Gå til innhold

Kan butikker nekte å godta kopi av kvittering?


Anbefalte innlegg

Nå er vi jo kommet så langt at det meste går digitalt, men man handler jo fortsatt i fysiske butikker og da ender man gjerne opp med papir kvittering.

 

Jeg tenker da å ta bilde av kvitteringene med mobilen for å ha dem digitalt og da heller kaste den jeg fikk av butikken. Om jeg da skulle måtte fremvise kvitteringen senere pga en garanti eller lignende kan dem da nekte å godt den som jeg har lagret digitalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs mye på type butikk, og varer det gjelder. Men så lenge butikken ikke tilbyr digital kvittering, så ja, de kan nekte.

 

Konto utskrift, eller bilde, kan fungere så lenge butikken har en form for database for alle kvitteringer som de kan da søke opp din handel, men har de ikke det, så nytter det ikke.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Spørs mye på type butikk, og varer det gjelder. Men så lenge butikken ikke tilbyr digital kvittering, så ja, de kan nekte.

 

Konto utskrift, eller bilde, kan fungere så lenge butikken har en form for database for alle kvitteringer som de kan da søke opp din handel, men har de ikke det, så nytter det ikke.

Nei, det kan de ikke. Kjøper trenger kun å sannsynliggjøre at varen er kjøpt i butikken. Digital kopi av kvittering holder lenge. Kontoutskrift går også helt fint.

Lenke til kommentar

Spørs mye på type butikk, og varer det gjelder. Men så lenge butikken ikke tilbyr digital kvittering, så ja, de kan nekte.

 

Konto utskrift kan fungere så lenge butikken har en form for database for alle kvitteringer som de kan da søke opp din handel, men har de ikke det, så nytter det ikke.

At butikken ikke klarer å finne igjen akkurat din transaksjon er butikkens problem, så lenge man ellers har papirene i orden. Har man kjøpt noe i en butikk, har man reklamasjonsrettigheter overfor den butikken. Bevisbyrden er ikke knallhard, sannsynliggjøring er bra nok. At du har mistet kvitteringen betyr ikke at du har mistet retten til å reklamere.

Men, bevisbyrden ligger fortsatt på kunden. Hadde mange situasjoner i min tid i elektrobransjen hvor folk kom uten kvittering og forventet at det var lagret i systemet. Man lagrer jo gjerne større kjøp på navn, men hvis butikken ikke finner det igjen, må kunden komme opp med noe.

Lenke til kommentar

Jeg tenker da å ta bilde av kvitteringene med mobilen for å ha dem digitalt

Jeg vil anbefale at du heller, om mulig, scanner kvitteringen. Et bilde av kvitteringen, om det er skarpt nok, er sannsynliggjøring godt nok til at det vil holde i en domstol. Men skulle butikken være noe vrang, så er det jo bedre at du får det godtatt det med en gang fremfor å gå gjennom hele rettssystemet før du i det hele tatt får sendt gjenstanden inn som en reklamasjonssak. En scan virker mye mer seriøst enn et mobilbilde av kvitteringen.

 

De fleste butikker har også mulighet til å sende deg kvitteringen på e-post. Spør de om dette. Da har de enda mindre grunn til å krangle på at du ikke har originalkvitteringen.

Lenke til kommentar

 

Spørs mye på type butikk, og varer det gjelder. Men så lenge butikken ikke tilbyr digital kvittering, så ja, de kan nekte.

 

Konto utskrift kan fungere så lenge butikken har en form for database for alle kvitteringer som de kan da søke opp din handel, men har de ikke det, så nytter det ikke.

At butikken ikke klarer å finne igjen akkurat din transaksjon er butikkens problem, så lenge man ellers har papirene i orden. Har man kjøpt noe i en butikk, har man reklamasjonsrettigheter overfor den butikken. Bevisbyrden er ikke knallhard, sannsynliggjøring er bra nok. At du har mistet kvitteringen betyr ikke at du har mistet retten til å reklamere.

Men, bevisbyrden ligger fortsatt på kunden. Hadde mange situasjoner i min tid i elektrobransjen hvor folk kom uten kvittering og forventet at det var lagret i systemet. Man lagrer jo gjerne større kjøp på navn, men hvis butikken ikke finner det igjen, må kunden komme opp med noe.

 

 

Det er jo helt på tryne. Jeg jobbet 10år i butikk, og vi måtte alltid finne frem i databasen den spesifiserte kvitteringen der det står tydlig dato og navnet på varen.

1. Leverandøren KREVER spesifisert kvittering. Hadde de ikke det, får de ikke levert inn varen.

2. Det er ingen måte å motbevise svindel uten spesifisert kvittering.

3. Uten noen form for kjøpsbevise, må da butikken selv vurdere om de vil da tapet å ta imot varen.

 

Det sier segselv at å bare komme med kontoutskrift som sier "Expert: 1000Kr" uten noe annet er langt ifra bevis på handel.

 

Har ikke butikken noen form for dette, er det kundens ansvar å bevare kjøpsbeviset. Som regel står det også trykket på selve kvitteringen at den gjelder som kjøpbevis/garanti.

 

 

Ganske logisk.

 

Norske kunder er pokker så bortkjemte at de tror de har rett uansett. Er utrolig at dere tror dere har rett på noe som helst uten kjøpsbevis.

 

Se der da: http://www.dinside.no/807378/kan-jeg-fortsatt-bytte-varen

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

 

 

Spørs mye på type butikk, og varer det gjelder. Men så lenge butikken ikke tilbyr digital kvittering, så ja, de kan nekte.

 

Konto utskrift kan fungere så lenge butikken har en form for database for alle kvitteringer som de kan da søke opp din handel, men har de ikke det, så nytter det ikke.

At butikken ikke klarer å finne igjen akkurat din transaksjon er butikkens problem, så lenge man ellers har papirene i orden. Har man kjøpt noe i en butikk, har man reklamasjonsrettigheter overfor den butikken. Bevisbyrden er ikke knallhard, sannsynliggjøring er bra nok. At du har mistet kvitteringen betyr ikke at du har mistet retten til å reklamere.

Men, bevisbyrden ligger fortsatt på kunden. Hadde mange situasjoner i min tid i elektrobransjen hvor folk kom uten kvittering og forventet at det var lagret i systemet. Man lagrer jo gjerne større kjøp på navn, men hvis butikken ikke finner det igjen, må kunden komme opp med noe.

 

 

Det er jo helt på tryne. Jeg jobbet 10år i butikk, og vi måtte alltid finne frem i databasen den spesifiserte kvitteringen der det står tydlig dato og navnet på varen.

1. Leverandøren KREVER spesifisert kvittering. Hadde de ikke det, får de ikke levert inn varen.

2. Det er ingen måte å motbevise svindel uten spesifisert kvittering.

3. Uten noen form for kjøpsbevise, må da butikken selv vurdere om de vil da tapet å ta imot varen.

 

Det sier segselv at å bare komme med kontoutskrift som sier "Expert: 1000Kr" uten noe annet er langt ifra bevis på handel.

 

Har ikke butikken noen form for dette, er det kundens ansvar å bevare kjøpsbeviset. Som regel står det også trykket på selve kvitteringen at den gjelder som kjøpbevis/garanti.

 

 

Ganske logisk.

 

Norske kunder er pokker så bortkjemte at de tror de har rett uansett. Er utrolig at dere tror dere har rett på noe som helst uten kjøpsbevis.

 

Se der da: http://www.dinside.no/807378/kan-jeg-fortsatt-bytte-varen

 

Du må ikke blande kravet leverandøren har mot selger inn i dette, det er faktisk ikke kundens problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Spørs mye på type butikk, og varer det gjelder. Men så lenge butikken ikke tilbyr digital kvittering, så ja, de kan nekte.

 

Konto utskrift kan fungere så lenge butikken har en form for database for alle kvitteringer som de kan da søke opp din handel, men har de ikke det, så nytter det ikke.

At butikken ikke klarer å finne igjen akkurat din transaksjon er butikkens problem, så lenge man ellers har papirene i orden. Har man kjøpt noe i en butikk, har man reklamasjonsrettigheter overfor den butikken. Bevisbyrden er ikke knallhard, sannsynliggjøring er bra nok. At du har mistet kvitteringen betyr ikke at du har mistet retten til å reklamere.

Men, bevisbyrden ligger fortsatt på kunden. Hadde mange situasjoner i min tid i elektrobransjen hvor folk kom uten kvittering og forventet at det var lagret i systemet. Man lagrer jo gjerne større kjøp på navn, men hvis butikken ikke finner det igjen, må kunden komme opp med noe.

 

 

Det er jo helt på tryne. Jeg jobbet 10år i butikk, og vi måtte alltid finne frem i databasen den spesifiserte kvitteringen der det står tydlig dato og navnet på varen.

1. Leverandøren KREVER spesifisert kvittering. Hadde de ikke det, får de ikke levert inn varen.

2. Det er ingen måte å motbevise svindel uten spesifisert kvittering.

3. Uten noen form for kjøpsbevise, må da butikken selv vurdere om de vil da tapet å ta imot varen.

 

Det sier segselv at å bare komme med kontoutskrift som sier "Expert: 1000Kr" uten noe annet er langt ifra bevis på handel.

 

Har ikke butikken noen form for dette, er det kundens ansvar å bevare kjøpsbeviset. Som regel står det også trykket på selve kvitteringen at den gjelder som kjøpbevis/garanti.

 

 

Ganske logisk.

 

Norske kunder er pokker så bortkjemte at de tror de har rett uansett. Er utrolig at dere tror dere har rett på noe som helst uten kjøpsbevis.

 

Se der da: http://www.dinside.no/807378/kan-jeg-fortsatt-bytte-varen

 

Du må ikke blande kravet leverandøren har mot selger inn i dette, det er faktisk ikke kundens problem.

 

 

Du leste tydligvis ikke artikkelen på dinside jeg linket til.

Lenke til kommentar

"- Hvis du overhodet ikke kan godtgjøre at kjøpet er foretatt i akkurat den butikken, kan du slite"

 

Han never også kontoutskrift, men det er verdt å påpeke, har ikke butikken database på kvitteringer og kan ikke søke opp den spesifiserte kvittering som står HVA du har handlet hjelper det IKKE.

 

Det er uansett, kundens ansvar å bevare kjøpsbeviset.

 

Herregud, jeg har selv vært innblandet med forbrukerrådet i handel der kunden kommer med kontoutskrift. Uten noen form for spesifisert kvittering stiller ikke kunden med noe rett.

 

Dette informerer jeg med EGEN ERFARING om.

 

Dersom butikken akksepterer uten, er det er SERVICE. Ikke en rett.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Sakset fra den samme artikkelen:

 

- En kunde som retter en innsigelse mot en butikk, må kunne godtgjøre at han/hun har handlet i den butikken. Det typiske vil være å legge frem en kvittering, men om det ikke finnes noen kvittering, så bortfaller ikke forbrukerens rettigheter av den grunn.

 

Bjønness mener at det i realiteten er slik at de færreste av oss klarer å ta vare på alle kvitteringer vi kan få bruk for senere - med eller uten lesbar skrift.

 

- Hvis du som kunde kan godtgjøre på annen måte at du har kjøpt dine varer i butikken, så har du selvfølgelig de samme rettighetene som om du hadde kvitteringen, sier han.

Merk at vi diskuterer det juridiske; hvordan ståa faktisk er, ikke hvorvidt reglene er etisk "riktige" eller ei.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...