Gå til innhold

Studenter velger bort informatikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så veldig rart ettersom hvordan samfunnet generelt sett ser på IT som nesten mindreverdig. Samtidig så er nok en del folk redd for at jobber innen IT vil plutselig bli outsourcet til India eller andre land slik at man ender opp på en eller annen servicedesk og ikke i høye posisjoner.

 

Jobber selv innen IT men er såpass lei av holdninger og hvordan alt blir drevet innenfor industrien at jeg studerer andre muligheter. Selvfølgelig er det litt avhengig fra firma til firma og hvilken del av IT man går etter, dog syns jeg ikke at fallet av informatikkstudenter er noe merkverdig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Går selv datateknikk og det er vel "bedre" enn informatikk?

 

Mer praksis enn informatikk, men langt bedre knyttet mot informatikk (som nå heter datavitenskap bl.a. på UiB) enn f.eks. IKT eller informasjonsvitenskap. :) Går selv på informatikk på UiB, og har litt håp om at færre informatikere gir oss som tar det bedre sjangse på de gode jobbene. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Ikke sjokkert, gikk selv ett år Informatikk i fjor -- det var faktisk over 67% frafall etter jul. Og for å gjøre vondt verre, skulle studiet "omlegges" etter sommeren, ergo legges ned. Tydelig at det er ingen eller svært liten satsning på Informatikk for tiden, er tross alt ting som Sport Management som er mye viktigere

:whistle:

Lenke til kommentar

Etter flere år med kun en håndfull søkere, vurderer nå Høgskola i Bodø å legge ned informatikkutdannelsen helt. Sammen med næringslivet lokalt er det nå satt opp en arbeidsgruppe for å se på ekstraordinære rekrutteringstiltak.

 

Dette er i en situasjon hvor det lenge har vært snakk om at det er vanskelig å finne jobbsøkere i bransjen. Det ble færre søkere rett etter IT-bobla sprakk, men det er i de siste årene at søkertallene har blitt virkelig lave.