Gå til innhold

Killzone 2 - Historien om KZ-universet


KongRudi

Anbefalte innlegg

Terran-epoken

 

Denne epoken markerer den siste tiden jorden er menneskenes eneste hjem.

Varer 2055 - 2128

 

2055: Dystre utsikter

 

Mangel på olje fører til totalt kaos over hele verden. Alle kjemper om kontroll over det som er igjen av ressurser. Det som starter som et lite, strategisk angrep med atomvåpen utløser et skred av stridshoder siktet inn mot sivile befolkningssentra. Når røyken letter er det tydelig at man må finne helt nye veier for å overleve og sikre råstoffene som trengs for å drive samfunnet videre.

 

downfall.jpg

 

 

2060 - 2090:Den store koloniseringsplanen

 

Naturressursene til planeten er nesten fullstendig utarmet, og fortsatt eksistens for menneskerasen avhenger av at man koloniserer andre planeter.

 

Det blir avgjort at man skal begynne kolonisering av andre planeter og måner som har atmosfærer menneskene kan leve i. Det blir dannet en koalisjon av de rikeste selskapene og landene på jorden, som får navnet UCN, eller United Colonial Nations. Planleggingen for fremtiden begynner.

 

I prosessen med å kolonisere de ytre planetene, har jorden en rekke utfordringer. Disse inkluderer:

 

* Ta seg tid til å identifisere planeter som egner seg for kolonisering

* Utvikle drivkraftteknologi som gjør at man kan reise oppunder lysets hastighet for å nå planetene

* Utvikle kryoteknologi for å frakte passasjerene i sovende tilstand til planetene

* Bygge en flåte av romskip

* Reise til planetene

* Bygge opp infrastruktur og samfunn på de nykoloniserte planetene

* Bygge transportnettverk - veier, tog og tunneler

* Energiproduksjon og distribusjon

* Kommunikasjonsnettverk

* Boliger

* Fabrikker

* Vann og avfallshåndtering

 

Prosessen med å bygge og sende av gårde skip kan ta opp til 30 år.

 

I og med at det er i UCNs interesse å støtte privatisering for å skaffe finansiering, tillater de andre selskaper og styresmakter å finansiere sine egne koloniseringsprosjekter, men under restriksjoner pålagt av dem selv. Enkelte av de aller største globale selskapene kan finansiere sin egen kolonisering. Blant disse finner vi Helghan Corporation, som har skapt seg en enorm kapital innen raffinering av energi og annen industri.

 

Verdens ledere skriver ut lisenser for koloniseringsprosjekter med strikte kriterier. Brudd på disse reglene regnes som meget alvorlige forbrytelser, og medfører store økonomiske straffer. Fortsatt brudd på reglene medfører i første rekke større bøter, økonomiske sanksjoner og utvisning fra UCN, og som en siste utvei, militære reaksjoner.

 

colonization.jpg

 

 

2095 - 2110: Utforskning

 

Koloniskipene begynner å forlate jorden med kurs for forskjellige planeter i Terran-solsystemet.

 

Kolonisering er fremdeles noe helt nytt, og UCN sliter med å finne en metode for å håndtere de enorme administrasjonsutfordringene man står overfor i forbindelse med alle de nye koloniene, i tillegg til utfordringen med å administrere seg selv som nystiftet organisasjon. For å si det kort, de drukner i papirarbeid. De setter sin lit til harde økonomiske sanksjoner og overveldende militære styrker for å holde koloniene og de nye habitatene i sjakk.

 

exploration.jpg

 

Forsvarsstyrken til UCN

 

UCN stifter en forsvarsstyrke bygget opp av frivillige fra ulike kolonier. Selv om mange av koloniene fremdeles beholder sine egne militære styrker, regnes forsvarsstyrken til UCN som den som har best teknologi og best trente soldater. Det de ikke har, er spesielt mange av dem. Forsvarsstyrken til UCN er i beste fall en midlertidig løsning.

 

UCN.jpg

 

 

2111: UCN undersøker Alpha Centauri-systemet

 

De første skipene, som hadde dratt for over ti år siden, begynte å ankomme Alpha Centauri-systemet. Systemet er et knutepunkt mellom jorden og de ytre koloniene, og kommer derfor til å bli viktig i årene som kommer. Til å begynne med er det to verdener som er utvalgt for kolonisering. En karrig verden rundt Alpha Centauri A, og en frodig planet rundt Alpha Centauri B

 

UCN forbeholder seg eneretten til å kolonisere Alpha Centauri - dette området blir ikke åpnet for konkurranse, i følge avtalene som ble inngått i forkant av koloniseringen

 

survey.jpg

 

 

2113: Opprettelsen av UCA (United Colonial Army)

 

Forsvarsstyrken til UCN blir oppløst som følge av anklager om inkompetanse, korrupsjon og byråkratisk ineffektivitet. En del av avtalen er opprettelsen av United Colonial Army, som nå er den eneste lovlige militærstyrken på jorden og de tilknyttede koloniene. Den første forsvarsgrenen som stiftes i UCA er marinen.

 

 

2116: Forvarselet

 

En gruppe på seks koloniskip, Archon, Triumph, Pacifica, Jericho, Seraph og Harbinger, mister kursen i løpet av en kraftig solerupsjon. Alle forsøk på å kontakte dem er mislykket. De siste meldingene fra skipet indikerer systemsvikt av katastrofale proporsjoner. Man antar at alle liv har gått tapt.

 

theomen.jpg

 

Tapet av koloniskipene er et alvorlig finansielt tap for UCN. Organisasjonen har ikke nok midler til å finansiere nok en kolonisering av samme format, og sjansene for å mislykkes med en mindre koloni er for høy. Situasjonen er desperat, og UCN åpner budrunden om nybyggerrettigheter rundt Alpha Centauri. Etter en intens budrunde, vinner Helghan Corporation. Med en gang budrunden er avsluttet, begynner ryktene å gå om stemmejuks og bestikkelser - og mange mener det er mistenkelig at Helghan Corporation har en flåte med koloniskip som er nesten klare til å dra - men ingen greier å bevise noe. Nøkkelen til at budet til Helghan vant er utstrakte garantier og kreditt fra IBG (Interplanetary Banking Guild) som de har fått mot å gi fra seg 10 % av inntektene når kolonien blir etablert.

 

 

2118 - 2127: Helghans reise til Alpha Centauri

 

Reisen er i beste fall vanskelig, og selv om frysekamrene fungerer, fungerer de ikke helt som tiltenkt. 2 % av Helghan-befolkningen dør på veien. Når man når den nærmeste planeten, som får navnet Helghan, oppdager forskerne at livet her kommer til å bli meget hardt. Til tross for enorme forekomster av fri energi, er økosystemet på Helghan meget karrig. En romstasjon laget før avreise settes i bane rundt Helghan, og den fylles med frivillige som blir igjen for å etablere automatiserte raffinerier og kraftgeneratorer på planeten. Resten av skipet tar sjansen på at de stadig minkende ressursene om bord holder, og setter kursen for den andre planeten - som de kaller Vekta, etter konsernsjefen i Helghan Corporation, Philip Vekta.

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

Tidlig Vekta-epoke

 

Denne epoken er den første tiden på koloniene i Alpha Centauri. Planetene blir kolonisert, infrastrukturen etablert og samfunnet bygget opp. Perioden slutter ved begynnelsen av den store oppgangstiden på Vekta.

Varer 2129 - 2155

 

 

2129: Koloniseringen av Vekta

 

Det første skipet ankommer Vekta. Rundt 12 kolonier blir etablert fra 2129 til 2140. Vekta, som er omtrent like stor som jorden, er en idyllisk og frodig verden, full av natur og vakker skog, en Edens hage. Jordbruket blomstrer på Vekta, og snart greier kolonien seg selv.

 

settlement.jpg

 

 

2133: Koloniseringen av Altair-systemet

 

Planetkolonien Gyre blir etablert i det nærliggende Altair-systemet. Gyre består stort sett av hav, den er mindre enn Vekta og kaldere, med millioner av små øyer som ligger spredt på overflaten.

 

Stiftelsen av ISA

Etter hvert som de første koloniene begynner å utvikle seg, innser UCA at avstand og kommunikasjon gjør det umulig å styre forsvaret av koloniene sentralt. For å få has på ineffektiviteten, oppretter UCN Interplanetary Strategic Alliance - et konsept som tillater systemer med varierende grad av integrasjon medlemskap i en felles forsvarsallianse. UCN bidrar med støtte, trening og utstyr, mens de lokale koloniene bidrar med penger og soldater. ISA skal stå for skatteinnkreving, drive politiarbeid og ta seg av det lokale forsvaret. De lokale avdelingene av ISA er underordnet de sivile styresmaktene i UCN, og ikke militærkommandoen til UCA. Alle delene av ISA er fullstendig uavhengige av hverandre, styrken og budsjettene avhenger kun av det som blir bevilget av lokale styresmakter.

 

ISA Altair og ISA Alpha Centauri er blant de første kommandoene som blir opprettet.

 

inauguration.jpg

 

 

2135: Koloniseringen av Vekta sikres

 

Til tross for noen turbulente tidlige år (og flere tilfeller der kolonien nesten blir utslettet) greier Helghan-nybyggerne å sikre Vekta-kolonien. I tillegg er romstasjonen rundt Helghan perfekt til å betjene skip som passerer gjennom Alpha Centauri på vei mot jorden og de nye koloniene. Stjerneskip kommer hit for forsyninger, reparasjoner og påfylling av drivstoff. Tankskip begynner å reise mellom hjemklodene og Helghan med viktige energiressurser de selger til gode priser. Pengene begynner å rulle inn, noe som gjør at man kan importere bekvemmeligheter, medisin og mat til romstasjonen.

 

vekta.jpg

 

 

2138: Etablering av Helghan-protektoratet

 

Kommunikasjonsteknologien forbedres til et punkt der det blir mulig å kommunisere i sanntid mellom Helghan og Vekta. Styresmaktene på Vekta etablerer Helghan-protektoratet, et organ som styrer begge verdenene fra Vekta. Skatt og energi fra Helghan går nå direkte inn i markedet på Vekta uten å gå gjennom ISA, mens Vekta gir Helghan et bredere sortiment av mat og luksusvarer. Arbeidsledigheten er under 5 % og moralen er høy i begge verdener. Det blir laget et nytt emblem som symbol for det gjensidige uavhengige forholdet mellom Helghan og Vekta: tre armer som henger sammen og symboliserer fred, rettferdighet og frihet.

 

Helghan-protektoratet oppretter den første lovlig anerkjente militsen som ikke er en del av kommandolinjen til ISA eller UCN/UCA. Det er en liten styrke kun utstyrt med håndvåpen, som kun fungerer som tollvesen, driver politivirksomhet og har enkelte seremonielle oppgaver. Likevel ser ISA militsen som en trussel og legger begrensninger på den i forhold til størrelse og utstyr. I tillegg skal alle offiserene i Helghan-militsen utnevnes av ISA.

 

 

2149: Infrastrukturen til Helghan fullført

 

Mye av infrastrukturen i industrien er lagt, fra turbiner til de enorme prosesseringsanleggene i ødemarken på Helghan. Helghan Corporation har enorme ressurser og makt, noe de har opparbeidet seg ved å selge energi til passerende koloniskip, de nystiftede koloniene og jorden. Nesten hele virksomheten er flyttet fra jorden, nå er det meste plassert på Vekta.

 

helghan.jpg

 

 

2152: Innsettelse av Helghan-administrasjonen

 

På grunn av den stadig økende kompleksiteten med å administrere koloniene på Helghan og Vekta, bestemmer Helghan Corporation seg for å etablere sin egen sivile administrasjon. Dette utvidede charteret gjør at organisasjonen tar over alle administrasjonsoppgaver fra ISA, at de skattlegger hele befolkningen og reorganiserer alle offentlige tilbud. De er imidlertid fremdeles bundet av strenge reguleringer fra ISA om konstruksjon av skip, industri som går i bane rundt planeten og etableringer av kolonier.

 

 

2155: Helghan/Vekta-oppkjøpet

 

Helghan-regjeringen får et betydelig skatteoverskudd i alle budsjettene, og sparer pengene i tilfelle noe uventet skulle skje. I 2155 har dette lageret blitt så stort at Helghan-administrasjonen tilbyr ISA å kjøpe hele Alpha-Centauri-systemet. Dette vil gjøre at de kan slippe å sende de årlige betalingene til jorden i bytte mot et avgiftssystem der det betales for individuelle tjenester.

 

UCN, som under normale omstendigheter ville avslått tilbudet, lider av akutt pengemangel. Koloniseringen har kostet. Tilbudet om å få et betydelig beløp ved kontraktinngåelsen, etterfulgt av løpende avgifter - uten at UCN må stå for noe av kostnaden forbundet med koloniseringen - er for bra til å si nei til. Senatet i UCN stemmer for å takke ja til tilbudet fra Helghan.

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

Platina-epoken

 

Denne epoken markerer storhetstiden i sivilisasjonen på Vekta og Helghan - før den mørke tiden med krig.

Varer 2156 - 2190

 

2156 - 2190: Platinaalderen

 

Når Helghan-administrasjonen står fritt til å investere og skattlegge koloniene som de vil, opplever de to klodene en periode med stor økonomisk og industriell vekst. De automatiserte raffineriene på Helghan utvides og utvikles, og romhavnen som går i bane blir den største romstrukturen utenfor Terran-systemet. Helghan-systemet blir et knutepunktsystem som forbinder jorden med koloniene - alle skip må gjennom her for å komme seg videre. Helghan-administrasjonen begynner å ta betalt av skipene som vil gjennom. Det påstås at avgiften er for trafikkontroll, tollbehandling og sikkerhet, men er egentlig en dårlig kamuflert tollavgift på all handel. Helghan-baserte skip slipper billigere unna, noe som gjør at mange shippingselskaper flytter

 

 

2198: Spenninger

 

UCN begynner å bli bekymret over dominansen Helghan har over handel og reise mellom planetene, områder som tradisjonelt har vært kontrollert av UCN. De er også frustrerte over at Helghan bygger seg opp enorme formuer på bekostning av koloniseringen som UCN selv har garantert for. Som reaksjon, pålegger de enda strengere kontroll og tollavgifter på all ferdsel i rommet, og skattlegger koloniene enda mer enn tidligere. Pengene brukes til å utvide UCA, og UCA Navy får mesteparten av det nye budsjettet. For første gang utvikler UCA Navy enorme troppetransporter og ”Heavy Cruisers” - krigsskip som lages for å slå ned på ISA-flåtene i de ytre koloniene og invadere dem med makt.

 

Som en del av disse nye reguleringene, blir enkelte av privilegiene til Helghan-administrasjonen tilbakekalt, blant annet retten til en stor hjemmeflåte og retten til å legge toll på handel. Helghan-administrasjonen går ikke med på dette, men går med på å møtes for å diskutere et kompromiss. De velstående innbyggerne på Vekta og de mektige selskapene som går i bane rundt Helghan presser imidlertid Helghan-administrasjonen til ikke å vike på sakene som omhandler toll og forsvar.

 

tensions.jpg

 

 

2199: Løsrivelsen

 

Til tross for mange forsøk på å forhandle frem en avtale, fører ikke forhandlingene mellom UCN og jorden frem. Jorden krever at Helghan-administrasjonen går med på kravene. Helghan-administrasjonen svarer med en formell løsrivelse fra UCN, og proklamerer seg som uavhengig koloni.

 

UCN vurderer å reagere med en embargo på all handel med Helghan, men man antar at dette ville fungert mot sin hensikt. Helghan kunne bare forhindret at handelsskip nådde jorden, siden jorden ikke kan overleve særlig lenge uten ressurser fra koloniene. Avgjørelsen blir tatt om å sende en stor UCA Navy-flåte til Helghan-systemet, for å ta kontrollen over alle de viktige navigasjonspunktene mellom koloniene og jorden. Ved å beskytte handelsrutene mellom koloniene og jorden, ville også UCN kunne straffe Helghan med en handelsblokade, for på den måten å få en løsning på uoverensstemmelsene.

 

secession.jpg

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

Den første romkrigen

 

Denne epoken er den mørkeste i sivilisasjonen på Vekta og Helghan - systemet gjør opprør for frihet og mislykkes. Krigen kommer til Alpha Centauri.

Varer 2199 - 2204

 

2200: Helghan-politiet går til aksjon

 

Etter hvert som situasjonen blir verre, forsøker først Helghan-administrasjonen å få ISA-styrkene til å samarbeide. Da dette ikke går, utviser de alle styrkene fra Vekta og Helghan. ISA Marines og ISA Navy svarer med makt, og det blir trefninger rundt og på de to koloniklodene. Til tross for at de er i stort flertall, har Helghan-styrkene dårligere utstyr, de er dårligere trent og uerfarne, noe som gjør at mange ISA-styrker kommer seg unna de første kampene. De erfarne ISA-styrkene og skipene sprer seg og gjør lynangrep fra hemmelige baser.

 

policeaction.jpg

 

2201: Den første romkrigen

 

Flåten til UCA Navy som ble sendt av gårde i 2199 ankommer Helghan-systemet, og slår seg sammen med de lokale ISA-skipene. De tar fort over navigasjonspunktene. Hovedstyrken drar mot Helghan for å iverksette blokaden, men den samlede tollflåten til Helghan-administrasjonen prøver få forhindre dette ved å gå i åpen kamp med UCA-flåten.

 

Krigsskipene til UCA Navy viser seg å være umulige å angripe for de atskillig mindre Helghan-skipene. Det utarter til en massakre, og nesten hele Helghan-flåten blir ødelagt eller satt ut av spill. Men i løpet av kampene, blir den enorme strukturen som går i bane ødelagt under mystiske omstendigheter.

 

UCA hevder at Helghan-styrkene om bord på stasjonen flyktet til planeten og saboterte stasjonen for å hindre at den falt i hendene på UCA. Helghan-administrasjonen hevder at UCA har skutt mot stasjonen med vilje. Sannheten kommer aldri frem, men som et resultat av hendelsen, erklærer Helghan krig mot UCN.

 

UCA-flåten bestemmer seg for at å gå i land på Helghan ville vært sløseri med ressurser og liv. Etter å ha satt igjen en liten vaktstyrke rundt planeten, drar de videre mot Vekta.

 

war.jpg

 

2202: Slutten på den første romkrigen

 

Koalisjonsstyrken satt sammen av ISA og UCA ankommer Vekta og overmanner kjapt det som er igjen av tollstyrken til Helghan i bane rundt planeten. Til å begynne med truer Helghan-administrasjonen med å kjempe til siste mann, men etter en demonstrasjon av bombardement fra verdensrommet, bestemmer de seg for å gi seg. Helghan-administrasjonen legges ned, alle i høyere offentlige verv arresteres sammen med mange av lederne i Helghan Corporation. Mange flykter.

 

Når et kurérskip kommer tilbake fra Alpha Centauri med nyhetene om det som har skjedd, begynner senatet i UCN å diskutere saken. Til slutt bestemmer man seg for at Helghan er for egenrådige til noen gang å kunne underlegges UCN. Man bestemmer seg også for at ISA trenger en koloni i nærheten, for å holde øye med Helghan og hindre dem i å forårsake problemer i fremtiden. En avgjørelse som ikke er stort mer enn tyveri forkledd som diplomati blir tatt, og Helghan-administrasjonen er så svake at de ikke kan gjøre annet enn å godta. ISA tar over administrasjonen av Vekta. Nye koloniskip med lojale UCN-sivile blir sendt fra jorden for å utvide Vekta-kolonien.

 

De harde konsekvensene opprøret fører med seg går ikke upåaktet hen i de andre koloniene. Det blir aldri mer stilt spørsmål ved UCNs rett til å regulere og skattlegge romhandel.

 

end.jpg

 

2202 - 2204: Motstandsbevegelsen

 

Helghan-ekstremister begynner med terroristangrep i et forsøk på å gjøre okkupasjonen av Vekta for dyr for ISA. Selv om hovedvekten av Helghan-innbyggerne på Vekta stort sett bare vil leve livene sine på fredelig vis, er det mange nok av lokalbefolkningen som hjelper geriljabevegelsen til at den blomstrer opp. Bombinger, bakhold og skyting mot UCN-minoriteten blir stadig mer vanlig. Vekta er ikke lenger et uskyldig paradis.

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

Tidlig Helghan-epoke

 

Folk som er lojale mot Helghan forlater Vekta og drar for å bosette seg på den harde og ugjestmilde planeten Helghan. Planeten har lenge vært regnet som verdifull fordi den er rik på mineraler. Nå må Helghan temmes, men planeten endrer innbyggerne like mye som innbyggerne endrer planeten, om ikke mer. Denne epoken dekker den første tiden på Helghan.

Varer 2204 - 2340

 

 

2204 - 2210: Utreisen

 

ISAs guvernør på Vekta svarer på den stadig økende terrorismen med å slå hardere ned på lokalbefolkningen med helghanere. Til slutt slår mange prominente helghaner-familier seg sammen og kjøper de gamle koloniskipene for å gjøre dem romdyktige igjen. De utnevner en representant som skal snakke på vegne av dem med ISA-guvernøren og be om tillatelse til å flytte tilbake til Helghan - der de kan slå seg sammen med de få som unnslapp fra romstasjonen. ISA-guvernøren godtar forespørselen, og helghanernes utreise begynner. De sender millioner av misfornøyde helghanere fra Vekta til de voksende helghan-koloniene.

 

Verken ISA eller UCN har lyst til å godkjenne etableringen av denne kolonien, de foretrekker å la helghanerne overleve eller dø for eget forgodtbefinnende. For å legitimere operasjonen, anerkjenner UCN Helghan-administrasjonen formelt som suveren nasjon og bestemmer at planeten Helghan skal være deres territorium for alltid - under ISA-blokader og restriksjoner, til diplomatiske forhold bli normalisert.

 

exodus1.jpg

 

2215 - 2220: Formell kolonisering av overflaten på Helghan

 

Den triste tilværelsen på Helghan er langt unna de paradisaktige tilstandene på Vekta. Det er mange som bukker under som følge av sykdom, uvær og sult. Menn i løpet av ti år har dødsraten sunket, og helghanerne begynner å tilpasse seg omgivelsene. Sakte men sikkert reiser det seg en sivilisasjon fra flyktningleirene, og snart begynner det å vokse frem industri og matvareproduksjon.

 

2215-2220.jpg

 

2220: Et hardt liv

 

I 2220 kommer lederne for de ulike flyktningleirene sammen for å gjenopprette Helghan-administrasjonen. 90 % av flyktningleirene blir enige om å kollektivisere ressurser og arbeidskraft, i tillegg til å samarbeide med å gjenoppbygge sivilisasjonen.

 

Urovekkende medisinske problemer begynner å bli vanlige i kolonien - den uvante strålingen og stormene har alvorlig virkning på forventet levealder for menneskene. ISA bidrar ikke med noen form for medisinsk støtte, og fasilitetene man har til rådighet er for primitive. Det blir obligatorisk å bruke maske når man jobber utendørs. Det å bruke maske blir et tegn på å jobbe i arbeiderklassen. Selv med masker, blir ”lungebrann” (som nybyggerne kaller det) den vanligste dødsårsaken for helghanere over tretti år.

 

Det positive er imidlertid at nybyggerne oppdager store mineralressurser. Å jobbe som gruvearbeider blir fort et av de mest vanlige yrkene på Helghan.

 

hardships.jpg

 

2223: Helghan kontaktet av ICSA

 

Etter hvert som kolonien på Helghan begynner å bygge opp igjen Helghan-administrasjonen og etablere en grunnleggende infrastruktur og anleggene som trengs for å overleve, blir de kontaktet av ICSA (Independent Colonial Strategic Alliance) som tilbyr dem medlemskap og støtte. ICSA er en ny versjon av ISA, opprettet for å sørge for at verdener som står for seg selv skal ha en form for støtteapparat. Til tross for at ICSA stiller få krav og tilbyr mye hjelp, er helghanerne blitt fullstendig paranoide i forhold til innblanding utenfra, og avslår tilbudet bestemt.

 

icsa.jpg

 

2223 - 2305: Den tidlige Helghan-epoken

 

Handelssanksjonene til ISA tvinger helghanerne til å drive handel på ufordelaktige premisser i over ti år, og den økonomiske veksten er lav til tross for den uventede økningen i handel med mineraler. Livet er kort, hardt og smertefullt for de fleste helghanere, de kjemper mot dårlig næring, karrige omgivelser og harde arbeidsforhold. Det blir nødvendig med en spartansk tilværelse for å overleve (og tjene penger) under disse harde forholdene, men jo bedre det går med helghanerne, jo sintere blir de på restriksjonene de er påført av ISA.

 

2304: Konstruksjonen av romforsvarsnettverket til ISA begynner

 

Flere av de rike ISA-styrkene starter konstruksjonen av et forsvarssystem i verdensrommet som et alternativ til å opprettholde den store flåten. ISAs hovedkommando på Vekta bestemmer seg for å lette på blokaden av Helghan og erstatte den med en mindre tollflåte med sitt eget forsvarsnettverk rundt Vekta.

 

odn.jpg

 

2305: Arvtakerne

 

Den tredje generasjonen innfødte helghanere blir født. De bruker grunnleggende genteknologi for å overleve lenger, og er bedre tilpasset den sterke tyngdekraften. De har også lunger som er mer effektive i den forurensede luften på Helghan, og celler som er mer motstandsdyktige mot høye strålingsnivåer.

 

image01.jpg

 

2307: Scolar Visari blir født

 

Mannen som en dag skal bli Autarch blir født i en rik familie med Helghan-nasjonalister. Det går rykter om at Scolar Visari er nedstammet fra en av de opprinnelige lederne på Helghan, og han viser tidlig stort potensial som filosof og leder.

 

youngvisari.jpg

 

2330 - 2350: Den store depresjonen

 

Vektas monopol på handelen på Helghan gir dem anledning til å bygge opp store formuer, på bekostning av nyinvesteringer på Helghan. Etter hvert som befolkningen på Helghan vokser, brukes mer og mer penger på å skaffe mat og sørge for sikkerhet for befolkningen. Dette fører til en serie industriulykker på grunn av at dyrt maskineri ikke blir vedlikeholdt tilstrekkelig til å greie seg i de harde omgivelsene på Helghan. Den resulterende perioden uten produksjon, der helghanerne betaler for reparasjon og oppdatering av utstyret, fører til en økonomisk depresjon som varer i nesten 20 år.

 

Helghan-økonomene legger skylden for uføret på det de mener er grådige undertrykkere på Vekta. Vekta har sine egne problemer som følge av kollapsen av mineralhandelen fra Helghan, og har ingenting å avse.

 

For første gang siden 2220 er det innbyggere som dør av sult på Helghan.

 

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

Helghast-epoken

 

De harde forholdene fører etter hvert med seg sosial og økonomisk endring. Folket har greid seg i en situasjon så hard som ingen vanlige mennesker kunne overlevd, at den nye karismatiske lederen kunngjør innbyggerne til et nytt utviklingstrinn, Helghast-folket. Et folk som ikke lenger er mennesker, et folk som har en iboende trang til å lykkes.

Varer 2340 - 2357

 

2340 - 2347: Visari kommer til makten

 

Med en økonomi i fritt fall og rekordlav moral, er det en skikkelise som gjør seg bemerket på Helghan: Scolar Visari I, som etter hvert skal utrope seg selv til Autarch av Helghan. Visaris idedologi er enkel og fengende: Helghan-folket var mennesker da de kom, men har etter hvert utviklet seg til noe annet. De er annerledes, de har gått gjennom en endring. Endret kosmetisk gjennom reise, endret fysisk etter å ha bodd i fremmede omgivelser på Helghan, endret spirituelt av problemene de har stått overfor i alle sammenhenger. Styresmaktene som har gjort dette med dem kunne bare gi dem struktur, de kunne ikke gi dem liv, kunne ikke gi dem en grunn til å kjempe seg gjennom livet og kunne ikke forstå betydningen av endringene som har skjedd. Verden har endret oss, hevder Visari, og nå er tiden inne til å endre verden.

 

Visaris retoriske ferdigheter og fengslende personlighet gjør at mange misfornøyde innbyggere flokker seg om ham. Ideene hans sprer seg blant dem som ild i tørt gress og samler dem i felles enighet om at de er ett folk, en nasjon, forent mot fienden. Det viktigste er kanskje at Visari er den første som gir en stemme til det som senere skal bli hjørnesteinen i Helghans agenda: selve identiteten deres som helt ny og overlegen rase - den overmenneskelige rasen. Han fortsetter med å preke militaristiske, totalitære verdier som senere skal bli selve varemerket til Helghan. Han gjør om symbolet med å bære maske - som tidligere var et symbol på lavstatus - til et symbol for selve Helghan-identiteten. Det er ingenting å skamme seg over, sier Visari. Masken er et testamente over styrken som må til for å leve et hardt liv. Helghanerne samler seg rundt han, rike som fattige.

 

2347: Begrepet Helghast fødes

 

Visari bruker begrepet Helghast for første gang i en offentlig tale. Begrepet kommer fra det gammelengelske ordet gast, som betyr ånd eller spøkelse, et begrep som kommuniserer frykt. Visari sier at de ikke lenger er det de var. Mens de en gang var mennesker uten ånd, har årene på Helghan og alt det harde slitet gjort dem til en ny rase, den eneste sanne, ”levende” rasen. Uansett hva navnet betyr, det blir det nye uttrykket for innbyggerne på Helghan.

 

Visari fingerer et attentatforsøk mot seg selv for å få enda mer støtte i befolkningen. Han leder et militærkupp og tar stillingen som Autarch. Han tilraner seg ubegrenset makt fra Helghan-administrasjonen og ber de væpnede styrkene om å få ta kommandoen i 10 år for å gjøre Helghast til en slagkraftig, uavhengig makt. Som en del av planen, begynner Visari å forøke Helghast-militæret. Et annet aspekt ved Helghast-revolusjonen er en kulturell utvikling, ledet av Visari personlig, for å endre samfunnet på Helghan. Visari forbyr bruken av skriftlig engelsk fra 2349, og skriver ut et nytt Helghast-afabet som skal brukes isteden. Planene om et helt nytt Helghast-språk blir aldri fullt ut realisert på grunn av logistiske vanskeligheter, men ideen om lingvistisk separasjon er fremdeles viktig for Visari. Som en siste touch, blir det gamle Helghan-banneret droppet til fordel for en enklere, krassere og mer dynamisk logo. Helghast-triaden blir det offisielle banneret for Helghan: tre piler som representerer plikt, lydighet og lojalitet, de nye verdiene Helghast-samfunnet er basert på.

 

rise.jpg

 

2350: Den nye økonomien på Helghan

 

Helghast begynner med små smugleoperasjoner som etter hvert bygges opp i skala. De begynner å bryte ISA-blokaden av kloden sin og handle direkte med aktører på svartebørsen. Til å begynne med er handelen kun i det vektanske energimarkedet, men sakte men sikkert greier Visari å oppfordre flere aktører til å handle energi av Helghan. Den lille ISA-flåten klarer ikke å gjøre mer enn å gi handelen en liten ripe i lakken, og fraksjoner på Vekta stiller spørsmålstegn ved om blokaden av Helghan i det hele tatt er nødvendig lenger. Helghast bygger opp igjen romstasjonen, men i mer moderat skala enn tidligere, og handelen begynner virkelig å ta av. Depresjonen er offisielt over når Helghast sikrer seg en kontrakt med ICSA om levering av energi og materialer. Avtalen er gjensidig fordelaktig, og begge partene tjener enormt på den.

 

ISA-guvernøren øker ikke bevilgningene til ISA Navy, noe som gjør forsøket på å begrense handelen fåfengt.

 

2356: Konstruksjonen av den andre plattformen i bane rundt Vekta begynner

 

ISA-guvernøren begynner å bli nervøs over oppbyggingen av Helghast-militæret, og gir ordre om konstruksjon av en ny romstasjon som skal utfylle det 52 år gamle nettverket som allerede er på plass. ISA-generalen Stuart Adams blir utnevnt til militærkommandør for nettverket.

 

 

 

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 

 

Den andre romkrigen

 

Helghast er fulle av stolthet og ny styrke, og prøver å sette en plan ut i livet som skal gjenforene de to halvdelene av Alpha Centauri-systemet og gjenoppbygge det store imperiet. Men de mislykkes, og styrkene på Vekta blir bekjempet, noe som fører til det absolutte mareritt: en invasjon av Helghan. Men har Visari flere triks i ermet?

Varer 2357-2360

 

2357: Invasjonsplaner

(The Start of Killzone 1)

Autarch Scolar Visari skisserer en vågal strategi for å dra tilbake til Vekta og overta planeten på nytt som Helghast-koloni. Ved å ignorere de mange generasjonene med UCN-nybyggere under ISA-styret, egger han opp hevnlysten i Helghast. Høykommandoen i Helghast svelger agnet, erklærer lojalitet til Visari i det kommende felttoget og lover ham stillingen som keiser hvis alt går etter planen.

 

Planen til Visari er enkel:

 

* 1. Bruke den hemmelige agenten Stuart Adams, som er general for ISA, til å nøytralisere forsvarsplattformene som går i bane rundt planeten.

* 2. Bruke den hemmelige agenten Dwight Stratson, som også er general for ISA, til å få tak i etterretning fra ISA og lure troppene ut av byene.

* 3. Starte en invasjon av Vekta mens forsvarsplattformene er nede, under kommando av General Joseph Lente.

* 4. Reaktivere forsvarsplattformene i tide til å forsvare Vekta mot støtteflåten som uten tvil kommer til å bli sendt inn av UCA.

* 5. Erklære systemet som Helghast-kontrollert og anmode om fred med UCN mens UCA fremdeles prøver å hente seg inn etter å ha mistet flåten sin.

* 6. Bruke ressursene fra Helghan og Vekta, i tillegg til teknologi tatt fra den erobrede UCA-flåten, til å bygge opp en Helghast-flåte som er stor og slagkraftig nok til å forsvare systemet mot UCA.

* 7. Gjenoppta praksisen med å kreve toll for å bevege seg gjennom Helghast-områder til jorden.

* 8. Innføre blokade av jorden og tvinge UCN til å gi etter.

* 9. Erobre UCNs romskipverft og forsvarsstasjoner i bane. Etterlate jordens befolkning for å sulte i hjel. Bygge opp en enorm flåte og etablere Helghast-hegemoni over alle koloniene.

 

plans.jpg

 

Her er det 6-7 låste avsnitt på Killzone.com, for å lese disse må du sannsynligvis vente til nærmere KZ2-launch.

 

Mars 2358: Vektan-rådet

Med Helghast-styrkene på Vekta spredt for alle vinder, samles et råd i Vekta City for å avgjøre hva som er beste fremgangsmåte for å få slutt på krigen mot Helghast. Rådet setter fort sammen en prioriteringsliste:

 

* Fjerne Helghast som militærtrussel.

* Fange Autarch Visari og stille ham for retten.

* Etablere et regime på Helghan som er lettere å kontrollere og som unngår undertrykkingen som dannet grunnlaget for konflikten.

 

Prioriteringslisten er et klart brudd på ordrene UCA ga før de trakk tilbake styrkene sine, men ISA-rådet er bekymret over at UCN kan komme til å legge skylden på dem for tidligere avgjørelser om hvordan man skal behandle Helghast.

 

2358_march.jpg

 

September 2358: Operation Archangel iverksettes

ISA-flåten setter kursen for Helghan for å starte den mest kompliserte militæroperasjonen i historien.

 

November 2359: Invasjonen av Helghan begynner

 

Tolv kampgrupper ankommer Helghan. En av dem er gruppen Mandrake, som består av en divisjon fra ISA og 10 divisjoner med legionærer. ISA-romskipet New Sun er flaggskipet til kampgruppen, og kommanderes av krigshelten oberst Jan Templar. Mandrake er klar til å settes ut ved Pyrrhus og ta byen, og håper på å kunne arrestere Visari samtidig. Pyrrhus er et av de viktigste strategiske stedene, i og med at det er en av hovedbosetningene, i tillegg til at det fungerer som handelssenter på planeten.

 

Krigsskip fra ISA og Helghast møtes i bane rundt planeten. ISA-flåten utklasser Helghast-flåten fullstendig og etablerer fort en total blokade

 

ISA-rådet bekrefter at de akter å bryte ordrene fra UCA om bare å isolere Helghast når de setter i gang invasjonen. Alt gjøres klart for å sette i land troppene. Forhandlinger er ikke en mulighet. Visari sverger på at hele Helghan kommer til å kjempe mot invasjonsstyrken. ISA vet at de må fullføre invasjonen kjapt.

 

Om du vil, kan du lese enda mere om Killzonekarakterer, -våpen, og -historie på Killzone.com

Det er rene leksikonet.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en helt sinnsykt god førstepost! Tusen takk. Nå lærte jeg mye mer om killzone. Har selv aldri studert historien mer, selvom jeg har spillt killzone 1 og killzone liberation. Jeg husker ikke om du nevnte noe om generalen i killzone liberation som vistnok ble drept, men det gjør ikke noe. Du har tydeligvis brukt veldig lang tid på og skrive alt dette:)

Men Jorden/Tellus. Er den helt forlatt eller er det fortsatt folk der?. Denne tråden inspirerte meg til og lage en lignende tråd om et spill jeg vet mye om.etc (blir jo litt oversetting fra en side og da, men det gjorde jo du og!)

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Du har tydeligvis brukt veldig lang tid på og skrive alt dette:)

 

Har ikke skrevet alt dette selv, har bare stjålet info fra Killzone.com og omformatert en god del fra mange-siders flash til forumvennlig, slik at det skulle bli mere oversiktlig.

Hovedgrunnen til at jeg orket alt dette, var at Killzone.com var kuulere før synes jeg, før Liberation kom - websiden er litt annerledes nå.

Ønsket å beholde mest mulig av infoen, i tilfelle de skulle finne på å forandre den til en vanlig PR webside. :)

 

Men Jorden/Tellus. Er den helt forlatt eller er det fortsatt folk der?. Denne tråden inspirerte meg til og lage en lignende tråd om et spill jeg vet mye om.

 

Er fortsatt folk der.. :)

De styrer ISA og UCN-styrkene, i Alpha Centaury.

 

Vekta var egentlig Hellghast-planet, men jord-styrkene overtok Vekta etter planetær bombardering når de tok tilbake kolonien med makt etter Helghast Corp ville ha penger for handelskip som kjørte gjennom systemet, som de hadde kjøpt fra UCN.

 

Hvis Hellghast vinner, så håper Visari på å innføre en blokkade av jorden, som er avhengig av resurser fra koloniene, da vi allerede har brukt opp våres resurser.

Hvis jordens befolkning sulter ihjel, så står veien klar for Helghast corp til overta makten. :)

Lenke til kommentar

Wow! Utrolig interessant lesning. Glimrende førstepost. Nå gleder jeg meg masse til KZ2 kommer ut. :new_woot: Jeg har aldri spilt noen KZ-spill før, så det var godt å få et innblikk i denne fete forhistorien. Hadde vært kult å sett denne historien i form av en bra TV-serie ala Battlestar Galactica eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...