Gå til innhold

iPhone knuser alle spådommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Salg av telefoner øker nok, men salg av modeller med marginer er det verre med utenfor Apples vegger. Det ser man jo lett på tallene til konkurrentene.

 

Telefoner med marginer er ikke det samme som premiumsegment, så det er ikke så lett å vite noe om disse dataene, at apple har uanstendig høye marginer er jo en kjent sak, og selvfølgelig fint for de som bedrift.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jada, det er fint med info, men det hjelper dessverre ikke så mye i å avgjøre om premiumsegmentet stagnerer som helhet

 

Det er det vanskelig å finne tall for. Smarttelefonmarkedet totalt vokser med 25% fra i fjor, skal vi tro IDC. Men det virker som om veksten i stor grad drives av rimeligere telefoner i nye markeder, og at veksten spesielt i Kina vinnes av Huawei som har sin P7 og andre på subsidiert salg hos de lokale operatører.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Oppsummert vil jeg si "ikke så veldig positivt, men kanskje mindre ille enn forventet?"

Apple leverte et overskudd på 8,5 milliarder i 4. kvartal. Noe som er 13% høyere enn same periode i fjor. De overgikk alle forventinger, selv om 4. kvartal bare fikk med seg 2 uker av iPhone 6 salget.

 

Du skulle vel ikke være en smule android fan?

 

 

Jeg vet ikke hva forventingene har vært, så det kan jeg ikke uttale meg om, men du er vel enig i at oppgangen i år i antallet salg har vært ganske mye slappere enn tidligere år? Og har nye modeller stått for mye av salget tidligere år? Virker som Q4 stort sett ikke har vært noen storselger?

 

AtW

 

 

Men du uttalte deg jo om det. Du skrev "men kanskje mindre ille enn forventet?"

 

En økning på 13% i fortjeneste er meget bra. Både fortjeneste og salg av iPhone 6 går bedre enn forventet.

 

At du refererer til dette som "mindre ille" er litt rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Oppsummert vil jeg si "ikke så veldig positivt, men kanskje mindre ille enn forventet?"

Apple leverte et overskudd på 8,5 milliarder i 4. kvartal. Noe som er 13% høyere enn same periode i fjor. De overgikk alle forventinger, selv om 4. kvartal bare fikk med seg 2 uker av iPhone 6 salget.

 

Du skulle vel ikke være en smule android fan?

 

 

Jeg vet ikke hva forventingene har vært, så det kan jeg ikke uttale meg om, men du er vel enig i at oppgangen i år i antallet salg har vært ganske mye slappere enn tidligere år? Og har nye modeller stått for mye av salget tidligere år? Virker som Q4 stort sett ikke har vært noen storselger?

 

AtW

 

 

Men du uttalte deg jo om det. Du skrev "men kanskje mindre ille enn forventet?"

 

En økning på 13% i fortjeneste er meget bra. Både fortjeneste og salg av iPhone 6 går bedre enn forventet.

 

At du refererer til dette som "mindre ille" er litt rart.

 

 

Hvordan kan du tolke det som en uttalelse der det indikeres at jeg vet hva forventningene har vært? "kanskje mindre ille enn forventet?", slår det deg som noe annet enn en uttalelse der forventningene ikke er kjent?

 

Når det gjelder resten, foreslår jeg at du leser innlegget mitt litt nøyere.

 

AtW

Lenke til kommentar

I en industri der alle andre taper penger øker én aktør salget med "kun" 13% fra samme periode forrige år - og det er den ene aktøren som klarer å holde marginene sine oppe år etter år.

 

Dette er nok slutten for Apple. /s

 

Spar meg for denne type argumentasjon er du snill, nå hadde vi jo en ganske seriøs tråd gående, fint om vi kan opprettholde det.

 

AtW

Lenke til kommentar

For all del, men det virker som du holder Apple til helt andre standarder enn alle andre.

 

En vekst i iPhone-salget på 13% er mye, selv om det har vokst mer før. Vi snakker om stor vekst på topp av ekstremt høye tall, her, og å omtale det som "mindre ille" er bare tøysete.

 

Jeg vet ikke helt hva som skal til av tall for at du skal godta dem - så lenge de andre produsentene nekter å offentliggjøre salgstall er det umulig å si noe helt konkret, men man skal være bra vanskelig for å ikke godta at stadig synkende inntekter kombinert med stigende salg er et tegn på at man sliter med marginene. Jeg har faktisk aldri sett noen andre enn AtW som konsekvent nekter å godta dette og som krever mer og mer tall. Det er jo også en kjensgjerning at det er i "premium"-segmentet man finner de gode marginene, enda et tegn på at stort sett alle analytikere og folk som følger med har rett i at Apple er i ferd med å vinne tilbake det tapte i premium-markedet. Som tidligere postet her sitter de igjen med nesten ni av ti kroner som tjenes på mobiltelefoner i hele verden. Ni av ti - det er ganske sinnsykt.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble (IDCs tall igjen) solgt 250 millioner androidtelefoner totalt i alle segmenter i Q2 2014, og 35 millioner iPhones. Det gir Apple bare 11,7% av det totale markedet.

 

Men: Av Apples salg er 85% i premium, mens bare 20% av Android er det. Og det betyr at Apple selger 30 millioner premium telefoner, mens det selges 50 millioner premium fra alle androidprodusenter til sammen. Det gir Apple et sted rundt 38% markedandel i premium i Q2.

 

Kilde: IDC

 

Geir :)

 

Edit: La på kilde.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, men det virker som du holder Apple til helt andre standarder enn alle andre.

 

En vekst i iPhone-salget på 13% er mye, selv om det har vokst mer før. Vi snakker om stor vekst på topp av ekstremt høye tall, her, og å omtale det som "mindre ille" er bare tøysete.

 

Jeg vet ikke helt hva som skal til av tall for at du skal godta dem - så lenge de andre produsentene nekter å offentliggjøre salgstall er det umulig å si noe helt konkret, men man skal være bra vanskelig for å ikke godta at stadig synkende inntekter kombinert med stigende salg er et tegn på at man sliter med marginene. Jeg har faktisk aldri sett noen andre enn AtW som konsekvent nekter å godta dette og som krever mer og mer tall. Det er jo også en kjensgjerning at det er i "premium"-segmentet man finner de gode marginene, enda et tegn på at stort sett alle analytikere og folk som følger med har rett i at Apple er i ferd med å vinne tilbake det tapte i premium-markedet. Som tidligere postet her sitter de igjen med nesten ni av ti kroner som tjenes på mobiltelefoner i hele verden. Ni av ti - det er ganske sinnsykt.

 

Hva med å lese innlegget mitt? Hvor har jeg hevdet at 13% er mindre ille? Du påpekte jo sågar at tallet jeg baserte utsagnet på ikke var riktig fordi grafen ikke gikk til Q4, har du glemt det? Jeg synes for å være helt ærlig det er ufint med slik diskusjonsteknikk.

 

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg ikke godtar tall, men noen tall sier mer, og noen sier mindre om saken som jeg var interessert i, nemlig andeler i premiumsegmentet, og hvordan premiumsegmentet utvikler seg. Jeg har feks ikke sagt det fnugg om hvorvidt noen andre produsenter sliter med marginene i denne tråden. Og jeg har aldri påstått at det ikke finnes produsenter som sliter med marginene i andre tråder heller. Hvorfor later du som jeg har sagt noe slikt? Nå virker det feks som TWFA har noen bedre tall på akkurat dette temaet, og det er jo fint om det faktisk finnes bedre tall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det ble (IDCs tall igjen) solgt 250 millioner androidtelefoner totalt i alle segmenter i Q2 2014, og 35 millioner iPhones. Det gir Apple bare 11,7% av det totale markedet.

 

Men: Av Apples salg er 85% i premium, mens bare 20% av Android er det. Og det betyr at Apple selger 30 millioner premium telefoner, mens det selges 50 millioner premium fra alle androidprodusenter til sammen. Det gir Apple et sted rundt 38% markedandel i premium i Q2.

 

Kilde: IDC

 

Geir :)

 

Edit: La på kilde.

Takk for interessante tall, skulle akkurat til å spørre om du hadde kilden så jeg kunne se på det, men ser du har editert :)

 

Du vet ikke tilfeldigvis hvor tallene fordelt på prisgruppe for tidligere ligger? Om ikke skal jeg se om jeg finner ut om IDC har lagt ut tilsvarende for tidligere perioder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje jeg klarer å spore opp premiumandelene fra i fjor også, om jeg får litt tid på meg. Men mye av slike tall krever at man abonnerer for å få adgang.

 

Edit: Jeg fant de tilsvarende brutto salgstallene for 2012 og 2013, desverre hadde ikke disse den fine grafen over fordeling på segmentene, så det svarer ikke på spørsmålet vårt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Geir : Når jeg sier hvermansen så er det som regel den gjennomsnittlige personen i gata som kjøper i forhold til det som er "inn" og har penger til det , spesielt her i Norge er penger et mindre problem og derfor kan man selge flere slike enheter.

 

Når det er sagt stiller Apple seg på en helt annen skala enn mange andre produsenter , at de kan ha en svært god fortjeneste per enhet de selger mens de andre aktørene taper penger på mange av produktene sine sier jo sitt om hvor mektige Apple er.

 

For oss forbrukerne er jo ikke dette den beste markedssituasjonen da man risikerer at de andre selskapene etter hvert slutter å investere store summer for å kapre markedsandeler og kunne øke fortjenesten på sine produkter når de når en viss populæritet (for å ta igjen det tapte og begynne å tjene greit på produktene sine).

 

Jeg har aldri vært noen tilhenger av de store selskapene og jeg liker ikke at et selskap får for mye makt som feks Intel på Cpu fronten , Microsoft før på Os siden ( de har tapt svært mye makt i det siste) og Sun på Java siden.

Lenke til kommentar

Geir : Når jeg sier hvermansen så er det som regel den gjennomsnittlige personen i gata som kjøper i forhold til det som er "inn" og har penger til det , spesielt her i Norge er penger et mindre problem og derfor kan man selge flere slike enheter.

 

Greit nok. Men nå spurte jeg ikke om hvem hvermansen er, men hvem de (dere) andre er, og hva de (dere) kjøper.

Lenke til kommentar

Hva med å lese innlegget mitt? Hvor har jeg hevdet at 13% er mindre ille? Du påpekte jo sågar at tallet jeg baserte utsagnet på ikke var riktig fordi grafen ikke gikk til Q4, har du glemt det? Jeg synes for å være helt ærlig det er ufint med slik diskusjonsteknikk.

 

Jeg har da ikke sagt noe om at jeg ikke godtar tall, men noen tall sier mer, og noen sier mindre om saken som jeg var interessert i, nemlig andeler i premiumsegmentet, og hvordan premiumsegmentet utvikler seg. Jeg har feks ikke sagt det fnugg om hvorvidt noen andre produsenter sliter med marginene i denne tråden. Og jeg har aldri påstått at det ikke finnes produsenter som sliter med marginene i andre tråder heller. Hvorfor later du som jeg har sagt noe slikt? Nå virker det feks som TWFA har noen bedre tall på akkurat dette temaet, og det er jo fint om det faktisk finnes bedre tall.

 

Beklager, blingsa på rekkefølgen der, det var dårlig av meg. Mener fortsatt Apple må svare til langt høyere standarder enn resten her inne, uten at jeg helt kan forstå motivasjonen.

 

Inntil også konkurrentene til Apple offentliggjør salg per modell er det umulig å si noe konkret om hvordan premiumsegmentet utvikler seg, det blir bare spekulasjoner. Men jeg mener som nevnt tidligere at fraværet av fortjeneste for konkurrenter er et tydelig tegn, da man tjener ekstremt mye mer på dyre telefoner enn på billige (fordi kundene der er mindre sensitive på pris og konkurransen er mindre).

 

Hvorfor det er sånn vet jeg ikke (jeg vet bare hvorfor jeg selv kjøper Apple-produkter, ikke andre), men at det er sånn velger jeg å anse som svært sannsynlig.

 

Vekst som dette kan selvsagt ikke fortsette (Apple var enorme allerede i 2011, og nå omsetter de for fire ganger så mye), så det er naturlig at man ser synkende vekst.

 

(Forøvrig lurer jeg på om den andre elgen, når han påpeker at reklame er det som teller, vet at Samsung er de som bruker suverent mest på markedsføring)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Geir : Når jeg sier hvermansen så er det som regel den gjennomsnittlige personen i gata som kjøper i forhold til det som er "inn" og har penger til det , spesielt her i Norge er penger et mindre problem og derfor kan man selge flere slike enheter.

 

Greit nok. Men nå spurte jeg ikke om hvem hvermansen er, men hvem de (dere) andre er, og hva de (dere) kjøper.

 

 

Kan svare for meg selv :

 

Kjøper en smarttelefon som dekker behovene mine og som er holdbar , her brukes kamera funksjonen hyppig og jeg er stort sett fornøyd med kvaliteten Samsung Galaxy S3 leverer.

Den har per dags dato overlevd over 100 fall i bakken og 1 tur i toalettet (Yeah, tvillinger!) og jeg kan fortsatt ikke fatte at det er liv i den etter at den lå nedgravd i snøen i fjor i noen dager da jeg mistet den ved snømåkking.

 

Teknisk sett så mener jeg at jeg er sånn passe greit informert når det gjelder smarttelefoner , setter meg selvsagt litt mer inn når jeg skal kjøpe en ny (og så lenge denne fortsatt overlever så vil den holde en god stund til) og for meg er kompatibilitet og muligheten for å ikke bli bundet til sære løsninger viktig.

 

Mitt neste kjøp blir en telefon som er mer holdbar og som er vanntett og til en viss grad tåler røff behandling ,ergo ikke aktuelt med et Apple produkt med det første.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Årsaken er nok at de nye telefonene åpner et helt nytt marked. En iPhone 6 med samme skjermstørrelse som iPhone 5 hadde nok ikke solgt på langt nær så mange enheter.

 

På jobben har ingen oppdatert sine iPhone 5 eller 5S, og jeg er den eneste som har kjøpt iPhone 6. Jeg har tidligere utelukket iPhone pga. for liten skjermstørrelse og vært på Android inntil nå.

Lenke til kommentar

Samme her. Jeg har ikke hatt noen iPhone siden 3GS, og sa da at jeg ikke ville kjøpe noen før de fikk større skjerm. iPhone 5s økning ble for tuslete. Så i årene etter 3GS hadde jeg først Android- og så Windows-telefoner. Er forsåvidt greit å ha prøvet alle tre systemer, "solid bakgrunn for egne meninger" og alt det der...

 

Så fårvi se om det blir noen iPhone 6 på meg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...