meg føler likevel et behov for forsvar her.

La oss heller prøve å få fakta noenlunde riktig:

Ja la oss gjøre det. For det første er det håpløst å trekke frem "mulighet for matt skjerm" som et argument, så klart Apple må ha mulighet til det, det er jo den eneste 17" Macen! Hvis du absolutt vil ha matt skjerm er det tonnevis av Windows-maskiner i praktisk talt alle prisklasser som betjener alle bruksmønstre som har matt skjerm... Dessuten neglisjeres mye av argumentet for matt skjerm når man har en så lyssterk skjerm som Samsung leverer i G7A, jeg har sittet med direkte sollys rettet mot skjermen og det er ikke noe problem å hverken lese, skrive eller spille utendørs. Ja, det er ikke optimalt, men det er langt i fra et problem. I tillegg beholder du de positive aspektene en blank skjerm har, for å sitere Apple her: "Hvis du velger den blanke widescreenskjermen, vises grafikk, bilder og videoer med kraftigere farger og dypere svart – perfekt for visning av DVDer." Du glemte også å skrive faktum at skjermen til Samsung kjører i 120 hz, noe som har reel betydning for hvordan bildet oppfattes.

Så kommer vi til hard-discen, som er betraktelig mye bedre på Samsungen. Kimser du av 10% i IT-verden? Og ikke bare det, men den har også en mye bedre access rate, et veldig reelt tall, access rate er jo mye av grunnen til at SSDer oppleves som raske...

 

Å argumentere for at pekeflaten er "Større, behageligere og mer presis" er også bare tullball. Hvis vi regner med de fysiske knappene på touchpaden til Samsungen er den større en den på 17" (og jeg med flere liker fortsatt fysiske knapper...). Og fra hvor henter du at den er "behageligere" og mer presis? Har du brukt 700G7A og snakker fra egen erfaring? For i testen du kildehenviser til står det ingenting om dette. Jeg har brukt begge pekeflatene, og jeg merker ingen forskjell hverken mht. presisjon eller "behagelighet". For øvrig, for å være smålig, heter det "mer behagelig" whoosh.

 

Også kommer du med "Kjipern at den ikke en gang klarer å spille av en film på batteri", men det gjør den i praksis. FYI når notebookcheck tester dette kjører de lysstyrken til skjermen på fult og setter deretter filmen av på innebygde høytalere. Jeg satt senest i forrige uke på toget og så en hel film, i bluray, på 1t45min og fikk fint med meg hele filmen. Det er greit å huske at Samsungen har 20% kraftigere lysstyrke enn MacBooken (som tross alt har godt bakbelyst skjerm) og at det sjeldent er nødvendig å ha denne på fult, og mye batteri brukes på å drive speakers. Med et par hakk nedjustert lysstyrke og headphones gikk dette som en drøm...

 

Å argumentere med temperaturen er også et bevis på hvordan du unnlater informasjon. Når er temperatur viktig? Primært under spill (evt svært tunge CPU-prosesser), og hva skjer da? Jo, tunge maskinkrav trykker på og PCen går i load - hvilken maskin tror du oftest må kjøre i full load? Den PCen med det tredjekraftigste grafikkortet eller kortet i middelklassen? Videre, la oss likevel si at begge står i full load, hvem bråker mest da? Jo, det var MBP det, med 3 db. Det står også i testen at GPUen til MBP gikk opp til 97 grader, dette er varmt! Jeg har selv spilt Skyrim (alt på max, pluss mods som øker grafikken) og GPUen går aldri over 82 grader. Starcraft på max går aldri over 78 grader. Hvordan går det på MBP? Ånei, den kan ikke kjøre SC2 på high engang før full load... Når overflatetemperaturen er akseptabel, er det den interne som en faktisk skal bry seg om for det er den som stresser komponentene. Jeg har aldri opplevd Samsungen som ubehagelig varm, hverken på overflaten eller på fanget.

 

OK, la oss så se på konklusjonen som er mer verdig en politiker enn en reel drøfting, altså en konklusjon som utelukkende fokuserer på det positive som er trukket frem i drøftingen over og som plutselig neglisjerer alt det negative, dette er kanskje god selgerretorikk, men håpløs som reel argumentasjon:

Er jeg villig til å betale 6-7.000 kroner mer for et profesjonelt verktøy i form av en 17" MacBook Pro, som er såpass lett og kompakt at jeg faktisk gidder å ta den med meg og som jeg kan ta med meg i et flere timer langt møte uten å bry meg om å dra på laderen? Er det verdt vel en tusenlapp mer i året å slippe å dra på Samsungs glorete, store, tunge plastboks - som ikke bare er lite pen, men som helt mangler stayer-evne? Definitivt!

La meg prøve også:

"Ville jeg valgt PCen med 750 GB mer lagringsplass, 3D, bluray, raske disc og et helt latterlig mye bedre grafikkort, samtidig som jeg sparte 6-7.0000 kr? Spesielt hvis jeg slippe å sitte med et generisk design som ikke har vært fornyet siden 2006..." Så vanskelig var det....

 

Så til poster nummer 2, RadonReady. Tiltman dekket det meste, men jeg har et par ting til å si. Jeg "glemte" ikke at MBP har høyere oppløsning, det kommer tydelig frem av det jeg skrev.... Jeg lagde også et innlegg til hvis du hadde brydd deg og lest litt mer... "+1'a deg, for jeg er enig i alt du sier, men jeg er fortsatt uenig i skjermen. Nå vet jeg ikke med LG-panelet, verdiene jeg oppga er fra Samsung-panelet, så her kan jeg tydeligvis bommme. Selv om MBen har høyere oppløsning, har den dårligere kontrast og lysstyrke, og panelet i Samsungen kjører 120 hz, samt er 3D-kompatibelt for de som bryr seg om det. Dog kan jeg se at en seier til Samsung-maskinen er å ta i, men jeg vil likevel ikke kalle MBP-panelet bedre." Det jeg derimot glemte er at MBP har et bredere fargespekter, og dette tar jeg kritikk på.

 

Byggekvaliteten i 700G7A er stabilt og jeg har ingen problemer med hengslene, de sitter som støtt og virker svært solide. Når de er solide har jeg ingenting å utsette på de. Skal man først snakke om å "glemme" så er ikke Samsungen dobbelt så tykk over hele, hvis du ser på bilder slik du skriver at du har gjort, så ser du fort at Samsungen er skrået, slik at den er tynn på enden som peker mot deg. Helningen dette skaper på underdelen er faktisk utrolig behagelig hvis man i lengre tid skal sitte å skrive slik jeg gjør nå.

 

OS-argumentet er tullete, hele intesjonen med denne satans debatten var å finne ut hvor mye man reelt sett betalte for OSet. Og hvis man først aksepterer det, hva i alle dager skal du ha tilgang på i W7Ultimate?

 

Luftinntaket står ikke under, det er derimot to svære luftuttak bak. Igjen, se på bildene....Og vekten til MBP 17" er 2,9 kg, så Samsungen er ikke 1 kg tyngre...

 

Samsungen er ikke installert "en drøss med crapware", jeg fjernet antivirusprogrammet og er good to go. Og dessuten, har du virkelig lyst til å dra denne debatten over på ytelse?

 

Å argumentere for "mer preinstalled programvare" synes jeg også er å dra det langt, da det er mye god programvare, eksempevis til bildebehandling, som enktelt kan hentes ned gratis. I tillegg blir praktisk talt all av programvare og spill (- den Apple lager selv) laget til Windows, ikke en gang som Windows-bruker har jeg funnet et attraktivt program og måttet sjekke om jeg faktisk kan bruke det, og dette er for meg et gigantisk argument, jeg har lyst til å kunne spille Skyrim på PCen min...

 

Og så; appropos connections, jeg vet ikke om jeg tar feil her, men har virkelig ikke MBP HDMI eller minnekortleser? For øvrig en annen ting, Samsungen har 24 måneders garanti og MBP har 12 måneder.

 

Jeg ser at jeg valgte feil Windowsmaskin, for G7A retter seg mot et annet segment, men jeg ville velge en PC jeg kunne stå for med egne erfaringer, noe som blir feil når dere bare feier vekk god GPU som om det er irrelevant, men ikke kom hit å si at jeg er selektiv og "glemmer" ting, jeg satt opp en mye mer nøytral analyse enn dere, som enkelt tok for seg hardware, for at vi til en viss grad kunne måle hvor mye man betalte for OSX.

Lenke til kommentar
- MacBooken har 11% større skjerm mht oppløsning.
Tåpelig utrykksmåte, det kalles "høyere oppløsning".

 

Begrepet oppløsning kan forståes som a) både antall punkter pr tomme og b) det totale antall pixler. Fra Wikipedia: "Note that the use of the word resolution here is a misnomer, though common. The term ?display resolution? is usually used to mean pixel dimensions, the number of pixels in each dimension (e.g., 1920×1080), which does not tell anything about the resolution of the display on which the image is actually formed: resolution properly refers to the pixel density, the number of pixels per unit distance"

For illustrere forskjellen og for å ikke skape forvirring foretrakk jeg å vise hvor mye mer informasjon en skjerm A kan inneholde i forhold til en skjerm B mht antal pixler. I dette tilfellet kan MacBookens skjerm inneholde 11% mer informasjon, dvs den er 11% større mht oppløsning. Det at du syntes det var tåpelig får stå for din egen regning.

 

- Byggekvalitet er en sak, men byggematerialer er annen sak. Samsungen er av plast, særlig hengslene dessverre, mens MacBooken er av kun metall.
Begrepet byggkvalitet inkluderer vanligvis materialvalg.

 

Nei, materialvalg er vanligvis uinteressant da de fleste maskiner består av plast, men kan kan likevel være skjøtet sammen svært forskjellig. I dette tilfellet er forskjellene så store at begge aspekter bør nevnes og utdypes; 1) plast versus metall, samt 2) et unibody-kaninett versus et kabinett bestående av flere sammenskjøtede stykker. Især vil en person som står foran et kjøp av ny maskin sette pris på en slik differensiering.

 

- Samsungens OS, dvs Windows Home Premium, når ikke opp mot fullversjonen av MacOSX Lion som MacBooken er utstyrt med
Synsing.

 

Nei, dette er ikke synsing men et faktum. Du bør sjekke dine kilder.

Dette er egentlig svært enkelt og liten vits å krangle om: det som Windows Ultimate KAN gjøre som Windows Home Premium IKKE KAN gjøre, kan også MacOSX Lion gjøre. Det er derfor kun Windows Ultimate som kan måle seg med MacOSX Lion.

Synsingen er det med andre ord kun du som står for her.

 

- Samsungen har installert en drøss med crapware som du må bruke tid på å fjerne for å få optimal ytelse. Det har ikke MacBooken.
Mere sysnsing. Forresten kan jo de som liker windows påstå at MacBook'en kun har crapware installert.

 

Hva folk liker eller ikke liker er ikke noe argument her. Her er det kun harde og kalde fakta som gjelder, punkt mot punkt i en oppstilling av spesifikasjoner, og uansett om folk liker dem eller ikke. Faktum er at Samsungen har innstallert diverse programmer som på forbrukerorienterte nettsteder ofte omtales som "crapware". Dette er programvare som kan beskrives som programvare fra tredjepart som generelt er lite kjent og lite utbredt i bruk, ofte distribuert på kun en eller få serier av maskiner, ofte som gratis "light"-versjoner med begrenset funksjonalitet eller varighet, og som skal lokke brukeren til å kjøpe den tyngre betal-utgaven av samme programvaren, eller f.eks fungere som reklame for noe på annen måte. Det er også typisk at dess mer crapware på en maskin, dess mer subsidiert er maskinen og dess billigere er maskinen. Crapware kan ofte bruke ressurser på maskinen. Som regel vil brukere med mer enn middels ferdigheter innen data enten slette crapwaren eller erstatte crapwaren med mer anerkjent, mer anvendelig og mer utbredt programvare som gjør samme jobben og mer til. På Samsungen finnes eksempelvis en 60 dagers trial fra Norton, noe mindre kjente mediagreier fra Cyberlink, og en drittkjedelig trunkert versjon av Microsofts Office-pakke. Denne type crapware finnes ikke på MacBooken, se forøvrig neste punkt.

De som "liker" Windows må gjerne påstå at iLife-pakken på MacBook er "crapware" men da må de begrunne eller bevise det på en eller annen måte. Den begrunnelsen har jeg lyst til å se all den tid tilsvarende programvare for Windows koster ganske mye for å oppnå samme funksjonalitet. Jeg har pr dags dato ikke sett noen forbrukerorienterte nettsteder med respekt for seg sjøl omtale iLife-pakken som "crapware", tvert imot. Muligens skyldes dette det faktum at statistisk så er 7 av 8 Mac-brukere (slik som bl.a jeg sjøl) også Windows-brukere og vet pokkers så godt hva de preiker om når de gjør sin sammenligning og trekker sine konklusjoner.

 

- MacBooken har ferdiginstallert svært nyttig, proff og brukervennlig programvare for f.eks bilde-, video- og musikkredigering
Synsing, Part III. Driten kan jo ikke engang kjøre f.eks. FastStone så det hjelper meg ikke det spøtt.

 

Det faktum at Faststone ikke har utviklet sin freeware/shareware for MacOSX er ikke et argument her som kan brukes mot MacBook. Hvis du vil, så kan vi godt avspore debatten herfra ved å slå hverandre i hodet med lange lister av programvare som IKKE er utviklet for de respektive operativsystemer, men dette er like lite interessant som det er relevant. Igjen, dine personlige preferanser for visse programmer er ikke argument her. Her tar vi kun utgangspunkt i hva vi listevis får for pengene ved kjøp av de to maskiner. Så igjen, synsingen er det på nytt igjen du sjøl som står for.

iLife-pakken på MacBooken består bl.a proffe programmer for bilde og musikkredigering og er ferdig installert på alt av Macer som selges (bortsett fra Mac Pro). Siden programmene kommer fra samme produsent som operativsystemet kommer fra, så gir de en interoperabilitet og sømløshet med operativsystemet som Windows-brukere bare kan drømme om.

 

MacBooken har FireWire800 som Samsungen mangler.
...og hva med USB 3.0 ?

 

USB 3.0 er allerede erstattet av Thunderbolt på MacBooken. Thunderbolt er i praksis 3 ganger kjappere enn USB 3.0, OG kan brukes for seriekobling i likhet med FireWire800. Sistnevnte er fortsatt utbredt og en lenge etablert standard på Mac-plattformen mht sikkerhetskopiering via TimeMachine og fungerer med et svært utvalg av tredjepartsutstyr på markedet.

 

Som du ser så la jeg til noen punkter som ikke har så mye med maskinvare å gjøre, for brukeropplevelse er mer enn kun maskinvare.
... og synsing er svært vanskelig å prise. Når man er overbevist om egne valgs fortreffelighet blir alt annet forkastet i skinnet av den hellige avgjørelse.

 

Såvidt jeg kan se, så er den eneste som synser her du med dine irrelevante personlige preferanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Så til poster nummer 2, RadonReady. Tiltman dekket det meste, men jeg har et par ting til å si. Jeg "glemte" ikke at MBP har høyere oppløsning, det kommer tydelig frem av det jeg skrev....

 

Jo, du glemte å markere med farge at oppløsningen gikk i favør av MacBooken.

3D-kompatibelitet og fargerom har forøvrig ingenting med oppløsning å gjøre, men behandles i annet og eget punkt.

 

Det jeg derimot glemte er at MBP har et bredere fargespekter, og dette tar jeg kritikk på.

 

Flott at du tok dette med, for det glemte jeg.

 

Byggekvaliteten i 700G7A er stabilt og jeg har ingen problemer med hengslene, de sitter som støtt og virker svært solide. Når de er solide har jeg ingenting å utsette på de

 

Metall-henglser er både dyrere, sterkere og dermed bedre enn plast. Punktum og ingen vits i å diskutere.

Personlige opplevelser og anekdoter er totalt irrelevante her. Hvis anekdoter skal gjelde så kan hva som helst bevises: oldemora mi røyka 20 om dagen, men ble likevel 96 år gammel. Det beviser at røyking umulig kan være helseskadelig.

 

Skal man først snakke om å "glemme" så er ikke Samsungen dobbelt så tykk over hele, hvis du ser på bilder slik du skriver at du har gjort, så ser du fort at Samsungen er skrået, slik at den er tynn på enden som peker mot deg.

 

Skal du putte en maskinen som er 5 cm tjukk i ene enden ned i f.eks en trang dokumentmappe med et hulrom på 4 cm bredde så hjelper det lite at maskinen er tynnere enn 4 cm i ene enden. Den får ikke plass uansett. Eller sagt på annen måte: skal du kjøre en trailer inn i en tunnel på 4 meters høyde, og traileren har en 4,5 meter høy vogn, så hjelper det ikke at førerhuset er kun 3,5 meter høyt.

 

OS-argumentet er tullete

 

Jasså?

Dette er egentlig svært enkelt og liten vits å krangle om: det som Windows Ultimate KAN gjøre som Windows Home Premium IKKE KAN gjøre, kan også MacOSX Lion gjøre. Det er derfor kun Windows Ultimate som kan måle seg med MacOSX Lion.

 

Luftinntaket står ikke under, det er derimot to svære luftuttak bak.

 

Hvor luftUTtaket er er totalt irrelevant, da det er betydelig vanskeligere å blokkere et luftUTtak enn et luftINNtak. Jeg VET at luftUTtaket er bak, det er tydelig på bilder, men hvor er luftINNtaket hvis det ikke er representert av grillene på undersiden?

 

Og vekten til MBP 17" er 2,9 kg, så Samsungen er ikke 1 kg tyngre

 

Du har rett i det, her blingset jeg.

Men forskjellen er fortsatt drøy, dvs 0,5 kg, som tilsvarer vekten til en full halvliters flaske brus.

 

Samsungen er ikke installert "en drøss med crapware"

 

Jo. Crapware er programvare som kan beskrives som programvare fra tredjepart som generelt er lite kjent og lite utbredt i bruk, ofte distribuert på kun en eller få serier av maskiner, ofte som gratis "light"-versjoner med begrenset funksjonalitet eller varighet, og som skal lokke brukeren til å kjøpe den tyngre betal-utgaven av samme programvaren, eller f.eks fungere som reklame for noe på annen måte. Det er også typisk at dess mer crapware på en maskin, dess mer subsidiert er maskinen og dess billigere er maskinen. Crapware kan ofte bruke ressurser på maskinen. Som regel vil brukere med mer enn middels ferdigheter innen data enten slette crapwaren eller erstatte crapwaren med mer anerkjent, mer anvendelig og mer utbredt programvare som gjør samme jobben og mer til. På Samsungen finnes eksempelvis en 60 dagers trial fra Norton, noe mindre kjente mediagreier fra Cyberlink, og en drittkjedelig trunkert versjon av Microsofts Office-pakke. Denne type crapware finnes ikke på MacBooken.

 

Å argumentere for "mer preinstalled programvare" synes jeg også er å dra det langt, da det er mye god programvare, eksempevis til bildebehandling, som enktelt kan hentes ned gratis.

 

Du må gjerne SYNES så mye du vil at det finnes gratis programvare som tilsvarer iLife-pakken på MacBooken i effektivitet, brukervennlighet, sømløshet og anvendelighet. Men synsing hjelper lite her. Du får begrunne dine urimelige påstander med noen eksempler.

 

I tillegg blir praktisk talt all av programvare og spill (- den Apple lager selv) laget til Windows

 

Forbannet dikt og løgn. F.eks så blir den utbredte iLife-pakken, iWork-pakken, lyd-redigeringsverktøyet Logic Pro, den sterke Photoshop-konkurrenten Aperture og det anerkjente videoredigeringsverktøyet Final Cut Pro, IKKE laget for Windows. Dette er programmer som brukes av filmstudioer, reklamebyråer og artister, og som alle med kjennskap til Mac vil nikke anerkjennende til, men som får rene Windows-brukere til å se ut som spørsmålstegn.

Forøvrig kjøper ikke folk Mac for å spille. Mac er for jobbing. Det er f.eks derfor andelen av Mac-brukere blant studenter og ansatte på universiteter er helt oppe i 60%;

http://nrkbeta.no/2007/10/10/studenter-velger-mac-hva-betyr-det-om-noen-ar/

http://nrkbeta.no/2007/10/22/og-tallene-er-ikke-annerledes-pa-harvard/

Til spilling har man Windows. Det betyr ikke at Mac-brukere ikke spiller. Statistisk eier 7 av 8 Mac-eiere minst en Windows-maskin i tillegg; http://www.neowin.net/news/85-of-mac-owners-have-windows-too

 

ikke en gang som Windows-bruker har jeg funnet et attraktivt program og måttet sjekke om jeg faktisk kan bruke det, og dette er for meg et gigantisk argument, jeg har lyst til å kunne spille Skyrim på PCen min...

 

Personlige preferanser er irrelevante her. Her er det kun harde og kalde fakta som gjelder, punkt mot punkt i en oppstilling av spesifikasjoner, og uansett om folk liker dem eller ikke. Her tar vi kun utgangspunkt i hva vi listevis får for pengene ved kjøp av de to maskiner.

 

jeg vet ikke om jeg tar feil her, men har virkelig ikke MBP HDMI eller minnekortleser?

 

HDMI, DVI og VGA løses med et lite adapter. Minnekortleser finnes ikke innebygd og er et minus. Men jeg bytter gjerne bort ti minnekortporter for å få digital lyd inn/ut, hvilket faktisk allerede finnes på MacBooken.

 

Samsungen har 24 måneders garanti og MBP har 12 måneder.

Garanti er noe selger gir frivillig og er kun nyttig hvis garantien gir noe i TILLEGG til rettighetene som de 5 år med klagerett forbrukerkjøpsloven gir. Det er derfor f.eks fullt lovlig å gi null års garanti, men 5 års klagerett har man uansett. Hverken Samsungs garanti eller Apples garanti gir noe i tillegg. Svært få garantier gjør egentlig det. Om garantitiden er ute, uansett maskin, og jeg finner at produktet bryter sammen pga fabrikkfeil etter ca 3 år, så gir forbrukerkjøpsloven meg fulle rettigheter til gratis reparasjon, evt et splitternytt produkt som erstatning. Dermed er Samsungs garanti omtrent like lite verdt som Apples garanti.

 

jeg satt opp en mye mer nøytral analyse enn dere, som enkelt tok for seg hardware

 

Innlegget som innledet din "nøytrale" analyse fokuserte på BRUKEROPPLEVELSE.

Sistnevnte er mye mer enn kun maskinvare.

Vi overlater til leserne å bedømme hvilken analyse som er mest "nøytral" her.

Lenke til kommentar
Dette er egentlig svært enkelt og liten vits å krangle om: det som Windows Ultimate KAN gjøre som Windows Home Premium IKKE KAN gjøre, kan også MacOSX Lion gjøre. Det er derfor kun Windows Ultimate som kan måle seg med MacOSX Lion.

 

Og da regner jeg med at du nå kommer med en opplisting av disse forskjellene som gjør Win 7 Home edition "ubrukelig" i forhold til OSX? Og samtidig også gir en rapport på hvordan disse forskjellene gjør seg gjeldende for den gjennomsnittlige bruker.

 

USB 3.0 er allerede erstattet av Thunderbolt på MacBooken. Thunderbolt er i praksis 3 ganger kjappere enn USB 3.0, OG kan brukes for seriekobling i likhet med FireWire800. Sistnevnte er fortsatt utbredt og en lenge etablert standard på Mac-plattformen mht sikkerhetskopiering via TimeMachine og fungerer med et svært utvalg av tredjepartsutstyr på markedet.

 

Du kan jo ta en titt på hvor mye Thunderbolt-tilbehør du har å velge blant. Og hvor mye Firewire-tilbehør du har å velge blant. Og til slutt sammenligne med hvor mye som går på USB (3.0). På min iMac 27" har jeg to Thunderbolt-porter. De har ennå ikke blitt brukt. USB-portene, derimot, er flittig brukt. Dessverre har Apple bare valgt å kjøre på USB 2.0.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...