Gå til innhold

Få bedre orden på bildene dine.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg misliker sånne programmer. Det vil si, jeg misliker at det finnes et behov for slike programmer. Jeg forstår ikke at folk er så uforsiktige med egne minner at de ønsker å benytte noe slikt.

 

Når folk tar steget inn i den digitale verden (det er jo så lettvindt og billig uten film) bør de også ta ansvar for å sette seg inn i hvordan ting arkiveres på en pc. Det er ikke så vanskelig.

 

Det samme gjelder backup. Fire (4!) ganger har jeg snakke med folk som har "mistet alle bildene fra da barna var små". Backup har dem aldri hørt om og trykker "Ja" og "ok" som tullinger når de bruker nettet.

 

Vi trenger visst programvare som fjerner virus fra hodene til folk.

 

(Ja, jeg er fyllesjuk og gretten i dag).

Lenke til kommentar
Hvis du ikke bruker et eget program for å katalogisere bildene dine, blir det lett rot
Photo File Organizer, som leter opp bilder på harddisken din

 

Det er litt trist, men det er jo faktisk mye sant i det :roll:

 

Jeg er IT-konsulent, og ser hele tiden at brukerne har lagret dokumenter uten å vite hvor!

Så at det er behov for et slikt program er åpenbart, men egentlig helt utrolig :cry:

 

Hvor vanskelig er det å lage en mappe som heter "2009", og så lage 12 mapper inne i den som heter "01" til "12"? Slik har jeg holdt på siden 2001, og det funker fett. Husk bare å velge å sortere bildene etter tid og dato i bildevisningsprogrammet ditt, så spiller det ingen rolle hva bildet heter, eller hvilket kamera det ble tatt med, alt kommer da i kronologisk rekkefølge. :)

 

Konklusjon: For normale mennesker er det ikke behov for et slikt program! Eller burde ikke være det iallefall...

Lenke til kommentar
Jeg misliker sånne programmer. Det vil si, jeg misliker at det finnes et behov for slike programmer. Jeg forstår ikke at folk er så uforsiktige med egne minner at de ønsker å benytte noe slikt.

 

Når folk tar steget inn i den digitale verden (det er jo så lettvindt og billig uten film) bør de også ta ansvar for å sette seg inn i hvordan ting arkiveres på en pc. Det er ikke så vanskelig.

 

Det samme gjelder backup. Fire (4!) ganger har jeg snakke med folk som har "mistet alle bildene fra da barna var små". Backup har dem aldri hørt om og trykker "Ja" og "ok" som tullinger når de bruker nettet.

 

Vi trenger visst programvare som fjerner virus fra hodene til folk.

 

(Ja, jeg er fyllesjuk og gretten i dag).

 

Har stadig vekk pcer inne til rep, og da spør jeg eierne om de har backup av feks bilder.

Det er svært sjelden de har det desverre og det er ikke alltid jeg klarer å berge det de har lagret . :hmm:

Lenke til kommentar

Uten at det er meningen å høres teit ut, men hvis dette er alt programmet kan gjøre er jeg ikke imponert.

 

Jeg skrev for et års tid tilbake et script som potensielt kunne gjøre det samme - og det var platform uavhengig (perl), støttet råformat (libexif).

 

Hvem er det forresten som sier at raw ikke inneholder exif-data. Det er det jo flust av hvis man tar en nærmere titt på f.eks. Canons .CR2 filer.

 

 

//T

Lenke til kommentar

Men, når skal det komme et bildeprogram hvor man lett kan tagge ting og tang, og via det samme programmet kan sortere etter de forskjellige kriteriene..

 

Tenk dere et bilde, på det bildet tagger jeg følgende.

- 2009

- Sommer

- Navnet mitt

- Navnet til vennen

- Oslo

- Muddy Waters

 

(Tagging kan selvfølgelig gjøres av hele kataloger, eller markerte bilder, etc..)

 

Men, når man da skal søke (tross at man har kategorisert veldig godt i kataloger, som også jeg gjør), så kan man øyeblikkelig finne det man ønsker.. Enten det er en samling av den gitte vennen, eller alle bilder fra Oslo, etc..

 

Noe SLIKT ønsker jeg meg.. helst integrert i FastStone Image Viewer..

 

 

Når skal noe slikt komme? (Eller finnes det allerede??)

Lenke til kommentar

Ok, uten å gå inn i noen stor diskusjon omkring dette vil jeg gjerne klargjøre litt, samt fortelle om hvilke planer jeg har for programmet.

 

Dette er altså første versjon av programmet og selv om det er flere ting jeg ønsker å gjøre med programmet videre så valgte jeg å legge det ut nå.

Hovedfokus i første versjon var å lage det intuitivt, feilsikkert og solid.

Ofte kan det bli for mye funksjoner og valg, så det gjelder å tenke nøye igjennom hva man vil ha med.

 

Per dags dato er ikke dette et kjempestort program som løser alle problemer man måtte ha med digitale foto - Det er et enkelt, rimelig (?), lite og intuitivt (?) program som kjapt kan rydde opp i "bildekaoset".

 

Når det gjelder nytteverdien av programmet er nok det forskjellig fra person til person.

Har man et system som fungerer fra før så er jo alt vel. Men mange, meg selv inkludert, har ikke det:)

Her lister jeg opp noen av årsakene til at jeg laget programmet:

  • Et problem som ofte oppstår er når man har bilder fra forskjellige kameraer og de har like filnavn uten at bildene er like, f eks fra en ferie med en vennegjeng. Man ønsker typisk å legge disse bildene i samme katalog, og her kan man bli nødt til å gi nytt navn på mange bilder selv, noe som kan være litt tidkrevende og unødvendig.
  • En annen ting er å finne igjen et bilde. Personlig fungerer dato i filnavnet best for meg, men helt sikkert ikke for alle.
  • Mange duplikater kan også være et problem hvis man har litt uorden på pc'n. Eller følgende scenario:

  1. Overfører alle bilder fra kamera til pc.

  2. Unnlater å formatere minnekort på kamera.

  3. Fortsetter å ta bilde med kamera.

  4. Overfører alle bildene pånytt inkludert de nye man har tatt. Dermed har man X antall bilder duplisert.

  • Bilder ligger på Skrivebord, Mine dokumenter, Nedlastede filer, andre partisjoner, eksterne disker osv. Ikke alle har dette "problemet", men om man skulle ha det slik samler altså programmet alt og sørger for at det er organisert på dato, uten duplikater.

Finnes helt sikkert andre løsninger på det som jeg beskriver over her, men jeg fant ingen programmer som løste dette på en måte som fungerte for meg.

Programmet er for øvrig gjennomtestet og meget sikkert å bruke. Kan avsløre at en av hovedgrunnene til at jeg lagde dette selv (isteden for å bruke andre vektøy) var for å forsikre meg om at det ikke ville hende noe med bildene mine, samt at jeg fikk det nøyaktig slik jeg ville ha det.

Men er selvfølgelig åpen for forslag til tillegg og endringer, så bare fortsett å komme med det!

 

 

SRÅK

Korrekt at programmet nå kun finnes med engelsk språk, men jeg har planer om å legge til norsk + en en del andre språk. Kanskje t.o.m. nynorsk:)

 

DUPLIKATER

Programmet oppdager duplikater ved å sammenligne filer binært.

Hvis to filer har eksakt samme dato og er tatt med samme kameratype/modell vil den sammeligne filen og gi den nye filen samme navn + en teller hvis de er ulike.

EKS ved kopiering:

  1. IMG001.JPG blir kopiert til 2009-09-20_17-16-41_Apple-iPhone.JPG
     
  2. test.JPG har samme dato,kameratype/modell som i nr 1, men er ulik (f eks at bildet har blitt rotert) blir kopiert til 2009-09-20_17-16-41_Apple-iPhone_1.JPG

RAW

Har planer om å legge inn støtte for dette i neste versjon

 

OS

I første omgang vil programmet kun være tilgjengelig for Windows, men muligens for andre OS etterhvert.

Men et argument for å endre filnavnet til å inneholde dato er at man enkelt ser når bildet er tatt i ALLE OS. Så selv om man nå må gjøre selve operasjonen i Windows vil filnavnet være forklarende i ALLE OS.

 

 

Phuuuh, håper dette var mer oppklarende enn provoserende! :)

 

 

 

--

Rikard

Endret av rikardb
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...