Gå til innhold

Speilrefleksnacks fra Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nå er prisene på 55mm (4500kr) og 60-250mm (10490) klar på www.fovi.no. En ting som er litt rart er jo k-m faktisk har høyere fps en k20d, så da må det nesten komme en k20d super :) men ting er sikkert er at jeg skal ha 55mm-eren!

Høyere enn både K200d og K20d, leste igjennom spesifikasjonene isted og det er få endringer mellom k-m og k200d, k200d har flere fokuspunkter og er værtettet (kan ikke se at det står noe om det for k-m). Men K-m blir litt raskere, får iso 3200 og mer kompakt. Kan bli en liten kanibal dette, dersom prisen blir riktig.

 

Ellers begynner vel objektivparken til pentax å bli nokså komplett, med unntak av på den ekstreme telesiden.

Lenke til kommentar

Se forskjellene mellom Pentax K-m, K200D og K20D.

 

K-m ser ut som et knallkjøp. Dvs. under forutsetning av at det blir billigere enn K200D, noe det sikkert blir. Jeg lurer fortsatt på om den kan lagre råfiler i DNG-formatet slik størstebroren K20D kan.

 

Med tanke på at vekt og størrelse skal være ett av hovedargumentene for dette så tror jeg det blir for lite og for sent. Både FT og mFT-systemene er jo milevis foran på det punktet.

Lenke til kommentar

Se forskjellene mellom Pentax K-m, K200D og K20D.

 

K-m ser ut som et knallkjøp. Dvs. under forutsetning av at det blir billigere enn K200D, noe det sikkert blir. Jeg lurer fortsatt på om den kan lagre råfiler i DNG-formatet slik størstebroren K20D kan.

 

Med tanke på at vekt og størrelse skal være ett av hovedargumentene for dette så tror jeg det blir for lite og for sent. Både FT og mFT-systemene er jo milevis foran på det punktet.

Det er mulig å lagre RAW-filene i PEF eller DNG :)link

 

Jeg tror dette kan bli et veldig godt kamera. Det er billig og god innstegsmodell og samtidig kan det være et lite og kompakt "backup-kamera" for de mer avanserte brukerne. Og spesielt i kombinasjon med Pentax sine pancake-objektiver :)

Lenke til kommentar
Med tanke på at vekt og størrelse skal være ett av hovedargumentene for dette så tror jeg det blir for lite og for sent. Både FT og mFT-systemene er jo milevis foran på det punktet.
Tja, vil se på denne som et svar på Canons 1000D, ingenting annet. Og sammenliknet med 1000D, synes jeg den absolutt er å foretrekke.
Lenke til kommentar
Det er mulig å lagre RAW-filene i PEF eller DNG...

Hvis det er ukomprimert DNG enda, så ser jeg fremdeles ikke poenget.

Selv om man kan ønske seg mer åpne standarder enn dng, så er dng mer åpent en pef. Det vil ikke være noe problem å kjøre tapsfri dng-komprimering, eller konvertering til andre formater, i batch. På et eller annet tidspunkt vil det være et problem å behandle pef. Kanskje veldig lenge til, kanskje ikke. Muligheten for dng er et sjakktrekk av Pentax, og jeg tror det er en økende bevisthet rundt dette som vil føre til at manglende mulighet for dng (eller bedre) vil bli brukt mot nye modeller i testomtaler snart. Det bør brukes mot dem.

Lenke til kommentar

Ja, for all del. Jeg ble henrykt da det kom frem at det skulle bli støtte for DNG i K10, men jeg ser ikke poenget med å ha det når det ikke er komprimert. Da kan man like godt bruke PEF som er komprimert i kameraet og tar mindre plass på brikken, og så konvertere til DNG i etterkant - f.eks. ved import til LR. Ellers ender man opp med dårlig utnyttelse av minnebrikken, og en konvertering til DNG for å få komprimert senere...

 

Det blir litt som med raw-knappen på K10 som ikke har muligheten for å veksle medllom raw og JPG, men raw eller raw + JPG. Det mener jeg er en halvgjort implementering - som de heldigvis har rettet på i K20.

Lenke til kommentar

Laveste pris K-m kit: 4396,-

Laveste pris K200D kit: 4875,-

 

Laveste pris K200D hus: 4190,-

Multicom K200D hus: 4929,-

 

Multicom er altså ikke så veldig billig på Pentax-kameraer. Jeg regner med det dukker opp lavere priser etter hvert. Min gjetning er at K-m kit vil havne rundt 3500 kr på billigste nettbutikk.

Lenke til kommentar
Pentax hadde gravd fram de peneste menneskene som jobber hos dem, to av de mannlige versjonene (jeg er sikker på at de egentlig er modeller) var så vennlige å feste 50mm makro og ringblits på min kjære k10d. Vil ha!

 

Vil ha hva da? Makrosakene eller to mannlige modeller som jobber for Pentax? ;)

Jeg tar gjerne mokrosakene, så kan Snirfle få de mannlige modellene :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...