Gå til innhold

Radeon HD 5700-serien er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå. har da lest gjennom de fleste reviews og sitter med litt blandet inntrykk. Pismessig forstår jeg det, 47xx og 48xx skal vel fases ut og de kan ikke prise de under disse, 57xx vil nok falle i pris i løpet av reltivt kort tid.

 

Simen, 5850 og 5870 var også meget dyrer i norge de første ukene, men nå er det jammen ikke store forskjellen mot Newegg f.eks (såvidt jeg har forstått er prisene på newegg uten tax/mva), regna litt på det et par dager side, skiller bare kroner, og det samme blir nok fakta når det gjleder 57xx i løpet av kort tid her også. Mest spennede blir første vifteløse kort , og om 4850 endelig blir avløst som det kraftigste vifteløse kort.

Lenke til kommentar
Det mest interessante kortet er for meg 5750, men da med custom kjøler og i HTPC, blir interessant å se om eksiterende GPU-kjølere passer, og om vrm klarer seg greit uten for mye kjøling. Ellers virker det dessverre som 5750 ligger på mer elelr mindre samme ytelse per watt som 4770.

 

AtW

Hva slags kjøler ser du for deg til dette formålet?

 

Selv skulle jeg helst sett at 5750 kom med en stor kjøler som blåser ut all luft bak, men med lite fart på vifta. Disse viftene som surrer varmluft rundt i kabinettet må jo være designet av en hjernedød person...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Det mest interessante kortet er for meg 5750, men da med custom kjøler og i HTPC, blir interessant å se om eksiterende GPU-kjølere passer, og om vrm klarer seg greit uten for mye kjøling. Ellers virker det dessverre som 5750 ligger på mer elelr mindre samme ytelse per watt som 4770.

 

AtW

Hva slags kjøler ser du for deg til dette formålet?

 

Selv skulle jeg helst sett at 5750 kom med en stor kjøler som blåser ut all luft bak, men med lite fart på vifta. Disse viftene som surrer varmluft rundt i kabinettet må jo være designet av en hjernedød person...

 

For øyeblikket virker Accelero S1 som det beste alternativet blant VGA-coolere. http://www.arctic-cooling.com/catalog/prod...amp;language=en. Har en som kjøler min 4770 (riktignok i et tower), den er stor, men med en vifte på 400 rpm (saktere enn dette og den starter ikke), så går den knapt nok over 30 grader opå full load. (mao er den overspeccet til den bruken), så den går nok greit passivt også vil jeg tro, ihvertfall i kombo med en halveis nærliggende kabinettvifte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bra ytelse vs. f.eks strømforbruk i alle fall, 5770 måler seg ytelsesmessig noen ganger med 4890 som drar nesten dobbelt så mye.

Jepp! I tillegg er det veldig mye lavere tomgangseffekt: Maks 16W for 5750 og maks 18W for 5770.

 

Og fremdeles klarer de å støye like mye som HD58xx-serien.. Skuffende må jeg si! De burde i det mineste klarte å spandere såpass mye plastikk at varmluften ble ført UT av kabinettet..

Lenke til kommentar

@Anders

 

Jeg Har litt sansen for denne vifteløse kjøleren, selv om den gjør det motsatte, drar inn kald luft utenfra. Men neppe nødvendig med noe slikt på en 5750, men siden den skal kunne kjøle 4890, så burde den også kunne kjøle 5850 vifteløst, og der kommer den nok mer til sin rett :)

 

ps

 

Nå tar jeg fra humkommelsen (som er heller skranten), men jeg mener at da jeg leste mye om dette med viftstøy, er det radial vifter eller noe sånt de heter de som står i kjølren til 5770/58xx bråker mer en de viftetypene som brukes til cpu/kabinett, og de husker jeg ikke hva kalles. (godt mulig at radial vifter er feil, var akkurat ute å så på radial dekka)

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...