Gå til innhold

Samsung NX runder 20 megapiksler


Anbefalte innlegg

Ser at blits-skoen har 2 flere Kontakter i skoen enn i NX100, kan være at EVF informasjonen blir formidlet via de.

 

Er sensoren 100% hjemmelaget, eller har de shoppet den av Sony :)

 

Edit: de to ekstra kontaktene i skoen er til den medfølgende eksterne blitsen, blitsen er avhengig av ekstern strømforsyning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt akkurat å funderte på det før jeg så innlegget ditt Nautica, burde ikke kreve store inngrepet å få til minimum 2 kontakter i blitsskoen til EVF, eller tom mindre for er vel ikke noe problem at 2 av kontaktene "føler" hva som står på kameraet og veksler mellom blits og EVF. Kanskje sende en mail til Samsung og spørre hva de hundre tusen ansatte EGENTLIG driver med ?! ;)

Lenke til kommentar

Er sensoren 100% hjemmelaget?

 

Vet ikke om hjemmelaget er et dekkende uttrykk, men Samsung lager sensorer selv, men ikke sikker på om de lager alle varinater. APS-C sensorer lager de i hvertfall, og Pentax brukte så vidt jeg vet deres sensorer mens Samsung-Pentax-samarbeidet pågikk. Kanskje ikke helt toppklasse, men ganske OK kvalitet. NX10 som vi testet i fjor hadde heller ikke topp kvalitet på bildene når det gjelder sensor/prosessering, men det er vanskelig å vite hvor mye som skyldes sensoren og hvor mye som skyldes bildebehandlingen.

 

Uansett, at de bruker egne sensorer er sannsynlig og jeg tviler på at det er noen (stor) ulempe.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Bare 20Mpx, syns de skal komme med en 260Mpx brikke jeg... Fra spøk til revolver, har Samsung eller Sony for den del objektiver som vil takle/rettferdiggjøre Mpx-en eller er dette et nytt Mpx race?

 

 

Samsungs standardzoom som vi testet på NX10 i fjor var rimelig bra til å være en standardzoom, og Samsung har flere interessante objektiver som burde kunne utnytte en 20MP sensor bra. Faktisk er de bedre rustet med objektiver enn Sony til sin 24MP NEX-7-sensor. Den nye Alpha-adapteren vil jo til en viss grad rette på det, men da blir det ikke særlig kompakt.

Lenke til kommentar

Joda, Sony er godt stilt på skarphet alene, men ikke på kombinasjonen skarp og kompakt. Det er der Samsung har satset hardt i startfasen.

 

Sensoren er mest sannsynlig fra Samsung selv. Jeg tror ikke Koreanerne er så veldig ivrig på å kjøpe sensor fra Japan når de lager sensorer selv.

 

Flere megapiksler gir kanskje bare flere detaljer på bestemte blendere med bestemte objektiv, men det behøver ikke være noen ulempe selv når ikke detaljene henger med. Både fordi flere megapiksler ikke skader bildet og fordi tettere fargesampling reduserer ulempene av bayer-sensorer og gir visuelt penere støy.

Lenke til kommentar

Ser at blits-skoen har 2 flere Kontakter i skoen enn i NX100, kan være at EVF informasjonen blir formidlet via de.

 

Dessverre, jeg har nettopp fått bekreftet fra Samsung at NX100-søkeren ikke vil passe på NX200, og at de heller ikke vil lage noen spesiell søker for NX200. "Den kommer att vara sökarlös (för alltid)" sa de. :(

Lenke til kommentar

 

Dessverre, jeg har nettopp fått bekreftet fra Samsung at NX100-søkeren ikke vil passe på NX200, og at de heller ikke vil lage noen spesiell søker for NX200. "Den kommer att vara sökarlös (för alltid)" sa de. :(

 

Du kjefta dem da huden full får jeg håpe :)

 

Nei, Samsung-folka har fått kjeft av oss før, for andre og viktigere ting, så vi kan ikke gjøre dem helt skuddredde heller. Dessuten er de så koselige!

Lenke til kommentar

Samsung lager sine egne sensorer, de har nevnt at de vil øke produksjonen. Jeg trur de er istand til å lage like gode eller bedre sensorer enn Sony på sikt.

 

Samsung har sagt at de vil lage billig optikk som er har jevn skarphet fra senter og ut.

Håper de fortsetter å komme ut med kompakte objektiver til under 3K.

 

Synd at de droppet søker. Jeg hadde håpet på en AMOLED søker som tilleggsutstyr. 6800kr. for NX200 + 18-55mm er for dyrt uten denne muligheten.

 

NX100 synes jeg var bedre å håndtere iforhold til E-P2 og GF1. Ser ut som de har videreført dette i NX200. Utseende er hvertfall mye hyggeligere :)

Lenke til kommentar

Man skal ikke særlig langt tilbake i tid før den dominerende melodien var at alt som var under semipro/pro-segmentene av speilrefleks hadde dukkehus uten grep og passet knapt for små barnehender, og dermed fyfy - huset måtte helst være bygget av støpejern med forsterkninger av plutoniumens svigerbeist og vekt var et must for stabilitet. Søkeren måtte selvsagt være av størst megatype med panorama i alle himmelretninger, knappene flest mulig og på absolutt rett sted og batteriet måtte vare til dommedag. Alt over 10mp sensor var uhørt og totalt unødvendig.

 

Jeg synes det er spennende med nye dingser og utvikling - fremskritt. Men hvor mye fremskritt ligger det egentlig - og nøkternt sett, i dagens speilløse kameraer? Hvis man f.eks sammenligner med ditto årgang entrylevel speilrefleks - eller for den saks skyld de beste ekte kompakter? Både speilrefleksene og kompaktene er fremdeles ekte kun det de sier de er - og prøver ikke å være noe annet, men hvor hører de speilløse til (sett bort fra at de er "speilløse" som en felles greie, uten at det sier særlig mye).

 

 

Personlig synes jeg akkurat det er en god utvikling, det er vel mye konservatisme og "gamle sannheter" blant fotoentusiaster synes jeg. At folk har fått øynene litt mer opp for mer moderne varianter er jeg glad for.

 

Speilløse i dag gir bedre kvalitet enn selv ganske nye DSLR og i en liten pakke, størrelse har noe å si, om det får folk til å ta med seg kameraet oftere, så er det suverene greier i min bok. Det er ikke sånn at om du ikke får det i en jakkelomme, så er plutselig størrelsen irrelevant.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...