Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å bli med selv. Har ikke trent på 9 år. (jeg er fysisk råsterk, kan nesten løfte en bil)

 

Er 175 cm og veier 97 kg. Skal flytte fra Trondheim til en mer sofistikert by og trenger da ikke å være en fysisk behemoth lenger.

 

Min BMI er omtrent 32 antar jeg. 

 

Velkommen :)

 

BMI på 31,67 er lagt til.

Lenke til kommentar

Dippet akkurat over grensa til overvekt i løpet av sykehusoppholdet. Vil gjerne ned en 10kg før jeg er fornøyd. Har ikke ork/tid til trening. Prøver heller å øke mengden jeg går hver dag (satser på 12-16k skritt, framfor 6-8k i gjsnitt tidligere) og dropper godsaker og ved å spise mindre til hvert måltid. Skal nok gå si fint så. Får jeg veldig sug på mer mat eller noe godt, kan jeg bare dampe litt :)

Lenke til kommentar

Hmm, virker som en genial tråd.

Noen som har noen tips på hva man skal/ikke skal spise, syntes det er mye frem og tilbake på feks. hvitt / korn brød ?

Det enkleste er aa spise litt mindre hvert maaltid, spise mest mulig 'rein' mat, siden halvfabrikat ofte inneholder mye unødvendig sukker, og ikke spise saa mye snop og junk, og bare drikke vann.

 

Edit:

Synes denne er genial, den viser hvor mye 200 kalorier i forskjellige matvarer! :

http://www.ufunk.net/en/food/200-calories/

 

Du kan for eksempel spise ~700 gram brokkoli, eller under 100 gram grillpølse for aa faa i deg 200 kalorier.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Hmm, virker som en genial tråd.

Noen som har noen tips på hva man skal/ikke skal spise, syntes det er mye frem og tilbake på feks. hvitt / korn brød ?

 

Må nesten prøve deg frem og se hva som passer best for deg.

Det er nok like mange meninger som spørsmål om dette temaet, men det er kun den enkelte som vet hva som fungerer for seg.

 

For min del er det følgende som har virket:

 

Hvilestoffskifte (BBE) mann :    655,1 + (13,8 * W) + (1,8 * H) - (4,7 * A) = ~2532 kcal

W = vekt i kg (127)

H = høyde i cm (180)

A = alder i år (41)

 

2532 x 1,6 (PAL, se link øverst) = ~4051 kcal pr dag eller ~28360 kcal pr. uke for å holde vekten stille på 127 kg.

 

Jeg spiste kun tunfisk salat 3-4 ganger pr. dag, noe som tilsa et ukentlig inntak på ca. 5164 kcal.

Dvs at jeg spiste ca. 23196 kcal mindre på en uke enn det kroppen trengte for å holde vekten oppe.

Ca. 7000 kcal pr. uke er det samme som en vektreduksjon på 1 kg, så etter regnestykket skulle jeg gått ned ~3,3 kg denne uken.

Den reelle vektnedgangen (veid) den uken var på 3,9 kg, som er det meste jeg noen gang har gått ned på en uke.

 

Det er denne metoden jeg foreslår for vektnedgang.

Jeg foreslår at du finner ut hva du kan være fornøyd med å spise, og planlegger måltidene ut fra det og regnestykket over.

Du vil da ha en realistisk forventning til vektnedgangen din og ikke gå lei for at du ikke går noe ned.

 

Dersom du f.eks. aldri trener og plutselig hopper på et enormt treningsopplegg for å gå ned i vekt, vil jeg vedde på at du har mislykket etter 1-2 uker, det samme hvis du setter opp en meny som ikke passer for deg.

 

Det som er viktig er å tenke langsiktig, som f.eks frem til jul.

Det vil være en liten reduksjon pr. uke, men det er mange uker og summen vil derfor være godt merkbar.

 

Ved å justere kostholdet over en så lang tid vil du også lettere klare å holde vekten og ikke gå opp, bare ved å være litt bevist på hva du spiser.

 

Edit:

 

Viktig!

I tilfelle noen skulle forsøke å kun leve på tunfisksalat en periode:

Det er fult mulig å leve primært på tunfisksalat over en periode, og jeg gikk selv ned over 23 kg på 2 mnd på denne dietten.

 

MEN dette kan være farlig om du ikke vet hva du holder på med.

F.eks får du underskudd av B-vitaminer på denne kosten, og er underskuddet langvarig kan kroppen få problemer med å ta til seg nok B-vitaminer i fremtiden og nivået i kroppen kan bli farlig lavt.

 

Dette kan gi utslag i f.eks mindre energi, betydelig større risiko for depresjon, og nødvendighet for å ta trio-B tabeletter på daglig basis eller måtte ta sprøyte med B vitaminer på mnd basis i fremtiden.

Det er ikke mange år tilbake da hverken sprøytene eller tabelettene fantes, og da var dette en stygg dødelig sykdom uten mulighet for behandling.

 

Gå derfor til lege å si fra at du planlegger en diett, ta nødvendige blodprøver før dietten og det samme etter 1 til 2 mnd med dietten. Du vil da være sikker på å ikke påføre kroppen din unødvendige problemer.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

vær aktiv, spis normalt (typisk porsjon en får på utesteder, ihvertfall ikke mer)

kutt ned/ut på søtsaker, tillatt med lørdagsgodt, med måte

kutt ut brus og potetgull helt

 

de som går på diett etc er som regel de som går opp igjen (jojo)

 

bryr meg lite om hva jeg spiser, bare det ikke blir for mye og at jeg er aktiv

går ned i vekt sånn innimellom, men det viktigste er at jeg ikke går opp i vekt

Lenke til kommentar

Hvis man sliter med motivasjonen slik som trådstarter, vil jeg ikke anbefale å gå ned i vekt for vekten sin skyld. Derfor også mange gir seg etter å bundet seg til et treningssenter hvert årsskifte. Man får ikke forventede resultater raskt nok, og går da på en psykisk smell.

 

Mine tips:

 

1. Bli mer aktiv i hverdagen. Tar du heis? Gå trappen i stedet.

2. Tren for å få bedre helse, kondisjon og utholdenhet. At man går ned i vekt er bar en bonus.

3. Ikke gå ned for raskt. Det tar tid å legge på seg, og det tar tid å ta det av seg.

4. Når man havner på en liten smell ikke gi opp, det er langtidsresultatet som er viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Gjør det tungvint å spise usunt og lettvint å spise sunt. Gi deg selv den psykologiske fordelen ved å ha sunn mat lett tilgjengelig, og lær deg å lage enkle, sunne retter. Ikke ha noe godteri eller snacks i huset. 
2) Venn deg til at maten ikke smaker så godt. Dropp fete sauser og sukkerbomber. Jeg personlig bruker litt soyasaus/salsa/liknende lavkalori med lite fett og sukker. Det er en del salt, men jeg vil heller ha 1-2g salt om dagen enn å tilsette sukker og fett. Ja, det er kjipt i starten, men smaksløkene venner seg til det. Hvis all maten man spiser smaker kjempegodt er det ofte dessverre et tegn på at den er svært kaloririk (tilsatt sukker eller fett) og bør ikke være hverdagskost. Med mindre man er kjempegod på å telle kalorier og klarer å unngå å bli sulten (etter min erfaring er sulteslanking dømt til å mislykkes etterhvert).
3) Halvparten av volumet av mat du spiser som grønnsaker. Fylle magen med masse fiber, vann og volum som gjør at du blir mettere fortere på færre kalorier. Eventuelt noe frukt til maten.

I løpet av sommeren gikk jeg på en smell og gikk opp 4 kg etter å ha hatt stor suksess med stabil nedgang på 8 kg i løpet av våren. Startet på 92,5 kg, 1,80m høy og 28,55 i BMI for over to uker siden. Jeg har ikke noe konkret mål i antall kilo, men jeg har på sikt et mål om å bli markert og være i god form. Erfaringsmessig må jeg nok ned 7,5 kg før jeg nærmer meg, kanskje 10,0 kg litt avhengig av muskulatur. Med unntak av en sandwich-is sosial sammenheng og noen turer på byen har jeg spist gjennomgående sunt og fått trent en del siden 14. august. Jeg er spent på hva vekta viser på lørdagen når jeg skal veie meg igjen. :)

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Som det står i åpningsinnlegget, "den tykke vil flytte seg nærmere målsetningen". Vel, man får håpe det :)

Etter å ha prøvd Vg sin vektklubb tidligere med kaloritelling og registrering av dagens aktivitet og anslag av kaloriforbruk...

Jeg tror alle overvektige har en tid på dagen der de spiser mest, og da er det viktig å ta tak i denne tida av dagen og si stopp. Gjør man det trenger man ikke kaloritelling.

 

Dette gjelder jo enten man spiser mest tidlig på dagen eller om kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...