Gå til innhold

Studenter velger bort informatikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig rart ettersom hvordan samfunnet generelt sett ser på IT som nesten mindreverdig. Samtidig så er nok en del folk redd for at jobber innen IT vil plutselig bli outsourcet til India eller andre land slik at man ender opp på en eller annen servicedesk og ikke i høye posisjoner.

 

Jobber selv innen IT men er såpass lei av holdninger og hvordan alt blir drevet innenfor industrien at jeg studerer andre muligheter. Selvfølgelig er det litt avhengig fra firma til firma og hvilken del av IT man går etter, dog syns jeg ikke at fallet av informatikkstudenter er noe merkverdig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Går selv datateknikk og det er vel "bedre" enn informatikk?

 

Mer praksis enn informatikk, men langt bedre knyttet mot informatikk (som nå heter datavitenskap bl.a. på UiB) enn f.eks. IKT eller informasjonsvitenskap. :) Går selv på informatikk på UiB, og har litt håp om at færre informatikere gir oss som tar det bedre sjangse på de gode jobbene. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Ikke sjokkert, gikk selv ett år Informatikk i fjor -- det var faktisk over 67% frafall etter jul. Og for å gjøre vondt verre, skulle studiet "omlegges" etter sommeren, ergo legges ned. Tydelig at det er ingen eller svært liten satsning på Informatikk for tiden, er tross alt ting som Sport Management som er mye viktigere

:whistle:

Lenke til kommentar

Etter flere år med kun en håndfull søkere, vurderer nå Høgskola i Bodø å legge ned informatikkutdannelsen helt. Sammen med næringslivet lokalt er det nå satt opp en arbeidsgruppe for å se på ekstraordinære rekrutteringstiltak.

 

Dette er i en situasjon hvor det lenge har vært snakk om at det er vanskelig å finne jobbsøkere i bransjen. Det ble færre søkere rett etter IT-bobla sprakk, men det er i de siste årene at søkertallene har blitt virkelig lave.

 

Jeg var en av mange som opplevde nedgangen etter IT-bobla, og samtidig så jeg at "Jeg jobber i IT-bransjen" gikk fra å bety "høy lønn og kule arbeidsoppgaver" til å bety "usikker jobb" blant folk flest. Dette inntrykket tror jeg fortsatt henger igjen hos mange, samtidig som det nok er en lang rekke mennesker som aldri kom seg inn i IT-bransjen igjen og derfor virker det som en IT-utdanning kan være gambling. Men det er ingen tvil om at IT var "in" på grunn av IT-boblas vekst, og nå har mistet Klondyke-stempelet. Likevel, det ER jobber her, det vil alltid være jobber her, og det er behov for flere mennesker enn de som blir utdannet for tiden.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Dette er også en bransje med rekordmange utbrente 35-40 åringer som har blir rævkjørt døgnet rundt uten overtidsbetaling for å konkurere godt nok i markedet. Så jeg forstår at folk er skeptisk til utdannelse mot denne bransjen.

 

Selv har jeg vært i bransjen i 16 år og har alltid måttet slåss i en eller annen grad mot ekstremt kyniske holdninger fra arbeidsgivere og ledere som igjen sprer seg ut i hele arbeidsstokken og ofte skaper tildels umenneskelige arbeidsmiljøer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser veldig mange situasjoner som Theo343 beskriver og er en av grunnene til at jeg leter etter noe annet å gjøre. Selv får jeg flere og flere oppgaver uten tid som er satt av til å lære de nye oppgavene og sette seg riktig inn pga mangel av tid. Markedet ødelegger seg selv på denne måten og vil dessverre leve så lenge det er folk som er villige til å gjøre det lille (eller store ekstra).

Lenke til kommentar
IT mennesker blir ikke overflødige og alt blir ikke "outsourcet" til india og østblokken. Det er opplagte årsaker til det. Derimot vil jeg gjerne oppfordre folk til å bli håndverkere, det er en bransje som virkelig trenger høyere kvalitetsnivå på arbeidsstokken.

 

Jeg går riktignok informatikk for å kunne fungere som driftspersonnel etter endt utdanning, men er det ikke fornuftig å tro at det etter hvert blir behov for færre og færre mennesker i slike jobber, i takt med den teknologiske utviklingen - i hvert fall ikke flere? Maskiner vil nok kunne gjøre menneskers arbeid i større og større grad snart. Kanskje jeg har sett for mye sci-fi..

Lenke til kommentar

Det kanskje største problemet er at staten finansierer et vist antall studieplasser etter hvor stor interessen fra søkerne er. De burde finansiert antall studieplasser ut i fra forventet etterspørsel etter folk med den utdannelsen. Dagens ordning gjør at det utdannes for mange innen noen fagfelt og for få innen andre. Dette er rent sløseri med folks tid og innsats. Mange utdanner seg rett til arbeidsledighet eller mangeårig universitetsutdannelse i "kassadame". Fullstendig bortkastet!

 

Det velkjente "utdann deg til det du har lyst å jobbe med" holder kun mål i en verden der det er knapphet på folk innen ALLE yrker. I praksis skriker arbeidslivet etter fagpersonell i mange faggrener, mens det er alt for stor overflod innen andre.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok behovet for driftspersonell, med unntak av de som driver med sikkerhet, vil falle kraftig de neste ti årene. Jeg sitter jo selv å implementerer virtualisering og titter på cloud. Det er klart at om ikke lenge så kan du kjøpe ferdige datasenter på boks eller bare leie et. Da trenger du IKT folk til å legge inn brukere, aktivere applikasjoner, flytte arbeidsstasjoner, fikse kopimaskina osv. og ikke så mye mer.

Lenke til kommentar

Jeg frykter nettopp dét. Og på grunn av utviklingstempoet er IKT-folk gjerne "deltidsstudenter" i tillegg til å være i full jobb, nettopp fordi det er så mye man må holde seg oppdatert på. Blir så usikker på om jeg skal gidde det her i tre år. Synd jeg ikke er interessert/flink til annet. :p

Lenke til kommentar
Går selv datateknikk og det er vel "bedre" enn informatikk?

På UiB er det stikk motsatt ihvertfall! Jeg går på Bach. i Informatikk, som for øvrig nå er erstattet av to fag; datateknikk og datavitskap. Informatikk, med alle de anbefalte fagene, tilsvarer bach. i datavitskap, mens datateknikk er en "lettere" måte å gjennomføre Informatikk. Datavitskap har mye høyere fokus på de mattematiske fagene, som jeg vil påstå er ekstremt viktig for Informatikk. Mens datateknikk har flere såkalte "surfe-fag"; f.eks funksjonell webdesign.

Lenke til kommentar

Anders Jensen:

Du trenger fortsatt mennesker for å tilrettelegge applikasjoner/systemer til bedriftens/kundens behov. Og det er tross alt det flesteparten av folk i IT-bransjen jobber med.

 

Alt blir enklere, men samtidig mer kompleks, og fordelt på flere systemer. Selv om man får fullautomatiserte løsninger, med virtuelle maskiner og virtuelle applikasjoner, så trenger man noen som forstår hvordan dette henger sammen, og hvordan man kan bruke verktøyene til fordel for kunden, eller bedriften man jobber i.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...