Gå til innhold

«Siste» uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser resonnementet til artikkelskribenten, men jeg føler at prissammenlikningen som blir tatt opp er den mest fordelaktige som finnes på temaet. Hvis en sammenlikner en 15" MBP (som tross alt er den de fleste kjøper) starter den uoppgraderte på 15.000,-, og hvis man sammenligner en iMac mot en selvbygget stasjonær blir det ihvertfall et annet regnestykke, en kan jo bygge en dobbelt så kraftig pc, med bedre tilbehør, til langt under samme pris. Jeg kan gjerne lage eksempler hvis det ønskes.

Endret av Geirern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, siden forfatteren må bruke en modell (Dell Latitude E6400) som ikke er i salg lenger for å fremheve sim Mac, så viser jo bare hvor håpløst utdatert Mac'en er. Og til og med i den sammenligningen så er Mac'en det dårligste valget.

 

Er hvertfall klart for meg hva min neste laptop blir :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og igjen så ser vi tydelig at folk ikke klarer å se forskjellen på a og b, rødt og blått, epler og pærer osv.. Som det så fint oppsummeres i artikkelen så faller ikke valget på MacBook Pro på grunn av maskinvare, men på grunn av totalopplevelsen av programvare kombinert med maskinvare og alt det har å tilby.

 

Om du faktisk føler deg mer hjemme og foretrekker OS X fremfor Windows av forskjellige grunner (det hjelper fint lite om du selv foretrekker eller mener Windows er best, for dette blir et spørsmål om smak og preferanser og her er ingenting skrevet i stein så om du foretrekker dattera, så betyr ikke det at ingen foretrekker mora osv..) så hjelper det fint lite hvorvidt du kan skaffe en Windows maskin til samme eller lavere pris med tilsvarende ytelse.

 

Som folk også fint understreker så trenger de færreste rå ytelse, og du kan sette sammen en så kraftig maskin som du bare vil, men fungerer ikke programvaren tilfredsstillende så er du jo like langt. Maskinvare er ingenting uten god programvare, og god programvare er ingenting uten god maskinvare. Her klarer Apple å kombinere god nok maskinvare med god programvare, og noen foretrekker faktisk dette enten dere liker det eller ikke.

 

Innen folk faktisk har gitt en Mac et ærlig forsøk over et par uker, hvor man faktisk har forsøkt å bruke den for hva den er verdt (altså ikke sitter låst i Windows verden men er faktisk åpen for at Apple har kanskje har løst ting på et litt annen måte) så kan du faktisk ikke kommentere så bastant rundt hva som er best, du kan fint skrike ut at kan skaffe bedre maskinvare til tilsvarende eller lavere pris men du har jo null grunnlag til å kommentere noe som helst rundt programvaren når du ikke har noe objektivt syn eller vurdering av den.

 

Eller mener folk det ikke er forskjell på programvare? Personer som leser seg blind på maskinvare hadde vell vært like fornøyd om maskinen kjørte Windows 95, 98, 2000, ME, XP, Vista eller Windows 7? Om du kjører Office 97, 2001, XP, 2003, 2007 eller 2010?

 

 

Når folk klarer å lire av seg at ThinkPad maskiner har hatt multi-touch i 6år allerede så kan dere umulig ha prøvd en Mac touchpad skikkelig? At det i det hele tatt går an å sammenligne en cluncky multi-touch touchpad fra Lenovo med en gigantisk touchpad på en Mac som er tilnærmet perfekt integrert i operativsystemet og kan gjøre langt mer i operativsystemet og programvaren enn så godt som samtlige touchpadder du finner på Windows bærbare, hvertfall per dags dato. Hvorvidt man setter pris på touchpaden på en Mac blir jo også en subjektiv sak og opp til hver enkelt, men det å sammenligne og likestille en multi-touchpad til Windows og en Mac touchpad blir som å likestille Word med notepad.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har brukt en iMac i en tre ukers tid, men jeg brukte da mus og ikke touchpad. Derfor har jeg lenge lurt på hvilke gestures Mac-brukere så varmt referer til? Jeg kjenner OSet, men har aldri fått sjansen til å faktisk prøve ut denne funksjonen.

 

At en touch pad er stor er ikke noe unikt, jeg har selv denne:

d7a5e7f75e.jpg

 

Edit: Størrelsen på min er 103x55 millimeter (+de to knappene). MBP 15" har 104x76 (ingen knapper)

Endret av Geirern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på dette med brukeropplevelse, så kan vi jo i det minste regne ut hva det koster for det, det må jo være akseptabelt? La oss da forutsette at Mac gir en bedre brukeropplevelse også sammenlikner vi. Jeg setter da opp en MBP 17" som jeg konfigurerte på Apple.no direkte mot min egen PC, en Samsung 700G7A. Siden de ikke kan settes opp identisk maskinvaremessig har jeg fargemarkert rødt der MBP taper og blått der MBP vinner.

 

700G7A vs MBP 17"

- Skjerm: 1920x1080 vs 1920x1200

Lys: 322.9 cd/m²

Svart: 0.36 cd/m²

Kontrast: 953:1

120 hz 3D

Lys: 267.2 cd/m²

Svart: 0.45 cd/m²

Kontrast: 600

60 hz

- Prosessor: 2760QM på begge

- Minne: 8 GB på begge

- HDD: 1' date='5 TB + 8 GB SSD vs 750 GB (7200 RPM på begge)[/color']- Skjermkort: 6970M vs 6770M (6970M er ca 207% kraftigere)

- Batteri: 2 timer WLAN på Samsung vs 7 timer WLAN på MBP

- Flere og mer gjennomførte touch pad gestures

- Thunderbolt på MBP

- Begge har bakbelyst tastatur

- Pekeflate ca like stor

- Bluray på Samsungen

- Ca lik støy under load og ca lik temperaturutvikling

- Samsung har svært solid byggekvalitet, men ingenting slår unibody

 

Pris: 15.000 vs 22.540

 

Så mao. betaler du 7.540 kr for:

- OSX istedet for Windows

- Thunderbolt

- Langt bedre batteri

- Noe bedre byggekvalitet

- Langt dårligere ytelse i spill/grafikk

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

På hvilken planet er 1920x1200 (16:10) faktisk DÅRLIGERE enn 1920x1080 (16:9)? Og hvordan kan du ha spesifikke tall på kontrast osv på MacBook Pro 17" når noen leveres med Samsung panel (dårligere) og andre med LG panel (bedre)? Samsung panelet kan riktignok kalibreres og bli veldig bra, men LG-panelet er stort sett bedre på alle mulige måter.

 

Pekeplate burde gå i favør Macen ettersom den er langt tettere og bedre integrert i operativsystemet, hva skal du med like store eller større touchpad om den knapt kan brukes til noe annet enn simpel navigering?

 

Men igjen så blir jo dette en perferansesak, er du en som aldri vil bruke en touchpad uansett så har det jo absolutt ingenting å si hvor godt den er integrert i operativsystemet på Mac kontra Windows. Og på samme måte så vil jo ikke kraftigere skjermkort nødvendigvis være noe pluss for alle og enhver da skjermkort i MacBook Pro 17" stort sett er kraftig nok for folk flest, og kraftigere skjermkort bare vil gå brutalt utover varmeutvikling, støy og batterilevetid. Noe som for alle ikke er positivt, men igjen så blir det jo snakk om preferanser og hva hver enkelt faktisk er ute etter.

 

 

Ellers så er jeg vell enig i din oppsummering av maskinene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ytterst få, untatt de fleste slike testpersoner vel og merke, som ikke gledesgråtende løper tilbake det kjente gamle etter en slik "påtvunget" periode, gitt at hardware og ytelse er ellers rimelig lik.

Det er nå flere enn "testpersoner" som ikke blir skremt av nye systemer og omfavner utfordringen og utforskelsen det er med eks. Linux eller OSX systemer selv om man er vant til Windows. Dette blir jo da også en litt feilaktig konklusjon fra din side selv om jeg ellers har faglig respekt for deg. Jeg leste også med stor glede mange av Linux artiklene som ble laget her i en periode.

 

Ellers hadde ikke jeg noe problem med å forstå at det var skribentens subjektive, entusiastiske oppfatning at han ved neste runde ønsker en Mac og at det ikke er en anbefalning til andre. Alle har forskjellige behov og de erfaringer skribenten gjør vil ikke nødvendigvis passe andre noe som også ligger til bunn for artikkelserien. Jeg er også overbevist om at der er enklere for en skribent enn mange andre grupper å gjøre dette byttet, som man da også må ta med i betraktningen når man leser serien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg sliter imidlertid fortsatt med at maskinen har en begredelig skaleringsfunksjon, og det er tydeligvis faktisk slik det fungerer. Alle programmer som var åpne eller aktive når jeg koblet maskinen fra den eksterne Apple-skjermen, holdes i samme størrelse på den lille 13-tommers skjermen som de hadde på den store 27-tommers skjermen. Det betyr at så godt som alle vinduer havner utenfor bildet og må tilpasses hver eneste gang jeg napper ut skjermkabelen. Verst av alt er at en rekke programmer havner så langt utenfor skjermbildet at jeg ikke får hentet de inn igjen, uten å slå av og på maskinen.

Dette er ikke annet enn ufattelig dårlig og noe Apple burde fikse lenge før de i det hele tatt tenker på å legge inn ny funksjonalitet i OS'et.

Selv om en Windows-PC til 12 500 kroner gir mer ytelse for pengene enn en MacBook Pro til samme sum, eller andre veien, så betaler man for funksjoner og bruksmønstre som ikke kan måles på en fast skala. Det må prøves individuelt, også må kjøperen selv gjøre opp en mening om den ene maskinen har en høyere verdi enn den andre.

Dette er fjas å bringe inn i enhver prissammenligning. Påstanden vil gjelde alle ulike, men sammlignbare varer. Den eneste gangen det ikke er gjeldende vil være når eksakt samme vare selges av ulike utsalgssteder.

 

Enten må sammeligning på pris fjernes ellers bør dette avsnittet fjernes. Det som i prinsipp blir fortalt er at sammeligningen på pris er ugyldig fordi varene er for ulike.

Lenke til kommentar

På hvilken planet er 1920x1200 (16:10) faktisk DÅRLIGERE enn 1920x1080 (16:9)? Og hvordan kan du ha spesifikke tall på kontrast osv på MacBook Pro 17" når noen leveres med Samsung panel (dårligere) og andre med LG panel (bedre)? Samsung panelet kan riktignok kalibreres og bli veldig bra, men LG-panelet er stort sett bedre på alle mulige måter.

 

Pekeplate burde gå i favør Macen ettersom den er langt tettere og bedre integrert i operativsystemet, hva skal du med like store eller større touchpad om den knapt kan brukes til noe annet enn simpel navigering?

 

Men igjen så blir jo dette en perferansesak, er du en som aldri vil bruke en touchpad uansett så har det jo absolutt ingenting å si hvor godt den er integrert i operativsystemet på Mac kontra Windows. Og på samme måte så vil jo ikke kraftigere skjermkort nødvendigvis være noe pluss for alle og enhver da skjermkort i MacBook Pro 17" stort sett er kraftig nok for folk flest, og kraftigere skjermkort bare vil gå brutalt utover varmeutvikling, støy og batterilevetid. Noe som for alle ikke er positivt, men igjen så blir det jo snakk om preferanser og hva hver enkelt faktisk er ute etter.

 

 

Ellers så er jeg vell enig i din oppsummering av maskinene.

+1'a deg, for jeg er enig i alt du sier, men jeg er fortsatt uenig i skjermen. Nå vet jeg ikke med LG-panelet, verdiene jeg oppga er fra Samsung-panelet, så her kan jeg tydeligvis bommme. Selv om MBen har høyere oppløsning, har den dårligere kontrast og lysstyrke, og panelet i Samsungen kjører 120 hz, samt er 3D-kompatibelt for de som bryr seg om det. Dog kan jeg se at en seier til Samsung-maskinen er å ta i, men jeg vil likevel ikke kalle MBP-panelet bedre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en MBP 2008 modell i et par år.

Den var helt OK å bruke, men over tid var det flere ting som irriterte mer med den enn med windows.

 

1. GUIet er mer plassfrekt, essensielle kontroller som dock tar mye plass på skjermen og det var få om noen gode måter å utnytte skjermarealet for applikasjonen man brukte uten å måtte fikle med vinduskontrollene for å finstille størrelser og plassering.

2. Vinduskontrollene i seg selv er mindre brukervennlige på MAC IMO. Man kan mare justere størrelse i nedre høyre hjørne (Kjipt når akkurat det hjørnet ikke er synlig), ingen maximize (Se 1), 'rightsize' kontrollen (grønn knapp) funket aldri i praksis.

3. Menyer som ligger langs toppen av skjermen fremfor knyttet til vinduet ble jeg aldri vant til, det brøt den mentale koplingen mellom meny og applikasjon og jeg fant ofte at jeg bruke menyene til en helt annen applikasjon enn den jeg mente siden det vinduet jeg så på var ikke det som hadde fokus.

4. os-x virker veldig minnesultent, jeg hadde maks minne i min MBP (4GB), men den strevde veldig når det fantes applikasjoner som trengte mye minne åpne. Lightroom eller vmware i bakgrunnen (selv når de ikke gjør noe) medførte hyppige 'badeballer' på 10 sek. eller mer selv ved enkel nettsurfing.

 

Man kan sikkert si at dette er vanesaker, og joda den har en del snasne greier spaces, stor touchplate o.l. Men disse 'sexye' greiene ble for meg mer overfladisk polering som mistet sin appell etter noen uker, irritasjonene ovenfor ble imidlertid værende.

 

Så etter to år med mac kjøpte jeg en vaio og ser meg ikke tilbake. YMMV

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

1. GUIet er mer plassfrekt, essensielle kontroller som dock tar mye plass på skjermen og det var få om noen gode måter å utnytte skjermarealet for applikasjonen man brukte uten å måtte fikle med vinduskontrollene for å finstille størrelser og plassering.

 

Litt morsomt at du skulle nevne nettopp dette punket, for dette er nettopp det som irriterer meg mest med Windows 7 etter jeg nå har brukt OS X Snow Leopard og OS X Lion over en lengre periode. Jeg føler vinduer tar provoserende mye plass i Windows 7, det brukes flere mm med plass til bare en gjennomsiktig kant som er til ingen nytte.

 

For meg har stort sett alt under 14" med lavere enn 1440x900 vært ubrukelig med Windows på grunn av manglende skjermplass til å gjøre noe som helst fornuftig på en effektiv og god måte, mens med MacBook Air 13" med 1400x900 og OS X Lion går ting som en lek da ting tar mindre skjermplass og jeg syntes full-skjerm opplegget til Apple fungerer strålende på mindre skjermer med relativt beskjeden oppløsning.

 

 

Men vi er tydeligvis av stikk motsatt oppfatning.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som denne tråden kan brukes til det den faktisk er ment til, de som tester ut og er nye på OSX, men jeg prøver alikevel noen enkle spørsmål for seg selv, selv om et relevant innlegg med flere spørsmål druknet i kranglingen.

 

- Hvordan håndterer jeg vinduer enklest mulig?

 

Tenker da på ting som full maskimering (til hele skjermen fremfor kun en kvasi 4:3 aktig maksimering), droppe ned fra full maksimering uten å minimere, bytte mellom flere vinduer (ikke faner) i samme applikasjon (feks. safari). Swappe mellom faner i Chrome?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...