Gå til innhold

Sniktitt: Child of Eden (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AWESOME!

Rez er et av de mest unike og givende spillene noensinne. Deilig at det får en oppfølger.

Dere som er "haters", gå tilbake til COD og skyt en østblokkterrorist, dette er ikke spillet for dere.

 

Eneste jeg er litt skeptisk til, er musikken. Den hørtes litt for cheesy ut. Jeg vil ha mer type Ken Ishii etc.

Eller level-5 musikken fra rez. Fear is the mind killer!

Lenke til kommentar

AWESOME!

Rez er et av de mest unike og givende spillene noensinne. Deilig at det får en oppfølger.

Dere som er "haters", gå tilbake til COD og skyt en østblokkterrorist, dette er ikke spillet for dere.

 

Eneste jeg er litt skeptisk til, er musikken. Den hørtes litt for cheesy ut. Jeg vil ha mer type Ken Ishii etc.

Eller level-5 musikken fra rez. Fear is the mind killer!

 

Finnes flere typer spill enn dette tullet her og Call of Duty.

Lenke til kommentar

Nå begynner minnene fra Rez-demoen noen år tilbake å bli litt vage, men jeg husker ikke at musikken fenget i noen særlig grad ift hva som foregikk på skjermen. Hvis musikken tatt fra videoen kommer fra spillets OST så høres det helt ok ut i mine ører. Electronica-en må gjerne være litt banal i et spill som skal sveise sammen lyden og det visuelle for å skape et visst inntrykk av harmonisk interaksjon mellom dimensjonene, da det visuelle per se så ganske banalt ut (read: faaargerrrrrrrrr); mao ikke så mye annerledes fra den typiske musikalse visualiseringen, bare med et hint av interaksjon. Men jeg må gjerne motbevises- åh vent, dette kommer kanskje ikke på PC..? Ja nei det var triste greier.

Lenke til kommentar

Det her så dessverre alt annet enn bra ut. Forferdelig musikk og ser generelt masete og rotete ut. Helt ærlig, dette ser ikke ut som noe spill.

 

Setningen som sa "Du må nok være over middels glad i abstrakte bildelandskap og multisensorisk musikk mer enn du er glad i typiske spillopplevelser" var ment som en slags helgardering: Nei, Child of Eden ligner ikke noe vanlig spill.

 

Nå begynner minnene fra Rez-demoen noen år tilbake å bli litt vage, men jeg husker ikke at musikken fenget i noen særlig grad ift hva som foregikk på skjermen. Hvis musikken tatt fra videoen kommer fra spillets OST så høres det helt ok ut i mine ører. Electronica-en må gjerne være litt banal i et spill som skal sveise sammen lyden og det visuelle for å skape et visst inntrykk av harmonisk interaksjon mellom dimensjonene.

 

Den største forskjellen er at Testuya Mizuguchi selv står bak musikken i denne omgang, imotsetning til Rez, der sangene var lisensiert house-aktige låter. Tittelen til Rez stammet fra et band som ble kjent på Trainspotting-soundtracket, så du kan jo tenke deg hvilken musikk Sega og kompani sognet til da. I forhold til Child of Edens musikk: Jeg så noen beskrive Genki Rockets - Mizuguchis fiksjonelle band - som Röyksopp på prozac. Jeg synes det virker ganske beskrivende for den musikalske opplevelsen Child of Eden bydde på.

 

Dette virket veldig interessant! Hvordan er det man egentlig vet om man er, hva skal man si, syntetisk? :p

 

Du mener synestetisk? Tja, det er litt vanskelig å forklare. Mizuguchi er tydeligvis eksperten her (har er kanskje synestetiker selv, slik mange kunstnere vissnok skal være?) Hvis du for eksempel føler at den sanselige opplevelsen av viss lyd gir deg en sanselig opplevelse av en viss størrelse, farge eller form, kan det minne litt om synestesi, men i mange tilfeller er vi såpass tillærte i en slik assosierende erfaringsform at vi ikke regner det som noe særegent. Poenget med synestesi er at den er umiddelbar og ufrivillig. Og assosiasjonen er gjerne vel utypisk og noen ganger ulogisk. Noen synestetikere opplever tall og bokstaver som å ha en viss farge. Under ser du et eksempel på det.

 

580px-Synesthesia.svg.png

 

Du har også en test (selv om jeg ikke helt vet hvordan den virker) der du skal gi svar som føles naturlig for deg i henhold til figurene under: Hvilken figur tror du heter "boba" og hvilken er "kiki"? Hvilke farger føler du (umiddelbart og ufrivillig) at de i så fall skulle hatt? Osv. Sjekk Wikipedia for mer info.

 

500px-Booba-Kiki.svg.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...