Gå til innhold

VIA forsøker forvokst nett-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilen snever definisjon av "nett-PC" er det dere bruker når dere kaller 10-12 tommer for "forvokst nett-PC"?

 

Det er selvfølgelig ingen overraskelse at maskinen kan spille av 1080p HD-video

Når 90% av nett-PCer ikke kan det så kommer det nok som en overraskelse på mange. Forøvrig interessant at dårlig Via Chrome integrert grafikk klarer 1080p, når Intels integrerte grafikk ikke klarer det. Det sier litt om hvor bedritne brikkesett Intel leverer med sin Atom-prosessor.

 

Men Via skuffer like mye som Intel når det kommer til minnemengde: maks 2 GB.

Lenke til kommentar
Ser ut som de satser på rett oppløsning på skjermen i alle fall.

Jeg er som vanlig uenig. For det første brukes det upassende 16:9-formatet. For det andre gir 1366x768 litt for liten skrift på så små skjermer. I tillegg tapper det batteriet unødvendig mye de gangene man vil spille av 720p film. (Skalering av bildet gir økt batteriforbruk). Jeg mener 1280x800 hadde passet utmerket på i hvert fall 12-tommeren (nest best hadde vært 720x1280). 10-tommeren burde hatt 640x1024 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Forøvrig interessant at dårlig Via Chrome integrert grafikk klarer 1080p, når Intels integrerte grafikk ikke klarer det. Det sier litt om hvor bedritne brikkesett Intel leverer med sin Atom-prosessor.

 

Intel GMA950 takler det ikke. Intel GMA500 har hardware dekoding av h264 og klarer fint 1080p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Men Via skuffer like mye som Intel når det kommer til minnemengde: maks 2 GB.

er ikke dette ett problem skapt av microsoft, ikke maskinvare? altså for å få billig XP lisens så må maskinen ikke ha mer den X GB ram? om en går over så kommer vista home osv?

 

Er restriksjoner på hva maskinen kan ha - 1 GB - men tror ikke det er restriksjoner på hva den STØTTER, som er 2GB for alle netbooks jeg vet om

Lenke til kommentar
Men Via skuffer like mye som Intel når det kommer til minnemengde: maks 2 GB.

er ikke dette ett problem skapt av microsoft, ikke maskinvare? altså for å få billig XP lisens så må maskinen ikke ha mer den X GB ram? om en går over så kommer vista home osv?

 

Er restriksjoner på hva maskinen kan ha - 1 GB - men tror ikke det er restriksjoner på hva den STØTTER, som er 2GB for alle netbooks jeg vet om

ah, my bad.

 

men får en so-dimm med 4GB?

 

og er atom og via sin cpu 64-bit?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Det jeg synes er interessant er at den kan presse en solid oppløsning ut på ekstern skjerm. Bruker den HDMI da eller? Tviler på at d-sub takler 1920*1440. Men jeg har tatt feil før, og kommer sikkert til å ta feil igjen...

 

D-sub kan du bruke til hva det skal være bare du lodder om kontaktene (d-sub er bare en kontakttype og har ingenting med støttet oppløsning å gjøre) :p

 

VGA, altså analoge tilkobling som du mener med, klarer dog fint den oppløsningen og høyere om det så er nødvendig ;)

 

Forøvrig klarer vel alle netbooks rimelig høye oppløsninger på ekstern skjerm

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
D-sub kan du bruke til hva det skal være bare du lodder om kontaktene (d-sub er bare en kontakttype og har ingenting med støttet oppløsning å gjøre) :p

 

VGA, altså analoge tilkobling som du mener med, klarer dog fint den oppløsningen og høyere om det så er nødvendig ;)

 

Forøvrig klarer vel alle netbooks rimelig høye oppløsninger på ekstern skjerm

 

Takk takk, det er jeg som roter. Jeg har fått en forståelse av at VGA/analog tilkobling er veldig avhengig av kabellengden. Stemmer det? Jeg visste ikke at den var så fleksibelt at en kunne presse den så høyt, så det var interessant nytt. Takk skal dere ha... Selv har jeg bare kjørt klonet skjerm, så jeg har ikke tenkt på at jeg kan kjøre forholdsvis høye oppløsninger ved å ikke klone.

Lenke til kommentar
men får en so-dimm med 4GB?

 

og er atom og via sin cpu 64-bit?

Man får tak i 4 GB SO-DIMM ja. Noen minibærbare har også plass til 2 stk SODIMM. Altså i teorien 8 GB dersom maskina hadde støttet det.

 

Noen Atom-prosessorer har 64bit. Via sin C7-serie støtter ikke 64bit. (Kun nano-serien)

 

Det jeg synes er interessant er at den kan presse en solid oppløsning ut på ekstern skjerm. Bruker den HDMI da eller? Tviler på at d-sub takler 1920*1440. Men jeg har tatt feil før, og kommer sikkert til å ta feil igjen...

Før DVI kom på banen støttet faktisk de fleste gode spillskjermkort oppløsninger helt opp til 2048x1536 via d-sub. Så det er slett ikke umulig, men det krever en god og kort kabel og et godt utgangsfilter på skjermkortet. Noe jeg tviler på at noen minibærbare har.

Lenke til kommentar
Takk takk, det er jeg som roter. Jeg har fått en forståelse av at VGA/analog tilkobling er veldig avhengig av kabellengden. Stemmer det? Jeg visste ikke at den var så fleksibelt at en kunne presse den så høyt, så det var interessant nytt. Takk skal dere ha... Selv har jeg bare kjørt klonet skjerm, så jeg har ikke tenkt på at jeg kan kjøre forholdsvis høye oppløsninger ved å ikke klone.

Før LCD-skjermane kom til verda var det jo kun VGA på CRT-skjermar som fantes. Der hadde du oppløysingar i området Simen nevnte. Vår første PC hadde 15", så kom 17" og det var stort! 19" vart siste steget før LCD-skjermen tok over for meg, men det er mange som hadde og framleis har CRT-skjermar på 20-25". Ein 23" me låg oppløysing er ikkje noko særleg.

Lenke til kommentar
Hvilen snever definisjon av "nett-PC" er det dere bruker når dere kaller 10-12 tommer for "forvokst nett-PC"?

 

Det er selvfølgelig ingen overraskelse at maskinen kan spille av 1080p HD-video

 

Men Via skuffer like mye som Intel når det kommer til minnemengde: maks 2 GB.

 

4 GB på VIA VB8003 :) 1.6Ghz nano og dobbel hdmi. Bare S3 openchrome-driverne fungerer så kan det bli en schlager.

 

Edit: link

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Jeg har fått en forståelse av at VGA/analog tilkobling er veldig avhengig av kabellengden. Stemmer det?

 

Analoge signaler kan lett forstyrres, så desto lenger kabelen er desto mer utsatt for forstyrrelser er den. Den må også være godt skjoldet med interferens (faen hater norsk, det jeg mener er: "the cable needs to be shielded to be protected from static and interference" - oversett det den som vil).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...