Gå til innhold

Ta med deg Linux overalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette blir slått opp som noen sak i det hele tatt...dette har vært mulig lenge! Ikke er det vanskelig heller. UNetBootin sier jeg bare...Og så så overpriset også! Nei, at folk har oppdaget at man kan tjene penger på linux-brukere også, er ikke bra :)

Lenke til kommentar

Ser helt klart et marked for dette i motsetning til de to første innleggene.

 

Jeg er ingen Linux-tilhenger, men skal jeg først bruke Linux vil jeg mye heller kjøpe en USB-penn med alt ferdig fikset fremfor å tukle med downloading/konfigurering og tukling for å få det lastet over på en minnepenn. At jeg i tillegg slipper å installere det på PC'ene mine ser jeg bare som en fordel.

 

Kr 427 er ikke MYE penger uansett, og tar man med at min tid er penger blir det definitivt mye rimeligere enn å tukle med dette selv.

Lenke til kommentar

Er enig med tankegangen din oslo72, men å ordne dette selv er faktisk svært lite tidkrevende.

 

Kjøpe deg en minnepenn må man gjøre uansett, og der koster jo 8GB fra drøye hundrelappen og oppover. Unetbootin er et bittelite program for blant annet Windows, der du enten peker til en nedlastet ISO med ønsket Linux-variant, eller lar programmet laste ned for deg, før det så pakker ut til minnepennen og gjør den bootbar.

 

Det er faktisk veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Joda, jeg klarer det nok - men er for lat til å både lese instrukser og gjøre det... :)

 

Var mest uenig i at dette var en dårlig pris på et produkt - selv om OS'et er gratis...

 

Man må til syvende og sist tjene penger ett eller annet sted. Greit å være open-source-tilbyder, men regner med at de aller fleste på en eller annen måte ser at man må tjene penger også for å gå i null.

Lenke til kommentar
UNetBootin sier jeg bare...

Unetbootin gir deg bare det samme som den fastlåse CD'n, altså et live miljø og en installer. Men ikke et "installert" mijlø. Dog, veldig enkelt å lage det også :p

Utrolig at folk nevner unetbootin tilsynelatende uten å vite hva dette programmet egentlig gjør :shrug:

 

Første linjene på unetbootin sine sider:

UNetbootin allows you to create bootable Live USB drives for a variety of Linux distributions from Windows or Linux, without requiring you to burn a CD.
Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jepp, det innebærer at det du får på minnepennen ikke er et fullverdig OS. Det er riktignok bare å innstalere til minnepinne fra en annen live-USB eller liveCD, men jeg synes dette er et fint tilbud til de som ikke ønsker å styre med slikt.

 

Kanskje på tide å bygge seg en Arch basert live-usb snart. Spørsmålet er om jeg gidder å vedlikeholde to systemer, laptoppen er jo stort sett med overalt uansett.

Lenke til kommentar

Hm, bare vært borti "pendrivelinux" selv, og de er jo for det meste bare live-cd på en usb stick også. Mann kan vel lagre og slikt, men selve filsystemet består jo bare av en diger fil som dermed er utilgjengelig utenfor usb'en.

 

Vet ikke om denne er annerledes?

 

Skulle ønske Ubuntu laget en helt egen usb-stick distro :) Kan jo være et marked der, i forhold til alle andre steder hvor apple og microsoft allerede har satt dype spor.

Lenke til kommentar

Du kan bruke en separat /home for filene dine på feks en FAT32 partisjon på hva som helst av GNU/Linux systemer, "pendrive" eller ei. En liten utfordring er at Windows (ihvertfall XP) kun klarer å lese den første partisjonen på en minnepinne, ergo må den ligge først.

 

Hva skulle være forskjellig i en slik "egen usb-stick distro"?

Lenke til kommentar

Jeg booter opp med en Live-CD, installerer på minnepinnen, ferdig.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig.

Bruker OCZ 32 GB ATV og Corsair Flash Voyager GT 16GB, synes OCZ'en er raskest.

Brenn ut SuperGrubDisk først, så kan du sette boot'en tilbake til Windows hvis du gjør en feil, eller napp ut sata-kabelen eller strømmen på harddisken før du begynner. Mint 7(8) med VirtualBox og Windows 2000 er helt konge. Clonezilla er veldig kjekt til å ta image minnepinnen når du er fornøyd med oppsettet + backup.

 

Kjekt å ha et annet OS i backup, teste Linux og fikse Windows.

Lenke til kommentar

HWHAsker skriver: "Jeg booter opp med en Live-CD, installerer på minnepinnen, ferdig.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig."

 

 

Vel, du har misforstått hva Mandriva Flash gjør. Å installere en vanlig distro på en minnepinne er ikke noe spesielt. Du kan da få problem når stikker minnepinnen inn i en pc med helt annen maskinvare. Mandriva Flash sjekker maskinvaren ved hver oppstart. De nødvendige driverne ligger klar, rett oppløsning blir funnet etc.

 

I tillegg fungerer Mandriva Flash i Windows. Du kan eksempelvis starte Thunderbird fra minnepinnen i Windows og få tilgang på de samme e-postene som du har i linux.

 

Alt i alt har Mandriva Flash ganske mange innovative løsninger som man ikke finner andre steder (med mindre man utvikler sin egen variant).

 

Bare synd artikkelforfatteren ikke nevner dette i artikkelen.

Lenke til kommentar
Vel, du har misforstått hva Mandriva Flash gjør. Å installere en vanlig distro på en minnepinne er ikke noe spesielt. Du kan da få problem når stikker minnepinnen inn i en pc med helt annen maskinvare. Mandriva Flash sjekker maskinvaren ved hver oppstart. De nødvendige driverne ligger klar, rett oppløsning blir funnet etc.

Nå vil jeg nok påstå at for godt støttet maskinvare så skjer dette også med en helt standard distro. Men det er nok en del ting Mandriva Flash kan gjøre bedre, kanskje spesielt med tanke på propritære drivere o.l.

 

I tillegg fungerer Mandriva Flash i Windows. Du kan eksempelvis starte Thunderbird fra minnepinnen i Windows og få tilgang på de samme e-postene som du har i linux.

Kult. Hvordan gjøres dette "under panseret"?

Lenke til kommentar
har man ikke kunnet ha en linux distro på en minnepen i flere år nå da?

 

Jo, men det har vel ikke blitt solgt ferdig på minnepinner, har det vel?

 

...Nei, at folk har oppdaget at man kan tjene penger på linux-brukere også, er ikke bra :)

 

Selvfølgelig er det bra at det går an å tjene penger på Linuxprodukter. Det betyr at det er mulig å invistere i linux for å øke kvaliteten og få et produkt man kan få tilbake invisteringen og enda tjene noen kroner på.

 

 

Jeg gir tommelen opp til Mandriva for å forsøke dette. Selvfølgelig så kan det oppstå et problem der det blir produsert minnepinner hvorpå distroen går ut av dato. Da er det viktig at det er enkelt (knapp og passord) og oppdatere minnepinnen til siste versjon.

Lenke til kommentar
I tillegg fungerer Mandriva Flash i Windows. Du kan eksempelvis starte Thunderbird fra minnepinnen i Windows og få tilgang på de samme e-postene som du har i linux.

Kult. Hvordan gjøres dette "under panseret"?

Det er ikke spesielt avansert, man må huske at alle innstillinger og brukerinformasjon er lagret i en mappe på minnepennen. Dette er så godt som likt mellom linux og windows. og derfor kan man hente dette med thunderbird i begge operativ systemer.

Lenke til kommentar

Innstillinger og eposter er trivielt. Men du sier at man kan kjøre Thunderbird fra minnepinnen i Windows. Må du selv innstalere og sette opp denne til å bruke samme konfigurasjon/data'er eller er det noe Mandriva Flash ordner for deg/hjelper deg med?

Hvis den ikke gjør noe slikt så er det jo ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Innstillinger og eposter er trivielt. Men du sier at man kan kjøre Thunderbird fra minnepinnen i Windows. Må du selv innstalere og sette opp denne til å bruke samme konfigurasjon/data'er eller er det noe Mandriva Flash ordner for deg/hjelper deg med?

Hvis den ikke gjør noe slikt så er det jo ikke noe nytt.

Jeg vet ikke, men er fullt mulig. Er jo bare å ha installert på minnepennen fra før.

 

Står forresten at det er mulig her http://store.mandriva.com/product_info.php...anguage=english

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...