Gå til innhold

«Siste» uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Personlige preferanser er irrelevante her. Her er det kun harde og kalde fakta som gjelder, punkt mot punkt i en oppstilling av spesifikasjoner, og uansett om folk liker dem eller ikke. Her tar vi kun utgangspunkt i hva vi listevis får for pengene ved kjøp av de to maskiner.

 

HDMI, DVI og VGA løses med et lite adapter. Minnekortleser finnes ikke innebygd og er et minus. Men jeg bytter gjerne bort ti minnekortporter for å få digital lyd inn/ut, hvilket faktisk allerede finnes på MacBooken.

 

Vel, hva var dette med personlige preferanser?

 

"Løses med et lite adapter"? For det første; du må kjøpe disse adaptere. For det andre; du må bære rundt på adapterne.

Digital lyd inn/ut? Det har jeg hatt på mine maskiner i mangfoldige år. En eneste gang har jeg fått testet dette. Jeg gidder ikke skaffe meg en mange meter lang digitalkabel for å strekke mellom forsterkeren og laptop'en. Streaming er en fin ting. Og skal jeg ellers koble laptop'en direkte til forsterkeren, skjer det gjennom HDMI slik at jeg også får bilde med på kjøpet. Et tips; gå til den lokale Elkjøp-, Expert-, Spaceworldforhandleren. Spør de hvor mange digitalkabler de selger (for lyd). Så spør du de hva SPDIF er. Så forstår du hvor mange som faktisk synes digital lyd inn/ut er å foretrekke over minnekortinngang... Selv har jeg heller en minnekortinngang på laptopen enn digital lyd slik at jeg slipper å bruke kabel for å koble kameraet til, eller plugge inn en dedikert minnekortleser. Og jeg tror jeg har svært mange med meg på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel 320-serien er nå fremdeles en av de mest stabile og habile SSD-ene på markedet, at diverse SSD basert på SandForce 2 kontrollere kan skryte på seg høy sekvensiell ytelse har ikke stort å si i praksis på en system disk og spesielt ikke i bærbar hvor du nesten aldri vil ha brukt for sekvensiell ytelse.

 

Det er tilfeldig ytelse og IOPS som gjelder og minst mulig latency og her gjør Intel 320 serien det fremdeles mer enn skarpt nok i forhold til alternativene og har fordelen av å være av den serien disker som utifra statetikken har minst problemer?

 

Nå skal det sies at MacBook Air enten kommer med en noe tregere Toshiba SSD, eller en ganske rask Samsung SSD som forøvrig er raskere enn Intel 320 serien når det kommer til sekvensiell ytelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre har Apple bare valgt å kjøre på USB 2.0.

 

Tja. De har bare ikke implementert tredjepart kontrollere fra NEC osv.. Med IvyBridge hvor USB3.0 endelig blir endel av brikkesettet så vil dette rulles ut på samtlige IvyBridge Mac maskiner.

Men ... men ... men hvordan skal da Mac-fansen kunne argumentere for at USB3.0 er bare dritt og helt unødvendig?

Lenke til kommentar

Har du noen gang prøvd å lete etter USB3 drivere til lion?

 

Intel 320 er nok noe utdatert.

 

crusal M4 er helt grei. Da slipper man unna sanforce.

samsung 830 Series skal også være god.

 

Kjedlig å få toshiba SSD i så fall da kan lion opplevelsen være skuffende.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Personlige preferanser er irrelevante her. Her er det kun harde og kalde fakta som gjelder, punkt mot punkt i en oppstilling av spesifikasjoner, og uansett om folk liker dem eller ikke. Her tar vi kun utgangspunkt i hva vi listevis får for pengene ved kjøp av de to maskiner.HDMI, DVI og VGA løses med et lite adapter. Minnekortleser finnes ikke innebygd og er et minus. Men jeg bytter gjerne bort ti minnekortporter for å få digital lyd inn/ut, hvilket faktisk allerede finnes på MacBooken.
Vel, hva var dette med personlige preferanser?

 

Personlige preferanser, og mine som sådan, hadde ingenting med dette å gjøre. Jeg prøvde å illustrere at det at Samsungen har visse funskjoner som ikke MacBooken har, gjelder andre vegen også. For å understreke dette prinsipp, som det nå burde være unødvendig å repetere, trakk jeg frem digital lyd. Dette er faktisk mye dyrere å implementere enn en skarve minnekortleser som man får kjøpt for 50 kr å putte inn i USB-porten. Mangel på digital lyd på en maskin som utgir seg for å være proff er i de fleste proffers ører intet mindre enn en skandale, og dette grelle faktum er det som først utpeker seg til å trekke frem hvis det er snakk om å vise til funksjoner den ene maskin har som ikke den andre har. Det er andre og mer elegante måter å få bildene fra kameraet på enn å drasse minnekort imellom. For de som ikke har tynne kontorfingre for å plukke ut kortet med så har man f.eks kabel og trådløs overføring også.

 

HDMI, DVI og VGA løses med et lite adapter.
"Løses med et lite adapter"? For det første; du må kjøpe disse adaptere. For det andre; du må bære rundt på adapterne.
Jepp, du må kjøpe disse adapterene hvis du skal bruke en gammel type projektor eller bruke en TV istedet for et dedikert display, men de veier likevel mye minde enn den drøye halvkiloen som du som eier av Samsungen må drasse ekstra på (inkludert strømforsyning). Jeg kan love deg at det også er litt av hvert du må kjøpe inn til Samsungen hvis den skal opp på høyde med MacBooken. Nytt OS er kun ett eksempel.

 

Digital lyd inn/ut? Det har jeg hatt på mine maskiner i mangfoldige år. En eneste gang har jeg fått testet dette. Jeg gidder ikke skaffe meg en mange meter lang digitalkabel for å strekke mellom forsterkeren og laptop'en. Streaming er en fin ting. Og skal jeg ellers koble laptop'en direkte til forsterkeren, skjer det gjennom HDMI slik at jeg også får bilde med på kjøpet. Et tips; gå til den lokale Elkjøp-, Expert-, Spaceworldforhandleren. Spør de hvor mange digitalkabler de selger (for lyd). Så spør du de hva SPDIF er. Så forstår du hvor mange som faktisk synes digital lyd inn/ut er å foretrekke over minnekortinngang... Selv har jeg heller en minnekortinngang på laptopen enn digital lyd slik at jeg slipper å bruke kabel for å koble kameraet til, eller plugge inn en dedikert minnekortleser. Og jeg tror jeg har svært mange med meg på den.

1. Hva du har hatt på dine maskiner i mange år er totalt irrelevant i denne sammenhengen. Her gjelder kun en sammenligning mellom MacBooken og Samsungen som omtales i denne debatten.

 

2. Hva du gidder eller ikke gidder er også totalt irrelevant her. For proff digital lydredigering er streaming uansett utelukket. Samsungen er en gamer-maskin. MacBooken er en jobb-maskin, da i særdeleshet for artister/kunstnere/forskere og andre proffer som lever av behandling av bilder, video og lyd, og som er mye på farten og trenger ytelse, mobilitet, pålitelighet og lang batteritid. Det er derfor Mac er så mye mer utbredt i akademika og blant folk med høyere utdannelse enn blant gjennomsnittet av befolkningen.

 

3. Ja, streaming er en fin ting. Det er bl.a derfor Mac-brukere har kunnet streame musikk trådløst til sine stereoanlegg i 8 år allerede via AirPlay (før kalt AirTunes) over WiFi ved hjelp av basestasjonen AirPort Express, og dette lenge før f.eks Windows-brukere i det hele tatt visste hva trådløs streaming av musikk egentlig var for noe. Jeg er blant de som tok AirTunes i bruk da den kom for 8 år siden. Derfor ler litt jeg litt idag hver gang Windows-jyplinger forteller meg at de har oppdaget hvor flott det er med trådløs streaming. For dengang for 8 år siden, så ristet de skeptisk på hodet og mente at trådløs streaming måtte være noe tull med begrunnelse at ingen av de andre Windows-vennene deres brukte det. Sorry, ja dette er hva jeg har gjort i mange år og er totalt irrelevant. Kunne ikke dy meg.

 

Et tips; gå til den lokale Elkjøp-, Expert-, Spaceworldforhandleren. Spør de hvor mange digitalkabler de selger (for lyd). Så spør du de hva SPDIF er. Så forstår du hvor mange som faktisk synes digital lyd inn/ut er å foretrekke over minnekortinngang... Selv har jeg heller en minnekortinngang på laptopen enn digital lyd slik at jeg slipper å bruke kabel for å koble kameraet til, eller plugge inn en dedikert minnekortleser. Og jeg tror jeg har svært mange med meg på den.

 

Jeg gjorde som du sa, og de fortalte meg at samtlige som interessert i proff lydkvalitet og foretrekker å gjøre DA-konverteringen i selve forsterkeren kjøper en kabel for digital lyd som man plugger inn i den dedikerte digitale lydutgangen. Det betinger selvfølgelig at du har en moderne forsterker og ikke noe ræl fra 80-tallet. Og jeg ikke bare tror, men vet, at jeg har svært mange med meg på den.

Endret av RadonReady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er egentlig svært enkelt og liten vits å krangle om: det som Windows Ultimate KAN gjøre som Windows Home Premium IKKE KAN gjøre, kan også MacOSX Lion gjøre. Det er derfor kun Windows Ultimate som kan måle seg med MacOSX Lion.
Og da regner jeg med at du nå kommer med en opplisting av disse forskjellene som gjør Win 7 Home edition "ubrukelig" i forhold til OSX? Og samtidig også gir en rapport på hvordan disse forskjellene gjør seg gjeldende for den gjennomsnittlige bruker.

1. Stråmannsargumenter, som at jeg har påstått at Windows Home Edition er ubrukelig i forhold til MacOS X, vil jeg ha meg frabedt.

2. Forskjellene på Windows Ultimate og Home Edition er du sikkert i stand til å finne sjøl?

3. Hvordan forskjellene gjør seg gjeldende for den gjennomsnittlige bruker er irrelevant, da hverken jeg eller du kan definere den gjennomsnittlige bruker på en entydig måte som vi blir enige om. Den gjennomsnittlige bruker kjøper f.eks ikke bærbare maskiner til over 22000 kr beregnet for folk i akademika samt artister/kunstnere/forskere og andre proffer som lever av behandling av bilder, video og lyd, og som er mye på farten og trenger ytelse, mobilitet, pålitelighet og lang batteritid. Det kan vi sikkert være enige om. Men hey, da er jo MacBooken utelukket i utgangspunktet, ikke sant? Som jeg har repetert før, vi ser bort fra personer eller gruppers behov her og lar de rene fakta og tall fra spesifikasjonene tale for seg sjøl, uansett om noen liker dem eller ikke. Joda, Home Edition er sikkert nok for de fleste, men slike hensyn tar vi ikke her. Er det slik at en maskin er tynnere i ene enden i forhold til den andre enden, så skal slike bagateller tilsynelatende fremheves. Sistnevnte er forøvrig ikke en regel jeg har funnet på.

 

 

USB 3.0 er allerede erstattet av Thunderbolt på MacBooken. Thunderbolt er i praksis 3 ganger kjappere enn USB 3.0, OG kan brukes for seriekobling i likhet med FireWire800. Sistnevnte er fortsatt utbredt og en lenge etablert standard på Mac-plattformen mht sikkerhetskopiering via TimeMachine og fungerer med et svært utvalg av tredjepartsutstyr på markedet.
Du kan jo ta en titt på hvor mye Thunderbolt-tilbehør du har å velge blant. Og hvor mye Firewire-tilbehør du har å velge blant. Og til slutt sammenligne med hvor mye som går på USB (3.0). På min iMac 27" har jeg to Thunderbolt-porter. De har ennå ikke blitt brukt. USB-portene, derimot, er flittig brukt. Dessverre har Apple bare valgt å kjøre på USB 2.0.

 

1. Din personlige bruk, dine personlige preferanser og dine personlige grunner for å ikke bruke utstyr du sjøl oppgir er irrelevante her.

 

2. FireWire (som egentlig er Apples handelsnavn på standarden IEEE 1394) har vært støttet i MacOS siden 1999, dvs i hele 12 år, og har vært standard utrustning på Mac'er i denne tiden. Apple, som er kjent for å være først med mye, var i 2003 den første til å introdusere FireWire800 som er dobbelt så kjapp som FireWire400 og i praksis 4 ganger så kjapp som USB 2.0. Både Acer Travelmate/Aspire/Ferrari eller Sony Vaio eller HP Compaq Presario eller HP pavillion eller Dell Inspirion/Dimension eller Fujitsu S/P/E/L/N-seriene, etc, etc, har alle FireWire.

Apple har satset mye på FireWire, derfor er i dag alle stasjonære Mac'er, samt MacBook Pro, standard utstyrt med FireWire800. Toppmodellen Mac Pro har hele fire slike porter som standard. I MacOSX skjer den glimrende sømløse sikkerhetskopieringen via TimeMachine til ekstern harddisk, og ved bruk av kabel til dette formål så er FireWire 800 i praksis både påkrevd og obligatorisk. Thunderbolt vil nå overta denne funksjonen og legge USB 3 bak seg i tåken av blårøyk som koster etter.

FireWire har for mange Mac-brukere vært-, og stadig er-, et svært positivt bekjentskap fordi det objektivt og teknisk må sies å ha vært langt overlegent i forhold til USB.

FireWire har aldri vært dødfødt eller noen fiasko på noen måte, på tross av at myten vil ha det slik. Suverene teknologier er aldri dødfødte. Myten om at FireWire er dødt skyldes at det sitter en bråte diskusjonskåte og ignorante fjortiser rundt omkring som bedriver sin yndlingsbeskjeftigelse; nemlig å dalke, reparere, vri og vende på sin halvfungerende low-end-PC samtidig som de konstaterer at den er uten FireWire. Disse fjortisene kortslutter dermed at FireWire derfor må være lite utbredt og dødfødt.

En kjapp titt på listen over produkter utstyrt med FireWire forteller noe helt annet: http://www.1394ta.org/products/ComputerProducts.html

 

3. Din sammeligning av mengden FireWire--tilbehør, Thunderbolt-tilbehør og USB 3.0 -tilbehør for å skape et inntrykk av anvendeligheten er i beste fall en sannhet med store modifikasjoner, i verste fall rent tøv. FireWire har nådd sin modenhet for lenge siden og har påbegynt sin vei ut. USB3 har mye lenger fartstid enn Thunderbolt. Thunderbolt ble lansert for under ett år siden, i mars 2011, mens USB3 ble lansert i november 2009, dvs for 2,5 år siden. På tross av at USB3 ble lansert mye tidligere, så har USB3 merkelig nok ikke tatt skikkelig av ennå. Dette skyldes nok at Intel, som står bak Thunderbolt sammen med Apple, vil promotere sin investering Thunderbolt foran noen USB-løsninger. Siden Thunderbolt er såpass nytt finnes det ennå få produkter, som f.eks eksterne hardisker, som har Thunderbolt. Men de er i full fart på vei til markedet, og flere av disse ble vist frem på den nylige CES-messen: http://www.idg.no/macworld/article235230.ece

Endret av RadonReady
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre har Apple bare valgt å kjøre på USB 2.0.

 

Tja. De har bare ikke implementert tredjepart kontrollere fra NEC osv.. Med IvyBridge hvor USB3.0 endelig blir endel av brikkesettet så vil dette rulles ut på samtlige IvyBridge Mac maskiner.

Men ... men ... men hvordan skal da Mac-fansen kunne argumentere for at USB3.0 er bare dritt og helt unødvendig?

 

Jeg har pr dags dato ikke sett noen Mac-fans som har påstått at usb3 er dritt og unødvendig.

Men det jeg har sett er at:

1. Mac-fansen påstår at Thunderbolt er bedre, både mht til hastighet, mulighet for seriekobling og lengde på kabel. Og det har de jo helt rett i, ikke sant?

2. Anti-Mac-fansen ønskertenker at Mac-fansen har påstått dette om USB3.

Endret av RadonReady
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen gang prøvd å lete etter USB3 drivere til lion?

 

Intel 320 er nok noe utdatert.

 

crusal M4 er helt grei. Da slipper man unna sanforce.

samsung 830 Series skal også være god.

 

Kjedlig å få toshiba SSD i så fall da kan lion opplevelsen være skuffende.

 

 

 

Hvorfor skulle Apple ha USB3.0 når ingen Mac har støtte for USB3.0? Er jo som å be om GeForce driver som støtter GTX 780 lenge før kortet er annonsert..

 

Hvis du tror at en Toshiba SSD gir det skuffende operativsystem ytelse må du nesten tro om igjen, jeg tror du fullstendig undervurderer styrken med SSD. Det er den lave responstiden og gode aksesstiden med god IOPS som gir den gode opplevelsen, de fleste vil ikke merke forskjellen på 100MBps og 300MBps sekvensiell ytelse, spesielt ikke på bærbare.

 

 

Men for all del, hvis dette er det beste du klarer å dra frem for å tilfredsstille ditt behov for å sette MacBook Air i et litt dårligere lys så go ahead.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gratulerer Radon, du har ervervet egen "Fanboy" pin med glans! Helt blind for ulempene med egne valg og ignorer alle fordeler med andre varer på en måte bare en ekte fanboy kan.

 

- MacBooken har 11% større skjerm mht oppløsning.
Tåpelig utrykksmåte, det kalles "høyere oppløsning".

Begrepet oppløsning kan forståes som a) både antall punkter pr tomme og b) det totale antall pixler. ...

 

For illustrere forskjellen og for å ikke skape forvirring foretrakk jeg å vise hvor mye mer informasjon en skjerm A kan inneholde i forhold til en skjerm B mht antal pixler. I dette tilfellet kan MacBookens skjerm inneholde 11% mer informasjon, dvs den er 11% større mht oppløsning. Det at du syntes det var tåpelig får stå for din egen regning.

Skjermstørrelsen er kjent i dette tilfellet.

Jeg forstår at du setter pris på nye, mer svulmende, uttrykk som passer bedre til Mac enn mer etablerte moter å si ting på.

 

- Byggekvalitet er en sak, men byggematerialer er annen sak. Samsungen er av plast, særlig hengslene dessverre, mens MacBooken er av kun metall.
Begrepet byggkvalitet inkluderer vanligvis materialvalg.

Nei, materialvalg er vanligvis uinteressant da de fleste maskiner består av plast, ...

Du milde.

 

Vel, når jeg sjekker byggkvalitet tillegger jeg matrialvalgene relativt stor betydning. En maskin av papp hadde falt igjennom uansett hvor godt den var limt.

 

- Samsungens OS, dvs Windows Home Premium, når ikke opp mot fullversjonen av MacOSX Lion som MacBooken er utstyrt med
Synsing.

Nei, dette er ikke synsing men et faktum. Du bør sjekke dine kilder.

Jaha, ja. Faktum altså. Snodig da at jeg ikke merker allversens forskjell på Homt/Ultimate/OSX til hjemmebruk.

 

Trist er det dog at mange Mac brukere som også "må" skaffe seg Windows, mens det ikke er spesielt utbredt med "boot camp" andre veien.

OSX er så mye bedre bortsett fra at jeg ikke får gjort det jeg vil lissom...

 

- Samsungen har installert en drøss med crapware som du må bruke tid på å fjerne for å få optimal ytelse. Det har ikke MacBooken.
Mere sysnsing. Forresten kan jo de som liker windows påstå at MacBook'en kun har crapware installert.

Hva folk liker eller ikke liker er ikke noe argument her.

...

He, he. altså;

 

Samsungen får trekk fordi den leveres for mye programvare fordi programvaren er lite utbredt og folk sannsynligvis må jobbe fælt for å avinstallere.

 

MacBook'en får skryt for at den leveres med så mye "proff og brukervennlig" (en påstand som naturligvis ikke er synsing, men fakta) programvare. Denne blir sannsynligvis mye benyttet av alle med Mac.

 

Men hva folk liker er altså ikke et argumet. Neivel, nei.

 

- MacBooken har ferdiginstallert svært nyttig, proff og brukervennlig programvare for f.eks bilde-, video- og musikkredigering
Synsing, Part III. Driten kan jo ikke engang kjøre f.eks. FastStone så det hjelper meg ikke det spøtt.

Det faktum at Faststone ikke har utviklet sin freeware/shareware for MacOSX er ikke et argument her som kan brukes mot MacBook.

Igjen er konklusjonen at det som finne på Mac er fantastisk og det som ikke finnes er lite verdt og iallefall noe som ikke Apple skal kritiseres for å mangle.

 

MacBooken har FireWire800 som Samsungen mangler.
...og hva med USB 3.0 ?

USB 3.0 er allerede erstattet av Thunderbolt på MacBooken. Thunderbolt er i praksis 3 ganger kjappere enn USB 3.0, OG kan brukes for seriekobling i likhet med FireWire800. Sistnevnte er fortsatt utbredt og en lenge etablert standard på Mac-plattformen mht sikkerhetskopiering via TimeMachine og fungerer med et svært utvalg av tredjepartsutstyr på markedet.

(Note; Seriekobling er en uting, særlig på ting som ikke står fast plassert)

...og USB 3.0 er noe ingen har bruk for for det finnes jo ingenting å kjøpe som støtter det.

 

Igjen er konklusjonen at det som finne på Mac er fantastisk og det som ikke finnes er lite verdt og iallefall noe som ikke Apple skal kritiseres for å mangle.

 

Det har naturligvis aldri slått deg at Apple benytter teknologier FW og TB til lock-in ? Jo mer dingsebomser folk kjøper som (nesten) kun støttes av Mac vil øke sjansen for at forbruker "må" velge Apple også ved neste handel ?

Åh, sorry... nå glemte jeg fanboy genet; du ser sikkert på det som en fordel.

 

Note 2; Nå er jo TB et Intel produkt så det blir vel tilgjengelig også for Windows brukere om ikke altfor lenge. Da kommer det vel en Windows laptop med både TB og USB 3.0.

Den vil kritiseres av deg naturligvis; USB 3.0 porten tar opp så mye plass som kunn vært benyttet til kul hvitlakkert unibody.

 

Som du ser så la jeg til noen punkter som ikke har så mye med maskinvare å gjøre, for brukeropplevelse er mer enn kun maskinvare.
... og synsing er svært vanskelig å prise. Når man er overbevist om egne valgs fortreffelighet blir alt annet forkastet i skinnet av den hellige avgjørelse.

Såvidt jeg kan se, så er den eneste som synser her du med dine irrelevante personlige preferanser.

Da tror jeg neppe du leser hva du selv skriver:

Som du ser så la jeg til noen punkter som ikke har så mye med maskinvare å gjøre, for brukeropplevelse er mer enn kun maskinvare.

Det faktum at brukeropplevelsen er for deg verdt noen tusen ekstra er sikkert riktig. Du synser imidlertid det hele dithen at alle andre også vil få/ha den samme brukeropplevelsen som deg selv og dette danner dermen grunnlaget for å akseptere prisen.

 

..og dessuten;

Hva folk liker eller ikke liker er ikke noe argument her.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Selv om jeg kun har brukt alt annet enn Apple utstyr i snart 25 år (og mer) så må jeg si det er trist å se så mange utvitende fordommer mot en forholdsvis god leverandør. Ennå tristere at man er nødt til å dra enhver tråd som dette ned i gjørma i helt irrelevante diskusjoner som for det meste er rent søppel. I tillegg se konkrete og saklige debatanter bli kalt for fanboys. Dette forumet har virkelig tapt seg mye siste årene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I tillegg se konkrete og saklige debatanter bli kalt for fanboys. Dette forumet har virkelig tapt seg mye siste årene.

Saklighet betinger en argumentasjon som belyser både fordeler og ulemper. Når debantantene kun belyser det positive og ignorerer/bortforklarer det negative blir en antagelse om fanboy'isme raskt etablert.

 

F.eks;

Det blir skeivt når det f.eks. skal krediteres for FW800 uten samtidig å gi trekk for mangel av USB 3.0 (på grunn av at det finnes mye fint som støtter FW800).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at USB 3.0 i aller ytterste konsekvens kan sees på som en mangel men ikke når det forløpig kun leveres utenfor brikkesett og tilbehøret fortsatt er begreset og av svært varierende kvalitet. Jeg har opptil flere USB 3.0 harddisker og minnepinner som rett og slett er skuffende på PCer som også har 3. part USB 3.0 samt at jeg har en flunka ny laptop inne til reparasjon med defekt USB 3.0 (4 uker inne and counting). Ergo blir det å dra dette litt vel langt når USB 3.0 fortsatt er såpass i startgropa som det er.

 

Macintosh har Firewire 800 og Thunderbolt hvor selv førstnevnte tilfredstiller de fleste Mac brukernes krav med meget god ytelse og funksjoner som daisy-chaining etc. Thunderbolt Display fra Apple fungerer også glimrende som en dockingstasjon som viser en av styrkene med TB og selv gleder jeg meg til IB endelig skal levere Thunderbolt på PC siden. Jeg er slik sett glad for at Apple ikke kaster bort unødvendige ressurser, tid og designplass på USB 3.0 ennå og heller innførte TB inntil førstnevnte kommer i brikkesett.

 

Jeg synes ikke USB 3.0 tilfører så mye nytt at det skulle vært et prioriteringsområde å innføre dette fremfor eks. Thunderbolt som virkelig gir en del nye muligheter.

 

Til sommeren vil dog alle få alle ønsker tilfredstilt. Det er heller ikke verre enn at man venter med å kjøpe en ny Mac til den har USB 3.0 integrert på samme måte som jeg venter med å bytte ut min egen gamle PC laptop til IB har Thunderbolt integrert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg synes ikke USB 3.0 tilfører så mye nytt at det skulle vært et prioriteringsområde å innføre dette fremfor eks. Thunderbolt som virkelig gir en del nye muligheter.

Ikke jeg heller, forsåvidt. Jeg forstår at Apple velger TB da dette er mer lovende og sannsynligvis bedre teknologi å innføre i produktene.

 

Allikevel vil det, i en produktsammenligning, bli feil å bare ignorere mangel av USB 3.0 samtidig som FW800 fremheves som et pluss.

Til sommeren vil dog alle få alle ønsker tilfredstilt. Det er heller ikke verre enn at man venter med å kjøpe en ny Mac til den har USB 3.0 integrert på samme måte som jeg venter med å bytte ut min egen gamle PC laptop til IB har Thunderbolt integrert.

Jepp, også jeg ser frem til Ivy. Jobber for tiden med å integrere ekstern vannkjøling i stua som IB maskina skal benytte. Kona iaktar arbeidet med et meget skeptisk blikk...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

[OT]

Ser gjerne litt bildet og utstyrslister ift. eksternkjølingen :thumbup:

He, he... 9 meter alu vinkelprofil for starters. Jeg har skisser og en masse SketchUp (kjempeverktøy!) filer. Tenkte å legge ut hele prosjektet her på forumet etterhvert.

 

Kona er ømfintlig for støy og jeg irriterer meg til stadighet over at maskineriet i stua må klokkes ned for å få det stille nok. Noe måtte gjøres!

[/OT]

Lenke til kommentar

1. Stråmannsargumenter, som at jeg har påstått at Windows Home Edition er ubrukelig i forhold til MacOS X, vil jeg ha meg frabedt.

2. Forskjellene på Windows Ultimate og Home Edition er du sikkert i stand til å finne sjøl?

3. Hvordan forskjellene gjør seg gjeldende for den gjennomsnittlige bruker er irrelevant, da hverken jeg eller du kan definere den gjennomsnittlige bruker på en entydig måte som vi blir enige om.

 

Snakker om stråmann... Kanskje burde du sjekke hva du selv skriver?

 

- Samsungens OS, dvs Windows Home Premium, når ikke opp mot fullversjonen av MacOSX Lion som MacBooken er utstyrt med (jada, MacOSX kommer i kun en versjon, og det er fullversjonen).

 

Så skriver du i et annet svar til Tiltman:

Nei, dette er ikke synsing men et faktum. Du bør sjekke dine kilder.

Dette er egentlig svært enkelt og liten vits å krangle om: det som Windows Ultimate KAN gjøre som Windows Home Premium IKKE KAN gjøre, kan også MacOSX Lion gjøre. Det er derfor kun Windows Ultimate som kan måle seg med MacOSX Lion.

Synsingen er det med andre ord kun du som står for her.

 

Du påstår at Windows 7 Home Premium har store mangler i forhold til hva det kan gjøre kontra OSX og Windows 7 Ultimate. Da spør jeg deg; hvilke mangler? Hva er det folk i daglig bruk opplever mangler? Eller, siden du ikke vil anta noen typisk bruker; hva mangler Win 7 Home Premium? Det er DU som har fremsatt påstanden, og DU som må dokumentere etter forespørsel. DU bruker jo disse manglene som argument for at OSX og Macbook Pro er bedre enn Samsung'en. Og når jeg da ba deg om å liste opp hva Win 7 Home Premium manglet, kom du bare med svar om at det kunne jeg heller finne selv... Vel, hvem er det som synser?

 

FireWire har for mange Mac-brukere vært-, og stadig er-, et svært positivt bekjentskap fordi det objektivt og teknisk må sies å ha vært langt overlegent i forhold til USB.

FireWire har aldri vært dødfødt eller noen fiasko på noen måte, på tross av at myten vil ha det slik. Suverene teknologier er aldri dødfødte. Myten om at FireWire er dødt skyldes at det sitter en bråte diskusjonskåte og ignorante fjortiser rundt omkring som bedriver sin yndlingsbeskjeftigelse; nemlig å dalke, reparere, vri og vende på sin halvfungerende low-end-PC samtidig som de konstaterer at den er uten FireWire. Disse fjortisene kortslutter dermed at FireWire derfor må være lite utbredt og dødfødt.

En kjapp titt på listen over produkter utstyrt med FireWire forteller noe helt annet:

 

Ang Firewire/USB/Thunderbolt; min oppfordring står fremdeles ved lag. Sjekk hva som finnes tilgjengelig. Det hjelper fint lite for Ola Dunk å ha aldri så mange Thunderbolt-porter eller raske Firewire-porter så lenge tilbehøret til disse portene er sterkt begrenset, og for eksempel de eksterne harddiskene som finnes til disse er mye dyrere enn USB-diskene (og selv USB 3.0). Selvsagt er Thunderbolt tidlig i sin livssyklus, men ting tar tid. Og det er tarvelig av Apple å ikke slenge på USB 3.0 på sine høyt prisede produkter. Og hva er unnskyldningen? Jo, det koster så mye... Og samtidig vet man at Apple kan sette 30 kroner på sin allerede overfylte bankkonto for hver 100-lapp kundene legger igjen.

 

Personlige preferanser, og mine som sådan, hadde ingenting med dette å gjøre. Jeg prøvde å illustrere at det at Samsungen har visse funskjoner som ikke MacBooken har, gjelder andre vegen også. For å understreke dette prinsipp, som det nå burde være unødvendig å repetere, trakk jeg frem digital lyd. Dette er faktisk mye dyrere å implementere enn en skarve minnekortleser som man får kjøpt for 50 kr å putte inn i USB-porten. Mangel på digital lyd på en maskin som utgir seg for å være proff er i de fleste proffers ører intet mindre enn en skandale, og dette grelle faktum er det som først utpeker seg til å trekke frem hvis det er snakk om å vise til funksjoner den ene maskin har som ikke den andre har. Det er andre og mer elegante måter å få bildene fra kameraet på enn å drasse minnekort imellom. For de som ikke har tynne kontorfingre for å plukke ut kortet med så har man f.eks kabel og trådløs overføring også.

 

Ja, jeg hører du maser om den optiske lydutgangen. Hvor mange av Apples kjøpere er slike lydeksperter/musikere/og lignende? Spør en typisk Mac-bruker om når han/hun sist benyttet lydutgangen for å koble til en optisk ledning. Jeg var selv innom noen butikker da jeg skulle ha en optisk kabel for å koble min Aiport Express til forsterkeren. Spørsmålet om SPDIF gikk fra den ene til den andre, og jeg måtte innom tre butikker før jeg endelig fikk råd om heller å kjøpe på nettet. Så jeg endte med å kjøpe fra Dealextreme.

 

Så minnekort er bare en uting? Den eneste maskin hvor jeg hittil har måttet nærmest lirke minnekortet ut, er faktisk iMac'en. På mine laptop'er (en Fujitsu Siemens av eldre årgang og en nyere Acer) trykker jeg minnekortet litt inn før det spretter ut. Med andre ord ett fett hvor tykke/tynne fingre man har. Og jeg foretrekker minnekortinngang any given day kontra det å koble til kameraet med kabel eller bruke dedikert minnekortleser (hvor man da får problemer med de tykke pølsefingrene...). For øvrig pussig at min billige Acer TimelineX 3830TG har fått påspandert både digital lyd ut og minnekortinngang. Med andre ord en drøm for lydentusiaster?

 

1. Hva du har hatt på dine maskiner i mange år er totalt irrelevant i denne sammenhengen. Her gjelder kun en sammenligning mellom MacBooken og Samsungen som omtales i denne debatten.

Trådens tema er for øvrig "Siste uke som Mac-bruker", og sammenligningen mellom den spesifikke Macbook'en og Samsungen er bare en mer eller mindre heldig avsporing og IKKE en rettesnor for resten av diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ang Firewire/USB/Thunderbolt; min oppfordring står fremdeles ved lag. Sjekk hva som finnes tilgjengelig. Det hjelper fint lite for Ola Dunk å ha aldri så mange Thunderbolt-porter eller raske Firewire-porter så lenge tilbehøret til disse portene er sterkt begrenset, og for eksempel de eksterne harddiskene som finnes til disse er mye dyrere enn USB-diskene (og selv USB 3.0).

 

Det er vel omtrent like mye Thunderbolt-utstyr tilgjengelig nå som Thunderbolt er 11 måneder gammelt, som det var USB3-utstyr tilgjengelig da USB3 var 11 måneder gammelt.

Hva var det forresten med følgende avsnitt som du ikke skjønte:

USB3 har mye lenger fartstid enn Thunderbolt. Thunderbolt ble lansert for under ett år siden, i mars 2011, mens USB3 ble lansert i november 2009, dvs for 2,5 år siden. På tross av at USB3 ble lansert mye tidligere, så har USB3 merkelig nok ikke tatt skikkelig av ennå. Dette skyldes nok at Intel, som står bak Thunderbolt sammen med Apple, vil promotere sin investering Thunderbolt foran noen USB-løsninger. Siden Thunderbolt er såpass nytt finnes det ennå få produkter, som f.eks eksterne hardisker, som har Thunderbolt. Men de er i full fart på vei til markedet, og flere av disse ble vist frem på den nylige CES-messen.

 

Personlige preferanser, og mine som sådan, hadde ingenting med dette å gjøre. Jeg prøvde å illustrere at det at Samsungen har visse funskjoner som ikke MacBooken har, gjelder andre vegen også. For å understreke dette prinsipp, som det nå burde være unødvendig å repetere, trakk jeg frem digital lyd. Dette er faktisk mye dyrere å implementere enn en skarve minnekortleser som man får kjøpt for 50 kr å putte inn i USB-porten. Mangel på digital lyd på en maskin som utgir seg for å være proff er i de fleste proffers ører intet mindre enn en skandale, og dette grelle faktum er det som først utpeker seg til å trekke frem hvis det er snakk om å vise til funksjoner den ene maskin har som ikke den andre har. Det er andre og mer elegante måter å få bildene fra kameraet på enn å drasse minnekort imellom. For de som ikke har tynne kontorfingre for å plukke ut kortet med så har man f.eks kabel og trådløs overføring også.
Ja, jeg hører du maser om den optiske lydutgangen. Hvor mange av Apples kjøpere er slike lydeksperter/musikere/og lignende? Spør en typisk Mac-bruker om når han/hun sist benyttet lydutgangen for å koble til en optisk ledning. Jeg var selv innom noen butikker da jeg skulle ha en optisk kabel for å koble min Aiport Express til forsterkeren. Spørsmålet om SPDIF gikk fra den ene til den andre, og jeg måtte innom tre butikker før jeg endelig fikk råd om heller å kjøpe på nettet.

 

1. For ørtende gang: dine personlige preferanser/rutiner/anekdoter er irrelevante her. Her gjelder kun tall og harde fakta fra spesifikasjonene til maskinene det er snakk om, og uavhengig av hva debattanten personlig liker eller ikke liker. Var dette pokkers så vanskelig å forstå? Eller er det vanskelig for deg å finne argumenter dersom du ikke får blande inn dine personlige preferanser og anekdoter?

 

2. I mitt innlegg snakket jeg ikke om når minnekortet dras ut fra maskinen.

Du må nemlig først dra det ut fra KAMERAET. Hva var det med følgende setning du ikke skjønte: "Det er andre og mer elegante måter å få bildene fra kameraet på enn å drasse minnekort imellom."

Mange kameraer er små med trange plasser for kort som det er vanskelig for folk med tjukke fingre å komme til. Alternativet USB-kabel er like bra å bruke da. Ergo trenger du da ikke noen port for minnekort på maskinen.

Lenke til kommentar
[skjermstørrelsen er kjent i dette tilfellet.Jeg forstår at du setter pris på nye, mer svulmende, uttrykk som passer bedre til Mac enn mer etablerte moter å si ting på.

Kan ikke du heller påvise hva som i min påstand var feil, istedet for å kverulere? Faktum er at det er ingenting i min påstand som er feil. Som jeg skrev lenger opp: grunnen til at jeg reagerte på punktet om skjermstørrelsen på Geirerns liste var at han glemte å presisere (med fargekoding) at skjermens oppløsning gikk i favør av MacBooken. Det kan dermed forståes som at skjermenes oppløsning er likeverdige. Det blir feil.

 

Du milde. Vel, når jeg sjekker byggkvalitet tillegger jeg matrialvalgene relativt stor betydning. En maskin av papp hadde falt igjennom uansett hvor godt den var limt.

 

Som jeg har presisert flere steder allerede: dine personlige preferanser og personlige rutiner er av null interesse for debatten.

 

Det faktum at andre debattanter her inne (som Geirern) stiller spørsmål rundt hvorvidt metallhenglser er bedre enn plasthenglser, kan betraktes som et ettertrykkelig bevis på at min utdyping rundt materialvalget i tillegg til byggekvalitet var på sin plass. To maskiner kan begge ha forskjellig byggekvalitet, ved at den ene består av relativt mange sammenskjøtede deler, selv om de begge består av samme materiale, eksempelvis plast. Selv om dette i følge deg er soleklart for deg, så skriver ikke debattanter som meg kun utelukkende for deg. Jeg skriver også for andre debattanter som kan være usikre på dette og trenger å få skilt snørr fra barter.

 

]
- Samsungens OS, dvs Windows Home Premium, når ikke opp mot fullversjonen av MacOSX Lion som MacBooken er utstyrt med
Jaha, ja. Faktum altså. Snodig da at jeg ikke merker allversens forskjell på Homt/Ultimate/OSX til hjemmebruk.Trist er det dog at mange Mac brukere som også "må" skaffe seg Windows, mens det ikke er spesielt utbredt med "boot camp" andre veien.OSX er så mye bedre bortsett fra at jeg ikke får gjort det jeg vil lissom...

 

1. Når ble det i denne debatten vedtatt at maskinene i sammenligningen skulle brukes utelukkende til hjemmebruk?

 

2. Hvorfor er det trist at Macbrukere skaffer seg Windows? Statistisk så eier typisk 7 av 8 Mac-brukere minst en Windows-maskin i tillegg. Samme statistikk forteller at Mac-brukere i snitt eier dobbelt så mange dubbeditter som Windows-brukere og har høyere inntekt enn Windows-brukere. Er dette også trist, synes du, og hvorfor det?

http://www.neowin.net/news/85-of-mac-owners-have-windows-too

Jeg bruker Windows i tillegg til min Mac, og har brukt begge systemene side om side i over 20 år, mest fordi vi er tvunget av arbeisgiver, og det har mange andre Mac-brukere jeg kjenner også gjort. Vi har dermed hatt god til til å få sammenlignet systemene. I spørsmål omkring Mac versus Windows stoler jeg derfor mer på meningene til en Mac-bruker enn en ren-Windows-bruker. Eksempel: Jeg har vært NØDT til å bruke Windows i tillegg. Det skyldes at jeg på jobben har ansvaret for avanserte vitenskapelige instrumenter for flere millioner kr som styres av PC'er dedikert til dette. Man trenger ikke en dyr og sofistikert Mac av høy kvalitet til dette da PC'ens oppgave er ganske enkelt definert. Av økonomiske grunner velges derfor billigste datamaskin til denne enkle oppgaven. Det blir derfor en Windows-PC. Dette er produsenten av det vitenskapelige instrumentet inneforstått med og utvikler derfor sin programvare for styring av instrumentet kun for Windows. Dette betyr ikke nødvendigvis at systemet ville fungert dårligere hvis programvaren var utviklet for Mac. Det beyr kun at Windows er billigste løsning, derfor produsentens ENESTE løsning, og at vi derfor er NØDT til å bruke Windows.

 

Samsungen får trekk fordi den leveres for mye programvare fordi programvaren er lite utbredt og folk sannsynligvis må jobbe fælt for å avinstallere. MacBook'en får skryt for at den leveres med så mye "proff og brukervennlig" (en påstand som naturligvis ikke er synsing, men fakta) programvare. Denne blir sannsynligvis mye benyttet av alle med Mac.Men hva folk liker er altså ikke et argumet. Neivel, nei.

 

Programvaren i iLife-pakken er installert på SAMTLIGE datamaskiner som selges fra verdens STØRSTE PC-produsent (som er Apple), og blir derfor blant VERDENS MEST UTBREDTE programvare. Programvaren markedsføres og selges som en del av produktet Mac og må regnes som en av grunnene til at folk velger nettopp Mac. Det finnes ikke en Mac uten denne programvaren. Tilsvarende programvare for Windows koster penger å anskaffe seg. Svelg dette FAKTUM og la livet gå videre.

Stråmannsargumenter, som at jeg har påstått at folk "må jobbe fælt" med å avinstallere crapwaren som faktisk følger med på Samsungen, vil jeg ha meg frabedt.

 

[(Note; Seriekobling er en uting, særlig på ting som ikke står fast plassert)...og USB 3.0 er noe ingen har bruk for for det finnes jo ingenting å kjøpe som støtter det.

 

1. Forklar hvorfor seriekobling er en uting på ting som ikke er fast plassert.

2. At det ikke er USB3-utstyr å få kjøpt er DINE ord, for jeg har ikke påstått noe slikt på noen steder du kan påvise. Kutt ut stråmannsargumentene dine.

 

Det har naturligvis aldri slått deg at Apple benytter teknologier FW og TB til lock-in ?

 

Pisspreik.

Her følger listen med produkter som bruker FW. Sist jeg sjekket denne listen så utgjorde antall produkter fra Apple der mindre enn en promille. Forklar meg hvordan dette fører til Apple-lock-in, er du snill.

http://www.1394ta.org/products/ComputerProducts.html

Når det gjelder TB så må du også gjerne komme med en god forklaring på hvorfor du mener at Thunderbolt på high-end-produkter fra Sony og Asustek m.fl fører til Apple-lock-in: http://www.digitimes.com/news/a20111226PD214.html

Det at Apple var FØRST med Thunderbolt er bare en del av tradisjonen Apple har med å være først med ny teknologi, som f.eks diverse prosessorer, WiFi, GUI, musa, touchpad'en, multitouch, etc., hvilket selvfølgelig har kommet Mac-brukerne til gode i alle disse årene. Svelg dette faktum og la livet gå videre.

 

Nå er jo TB et Intel produkt så det blir vel tilgjengelig også for Windows brukere om ikke altfor lenge. Da kommer det vel en Windows laptop med både TB og USB 3.0. Den vil kritiseres av deg naturligvis; USB 3.0 porten tar opp så mye plass som kunn vært benyttet til kul hvitlakkert unibody

 

1. Hvorfor mener du at jeg kommer til å kritisere en laptop med USB3 og Thunderbolt? Jeg har ikke kommet med noen slik kritikk på noen steder du kan påvise. Det eneste jeg har sagt er at Thunderbolt er en god erstatning for USB3 på MacBooken vi snakker om her, da Thunderbolt er 3 ganger raskere. Atter igjen påviser jeg dessverre stråmannsargumentasjon fra deg.

 

2. Hvorvidt USB3 tar opp plass er DINE ord. Jeg har ikke påstått noe slikt. Ny stråmannsargumentasjon og synsing, Tiltman?

 

 

Gratulerer Radon, du har ervervet egen "Fanboy" pin med glans! Helt blind for ulempene med egne valg og ignorer alle fordeler med andre varer på en måte bare en ekte fanboy kan. ...Åh, sorry... nå glemte jeg fanboy genet;

 

Så du drar frem "fanboy"-kortet? Dette er typisk når folk egentlig ikke har noen argumenter å fremvise. Så synd at du med dette personangrepet meldte deg ut av debatten. Jeg gidder ikke å argumentere mot personangrep. Derfor sier jeg takk for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...