Gå til innhold

Samsung NX runder 20 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samsung slapp i dag NX200, en etterfølger til sitt populære speilløse systemkamera NX100, som har vært på markedet ganske lenge nå.

Lenge? Det er faktisk under et år siden NX100 ble lansert. 14. sepbember 2010 for å være nøyaktig.

 

NX200 blir det speilløse systemkameraet med høyeste oppløsning på markedet, men om det også betyr en god bildekvalitet vil tiden vise.

Jepp, det skal bli spennende å lese tester. Pikseltettheten tilsvarer forresten 12 megapiksler på Olympus/Panasonic micro four thirds så 1:1 pikselpeeping bør i samme område. Ser man derimot på hele bildet så bør 60% større bildebrikke gi bedre støyegenskaper, smalere dybdeskarphet og litt større fysiske størrelser for sammenlignbare brennvidder.

 

Kameraet vil få en veiledende pris på rundt kr 6800,- i Norge, inkludert et 18-55 mm kit-objektiv,

Oida! Det var jo rimelig mye mer enn forgjengeren som koster ca 2500 kr og har vært nede i 2000 kr, inkludert den mer kompakte normalzoomen fra 20-50mm.

 

Ellers så vil jeg bare påpeke at det fineste med NX-serien er objektivutvalget. Mange knallskarpe og svært kompakte fastobjektiver. Nesten som Pentax Limited-serien, bare mye billigere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ellers så vil jeg bare påpeke at det fineste med NX-serien er objektivutvalget. Mange knallskarpe og svært kompakte fastobjektiver. Nesten som Pentax Limited-serien, bare mye billigere.

Nesten like bra som m-4/3 ;)

 

Jeg liker designet på nykommeren. Ser mye mer "proff" ut enn NX100. Er spent på ytelsen på sensoren.

Lenke til kommentar
Nesten like bra som m-4/3 ;)

Ja, den kompakte delen av objektivutvalget til mFT har også blitt ganske imponerende i det siste, særlig 12/2, 45/1,8 og 14-42mm motorzoomen. (Fra før var det hovedsaklig 20/1,7 jeg var imponert over)

 

Likte designet på denne bedre enn NX100.

Hadde det ikke vært for at jeg har kjøpt Nikon D90 ville jeg nok vurdert å kjøpe dette kameraet.

Ja, NX100 så litt rar ut, ikke at det har så mye å si. D90 er ingen hindring. Det går fortsatt an å ha som sekundærkamera. Det er i hvert fall min plan dersom jeg blir fornøyd med det jeg leser i testene.

Lenke til kommentar

OPPDATERING:

Vi skrev originalt at NX200 kunne benytte elektronisk søker, men det ser ut til NX200 mangler porten for å koble denne til. Dermed er man avhengig av at Samsung kommer på banen med en annen løsning før dette eventuelt vil fungere. Vi har ikke lyktes i å få kontakt med Samsung for å få klarhet i dette.

Lenke til kommentar

Enda et uten innebygget søker ;) Men de er jo helst beregnet på mobilgenerasjonen, unge folk som er vokst opp med mobilkamera. Selv mitt første Canonkompakt, det steingamle Powershot A5, har innebygget søker. Man kan med rette spørre seg om noe har gått baklengs inn i fremtiden.

 

En sideskrå generell betrakning om utviklingen på Akamforumet:

 

Man skal ikke særlig langt tilbake i tid før den dominerende melodien var at alt som var under semipro/pro-segmentene av speilrefleks hadde dukkehus uten grep og passet knapt for små barnehender, og dermed fyfy - huset måtte helst være bygget av støpejern med forsterkninger av plutoniumens svigerbeist og vekt var et must for stabilitet. Søkeren måtte selvsagt være av størst megatype med panorama i alle himmelretninger, knappene flest mulig og på absolutt rett sted og batteriet måtte vare til dommedag. Alt over 10mp sensor var uhørt og totalt unødvendig.

 

Artig å se at nå hylles krampaktige fyrstikkesker uten søker og med en batterilevetid som knapt kan sammenlignes med mitt steingamle Powershot.

 

Jeg synes det er spennende med nye dingser og utvikling - fremskritt. Men hvor mye fremskritt ligger det egentlig - og nøkternt sett, i dagens speilløse kameraer? Hvis man f.eks sammenligner med ditto årgang entrylevel speilrefleks - eller for den saks skyld de beste ekte kompakter? Både speilrefleksene og kompaktene er fremdeles ekte kun det de sier de er - og prøver ikke å være noe annet, men hvor hører de speilløse til (sett bort fra at de er "speilløse" som en felles greie, uten at det sier særlig mye).

 

Jada, "ny" gruppe kamera - men er ikke det bare en omgåelse av et tåkete svar?

 

Mitt ønske angående speilløst er innebygget søker og med en normalzoom som gjør at jeg kan ha det i lomma (en normal lomme, ikke en busslomme) med objektivet montert. Og ikke minst: En batterilevetid som gjør at jeg ikke behøver stappe de resterende lommene fulle av reserver. Ja- og en fornuftig dagspris som virkelig avspeiler verdien sett mot alternativene.

 

Dermed må jeg antagelig enda vente en stund og beholder s95 som lommekameraet, det er ihvertfall ekte seg selv om ikke annet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Da er tydeligvis ikke denne gruppen kamera for deg.

 

Bruksområde: Det de tilbyr er bildekvalitet tilsvarende - og av og til bedre - enn entry-level dSLR, i en langt mindre pakke. I tillegg gir fravær av speil en rekke fordeler i forhold til video, skuddtakt mm. De åpner også for bruk av små manuelle rangefinder-objektiver, ja nært sagt hvilket som helst objektiv grunnet registeravstanden, noe som har vært et veldig populært bruksområde for eksempelvis Nex-serien (og NEX 7 vil nok forsterke trenden).

 

Er objektivene alltid minimale? Nei. Glass er glass og fysikk forblir fysikk. Er totalpakken langt mindre og lettere enn speilrefleks? Ja.

 

Innebygget søker (elektronisk) har kommet. Det finnes en rekke kompakte objektiver, spesielt til m43 (optiske lover gjør at det er begrenset hvor smått man kan lage det). Batterilevetid er helt ok, men stor skjerm og liten kropp gjør at denne er lavere enn på dSLR. Intet problem for svært mange. Vil du se på fremskritt kan du se på høyiso-bildene fra denne previewen for et nytt speilløst kamera: http://www.stevehuffphoto.com/2011/08/31/the-sony-nex-5n-first-look-thoughts-and-video/

 

Jeg tror det er du som må nullstille deg fra dine predefinerte kategorier om hva speilrefleks skal være, hva kompakt skal være, og fordi disse kameraene kombinerer egenskaper fra begge så faller de mellom to stoler; nei, de gjør ikke det, de passer perfekt til det de er skapt for.

 

 

Når det gjelder denne løsningen fra Samsung, så er det synd at de verken har fleksibel skjerm eller EVF. En fleksibel skjerm åpner for nye skuddmetoder fra hofta eller inntil kroppen, og er derfor mer stabilt enn å holde skjermen rett foran seg.

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

Jeg slitter og leser litt om kameraet nå. Her er noen av de tingene jeg merker meg:

 

- Panoramafunksjon (3 bilder som sys sammen) reduserer behovet for eget vidvinkelobjektiv

- Seriebildefunksjonen

- - Ved 20 Mp får man 7 fps med 8 bilder råformat eller 11 i jpeg

- - Ved 5 Mp får man 10, 15 eller 30 fps med hele 30 bilder i jpeg

- Autofokustiden til 0,1 sekund. Oppstart 0,4 sekunder

- Adaptere til både K og T2-fatning

- Hurtig video (timelaps): 20x, 10x og 5x. Treg video (timewarp): 0,5x og 0,25x begge med redusert oppløsning

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne løsningen fra Samsung, så er det synd at de verken har fleksibel skjerm eller EVF. En fleksibel skjerm åpner for nye skuddmetoder fra hofta eller inntil kroppen, og er derfor mer stabilt enn å holde skjermen rett foran seg.

Det kommer. Som modellen NX20, tipper jeg.

 

Synd at det ikke er mulighet for EVF til NX200 - jeg har fått veldig sansen for den muligheten etter å ha brukt GF1 i over et år. Den kompenserer en del for mangelen på fleksibel skjerm også.

Lenke til kommentar

Da er tydeligvis ikke denne gruppen kamera for deg.

 

Det var vel det jeg sa - trodde jeg.

 

Men jeg antydet og at når de tar til fornuft og får stappet i en søker og laget kompakte normalzoomer så kan de bli aktuelle som en erstatning for mitt lommekamera. De klarer å lage søkere som man monterer utenpå som en takboks på en bil, så da klarer de og å implentere søker i huset. Hvis de vil. Og en produsent har nå klart å endelig lage skikkelig kompakt normalzoom.

 

Jeg føler produsentene overfokuserer på størrelsen på huset - å få det minst mulig, og da må noe vike, f.eks søkeren. Men så lenge de aller fleste normalzoomene til speilløse pr i dag er såpass store som de er så kan jeg like greit ta med meg et av speilrefleksene, ingen av de går i lomma uansett med objektivet montert. Noen hundre gram vekt i en eller annen retning er underordnet, mine muskler har ikke minket med årene såpass at det er blitt svært viktig.

 

Det var en tid mobilprodusentene fokuserte omtrent likt, dvs mobilene skulle være minst mulig i størrelse. Men det hele gikk for langt og telefonene ble lite brukervennlige pga små knapper og liten batterikapasitet. Mange av dagens nye mobiler er som elefanter i forhold til de minste som er laget. Så der måtte til slutt fornuftens lover tre inn.

 

Jeg kjenner 10-12 stk som det siste året har oppgradert etter flere år med kompaktkamera, de alle vurderte både speilløse og speilrefleks med åpent sinn, men alle valgte speilrefleks. Det eneste jeg sa var at de burde vurdere begge og fremhevet hverken det ene eller det andre. Men så og si alle valgte bort speilløse pga mangel på søker og mangel på ergonomi. Jeg trodde selv at så lenge de var vant med skjerm som søker over lang tid ville de tenke/føle annerledes omkring dette enn jeg gjorde som er vokst opp med kamera med søker. Men der tok jeg feil. Og jeg tror mange flere enn man aner velger bort speilløse kun pga mangelen på søker. De fleste aner ingenting om sensorstørrelser og ditt og datt (eller bryr seg særlig), men de aller fleste vet hva en søker er.

 

Men selv tipper jeg at om 5 år har de fleste speilløse kamera innebygget søker som noe naturlig.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg antydet og at når de tar til fornuft og får stappet i en søker og laget kompakte normalzoomer så kan de bli aktuelle som en erstatning for mitt lommekamera. De klarer å lage søkere som man monterer utenpå som en takboks på en bil, så da klarer de og å implentere søker i huset. Hvis de vil. Og en produsent har nå klart å endelig lage skikkelig kompakt normalzoom.

Det finnes flere produsenter som har slike modeller - Samsung NX10 og NX11, Panasonic G3 og GH2 Sony NEX7. fordelen med takboks-søkeren er den kan tas av, og man sitter da med et meget kompakt hus. Og så setter man på kompakt lyssterk fastobjektiv for å forbli kompakt. Eller så er på med "tak-boksen" og en skikkelig zoom, når det er viktig. Allsidighet, vet du ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...