Gå til innhold

Kommentar: Blir du lurt i spillbutikken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda bedre er det når "bonus"-innholdet føkker opp balansen i spillet. Kjøp dæven døtte edition og få en bil som er så god at du like gjerne kunne jukset.

 

Jeg håper og tror dette kommer av at bransjen er ung, og at selskapene prøver ut grensene til noen setter foten ned.

Vi trenger lovgivning som definerer hva en fullversjon er (alt som er ferdig ved utgivelsestidspunktet) og eventuelt en karantenetid hvor det ikke kan utgis "DLC" i form av amputert innhold. Det bl.a. 2K holder på med for tiden er beint fram tarvelig.

Lenke til kommentar

Selv kjøper jeg ikke spill før jeg har prøvd de (enten lovlig eller ulovlig), med få untak hvor Portal 2 er et og gode salg på Steam er et annet.

Det er utrolig synd å se store titler få latterlig mange forhåndsbestillinger (Dragon Age 2, Bulletstorm og Crysis 2 f eks) og være en elendig tittel iforhold til forventningene.

Lenke til kommentar

 

Kanskje enkelte butikker bør ha en 360/PS3 i nærheten som man sjekke spillet med?

 

Dette. Det er fortsatt en del butikker som har en PS3 eøøer Xbox stående i butikken, men det er neimen ikke alltid denne står på eller fungerer.

Problemet er det at demo-konsollene som står i butikken gjerne står på hele døgnet og er innelukket i en liten boks. Varmen og støvet tar som regel knekken på dem etter en stund og det virker ikke som om butikkene gidder å bry seg med å enten få dem fikset eller å få fatt i ny demo-konsoll.

Lenke til kommentar

Puh, måtte bli medlem bare for å kunne skrive en kommentar til denne artikkelen.

 

Selv om jeg kan se problemstillingen klarer jeg ikke helt å se fordelen av det som sies. De fleste forhåndsbestiller vel for å være sikret å få et spill de har ventet på/sett frem mot til release, og er vel først og fremst hypet opp av egne forhåpninger? Personlig har jeg såpass god peil på hva jeg selv liker at jeg bare synes det er supert å få med noe ekstra på de spillene jeg har bestemt meg for å bruke penger på. Har aldri kjøpt et spill kun på grunn av ekstratingene man får med, det er kun en fin bonus å få med.

 

Kan også nevne at man har noe som heter returrett her til lands, så om man forhåndsbestiller et spill og en anmeldelse eller kompis viser at spillet ikke svarer til de hypede forventningene man har skapt, så kan man jo alltids returnere spillet, så fremt det ikke er åpnet (noen tillater vel retur også når det er åpnet?)?

 

Føler vel også at artikkelen egentlig kaster litt stein i glasshus. Nettsider som gamer.no er vel avhengige av å få inn penger gjennom annonser, og da enten til spillutgivere (som artikkelen sier at man kanskje bør forholde seg til alene), men også butikker (har sett reklamer på gamer.no fra både komplett, gamezone, spaceworld og andre nettbutikker). Og hva skjer med forhåndstitter som spillnettsider legger ut? Det er jo ikke alltid at et spill blir så bra eller så dårlig som den aktuelle nettsiden mente for 4 måneder siden, er ikke dette også da en form for "villedende" markedsføring av et spill? Skal man plutselig slutte med dette også?

 

For å trekke det litt langt kan man jo dra inn matbutikker som Coop Prix i diskusjonen. I "God deal"-reklamen som vi ser på tv hele tiden får man med en ekstra vare dersom man kjøper et spesifikt produkt. Skal man slutte med dette fordi man blir "veilledet" til å kjøpe en middag man egentlig ikke hadde lyst på, og som viste seg å smake litt kjipere enn bildet viste på plakaten i Prix-butikken?

 

Edit: Glemte en ting. Hvorfor i alle dager skal man måtte forholde seg til utgiveren av spillet? Er det noen som ikke er interessert i å gå forbrukeren en objektiv mening om spillet er det vel dem? Har aldri hørt en utgiver si i markedsføringen sin at "this is a rather ok game, but the sound sucks and the multiplayer is shite. We're sorry". Siste jeg husker i farten er Raven Squad som kom til Xbox 360. De hadde vel en reklame med noe skit om at de vant "most exciting game" i en kategori på E3 to-tre år i forveien. Spillet sugde jo balle. Nei, takke seg til. Holder meg til min egen mening, sjekker trailere med gameplay, forhåndstitter og eventuelt forumer. Bonusene tar jeg imot med glede, for spillet jeg har bestilt gleder jeg meg til uansett.

Endret av Kong fotsopp
Lenke til kommentar

Det er ikke bare spillbutikker som driver litt snuskete markedsføring. Neste gang du går og handler matvarer kan du tenke litt etter hvor det du vil ha befinner seg, både i selve butikken og i hvilken høyde det er plassert. Sjansen er stor for at du må gå gjennom hele butikken for å finne alt sammen, fordi du da vil gå forbi en hel rekke ting du ikke visste du ville ha, men ender opp med å kjøpe likevel. Små ting som godterier er alltid plassert ved utgangen, fordi du er ferdig med å handle og må gå forbi dem på veien ut. Da blir det veldig lett å ta med seg litt av det. Vanlige varer som melk er alltid plassert bakerst, fordi det går veldig mye av det og de vil automatisk få en hel masse kunder som går gjennom hele butikken og kjøper litt mer enn de hadde tenkt. Det er ren markedsføring. Butikken vil tjene penger. Det har fint lite å si hvilken butikk det er.

Lenke til kommentar

Noe som er like irriterende er når jeg ikke har tenkt å kjøpe et spill, men så mottar det jevnt over god kritikk slik at jeg ombestemmer meg, og så viser det seg at det suger. Gjelder blant annet Black Ops...og alle andre skytespill som konsoliseres. Har nå funnet ut at jeg aldri mer skal forhåndsbestille et spill som kommer til både pc og xbox/ps3.

Lenke til kommentar

Hva er poenget her?

 

"men samtidig ser vi ofte at "middelmådige" spill fra store utgivere selger i enorme mengder."

 

Hvem bestemmer hvilke spill som er middelmådige?

 

Selger man dårlig svinekjøtt i lokalbutikken så kommer ikke kunden tilbake dagen etter for å kjøpe mer. Så hvorfor i alle dager selger da alle disse "middelmådige" spillene så bra? Slaktern på hjørnet selger jo nyslaktet gris til samme pris!

 

Jeg antar at det ikke er gamere som står bak mesteparten av spillkjøpene her i verden. Det er ikke alle som sitter på gamingsider dagen lang, følger med utviklingen av spillet og til og med forhåndsbestiller spillet. Dette er vel heller en liten minoritet.

 

For å si det sånn. Om man ikke har lært første gangen man kjøper et spill uprøvd for så å finne ut at det er dårlig/middelmådig, ja da lærer man aldri. Eller kanskje folk flest ikke har så ekstremt store krav til spill?

 

Om ikke annet så har nok artikkelforfatter blitt lurt av enkel markedsføring.

Lenke til kommentar

Hmm, selv om jeg ikke er fan av hele forhåndsbestillings-trenden så må jeg da si at det kommes med litt ufortjent kritikk. Nå har det seg jo sånn at (ihvertfall der jeg bor) så kan man forhåndsbestille helt fram til dagen før. Og siden spill som oftest kommer ut i USA noen dager før, og anmeldelser gjerne kommer ut noen dager før det og, så kan man da være ganske informert som kunde før man forhåndsbestiller.

Lenke til kommentar

Hurra, jeg kan poste. Tror DLC Age 2 burde føle seg litt truffet.

 

Ellers er jo dette ganske vanlig også utenom selve forhåndsbestillingsrutinen, alle fra Epic til Rockstar liker å "belønne" de som kjøper spillet nytt, stort sett med engangskoder for kartpakker eller på-disk "DLC". Andrehåndsmarkedet må jo som kjent dø.

Lenke til kommentar
Kan også nevne at man har noe som heter returrett her til lands

Gjelder ikke det bare ved fjernkjøp, altså på internett? Tror ikke dette gjelder forhåndsbestillinger over disk, uten at jeg er helt sikker.

 

Føler vel også at artikkelen egentlig kaster litt stein i glasshus. Nettsider som gamer.no er vel avhengige av å få inn penger gjennom annonser, og da enten til spillutgivere (som artikkelen sier at man kanskje bør forholde seg til alene), men også butikker (har sett reklamer på gamer.no fra både komplett, gamezone, spaceworld og andre nettbutikker).

Gamer.no har aldri vært redd for å kaste stein i glasshus, noe som gjerne har bidratt til "årets spillmedie" flere år på rad. ;)

Lenke til kommentar

Ummmm. Det går da an å kansellere forhåndsbestillinger. Og om det er fysisk butikk det er snakk om så holder de den vel av i minst et par dager. God tid til å høre med andre og sjekke anmeldelser.

 

At 20% spilla kommer som DLC er ille, men halve artikkelen din (om preorders) er jo meningsløs.

Lenke til kommentar

Det er for mange spill. Enkelt og greit. Et spill koster egentlig 599,- i Norge selv om 399,- og 499,- er mer vanlig akkurat nå. Det er mye penger.

 

Det finnes ingen garantier for noe her i verden, slik er det. Saken med at drittspill har høye markedsføringsbudsjetter er helt vanlig, og egentlig greit. Det er ofte de enkleste spillene som selger best. Se på UNO om linken over her tar for seg....alle kan UNO. Spillet fungerer slik det skal, enkelt og greit.

 

Mange vil syntes GTA-spillene er geniale. Mens mange vil syntes de er meningsløse og at UNO er mye bedre. Du vil aldri overbevise de om at mulighetene er ubegrenset. Du kan velge å ikke drepe. Du kan gjøre som du vil......so? Hva er gøy med det.

 

Dette handler ikke om spillene er gode eller dårlige, for det er subjektivt. Man kan diskutere alle elementer i et spill og sette disse opp mot det som er "riktig" og si at det er dårlig eller bra. Men man kan ikke fortelle 1.2 mill jenter at Montana-spillet suger, kjøp Zak & Wiki, for det er bra håndtverk, de vil noe med spillet sitt.....

 

Man må ta noen sjanser. Det finnes så mye spill som gjør akkurat det samme, men det ene gjør det helt rett, iflg deg, mens de andrer suger balle. De er ræv....eller er de det?

Lenke til kommentar

Har spilt spill i såpass mange år at jeg vet akkurat hva jeg liker. Det er ganske mye informasjon ute før et spill blir sluppet så det er ganske lett å se om det er et godt kjøp eller ikke. Derfor forhåndsbestilte jeg ikke DA2 fordi jeg ikke likte informasjonen vi fikk før slipp, men jeg har bestilt The Witcher 2 fordi ingen av endringene plager meg nevneverdig.

 

Så det er ikke noe problem å forhåndsbestille så lenge man kjenner sin egen smak godt nok og klarer å se gjennom reklamen.

Likevel har jeg opplevd en stor ulempe med forhåndsbestilling: Spillet kommer alltid senere enn hvis jeg bare hadde dratt i butikken og kjøpt det.

Jeg er nok bare uheldig, men hver eneste gang jeg våger å forhåndsbestille får jeg beskjed dagen før slipp om at det er forsinket. Så jeg ender alltid opp med å kansellere orderen og ta meg en tur på butikken i stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...