Gå til innhold

Refleksjon: Det perfekte speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe slikt finnes selvsagt ikke, men hvordan ville det vært om vi fikk bestemme?

 

<a href="http://www.akam.no/artikler/det_perfekte_speilreflekskamera/79069" title="Refleksjon: Det perfekte speilreflekskamera?">Les mer</a>

 

Artikkelen burde vært oversatt til japansk/Engelsk og sendt til alle kameraprodusenter.

Mange smarte tanker og ideer her:-)

Endret av Petteram
Lenke til kommentar

Er enig i at det er mange fine tanker her.

 

Men et lite spørsmål:

 

Med andre ord burde det være mulig å indikere det nærmeste og fjerneste punktet man trenger skarpt, og deretter få kameraet til å beregne den nødvendige blenderen og fokusavstanden som skal til for å få riktig hyperfokal.

 

Er det ikke akkurat det A-dep modusen til Canon gjør?

Lenke til kommentar

Det er mange ting man kunne gjort og ikke gjort i en perfekt speilrefleks - men fetere og bedre funksjoner ville også gjort kameraet dyrere.

 

Mine kommentarer ville blitt:

 

1) Neste gang noen lager ny fatning til optikk - lag en felles, åpen fatning. En ny fatning med overganger til andre fatninger, med støttet elektronikk. Så kan man kjøpe hus og optikk der det er best, og få det til å fungere sammen. Så kan man ha overganger og bruke sitt gamle favorittobjektiv fullt ut. Lag framoverkompatibilitet for fremtidige funksjoner med reserverte bits og generiske koblinger. Det kommer ikke til å skje, men det hadde vært fint.

Lag åpne standarder for firmware! La meg kunne skrive min egen variant av firmware og hvordan knappene styres - en addon til hvordan ting skal være på skjermen, og hvordan visning av ting på skjermen fungerer. Jeg vil ha bedre histogram og mulighet til å kunne skrive et pacman-spill kontrollert av styrespakene, om jeg vil.

 

2) Fjern at kameraprodusenten og kameraet tar tvungne valg for deg - jeg vil ha mer valgfrihet!

Jeg vil kunne styre parametrene for Auto ISO så jeg kan få den til å fungere sånn jeg vil.

Jeg vil kunne fjerne at teite kamerahuset deaktiverer enkelte typer AF-sensorer hvis blenderen er over et visst f-tall (Canon gjør dette) - hvis det er lyssvak, men bra nok optikk, så vil jeg selv velge om de skal aktiveres eller ikke.

Jeg vil ha mulighet til at kameraet lager autoeksponeringsparametre også med ekstern blits - ikke bare innebygget blits. Canon er teit her, som setter eksponering som om blitsen ikke var der.

 

3) Varianter! La meg velge hvilken av de tilgjengelige sensorene, AF-systemene og bildeprosessorene jeg vil ha. La meg velge oppløsning vs. lysstyrke og detaljer pr. pixel. Lag Foveon-style sensor! Lag sensor som fanger alle fargene i hver pixel.

Jeg vil ha mulighet til å velge hvor kraftig antiaaliasingfilteret foran sensoren skal være - en 7D med svakt AA-filter ville gi litt mer aliasing, men du verden for noen skarpe detaljer det ville blitt!!

 

4) Lag en moderne rangefinder! Lag en rangefinder med hybridsøker - stor og åpen rangefindersøker a la Leica. Men - en moderne en:

- Gjerne zoomoptikk i søkeren (Contax gjorde dette for over femten år siden!). Gjør den mer anvendelig for teleoptikk - men ikke hvis det går mye på bekostning av lysstyrke.

- Liveview på høyoppløst skjerm med Picture-in-Picture zoom for kjapp, kritisk fokus. Mangler på rangefindere i dag.

- Hybrid høyoppløst liveview i søkeren a la Fuji X100 - til perfekt kritisk fokusering, makrofotografering og telefotografering - tre ankepunkter for dagens rangefindere.

- Høyoppløst fullframe sensor, en ny fatning med overganger til fullt fungerende eksisterende optikk. Ny serie optikk som utnytter den korte registeravstanden - kompakt kvalitetsoptikk a la Leica.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjerne sett en smart, moderne måte å forholde seg til lukkertid, blenderåpning og iso på. Ikke noe av de over-grafiske dillet man ser i husmormoduser, men noe håndfast som reflekterer avveiningen som ligger bak. Og måten man brukte det på burde være tilsvarende i full manuell mode såvel som i blender-prioritet etc.

 

Noe ala dette:

Cc512573.trdoff01(en-us,TechNet.10).gif

Men med andre navn i hjørnene selvsagt :-) Styringen kunne være via en joystick eller iPhonesque multi-touch eller noe annet, men cluet er at for en gitt eksponering så må man ofre ett eller annet. En slik interface kunne være både rask og pedagogisk for de av oss som ikke har 20 års ballast med SLR.

 

-k

Lenke til kommentar
Men et lite spørsmål:
Med andre ord burde det være mulig å indikere det nærmeste og fjerneste punktet man trenger skarpt, og deretter få kameraet til å beregne den nødvendige blenderen og fokusavstanden som skal til for å få riktig hyperfokal.

 

Er det ikke akkurat det A-dep modusen til Canon gjør?

Canons tidligere DEP-funksjon kunne spesifisere max og min dybdeskarphet. Dette har blitt sløyfet til fordel for A-DEP, som måler avstand på samtlige fokuspunkter, og prøver å sette blender og fokus så alle fokuspunkter er nogenlunde i fokus.

 

Så ja - dette har Canon hatt siden de analoge dagene.. ;)

 

Mer på en gammel artikkel hos The Luminous Landscape.

 

 

Kjenner til funksjonen - bruker den ikke. Hvis jeg vil ha perfekt kontroll på dybdeskarphet, bruker jeg nedblendingsknappen og kikker i søkeren mens jeg fokuserer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hva med thermometer, barometer, geigerteller, laseravstandsmåler, fullretnings lys- og fargetemperaturmåler, hydrometer, magnetometer, seismometer, mobil- og internettoppkobling, radio- og TV-mottaker, stativfeste med automatisk dreining, osv...?

 

Vel,du får omtrent alt det i dag.Du må bare finne de rette apps :)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg:

 

- Multitouch skjerm kombinert med liveview. Vi trenger fortsatt knapper, men en slik skjerm vil gjøre undre med brukerinteraksjonen når vi setter opp alt annet.

- At alt som har med JPEG å gjøre forsvinner: Kamera tar bilder, datamaskin behandler bildene.

- Egen HDR-funksjon som automatisk måler det nødvendige dynamiske omfanget og tar den optimale serien.

- GPS, såklart.

- Et åpent bluetooth-basert system for eksterne enheter (blits, fjernutløser, lysmåler etc)

- Stor, fin søker. Kan godt være EVIL dersom oppløsningen er så god at den overskrider øyets oppløsningevne.

- Innebygget AF-assist-lys

 

Og såklart - en god AF-modul.

 

Dette kameraet må gjerne komme i varianter for mFT og FF.

Lenke til kommentar

Noen forskere på Stanford har laget et open-source kamera som kan løse flere av ønskene i artikkelen. Det kan blant annet sette sammen bilder til et bilde med større dynamikkomfang. Se her og her.

Selv et "open-source-light" kamera ville løse mye. Tenk iPhone lukket hardware/OS, med mulighet til å kjøre begrensede "apps" som benytter API-er til OS/hardware-ressurser.

 

-k

Lenke til kommentar

Menneh... Er ikke SLR-teknologien smør på flesk i en digital tidsalder? Ikke bare speilet, men hele prismen er jo totalt bortkastet når sensoren uansett kan vise bildet på skjerm i real-time.

Foreløpig er det jo DSLR hvor kvaliteten ligger, men jeg tror det går over til et annet format i løpet av kort tid. Full-format M43-style kameraer hadde vært LANGT mer effektive når det gjelder plassbruk. Og man kan jo fremdeles lage en dritbra søker med en liten 1" skjerm i stedet for en enorm 3" skjerm som må vises i sterkt lys, beskyttes mot fall osv.

 

Bare en tanke :)

 

Dritbra artikkel forresten.

Lenke til kommentar

Menneh... Er ikke SLR-teknologien smør på flesk i en digital tidsalder?

Nå ble temaet diskutert en del i denne tråden, men kort svar: nei.

 

For det første tar du feil på en del områder. En EVF har fremdeles tidsforsinkelse og såpass lav oppdateringsfrekvens at optisk søker er langt overlegen når det gjelder tidskritiske applikasjoner (f.eks. følge et motiv i bevegelse).

 

I tillegg er det langt igjen før speilløse systemer kan matche speilreflekskameraer med fasedetekterende fokus på autofokushastighet og -presisjon.

 

Og så har man det irriterende lille momentet at EVFer bruker strøm.

Lenke til kommentar

Bra diskusjon. Enig i det som er skrevet men enkelte ting tror jeg kanskje ikke vil skje. Samme infatning blir nok Nikon og Canon aldri enige om, om de i det heletatt er interessert i å ha det.

 

Automatisk Hyperfokusering: Som nevnt så vet kameraet hvilken linse som er på og det er da svært enkelt for kameraet å sette fokusdistanse rett. Det kan da også indikeres i søker el annet sted fra hvilken avstand fra kameraet hvor skarpheten begynner. Nikon hadde det på sin F90x av det jeg husker.

 

Innebygd timer for time-lapse etc.

 

Innebygd mottaker for trådløs fjernkontroll. IR er tull.

 

Autofokus under filming, men det spørs om skjer.

 

Grid for Det gylne snitt. dvs0,618 isf 0,66... Jeg hater "the rule of thirds" som bare er vissvass for folk som ikke vet bedre. Rart kameraprodusentene tilhører denne uvitne gruppen egentlig.

 

Water i begge akser.

 

Motorisert zoom. Har jo ikke noe med kameraet å gjøre men. Minolta hadde det i noen av sine objektiver slik at det zoomet inn / ut alt ettersom hvordan motivet flyttet seg. Motivet beholdt da samme størrelse i bildet. Synd egentlig at Minolta gikk overende. Hadde vært bra med en til der oppe blant Nikon og Canon.

 

Automatisk bracketing med nok antall bilder for HDR er vel nevnt. Men en god start hadde vært 5 eller 7 bilders bracketing. Magic Lantern har et prosjekt av det jeg vet for 5D II som heder 5D FREE. Noe sånt tror jeg er med der.

Lenke til kommentar

Mange små digitale kameraer kommer jo nå med ett hav av forhåndsinnstillede innstillinger en kan ta i bruk.

 

Hva med å legge til rette for at brukeren kan laste ned nye slike fra web, og kunne slette, ta backup av og legge til nye. Det er jo ikke bare proffer som kjøper dyrt utstyr.

 

Med mer lyssterke skjermer som har kommet til f.eks. mobiltelefoner i det siste, så synes jeg snart speilrefleks er modent for steinalderen. Nå snakker jeg fra ett helt amatørmessig ståsted, og andre er selvfølgelig avhengig av å kunne få tak i speilrefleksutstyr.

 

Men, en ting er sikkert, og det er at en i enkelte motivsituasjoner er avhengig av å ha oversikten av hva som skjer rundt en. Den oversikten mister en med øye plassert i søkeren.

 

Jeg har selv hatt ett familiekamera Powershot S2 IS, og det ga en gjerne denne oversikten. Altså det å kunne se på skjerm, men la sidesynet fange opp ting. Dette gjør seg jo også kanskje ennå mer gjeldende når en filmer video.

 

Jeg er fullt klar for systemkameraenes inntog jeg. Bare å spare seg opp litt penger, og vente på at en godbit skal komme på markedet.

Lenke til kommentar

Mange bra tanker her :)

 

Utskiftbar sensor hadde vært noe.. En for de gangene jeg ønsker massevis av megapixler, en annen for heftig ytelse på høye ISO-verdier, en annen med ekstremt dynamisk omfang, siden det tydeligvis ikke går an å få alt dette inn i en sensor. Kommer det en ny banebrytende sensor slipper man å kjøpe nytt kamera, det holder å kjøpe ny sensor. Hvis man samtidig lot programvaren i kameraet være åpen, kan man benytte den programvaren som passer situasjonen best.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...