Gå til innhold

iPhone knuser alle spådommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spådommer er så sin sak, men skulle gjerne sett tallene litt i kontekst, i forhold til i fjor, mtp markedsandel osv?

 

 

Er ikke disse tallene veldig tilgjengelige? Apple offentliggjør jo (som eneste produsent) salgstall hvert kvartal.

 

pRjbXHU.png

Som du ser er Q4 14 vesentlig bedre enn det sammenliknbare Q4 13.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Apple kom mandag kveld med sin rapport for fjerde kvartal."

 

Har vi ikke (nesten) akkurat gått inn i fjerde kvartal? Eller er dette bare foreløpige tall for dette kvartalet så rapporten blir oppdatert når kvartalet er ferdig?

 

Samma det, bra jobba Apple. Flinke til å tjene penger, det skal de ha for :)

Lenke til kommentar

 

Spådommer er så sin sak, men skulle gjerne sett tallene litt i kontekst, i forhold til i fjor, mtp markedsandel osv?

 

 

Er ikke disse tallene veldig tilgjengelige? Apple offentliggjør jo (som eneste produsent) salgstall hvert kvartal.

 

pRjbXHU.png

Som du ser er Q4 14 vesentlig bedre enn det sammenliknbare Q4 13.

 

 

Ok, synes tallene virker endel dårligere i denne konteksten, 4% økning fra 13? De foregående årene har økningen vært (til sammenlikning), 26%, 58%, og 21%, selvsagt vanskeligere å vokse når man allerede er stor, men allikevel. Og relativt til Q3 er jo årets Q4 veldig svak i forhold til tidligere år?

 

Oppsummert vil jeg si "ikke så veldig positivt, men kanskje mindre ille enn forventet?"

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Oppsummert vil jeg si "ikke så veldig positivt, men kanskje mindre ille enn forventet?"

 

Apple leverte et overskudd på 8,5 milliarder i 4. kvartal. Noe som er 13% høyere enn same periode i fjor. De overgikk alle forventinger, selv om 4. kvartal bare fikk med seg 2 uker av iPhone 6 salget.

 

Du skulle vel ikke være en smule android fan?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Oppsummert vil jeg si "ikke så veldig positivt, men kanskje mindre ille enn forventet?"

Apple leverte et overskudd på 8,5 milliarder i 4. kvartal. Noe som er 13% høyere enn same periode i fjor. De overgikk alle forventinger, selv om 4. kvartal bare fikk med seg 2 uker av iPhone 6 salget.

 

Du skulle vel ikke være en smule android fan?

 

 

Jeg vet ikke hva forventingene har vært, så det kan jeg ikke uttale meg om, men du er vel enig i at oppgangen i år i antallet salg har vært ganske mye slappere enn tidligere år? Og har nye modeller stått for mye av salget tidligere år? Virker som Q4 stort sett ikke har vært noen storselger?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Q4 er nok sjelden noe stort kvartal fordi ny modell kommer helt i slutten av det, så mange har ventet. Samtidig er åpningshelga med, så helt ille blir det ikke.

 

Litt usikker på hvor du tar 4% fra - økningen fra Q4 2013 til Q4 2014 er ca. 16.5%, og forholdet mellom Q3 og Q4 er ca. som vanlig. Leser du grafen feil? (den inneholder ikke Q4 2014)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Q4 er nok sjelden noe stort kvartal fordi ny modell kommer helt i slutten av det, så mange har ventet. Samtidig er åpningshelga med, så helt ille blir det ikke.

 

Litt usikker på hvor du tar 4% fra - økningen fra Q4 2013 til Q4 2014 er ca. 16.5%, og forholdet mellom Q3 og Q4 er ca. som vanlig. Leser du grafen feil? (den inneholder ikke Q4 2014)

 

Ja, riktig, ser jeg så feil der, trodde den gikk til Q4 (men det var jo flere som gikk i den fella, for det virker som du trodde det samme :)), så da er ikke tallene mine riktig for Q4 13 til Q4 14., dog er de også her en god del dårligere enn tidligere vekst, 13% vs 20 og 28% foregående år.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, riktig, ser jeg så feil der, trodde den gikk til Q4 (men det var jo flere som gikk i den fella, for det virker som du trodde det samme :)), så da er ikke tallene mine riktig for Q4 13 til Q4 14., dog er de også her en god del dårligere enn tidligere vekst, 13% vs 20 og 28% foregående år.

 

Faktisk ikke, men jeg formulerte meg litt uklart. "Som du ser av graf pluss tall i artikkel" hadde vært rett.

 

Tror veksten kommer til å gå ned for alle premium-smarttelefonleverandører i tiden fremover. Markedet kan ikke vokse inn i himmelen - det er et begrenset antall mennesker i verden som har råd til en telefon til over 5000 nok. I tillegg begynner telefonene å bli såpass full-featured at de varer lenger enn før. Man ser jo det samme på tablets.

Lenke til kommentar

 

Ja, riktig, ser jeg så feil der, trodde den gikk til Q4 (men det var jo flere som gikk i den fella, for det virker som du trodde det samme :)), så da er ikke tallene mine riktig for Q4 13 til Q4 14., dog er de også her en god del dårligere enn tidligere vekst, 13% vs 20 og 28% foregående år.

 

Faktisk ikke, men jeg formulerte meg litt uklart. "Som du ser av graf pluss tall i artikkel" hadde vært rett.

 

Tror veksten kommer til å gå ned for alle premium-smarttelefonleverandører i tiden fremover. Markedet kan ikke vokse inn i himmelen - det er et begrenset antall mennesker i verden som har råd til en telefon til over 5000 nok. I tillegg begynner telefonene å bli såpass full-featured at de varer lenger enn før. Man ser jo det samme på tablets.

 

 

Hadde vært interessant å se hvordan de andre produsentene gjør det i dette segmentet (som jeg personlig nok ville satt til 4k pluss, man får toppmodeller til under 5k)

 

AtW

Lenke til kommentar

SEOUL— Samsung Electronics Co. estimated its third-quarter operating profit more than halved from a year earlier, hit by weak smartphone sales, forcing the company to rely more on its chip business to drive future earnings growth.

 

As stiff competition from Chinese vendors continues to pressure its mobile division profit—it derives more than 60% of its profit from the sale of mobile phones—investors have sold off Samsung shares on concerns about its outlook. Its stock is down about 15% so far this year.

 

Expectations for the quarter have already been low as sales of Samsung’s flagship device, Galaxy S5 have been weaker than expected and the company only began to sell its new smartphone-tablet hybrid the Galaxy Note 4 last month.

 

Samsung Electronics Third-Quarter Profit Plunges

Operating profit fell to 4.1 trillion won ($3.8 billion) in the three months ended September from a record 10.2 trillion won a year earlier, the Suwon, South Korea-based company said in a regulatory filing. Sales fell about 20 percent as the biggest smartphone maker ceded share in China and India to local rivals.

 

 

LG Electronics reported that it shipped a record number of smartphones in the fourth quarter, but the company's mobile unit still posted a loss in the period due to higher marketing expenses and intensified price competition in the market.

 

 

TOKYO— Sony Corp. 6758.TO -1.49% sharply cut its forecast for sales of smartphones, one of the pillars on which the Japanese technology giant had hoped to rebuild its troubled electronics business.
But Sony's mobile-phone unit, which a year ago had been the company's most profitable electronics division, posted an operating loss amid sagging sales. The company cut its annual sales target to 43 million handsets from the 50 million it had predicted in May.

 

 

Sony's Smartphone Struggle

Så Samsung selger mindre og tjener mindre, mens LG selger mer men taper på det. (LG er riktig nok tallene fra slutten av fjoråret.) Sony selger 15% mindre enn forventet og må kutte utgifter for å gå break even.
Det høres ikke ut som det er lystige tider i bransjen...
Geir :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...