Gå til innhold

Ta med deg Linux overalt


Anbefalte innlegg

Du kan bruke en separat /home for filene dine på feks en FAT32 partisjon på hva som helst av GNU/Linux systemer, "pendrive" eller ei. En liten utfordring er at Windows (ihvertfall XP) kun klarer å lese den første partisjonen på en minnepinne, ergo må den ligge først.

 

Hva skulle være forskjellig i en slik "egen usb-stick distro"?

Vel trenger jo ikke noe mer enn det du nevner der. Men sånn det var hos meg så måtte jeg laste ned en live cd, et script fra pendrivelinux.com, og en fil på enten 2 eller 4gb. Bare kjørte scriptet eller hva det nå var, og la den store fila på pennen.

 

I Windows endte du da opp med en full stick du ikke kunne legge noe som helst på. Boota du fra den ente du med en live cd + en 2/4gb partisjon. Dette skapte naturlig mange problemer, og selve flyten med å kunne plugge den i en Windows maskin for å hente over dokumenter eller lignende var ikke-eksisterende.

 

Det jeg hadde likt var en distro som kanskje la seg inn via Windows eller lignende og som taklet en felles partisjon i mellom Linux og Windows. Og som ikke betraktet seg selv som en live cd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
og... POW! Der var ikke Linux gratis lenger :tease:

At linux er gratis er bare en bonus. Du må ikke forveksle "free" med gratis. Mange distroer har i lang tid tatt seg betalt, både for software og brukerstøtte.

 

Fordelen med linux er at du kan velge å vrake. Fylle godteposen fra øverste hylle, og lystig spasere uten at det trenger å koste deg noe som helst. Om du ikke vil ha det som koster penger, så bare ta noe annet som funker like bra :)

Lenke til kommentar
Jeg booter opp med en Live-CD, installerer på minnepinnen, ferdig.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig.

Bruker OCZ 32 GB ATV og Corsair Flash Voyager GT 16GB, synes OCZ'en er raskest.

Brenn ut SuperGrubDisk først, så kan du sette boot'en tilbake til Windows hvis du gjør en feil, eller napp ut sata-kabelen eller strømmen på harddisken før du begynner. Mint 7(8) med VirtualBox og Windows 2000 er helt konge. Clonezilla er veldig kjekt til å ta image minnepinnen når du er fornøyd med oppsettet + backup.

 

Kjekt å ha et annet OS i backup, teste Linux og fikse Windows.

Betaler gladelig MYE for å slippe alt det der...

Lenke til kommentar

Folk må snart få med seg forskjellen på gratis og fri programvare.

Men likevel så er de fleste Linux-løsninger gratis for privatpersoner, og at noen tilbyr en minnepenn eller en PC med Linux på (og tar seg betalt for det) endrer ikke på det. Det er ingenting som hindrer deg i å kjøpe en minnepenn på Biltema og legge inn ørten Linux-distribusjoner på den. At noen tilbyr ferdig-minnepenner er en stor fordel, siden ikke alle vil sette seg inn i hvordan de selv kan lage en slik gratis. Akkurat denne i artikkelen var kanskje litt dyr, men f.eks. Ubuntu sin til litt over 100-lappen kan på ingen måte kalles dyr, du får med minnepennen på kjøpet, og dessuten så er det enormt mye billigere enn den billigste Windows-versjonen.

 

Men betyr dette at man kan installere nye programmer og lagre arbeidet sitt på minnepinnen som en vanlig installert desktop-variant, eller er det bare en "Live-cd" kjørt fra minnepinne?

 

Og hvordan er det evt med skjermkort- og nettverksdrivere når man booter på ulike maskiner?

Med Ubuntu sin variant så har du en viss kapasitet ledig i filsystemet. De minnepennene jeg har satt opp har jeg typisk lagt inn antivirus, og diverse verktøy for å reparere ting. Nettverksdrivere er ikke noe problem, skjermkortdrivere skal være inkludert, men det er ikke nødvendigvis de beste driverne, så ikke forvent ytelse til å spille WoW i, men du kan alltids legge inn fglrx(ATI) eller nVidia sine drivere. Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Jeg booter opp med en Live-CD, installerer på minnepinnen, ferdig.

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig.

Bruker OCZ 32 GB ATV og Corsair Flash Voyager GT 16GB, synes OCZ'en er raskest.

Brenn ut SuperGrubDisk først, så kan du sette boot'en tilbake til Windows hvis du gjør en feil, eller napp ut sata-kabelen eller strømmen på harddisken før du begynner. Mint 7(8) med VirtualBox og Windows 2000 er helt konge. Clonezilla er veldig kjekt til å ta image minnepinnen når du er fornøyd med oppsettet + backup.

 

Kjekt å ha et annet OS i backup, teste Linux og fikse Windows.

Betaler gladelig MYE for å slippe alt det der...

 

Idag er din lykkedag! Jeg kan boote fra en LiveCD + trykke på install ikonet på skrivebordet for deg. Kun kr 650, eller mer siden du gladelig betaler MYE.

Lenke til kommentar
Hele poenget er jo at det IKKE skal behøves å installeres Linux på PCn min! Linux skal LIGGE på minnepennen - og FORBLI der :)
Så hva er da problemet?

 

Kjøp en relativt rask minnepenn så vil det være brukbart, men selvsagt ikke kunne måle seg med et system som ligger på PCen.

 

Jeg vil forresten nevne at Ubuntu kan du også installere via noe som heter Wubi, som lager en virtuell partisjon inne i en annen partisjon (dvs. en diger fil), så du slipper å rote med partisjonstabellen. Og når du eventuelt vil fjerne det, å velg legg til/fjern programmer på kontrollpanelet i Windows.

Lenke til kommentar
Hele poenget er jo at det IKKE skal behøves å installeres Linux på PCn min! Linux skal LIGGE på minnepennen - og FORBLI der :)
Så hva er da problemet?

 

Jeg tror problemt som det er siktet til er at folk sier "UNETBOOTIN OG LIVE MEDIUM!", når det artikelen diskuterer er en spesialisert Mandriva som er optimalisert for å kjøres fra USB.

Forskjellen er som himmel og hav :p

Dog, jeg ville ha hivd inpå Slax da den har noen av optimaliseringene som er pen for USB og funnet en "god" USB pen som tåler litt skriving :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...