Gå til innhold

Windows mest populært for nett-PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at tilgangen på maskiner med Windows er mye større enn med GNU/Linux. Jeg kjøpte en Acer Amilo One D751 i sommer. Fant ikke den med noe annet enn XP.

 

Et kjapt sør i prisguiden, viser at det er 71 netbooks tilgjengelig. Kun 6 leveres med GNU/Linux.

 

Er på høy tid at alle selgere blir pålagt å tilby kjøper muligheten til å kjøpe alle modeller uten OS.

Lenke til kommentar
Windows mest populært for nett-PC-er

Det er hverken nytt eller overraskende at Windows har over 50% markedsandel i dette segmentet.

 

Linux fikk en kjempeinntreden på nett-PC-markedet, men andelen sank senere bl.a. fordi de mindre tekniske brukerne ikke kjente igjen brukergrensesnittet.

Andelen sank senere bl.a. fordi Microsoft dumpet prisene på Windows for minibærbare og på grunn av press mot maskinleverandørene.

 

Fortsatt rapporteres det om at Linux utgjør omlag 32 prosent på global basis.

 

De nye tallene kommer fra analyseselskapet ABI og spriker ganske stort med de tallene som Microsoft har gitt der det påstås at bare 4 prosent av amerikanske kunder kjører Linux på nett-PC.

Dette spriker ikke i det hele tatt USA og verden er ulike markeder. Begge prosentandelene kan altså stemme bra uten at de er i konflikt med hverandre.

Lenke til kommentar
ARM kan bidra med mye positivt til netbooks, men det store ville vært en skikkelig SoC med dual core, GPU og 2GB RAM på samme brikke. Selve IO-hubben kan gjerne være på egen brikke. Ytelsesmessig spiller det liten rolle. Slik det står i dag er nok AMD nærmest en slik løsning hvis de kan levere slike mengder ZRAM til en lav nok pris.

Framtiden er lovende. Det du skisserer kommer nok først som MCM og noen år senere som SoC. Jeg vil påstå at flere av dagens systemer er en slags MCM-løsning. (Deler av hovedkortet som en modul med påloddet minne, CPU, GPU og evt nordbro)

Lenke til kommentar
Windows dominerer fortsatt på nett-PC-ene, men ARM-prosessorer kan snu trenden.

I såfall så varer det kun til MS finner ut at ARM er et marked verdt å satse på. Hvis MS tilbyr rimelige 'windows for ARM' lisenser så slipper de også å bekymre seg over at kjøperne bruker disse lisensene på 'vanlige' (dvs dyrere) maskiner.

Lenke til kommentar
Windows dominerer fortsatt på nett-PC-ene, men ARM-prosessorer kan snu trenden.

I såfall så varer det kun til MS finner ut at ARM er et marked verdt å satse på. Hvis MS tilbyr rimelige 'windows for ARM' lisenser så slipper de også å bekymre seg over at kjøperne bruker disse lisensene på 'vanlige' (dvs dyrere) maskiner.

 

Jeg tviler på at Windows noen gang (eller programmene til Windows) vil kunne fungere som man er vandt med på en annen arkitektur enn x86. Kildekoden til programmer som generelt sett brukes på Windows er lukket, dvs at utvikleren av programvaren må selv porte programvaren til ARM, noe som er ytterst tvilsomt. Når såpass få utviklere selv i dag gidder å lage 64-bit Windows-versjoner sier det seg selv. :)

Lenke til kommentar
ARM kan bidra med mye positivt til netbooks, men det store ville vært en skikkelig SoC med dual core, GPU og 2GB RAM på samme brikke. Selve IO-hubben kan gjerne være på egen brikke. Ytelsesmessig spiller det liten rolle. Slik det står i dag er nok AMD nærmest en slik løsning hvis de kan levere slike mengder ZRAM til en lav nok pris.

Framtiden er lovende. Det du skisserer kommer nok først som MCM og noen år senere som SoC. Jeg vil påstå at flere av dagens systemer er en slags MCM-løsning. (Deler av hovedkortet som en modul med påloddet minne, CPU, GPU og evt nordbro)

Hva er fordelene med en såkalt SoC/MCM-løsning som dere snakker om?

Lenke til kommentar
Ett annet problem var at netbook produsentene valgte sære og ukjente distroer som selv Linux-folket knapt hadde hørt om.

vel, både dell og hp bygget vel løsninger på ubuntu? Men disse ser ut kun å selge i usa eller andre land hvor hovedspråket er engelsk (finnes vel en latitude "netbook" hos dell.no, men latitude er ikke akkurat markedsført mot hvermannsen). Og hp trakk vel sin linux løsning omtrent samme dag som dem lanserte produkter med win7 preinstallert...

 

og problemet med valg av distroer hos asus og acer var ikke distroene i seg selv, siden dem var avarter av debian og fedora, men at dem var såpass gamle at om en prøvde å bruke noe fra debian eller fedora så endte en opp med å oppdatere 99% av distroen, og brekke tilpasningene som asus og acer hadde fått laget til.

 

er innimellom en kan undres på om dem rigget linux for fall, som pressmiddel mot microsoft...

Lenke til kommentar
Problemet er at tilgangen på maskiner med Windows er mye større enn med GNU/Linux. Jeg kjøpte en Acer Amilo One D751 i sommer. Fant ikke den med noe annet enn XP.

 

Et kjapt sør i prisguiden, viser at det er 71 netbooks tilgjengelig. Kun 6 leveres med GNU/Linux.

 

Er på høy tid at alle selgere blir pålagt å tilby kjøper muligheten til å kjøpe alle modeller uten OS.

 

Nei kutt ut da.. jeg selger selv pc'er og problemet var at ingen normale kunder ville ha linux, de som kjøpte det klaget svært mye i etterkant, og dette skjedde i alle butikker. Derfor kuttet de linux, de ble for komplisert og vanskelig for den vanlige bruker. Kanskje det blir bedre med android og en Appstore..

 

Skulle dog gjerne kunne tilbydd deg en pc uten OS i det hele tatt, men det er ikke selgerene som innstallerer og tvinger os på folk, det er pc leverandørene det..

Endret av sindrejl
Lenke til kommentar
...

og problemet med valg av distroer hos asus og acer var ikke distroene i seg selv, siden dem var avarter av debian og fedora, men at dem var såpass gamle at om en prøvde å bruke noe fra debian eller fedora så endte en opp med å oppdatere 99% av distroen, og brekke tilpasningene som asus og acer hadde fått laget til.

...

Det problemet ble i tilegg forsterket av at 'alle' linuxentusiaster dømte disse distroene nord og ned. Istedet for å bidra med noe nyttig for å forbedre dem løp de i god linux-ånd i alle retninger for å promotere/tilpasse sin egen distro for disse små tøysemaskinene.

 

 

Jeg har nå prøvd et dusin forskjellige linux-distroer til min eee, den som har gitt meg den beste brukeropplevelsen så langt er en lett moddet xandros-variant..

Lenke til kommentar
Problemet er at tilgangen på maskiner med Windows er mye større enn med GNU/Linux. Jeg kjøpte en Acer Amilo One D751 i sommer. Fant ikke den med noe annet enn XP.

 

Et kjapt sør i prisguiden, viser at det er 71 netbooks tilgjengelig. Kun 6 leveres med GNU/Linux.

 

Er på høy tid at alle selgere blir pålagt å tilby kjøper muligheten til å kjøpe alle modeller uten OS.

 

Nei kutt ut da.. jeg selger selv pc'er og problemet var at ingen normale kunder ville ha linux, de som kjøpte det klaget svært mye i etterkant, og dette skjedde i alle butikker. Derfor kuttet de linux, de ble for komplisert og vanskelig for den vanlige bruker. Kanskje det blir bedre med android og en Appstore..

 

Skulle dog gjerne kunne tilbydd deg en pc uten OS i det hele tatt, men det er ikke selgerene som innstallerer og tvinger os på folk, det er pc leverandørene det..

butt ut komplisert og vanskelig med uvanlig og ubekvemt, og jeg skal si meg enig. Tingen er at folk har lært seg at om dem klikker på visse ikon i viss rekkefølge så skjer det dem vil at skal skje, så når ting flytter på seg eller ender utseende så blir dem frustrert som småunger som ikke får favoritt-isen på ferie i utlandet.

 

winxp fikk kjeft over ny start meny, men siden en via ett par klikk (og ett besøk fra en vennlig geek som viste hvor disse klikkene skulle gjøres, eller kjøp at ett blad i blanke farger som viste bilde for bilde) kom tilbake til samme meny som en hadde brukt siden win95, så var folk relativt glade.

 

hvor mange slike nettbøker hadde dere utstilt i kjørbar form slik at folk kunne gå å klikke? Hvor mange fikk grensesnittet demonstrert før dem gikk ut døra? Hvor mange leste intel og såg forma og antok at dette var en søt liten laptop?

Lenke til kommentar
...

og problemet med valg av distroer hos asus og acer var ikke distroene i seg selv, siden dem var avarter av debian og fedora, men at dem var såpass gamle at om en prøvde å bruke noe fra debian eller fedora så endte en opp med å oppdatere 99% av distroen, og brekke tilpasningene som asus og acer hadde fått laget til.

...

Det problemet ble i tilegg forsterket av at 'alle' linuxentusiaster dømte disse distroene nord og ned. Istedet for å bidra med noe nyttig for å forbedre dem løp de i god linux-ånd i alle retninger for å promotere/tilpasse sin egen distro for disse små tøysemaskinene.

 

og en annen gjeng gikk til verks å dytte sin favoritt-windows innpå. Skal vi si "minste motstands vei" og la det ligge med det?

 

Jeg har nå prøvd et dusin forskjellige linux-distroer til min eee, den som har gitt meg den beste brukeropplevelsen så langt er en lett moddet xandros-variant..

 

hyggelig å høre, jeg endte opp med eeebuntu og har ikke sett meg tilbake.

Lenke til kommentar
Windows(OSet + systemverktøy + utviklingsverktøy) må portes, det meste annet kan strengt tatt kjøres under en emulator. Ytelsen blir så som så men det er jo ikke noe nytt på netbooks.
Her er du nok på jordet. Emulering krever faktor bedre ytelse, så kombinering av dårlig ytende CPU og emulering er no-go. Det eneste av x86 kode du kan ha håp om å kunne emulere på en ARM nettbok, er gamle Dos programmer.
Det problemet ble i tilegg forsterket av at 'alle' linuxentusiaster dømte disse distroene nord og ned. Istedet for å bidra med noe nyttig for å forbedre dem løp de i god linux-ånd i alle retninger for å promotere/tilpasse sin egen distro for disse små tøysemaskinene.
Du er ikke lite urimelig. Personlig svei jeg av et ikke ubetydelig antall timer for å hjelpe folk med Xandros. Et OS jeg ikke kan fordra. Det er svært sterke grunner til å bytte til en mainstream distro, og det vet du veldig godt. I ditt tilfelle vil Ubuntu 9.10 fungere mye bedre enn Xandros, bruk netbook remix hvis du liker tilpasset desktop. Dette er ikke diskutabelt en gang. Det tok dessverre tid, men endelig har driverne i all hovedsak modnet for både eee og aao.
Lenke til kommentar
Det problemet ble i tilegg forsterket av at 'alle' linuxentusiaster dømte disse distroene nord og ned. Istedet for å bidra med noe nyttig for å forbedre dem løp de i god linux-ånd i alle retninger for å promotere/tilpasse sin egen distro for disse små tøysemaskinene.
Du er ikke lite urimelig. Personlig svei jeg av et ikke ubetydelig antall timer for å hjelpe folk med Xandros. Et OS jeg ikke kan fordra. Det er svært sterke grunner til å bytte til en mainstream distro, og det vet du veldig godt. I ditt tilfelle vil Ubuntu 9.10 fungere mye bedre enn Xandros, bruk netbook remix hvis du liker tilpasset desktop. Dette er ikke diskutabelt en gang. Det tok dessverre tid, men endelig har driverne i all hovedsak modnet for både eee og aao.

Og jeg brukte ganske mange timer på å følge rådene dine, til slutt ble jeg klar over at du ikke hadde din egen eee, noe som merkbart forringet kvaliteten på ditt ellers rosverdige tiltak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...