Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ville du inngått ett seriøst forhold med kvinne med herpes? (underlivet)


forumsurferen

Anbefalte innlegg

Jeg fortviler veldig over situasjonen til min søster.

Hun var i ett forhold tidligere, og ble smittet med herpes.

Utbruddene kommer nå og da, og det er ikke til å skyve under en stol at søsteren min plages med dette til tider.

Men det jeg reagerer mest på er at hun tror hun må lete i andre forumer etter menn med samme sykdom, for å finne en å dele livet med!?!

Herpes er jo ikke noe man blir kvitt, om man først har fått det, og det kan smitte.

Men er det virkelig slik at samtlige menn ville snudd i døren, dersom hun hadde fortalt dere hun hadde herpes, etter dere var blitt godt kjent?

Man åpner jo ikke første møtet med å fortelle: "Hei, jeg heter Lena, jobber som barnevernspedagog og har herpes!"

(Hun heter ei Lena, eller jobber som barnevernspedagog, men dere forstår vel hva jeg mener).

Jenta er naturlig og søt, snill som dagen er lang. Hun maser ikke, har sitt eget liv og ryddig økonomi.

Hun har selvsagt sine negative sider hun og, som alle oss andre, men skal virkelig herpesen sette en full stopper for å date "vanlige friske menn"???

MÅ hun virkelig inn i forum for å finne andre "syke" bare for å finne seg en mann?

Ville satt STOR pris på om dere menn i 25-60 årsalderen med ett voksent hode ville tatt dere tid til å svare.

Jeg blir veldig lei meg av å se søsteren min stri med dette ved siden av den mindreverdighetsfølelsen jeg tror hun sitter igjen med etter å blitt smittet.

 

Hun er en ærlig kvinne og ville aldri hatt ubeskyttet samleie med noe og smittet videre. Hun var i ett ekteskap der mannen hennes ikke opplyste henne at han hadde herpes.

Det kan være at han har blitt avvist selv, og derfor til slutt valgt å ikke fortelle det, etter selv å blitt avvist en rekke ganger.

Ekteskapet er nå over og hun ønsker seg som mange andre, mann, barn og hus.

Er alt håp ute for henne?

 

Det er vondt å se ei jente forelske seg, og deretter bli såret gang på gang, og miste alt håp om ett normalt kjærlighetsliv!

Kan bare forestille meg hvordan det er for henne å gjentatte ganger bli sittende å vente på svar på sms, mail og telefon.

Opplever det som de fleste velger å dumpe i stillhet. De tror det er bedre å kutte all kontakt, enn ett høflig farvel.

 

 

 

Vær snill å hold diskusjonen saklig.

Endret av forumsurferen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noen dealbreaker det nei. Helt sjef er det jo ikke, men alle har random shit man må takle, enten det er at dama tror på spøkelser eller smatter når hun spiser i fylla eller henger dorullen feil vei osv. De positive tingene veier opp for de negative når det snakkes om en person man ser for seg har potensiale til å være ei man kunne delt livet med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes hun er voksen som tar ansvar for å ikke smitte andre.

Om man har opplevd et herpesutbrudd nedentil skjønner jeg godt hvorfor hun kvier seg for å være ansvarlig for at noen andre skal få det samme. Det kan være svært smertefullt første gangen og kjipt ved senere anledninger.

 

Så lenge hun er åpen om problemet burde det vel være greit.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(Hun heter ei Lena, eller jobber som barnevernspedagog, men dere forstår vel hva jeg mener).

Da skal jeg se meg om etter ei som heter Lena!

 

 

 

(Hun heter ei Lena, eller jobber som barnevernspedagog, men dere forstår vel hva jeg mener).

Da skal jeg se meg om etter ei som heter Lena!

 

Hei, og takk for svar.

Jeg hadde håpet på å kunne fremlegge saklige og litt mer utdypende svar til henne, etter å sett litt hva dere svarer her, så ville satt pris på om svarene ikke gjorde henne verre enn det hun allerede føler seg..

Det var ikke det som var hensikten med innlegget.

Meningen er heller ikke å fremstille dette som øl og potetgull, men hun er ett menneske som slett ikke har bedt om å få dette.

Hun har alltid vært forsiktig, hatt få sexpartnere og stolte på mannen sin, som ikke opplyste henne om sykdommen ettersom han ike er like ærlig som henne. Ekteskapet er nå over, og hun må gå videre i livet.

Det gjør hun jo ikke når hun gjentatte ganger nå forteller om sykdommen til menn hun har forsøkt å innlede forhold til, og forklarer hvorfor de må bruke kondom.

Var det nødvendig å si uff, æsj og isj for å gjøre ting verre, eller kunne det hende du kunne forklart deg på en litt annen måte?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje det som mangler er fakta om sykdommen, og det ser det ut som mangler hos noen

 

 

 

Myter og fakta om herpes

Hva er de vanligste misfortsåelsene om en av våre vanligste seksuelt overførebare infeksjoner?

Herpes er vanlig

Korrekt!

Halvparten av verdens befolkning er smittet av et eller begge herpesvirusene (type 1 og 2) som er årsak til herpessår i underlivet og “forkjølelsessår” i ansiktet.

Mange blir allerede i barneårene smittet med den varianten (type 1) som gjerne gir forkjølelsessår. På verdensbasis er en av tre personer i alderen 20-40 år smittet med type 2, i Norge antagelig mellom fem og 35 prosent.

Kjønnsherpes rammer bare de som er løse på tråden

Feil!

Herpes i underlivet (kjønnsherpes) er en av de vanligste seksuelt overførbare infeksjonene.

Viruset overføres ved fysisk kontakt med en som allerede er smittet. Enhver som har sex med et annet menneske kan bli smittet.

Kjønnsherpes kann gi tilbakevendende plager

Korrekt!

Herpesviruset lever i kroppens nerveknuter og har sitt tilholdssted der resten av livet. Hos noen vandrer viruset fra tid til annen ut igjen langs nervetrådene og framkaller periodevis små sår på hud/slimhinne.

Av de som er smittet med type 2, og som får tilbakevendende utbrudd, vil omkring 1 av 5 få hyppige (mer enn 10 ganger årlig) utbrudd. Andre får sjelden og små plager.

Kjønnsherpes kan også skyldes munnherpes

Korrekt!

Herpesviruset finnes i to varianter. Type 1 er den hyppigste årsak til forkjølelsessår og type 2 er oftest ansvarlig for kjønnsherpes.

Noen steder i verden – blant annet i Norge – skyldes omkring halvparten av førstegangsutbruddene type 1.

Min partner har herpes, men jeg har aldri hatt noen symptomer så jeg er sikkert ikke smittet

Feil!

Symptomene ved herpes varierer fra person til person. Det første utbruddet er gjerne mest plagsomt og kan gi:

- generell sykdomsfølelse
- feber
- sår i underlivet
- svie ved vannlatingen

Hvis man får tilbakefallsutbrudd senere, er disse gjerne mildere uten feber og plager fra resten av kroppen.

Seks av 10 mennesker som er smittet med kjønnsherpes har symptomer som ikke er typiske for sykdommen og vet derfor ofte ikke at de er smittet.

En av fem personer smittet med kjønnsherpes har ingen symptomer i det hele tatt. De færreste med kjønnsherpes er således kjent med at de er smittet.

Man kan smitte andre selv om man ikke har noen symptomer

Korrekt!

Kjønnsherpes overføres gjennom fysisk kontakt når viruset er tilstede i huden eller slimhinnnen i underlivet.

De fleste mennesker unngår seksuell kontakt når de selv merker utbrudd. Imidlertid kan viruset være tilstede i hud/slimhinne noen få dager i løpet av et år uten at personen merker dette selv.

En regner med at omkring 70 prosent av smittespredning skjer i forbindelse med slike ikke-merkbare episoder.

Det er ikke noe jeg kan gjøre for å begrense risikoen for å smitte min partner

Feil!

Man kan redusere risikoen for smitte på flere måter. Først og fremst bør man fortelle partneren at man har herpes, slik at man sammen kan bli enige om hvordan man vil forholde seg til smittefaren.

Det viktigste tiltaket er å unngå seksuell kontakt når man har et utbrudd. Alternativt kan man bruke kondom ved seksuell aktivitet. Hvilket halverer smitterisikoen.

Ettersom man kan skille ut virus enkelte dager (uten merkbare symptomer), kan man redusere smittefaren ytterligere ved å bruke kondom også når man ikke har symptomer på herpes.

Smitterisikoen reduseres i enda større grad hvis man i tillegg bruker et medikament (Valtrex) som undertrykker herpesviruset. Dette må i så fall tas daglig i mange måneder eller år.

I en undersøkelse fant man at en tablett av dette middelet alle dager og bruk av kondom når man har sex, reduserte sannsynligheten for at partneren ble smittet og fikk sår med 75 prosent.

Kvinner som har kjønnsherpes bør ikke bli gravide

Feil!

Det er som regel intet i veien for at kvinner som har kjønnsherpes blir gravide og føder normalt. Risikoen for å smitte barnet i forbindelse med fødselen er svært liten hvis kvinnen var smittet før hun ble gravid (eller svært tidlig i svangerskapet).

Det er størst risiko for at viruset overføres til barnet når moren har sitt første utbrudd mot slutten av svangerskapet. Grunnen er at moren da ikke ennå har rukket å lage antistoffer som beskytter fosteret i livmoren og under fødselen.

Ved førstegangsutbrudd i denne delen av graviditeten kan man redusere risikoen for smitteoverføring ved hjelp av medisiner som undertrykker viruset. Det er ikke påvist fosterskadelige effekter ved slik behandling.

Hvis kvinnens partner er smittet med herpes, men kvinnen selv ikke har hatt herpesutbrudd, er det spesielt viktig at hun beskytter seg de siste tre måneder av svangerskapet. I denne perioden bør paret enten benytte kondom eller avstå fra samleie.

Hvis en gravid har hatt herpesutbrudd bør hun gjøre legen eller jordmoren som hun går til svangerskapskontroll hos oppmersom på dette. I forbindelse med fødselen vil personalet være ekstra oppmerksomme på tegn til utbrudd, og i så fall eventuelt forløse barnet med keisersnitt.

Jeg foreslår at hun i hvert fall slutter med å se på seg selv som noe spesielt, først og fremst - så får det andre bli de andres ansvar. Jeg for min del hadde ikke brydd meg spesielt, vi er alle litt sånn "damaged goods"

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ofte når man ser på tv-serier som omhandler kvinner eller menn med spesielle sykdommer, som er så spesielle at de får medieoppmerksomhet, så synes jeg ofte at det er en partner inne i bildet, uansett tilstand og sjukdom. Vi mennesker aksepterer vår make for den de er, det er jo tross alt en del av "pakka"; altså om maken har noen sykdommer eller andre tilstander, så er allikevel dette en del av det store bildet som vi liker. Nå er ikke herpes så rent uvanlig heller, jeg tror ikke hun skal bekymre seg over dette. Det kan nok være lurt at hun selv setter seg inn i tilstanden, slik at hun selv vet hvordan å håndtere dette, og eventuelt unngå smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere gode svar her i tråden, men slenger meg på jeg også.

Selv om det er veldig forståelig synes jeg det er fryktelig trist og dumt at søsteren din føler seg som hun gjør pga dette. Herpes er uhelbredelig, det smitter raskt (trenger ikke innebære sex av noe slag) og kan ramme hvem som helst. Faktisk har minst halvparten av alle voksne herpes av ene eller andre typen, og jeg personlig føler det nesten er et spørsmål om tid før vi "alle" får det.

Selv om jeg personlig hadde satt veldig pris på å bli informert om dette i en tidlig fase av et forhold (bare som et tegn på åpenhet og ærlighet), ville jeg i grunn ikke følt meg spesielt stukket i ryggen om det ikke var tilfellet. Muligens fordi jeg da, for å besvare spørsmålet ditt i tittelen, ikke hadde brydd meg om hun hadde det.

Jeg har herpes selv (type 1), dog uten å noen gang har opplevd symptomer. Min partner fikk sitt første utbrudd i starten av vårt forhold (i underlivet). Selv om det er helt umulig å si, er det jo sannsynlig at hun fikk det fra meg (selv om hun også kan ha gitt det til meg). Dette var faktisk da jeg fant det ut, siden jeg sjekket meg hos legen etterpå. Da hun fortalte til meg at hun hadde herpes ble jeg litt redd, fordi jeg var redd for å få det av henne. Men jeg bestemte meg raskt for at dette ikke forandret min mening av henne eller vårt forhold. Hun har utbrudd med mindre og mindre hyppighet, og den eneste måten dette påvirker forholdet vårt er at vi ikke har sex når hun har utbrudd. Og da ikke pga meg, men fordi det rett og slett kan gjøre litt vondt for henne.

Jeg mener at dette er en filleting sammenlignet med det som faktisk har noe å si (for meg), nemlig humor, omtenksomhet, evne til å skape trygghet, være hensynsfull, "livsnytergenet", åpenhet, ærlighet.. bare for å nevne noe. Generelt kan jeg vel si at hun burde funnet seg en partner som verdsetter det som er bra med henne, fremfor noen som skal finne seg en som det ikke er noe "feil" med.

- Mann 24 år



Anonymous poster hash: 436f0...3ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville blitt veldig skuffet hvis jeg oppdaget at dama mi ble sammen med meg bare fordi jeg har herpes siden hun har det også. Makan.

Hun gjør jo ikke det kun fordi du har herpes, men hun opplever gjentatte ganger hvor vanskelig det er å fortelle det til de hun har datet, at hun har herpes.

Dette er fordi de later til at dette ikke betyr noe, og så like etter fordufte. Det kan godt være hun har hatt maks uflask når det kommer til disse mennene. Det er litt derfor jeg spør her hva som betyr noe og ikke :)

Men jeg forstår svaret ditt og. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt veldig skuffet hvis jeg oppdaget at dama mi ble sammen med meg bare fordi jeg har herpes siden hun har det også. Makan.

 

Det er vel ikke det at hun absolutt ønsker seg en med herpes, at hun velger å bli kjent med menn som allerede har sykdommen.

Jeg tror nok hun ganske enkelt bare ønsker seg mann og barn som oss andre, uavhengig av sykdommen. Men pga hennes tidligere negative opplevelser med å fortelle potensielle kjærester om sykdommen, så er vel det veien hun har valgt å gå.

Mulig hun har vært kjempeuheldig når det gjelder de mennene hun har møtt og blitt avvist hos på denne måten, men det er derfor jeg nå spør i forumet, om det virkelig er slik :)

Det ser for meg ut som om hun ret og slett har vært uheldig,

Tusen takk for svar i alle fall :)

Lenke til kommentar

Herpes er vel ikke noe du bør fortelle om? Alle har det jo uansett, og de som ikke får det er heller ikke disponert for Herpes heller, så de får det ikke.

 

Er bare til å la vær å ha fysisk kontakt hvis hun har utbrudd.

 

Men jeg hadde gitt f i om dama mi hadde herpes.

 

 

Klamydia og Hiv derimot må du jo sef si ifra om....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Var det nødvendig å si uff, æsj og isj for å gjøre ting verre, eller kunne det hende du kunne forklart deg på en litt annen måte?

Jeg sa vel ikke uff, æsj og isj. Det er klart du håpet på 69 svar om at det har null ting å si. Men man kan ikke alltid få det svaret man ønsker seg.

 

70 svar var liksom målet :p

Nei, jeg spør for å få helt ærlige svar fra dere alle.

Men dersom du hadde møtt "den rette" jenta, blitt godt kjent og falt for henne, ville det da vært helt utenkelig for deg å heller velge å beskytte deg mot sykdommen, enn å kanskje få ett veldig godt liv med ei flott jente du var veldig glad i?

Hvis svaret fremdeles er at frykten er for stor, så er selvsagt det helt ok. :) Men jeg antar at selv du ville tatt praten med henne på en skikkelig måte, i stedet for å kutte all kontakt brått, som om det var svartedauen som sto på døra.

Det er fullt lov å si nei, men det var måten ting ble sagt og gjort på som har gjort at hun nå tror at ingen ville akseptert henne til tross for at hun har dette.

Du er en av de som ikke ville gått videre med henne, mens det er flere andre her som ville gjort det.

Forhåpentligvis hadde du hatt folkeskikk nok til å takket pent nei. :)

Lenke til kommentar

Herpes er vel ikke noe du bør fortelle om? Alle har det jo uansett, og de som ikke får det er heller ikke disponert for Herpes heller, så de får det ikke.

 

Er bare til å la vær å ha fysisk kontakt hvis hun har utbrudd.

 

Men jeg hadde gitt f i om dama mi hadde herpes.

 

 

Klamydia og Hiv derimot må du jo sef si ifra om....

Det var litt av det som var problemet, at mannen hennes ikke fortalte henne at han hadde herpes, da hun spurte han før de hadde sex første gang.

Hadde han fortalt det, hadde hun valgt å beskytte seg med kondom, i stedet for p piller, og tatt andre forhåndsregler for å beskytte seg.

Hadde han vært ærlig så kunne hun kanskje sluppet å blitt smittet, eller som den andelen andre som er livredde, kanskje valgt å ikke gått videre med forholdet. Det vet ikke jeg.

Men jeg mener det er på sin plass å fortelle det, dersom det er en fare for å smitte andre med noe som kan oppleves som svært plagsomt.

I alle fall dersom man skal satse på ett godt og langt forhold som inkluderer barn og familie :)

Det er som du sier svært mange som har det. Overraskende mange

Lenke til kommentar

 

Herpes er vel ikke noe du bør fortelle om? Alle har det jo uansett, og de som ikke får det er heller ikke disponert for Herpes heller, så de får det ikke.

 

Er bare til å la vær å ha fysisk kontakt hvis hun har utbrudd.

 

Men jeg hadde gitt f i om dama mi hadde herpes.

 

 

Klamydia og Hiv derimot må du jo sef si ifra om....

Det var litt av det som var problemet, at mannen hennes ikke fortalte henne at han hadde herpes, da hun spurte han før de hadde sex første gang.

Hadde han fortalt det, hadde hun valgt å beskytte seg med kondom, i stedet for p piller, og tatt andre forhåndsregler for å beskytte seg.

Hadde han vært ærlig så kunne hun kanskje sluppet å blitt smittet, eller som den andelen andre som er livredde, kanskje valgt å ikke gått videre med forholdet. Det vet ikke jeg.

Men jeg mener det er på sin plass å fortelle det, dersom det er en fare for å smitte andre med noe som kan oppleves som svært plagsomt.

I alle fall dersom man skal satse på ett godt og langt forhold som inkluderer barn og familie :)

Det er som du sier svært mange som har det. Overraskende mange

 

 

Hva? Jeg ser ikke forskjell mellom herpes og feks forkjølelse...

 

Det blir det samme.

 

Ikke gå videre med forhold fordi en dame et par ganger i året har herpes? Wtf

 

Det dummeste jeg har hørt er herpes folk som søker herpes folk. Da drar du det opp til HIV nivå....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er et veldig godt spørsmål.

 

Jeg må innrømme jeg hadde vært noe skeptisk. Men, jeg er nok en type som ville kunne ha akseptert en og annen "skavank", for mange ting, men kanskje ikke for absolutt alt. Det er ihvertfall blant en gruppe virus som vekker en viss frykt, det er sikkert. Man blir jo aldri kvitt viruset.

 

Mulig man i framtiden finner ut hvordan man blir kvitt det. Selv er jeg vokst opp i en familie hvor alle har herpes simplex, elns.

 

Jeg har ikke som jeg selv vet om blitt infisert av herpes simplex. Enten er jeg griseheldig, og at også partneren min er fri for herpes simplex. Kjønnsherpes har jeg aldri sett noe til, men det er jo ikke slikt man så lett spør folk om. Søsknene mine har det, og samtlige i familien til det ene søskenet mitt har herpes simplex (munnherpes).

 

Det kan jo hende jeg har det, og har et bra immunforsvar som undertrykker det. Finnes det tester for slikt?

 

Også finnes det en annen type herpes også, herpes zoster. Den kan gi helvetesild og ekstra plager spesiellt i alderdommen eller noe sånn. Den går det an å få vaksine mot, når man er blitt over ca. 50 år elns.

 

 

http://www.webmd.com/genital-herpes/guide/genital-herpes-diagnosis

 

 

Antibody tests can tell the difference between the two types of HSV. It's important to know which type you have. If you're infected with type 2 (HSV-2), you may have outbreaks more often than you would with type 1 (HSV-1), which refers to cold sores that appear on the lips and around the mouth. What's more, knowing which type you have gives a clue as to how you were infected. HSV-1 usually infects the genitals through oral sex, and HSV-2 usually is passed on during vaginal or anal sex.

 

Montro jeg er det heldige fåret i familien. For et søsken har hatt regnbuehinnebetennelse, altså beslektet med "bekhterevs sykdom". Drypper seg stadig med steroider. Vedkommende har også fått testet genmarkøren HLA-B27 i den sammenheng og testet positivt for det. Det er en viss prosentvis risiko for å oppleve bekhterevs / spondylose med det genet. Men, man kan også gå ut livet uten problemer pga. det.

 

Jeg fikk testet HLA-B27, og legen forteller at jeg testet negativt (heldiggrisen?). Så jeg ringte begge søsknene mine og fortalte den gode nyheten. Det var da at, også det andre søskenet mitt fortalte meg om en positiv test for HLA-B27. Så nå går jeg og lurer på om dette er et ressesivt gen?

 

Lykke til med "mannejakten" for søstera di da :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også finnes det en annen type herpes også, herpes zoster. Den kan gi helvetesild og ekstra plager spesiellt i alderdommen eller noe sånn. Den går det an å få vaksine mot, når man er blitt over ca. 50 år elns.

Herpes zoster (eg. varicella zoster) har ingen ting med "herpes" å gjøre, for det er faktisk vannkopper. Har du hatt vannkopper så har du varicella zoster i ryggmargen, innesperret av immunforsvaret. Man kan dermed ikke smittes, for man har det allerede. Men viruset kan unnslippe immunforsvaret og blusse opp, da får man helvetesild.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...