Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan vet jeg om jeg har ADHD?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg synes grensene for å ha ADHD er så uklare. De testene jeg har tatt online viser at jeg nærmest "helt klart" har ADHD.

 

Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte?(sånn nogen lunde)

 

*Legger jeg en ting et sted, for eksempel mobilen, er jeg på mobiljakt 2 minutter etterpå. Dette er veldig ofte. Det samme gjelder døra, noen ganger blir jeg i tvil om jeg har låst, så jeg må gå tilbake igjen for å sjekke(5/6) STERKT.

 

* Ofte må jeg avslutte en eller to setninger for deg, fordi jeg føler du snakker for "tregt". For eksempel "Hendelsen skjedde i 1917, ikke lenge etter andre verdenskrig som var... " Jeg: "1914". Eller "Det var et viktig standpunkt i den andre verdensrigen og i .." JEG: "Den franske revolusjon". Jeg avbryter også andre, og forstår ikke helt når de er ferdig med å snakke. (4.5/6) Svakt sterk?

 

* Noen ganger forstår jeg ikke hva jeg skal fokusere på når jeg snakker med en person. Om jeg skal se på munnen, hele ansiktet, eller hva det nå er. Jeg blir på en måte overrasket hvis jeg først har klart å fokusere på det "riktige", og det slår inn for meg at jeg ikke har tenkt på hvor jeg skal se i det heletatt. (Gjelder spessielt jenter) 3/6 Middels

 

* Jeg kan virke litt hyperaktiv. Jeg må bevege med etter hver time på skolen. Vi har 45x10 timer. Altså 45 min, 10min pause. Jeg drar da på do, bare for å bevege meg egentlig. Men det kan også ha med det at jeg ofte er ensom i klassen. (5/6) STERK

 

*Jeg fokuserer sterkt på læreren. Jeg er den eleven, du som lærer, vil oppleve at ser på deg hele tiden. nærmest 100%.(Glor PÅ DEG). Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men føler jeg konsentrer meg bedre sånn. Ser jeg et annet sted, så får jeg ikke med meg like mye, ikke det at jeg får med meg ekstremt mye ved å gjøre dette heller. (6/6) EKSTREMT

 

* Hvis noen sitter ved siden av og snakker veldig høylytt, klarer jeg ofte ikke å konsentrere meg, når det gjelder tekstoppgaver. Uansett hvor mange ganger jeg leser samme setningen om og om igjen, er det vannskelig å se hva som står der. (4/6) MIDDELS

 

* Jeg er venstrehendt

 

* Jeg liker å kunne bevege meg (4/6) Middels

 

* Jeg har gode karakterer, opp i mot 5 i snitt( med realfag), men klarer ikke å sitte stille med skolearbeidet i mer enn 40-45 min, uten pause. Med mindre det er heelt nødvendig (5/6) STERK

 

* Jeg er helt elendig med innleveringer. Rapportert levers ikke til tide, uorganisert, må gjøre på nytt, og levere etter flere måneder, når de egentlig må leveres etter en uke. Hadde bestemt meg for å bli bedre med dette i år, i kjemi 2, men går mot samme vei som i fjor. (5/6) Sterk

* Jeg har veldig selvhenføring(vet ikke om ADHD relatert), men jeg er avhengig av at folk sier hei og hade, eller så føler jeg at de har noe i mot meg. Jeg må tilfredstille folks krav, slik at de blir lykkelige. For eksempel hvis vi har tenkt å planlegge en tur, må jeg komme med en oppdiktet unnskyldning, enn å si direkte si nei, at jeg ikke har lyst. Siden det høres bedre ut. Jeg påvirkes av hvordan folk reagerer. Fremstår de som litt "sure", kan jeg føle at de har noe i mot meg. Sterk (5/6)

 



Anonymous poster hash: 228b6...11f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at dette er veldig karakteristiske trekk for en person med ADHD. Det der ser vel mye ut som meg på videregående og jeg har det definitivt ikke :p

 

Du må først gå til legen, og deretter bli henvist til psykolog eller psykiater for utredning for å få noe godt svar på om du har det eller ei.

 

Det eneste som umiddelbart slo meg som et typisk tegn var det her:

 

 

 

*Legger jeg en ting et sted, for eksempel mobilen, er jeg på mobiljakt 2 minutter etterpå. Dette er veldig ofte. Det samme gjelder døra, noen ganger blir jeg i tvil om jeg har låst, så jeg må gå tilbake igjen for å sjekke(5/6) STERKT.

 

Men spesielt disse to burde egentlig tale i mot ADHD:

 

 

 

*Jeg fokuserer sterkt på læreren. Jeg er den eleven, du som lærer, vil oppleve at ser på deg hele tiden. nærmest 100%.(Glor PÅ DEG). Jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men føler jeg konsentrer meg bedre sånn. Ser jeg et annet sted, så får jeg ikke med meg like mye, ikke det at jeg får med meg ekstremt mye ved å gjøre dette heller. (6/6) EKSTREMT
* Jeg har gode karakterer, opp i mot 5 i snitt( med realfag), men klarer ikke å sitte stille med skolearbeidet i mer enn 40-45 min, uten pause. Med mindre det er heelt nødvendig (5/6) STERK

 

Og disse to kan være tegn, men kan også bare være tegn på en generell sosial usikkerhet:

 

 

 

* Jeg har veldig selvhenføring(vet ikke om ADHD relatert), men jeg er avhengig av at folk sier hei og hade, eller så føler jeg at de har noe i mot meg. Jeg må tilfredstille folks krav, slik at de blir lykkelige. For eksempel hvis vi har tenkt å planlegge en tur, må jeg komme med en oppdiktet unnskyldning, enn å si direkte si nei, at jeg ikke har lyst. Siden det høres bedre ut. Jeg påvirkes av hvordan folk reagerer. Fremstår de som litt "sure", kan jeg føle at de har noe i mot meg. Sterk (5/6)
* Noen ganger forstår jeg ikke hva jeg skal fokusere på når jeg snakker med en person. Om jeg skal se på munnen, hele ansiktet, eller hva det nå er. Jeg blir på en måte overrasket hvis jeg først har klart å fokusere på det "riktige", og det slår inn for meg at jeg ikke har tenkt på hvor jeg skal se i det heletatt. (Gjelder spessielt jenter) 3/6 Middels

 

Resten er vel ganske typiske ting for en gjennomsnittlig tenåring.

Lenke til kommentar

Ingenting av dette minner meg om ADHD. Disse testene er ikke til å stole på. Det høres ut som om du har noen problemer med dårlig selvfølelse (ikke det samme som selvtillit), men at du biologisk sett er helt normal.

 

* Jeg har gode karakterer, opp i mot 5 i snitt( med realfag), men klarer ikke å sitte stille med skolearbeidet i mer enn 40-45 min, uten pause

Og fordi dette er ganske vanlig, så har de lagd skoletimene 45 minutter. ;)
Lenke til kommentar

Ein online-test kan berre gi indiasjonar, det trengst ein fagperson for å sette ein diagnose.

 

Ofte vil slike spørreundersøkelser være sjølvforsterkande. Om du trur du har ADHD så vil du også ha lett for å svare det som du meiner testen forventer at ein med ADHD skal svare.

 

No veit eg ikkje kvar du har eksempela frå, men det ser ut som ein test der det står påstander som du deretter skal gradere kor enig uenig du er i påstanden?

 

Uansett så kan svara du gir også skyldast heilt vanlige personligheitstrekk.

For eksempel er Jungs typeteori mykje brukt for å definere personligheiter (altså ikkje sjukdom og mentale problemer).

 

Er du f.eks slik at du støtter deg meir mot logikk enn mot følelser når skal ta viktige valg så kan det være at dine sosiale eigenskapar er såpass "underutvikla" at du har litt problemer i sosiale samanhenger. Dette kan forklare vanskeligheite med å vite kvar du skal feste blikket, når det passer seg å bryte inn i samtalen, kva du bør seie for at andre ikkje skal bli såra osv.

Slike ting har ikkje noke med at det er noke galt med deg. Alt det betyr er at du er flinkare på andre områder.

 

Å gløyme kvar du har lagt mobiltelefonen kan skyldast at du rett og slett er ein person som ikkje liker å legge planar og følge faste rutinar. Om du aldri har ein fast plass der du legg frå deg f.eks mobilen så er det ikkje så rart at du må leite etter den kvar gong.

 

Det samme er det med konsentrasjonsproblemer. Dei fleste personar (og særlig tenåringar) blir rastlause om ein må holde på med noke kjedelig i lengre tid.

Så i staden for å spørre seg om du klarer å sitte å følge med i ein heils skuletime utan å bli rastlaus, så kanskje du skal sjå på om du har tilsvarande problemer med å sitte å sjå ei heil episode av ein TV-serie, eller om du mister interessen av å sparke fotball før fyrste omgang er over, osv.

Å helst ville gjere noke anna i kjedelige situasjonar er ikkje eit tegn på ADHD, men om du ikkje klarer å fullføre ein spennande samtale, sjå ein heil film, osv før du starter på noke nytt kan være eit tegn på ADHD.

Lenke til kommentar

Men hvis ikke man kan ta en konkret test på Internett for å finne ut at man har det, hvordan kan da en lege vite det? Han må jo ha noe konkret å sammenligne med eller noe slikt?

Noe av den viktigste forskjellen på hva en lege vil gjøre her og hva en test gjør er at legen tar alternative forklaringer med i betraktningen. Testen har kanskje målt konsentrasjon og hyperaktivitet. Men problemer med disse kan skyldes drøssevis av forskjellige ting, ikke bare ADHD.
Lenke til kommentar

Hva mener du med alternative forklaringer?

At hyperaktiviteten og konsentrasjonsproblemene skyldes noe annet enn ADHD. F.eks. PTSD, depresjon, angst, mobbing, stresset liv, hormonproblemer, dårlige arbeidsvaner, autisme, dårlig kosthold, bla bla bla (jeg er jo ikke lege, så hvordan kan jeg vite dette, hele poenget er at det er derfor han skal til legen).

 

I tillegg har de kanskje bedre tester.

Lenke til kommentar

Diagnosen stilles gjennom samtale med pasienten, hvor behandleren danner seg et helhetlig bilde. Det er ingen test, ingen score, ingen grense som klart avgjør. Man blir kanskje sendt til nevropsykologisk utredning, men selv ikke de kan si noe definitivt i den ene eller andre retningen. Sentrale krav er at problemene skal ha vært der siden før skolealder og ikke kan forklares på annen måte (f.eks. depresjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...