Gå til innhold

Aktiv annonse på finn.no med kampanjepris, full pris når man svarer på annonsen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har funnet et produkt på noen titusenlapper på finn.no som jeg vil kjøpe. Importør/merkeforhandler har jubileum og gir 25% rabatt på produktet, så pris var satt ned fra ca 40 000 til ca 30 000.

 

Svarte direkte på annonsen og sa at jeg ønsket å kjøpe produktet til annonsert pris, men da jeg fikk svar var det i ordren jeg måtte bekrefte lagt inn full pris uten kommentar på hvorfor prisen var forandret. Spurte om dette og selger sa at kampanjen bare var i juni, og at jeg hadde funnet en gammel annonse på internett. Jeg svarte direkte på en aktiv finn.no-annonse via svarfunksjonen der, og det står ikke noe om at tilbudet bare gjelder i juni. Annonsen er fortsatt aktiv. Til dette har han i praksis ikke svart noe annet enn "dette er prisen nå".

 

Så nå vil de ha full pris, men det er over mitt budsjett. Så hvor bindende er aktive annonser på finn.no egentlig?

 

Man blir litt ekstra oppgitt når man får et slikt svar når det er et produkt man har hatt lyst på i en haug av år og er så nært, og i tillegg har hatt en del kontakt den siste uken med kraftselskapet om linjekapasitet og muligheter der da det er snakk om elektrisk motor av litt størrelse. Men det er ikke spesielt relevant for saken egentlig :p

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvor bindende er aktive annonser på finn.no egentlig?

 

 

Det er ikke så lett å svare på.

 

 

Spørsmålet er om annonsen er et "tilbud" i avtalerettslig forstand, eller om den er en "oppfordring til å komme med tilbud". 

 

Rettskildene trekker i forskjellige retninger. Det er en oppgave her som forklarer mer, fra side 16: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/19341/117376.pdf?sequence=4.

Lenke til kommentar

Rettskildene trekker i forskjellige retninger. Det er en oppgave her som forklarer mer, fra side 16: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/19341/117376.pdf?sequence=4.

 

 

Skal ta en titt på det. Takker

 

 

Står det i annonsen at kampanjen kun gjelder i juni?

 

Står ingenting om tidsbegrensning i annonsen.

 

 

Det er vel ingenting som er spesielt bindende på finn før man faktisk har betalt.

 

Folk kan glatt legge ut en ting til f.eks 5000kr for så å øke prisen til 10000kr neste dag om de selv ønsker.

 

Hvorfor er du så sikker på dette? Jeg mener å huske en artikkel en gang der det var snakk om annonser på finn og pris. I artikkelen kom det frem til at om en person legger ut en gjenstand for salg til kr. x så må man selge til den første som vil kjøpe for kr. x, man kan egentlig ikke søke høyere pris via bud om det ikke er skrevet "kr x eller bud" (eller tilsvarende) i annonsen.

 

Sett på en annen måte: Hva hvis Elkjøp annonserer TV modell y på salg til 40% rabatt, men når man kommer i butikken så får man beskjed om at tilbudet ikke gjelder og at man må betale full pris for TVen. Er dette ok?

Lenke til kommentar

Det er vel ingenting som er spesielt bindende på finn før man faktisk har betalt.

 

Folk kan glatt legge ut en ting til f.eks 5000kr for så å øke prisen til 10000kr neste dag om de selv ønsker.

Bindingstidspunktet er ikke ved betaling, nei. Den som gir et tilbud er bundet fra tilbudstidspunktet (forutsatt at det blir akseptert) i en viss tid, og i alle fall fra aksepttidspunktet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske vesentlig forskjell på en finnannonse og en elkjøpbutikk.

 

Jeg skjønner at du er frustrert, det er meget kjipt når man finner gode tilbud som man til slutt går glipp av på en eller annen måte, men jeg tror nok ikke det er stort du kan gjøre når det er snakk om noe så uhøytidlig som en finnannonse.

 

Det er stor forskjell på en annonse på finn og en elkjøpbutikk. Den ene er en elektronisk annonse, den andre er en fysisk butikk. Ser ikke hva du vil frem til..

 

 

Det er jo bestemmelser som skal forhindre villedende markedsføring. Hvis det ikke er samsvar mellom annonsert pris og faktisk pris, og dette er gjort med hensikt, så kan dette absolutt lukte av villedende markedsføring. Da ville ikke jeg ha kjøpt fra den forhandleren.

 

Er ikke så lett å vite om dette er gjort bevisst eller om de bare er sløve, men annonsen ligger fortsatt ute selv om jeg har påpekt at bestillingen min kom via den aktive annonsen og jeg skrev hvordan jeg fant den på finn. De har også fått link til annonsen i den opprinnelige bestillingen min, slik man alltid får når noen benytter den innebygde svar-funksjonen i annonsen.

 

 

Hvis dette er en bedrift så har de vel diverse lover å forholde seg til? Kontakt Forbrukerombudet. Kanskje også media?

 

Har kontaktet FR for å få høre hva de mener. Media er litt i overkant føler jeg.

 

 

 

Det er vel ingenting som er spesielt bindende på finn før man faktisk har betalt.

 

Folk kan glatt legge ut en ting til f.eks 5000kr for så å øke prisen til 10000kr neste dag om de selv ønsker.

Bindingstidspunktet er ikke ved betaling, nei. Den som gir et tilbud er bundet fra tilbudstidspunktet (forutsatt at det blir akseptert) i en viss tid, og i alle fall fra aksepttidspunktet.

 

 

Jeg ser på annonsen som et tilbud, og henvendelsen min som en bestilling. Det var iallfall min opplevelse da jeg så annonsen og svarte på den ved å bestille produktet. Men er jo ikke sikker på om dette er juridisk rett, så får se hva FR svarer.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på en annonse på finn og en elkjøpbutikk. Den ene er en elektronisk annonse, den andre er en fysisk butikk. Ser ikke hva du vil frem til..

Er ikke så lett å vite om dette er gjort bevisst eller om de bare er sløve, men annonsen ligger fortsatt ute selv om jeg har påpekt at bestillingen min kom via den aktive annonsen og jeg skrev hvordan jeg fant den på finn. De har også fått link til annonsen i den opprinnelige bestillingen min, slik man alltid får når noen benytter den innebygde svar-funksjonen i annonsen.

Er annensen elektronisk burde det en smal sak å endre, hvis prisen i annonsen ikke er reell, og dette har blitt påpekt. Nei, dette lukter av lokkepris.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Slik jeg forstår det, gjelder din henvendelse til oss spørsmål knyttet til gyldigheten av et tilbud gitt via nettsidene til Finn.no.

 

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

 

Isolert sett vil nok dette være et tilbud selger risikerer å bli bundet av. Selger oppgir riktig nok at kampanjen kun gjelder i en begrenset periode, men sier ikke noe om når denne perioden er over. Formodentlig må man nok imidlertid gå ut i fra at selger vil endre sin annonse når denne kampanjen er utgått. Ettersom dette ikke er gjort, er det nok grunn til å anta at kampanjeperioden enda ikke har utløpt.

 

Skulle det oppstå en tvist i anledning denne saken, er det anledning til å forsøke å bringe saken inn til behandling hos oss. Om du velger å bringe saken inn, vil vi foreta en nærmere vurdering av om denne saken egner seg til behandling her. For å klage saken inn må du fylle ut følgende klageskjema:

 

http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss/klage-til-forbrukerr%C3%A5det

 

Merk at dersom du er næringsdrivende, eller denne maskinen er ment til bruk i inntektsgivende arbeid, vil forholdet anses som næringsforhold og vil derfor ikke kunne bli behandlet hos oss. I slike tilfeller må saken bringes inn til domstolene (forliksrådet) for behandling.

Vi håper dette vil være til hjelp.

 

Ikke noe definitivt svar, men ser ut som jeg kan ha en god sak.

 

Annonser er forresten fjernet en eller annen gang fra i går kveld til i dag tidlig. Har noe dokumentasjon på at den var aktiv, men har kontaktet finn og håper de kan bekrefte at den var aktiv forrige uke og gi meg tidspunkt for når den ble fjernet. De bør ha en form for historikk på slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hva var det du skulle kjøpe?

 

En båndsag for å sage tømmer. Har en interesse for gamle byggemetoder og ønsker å sage mitt eget tømmer til dette. Ikke alltid så lett å stikke innom et trelastutsalg og få kjøpt 8x8 som er 8m langt, i tillegg til at det selvsagt er mye mer stas å produsere alt selv.

 

Annonsen ble forresten oppdatert tirsdag rundt lunsj, så nå har den korrekt pris.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...