Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg slapp å tenke på kalori inntaket :)

 

Noen som har forslag til god og rimelig mat med få kcal?

Satt sammen denne i dag, og det er en god avveksling fra tunfisk salaten.

 

attachicon.gifTaco-1-posjon.png

Ser godt ut det der. For meg har det blitt mange middager hvor fordelingen på tallerken er omtrent slik (i volum): 1/4 kyllingfilet 1/2 grønnsaker (brokkoli, blomkål, gulrot, salat; det er bare å velge og vrake og kombinere som en vil) og 1/4 poteter (eventuelt andre stivelserike grønnsaker/ris). For å få mer smak kan man bruke litt kalorifattig saus (f.eks. BBQ eller tacosaus), men jeg pleier å droppe både sausen og å steke kyllingfileten uten tilsatt fett for å begrense kaloriene mest mulig (billigere blir det også, som fattig student må jeg kutte i både kalorier og i matutgifter). Jeg har ikke regnet ut eksakt hva dette koster, men jeg anslår ca. 20 kroner. Nå for tida hamstrer jeg billige norske grønnsaker (5,90 for brokkoli og blomkål), ellers på året går det mye i frosne grønnsaksblandinger.

Lenke til kommentar

Kanskje litt for tradisjonelt for dere, men det finnes en del billige fiskebollebokser, fiskefileter, fiskegratenger og fiskekaker der ute.

 

Fiskefileter og fiskegratenger ligger i frysedisken. Som denne:

http://www.matleveranser.no/main.aspx?page=article&artno=868489

 

Siden fisken er presset sammen i en isblokk, kan det lønne seg å la den tine litt før den deles opp.

Som saus kan brukes hermetiske tomater med litt melk eller fløte i. Stekt i en form i stekeovnen kan dette bli rene gourmetmiddagen.

 

Tilsvarende er det en del billige kjøttmidager, om man velger et billigmerke.

 

Teza: Dersom en ellers spiser sunt, bør en kunne ha et vanlig sunt kosthold til middag med ris eller poteter.

Ihvertfall hvis det dreier seg om en normal middagsporsjon, og ikke en tredobbel porsjon slik noen fedmepasienter bruker å spise.

Lenke til kommentar

Vil ikke potet og ris redusere vekt nedgangen din?

Poteter er svært mettende, relativt kalorifattige (78 kcal i en gjennomsnittlig? lagringspotet i følge http://www.kalorier-i.no/poteter-gr%C3%B8nnsaker-frukt-og-b%C3%A6r/)og billige. At poteter i seg selv er fetende tror jeg ikke henger helt på greip. Pommes frites, potetgull og baktpotet med mye hvitløkssmør derimot...  Ris spiser jeg ikke så mye av for tida (billig brun ris er vanskelig å oppdrive i nærområdet etter at ICA ble til Coop), men har fint gått ned i vekt selv med brun ris før (litt mindre mettende enn poteter). Men du har selvfølgelig et viktig poeng: Det vil det være hensiktsmessig å erstatte noe av stivelsen med grønnsaker for å bli mettere på færre kalorier og gå ned mer i vekt. Jeg har erstattet så mye som jeg klarer uten å slite med for lite energi. 

 

Nei, jeg tror så absolutt ikke på lavkarbo. Menneskekroppen er godt tilpasset å bryte ned stivelse og benytte den som energi. Problemet mener jeg er at folk spiser stadig mer bearbeidet, foredlet mat med stadig mer tilsatt fett, sukker og salt. Man blir hekta på det, og noen har gener som gjør at de lett overspiser denne typen mat. Overvekt var tross alt et relativt lite problem fram til nylig, og omtrent ikke-eksisterende før den industrielle revolusjonen. Før i tida var det bare de rike som hadde muligheten til å være tjukke og velstående. :)

Lenke til kommentar

Fader altså. Ikke noe forskjell. Har ikke gått ned en eneste cm denne uka. Faktisk kan det hende det er pga. vannvekt. Merker at "uken" min er på vei. Pleier å gå opp ganske mye vannvekt da. Så får håpe det er grunnen til at jeg ikke har fått noe resultat, og at jeg får et bedre resultat om 1-2 uker. Da burde vannvekten være borte.

Lenke til kommentar

 

Cupcakes, kaker og godteri på jobb i dag, vanskelig å holde seg unna :(

Vet hva du tenker men ikke spor av så skal det nok gå greit :)

 

Lot det stå :p

kake og godteri står der nå også, jobben er flinke til å "ta vare" på oss sånn.

 

Ellers er vekt-nedgangen ~ikke-eksisterende de siste ukene :(

Lenke til kommentar

aklla - 02/10

Bananlaks - 19/09

Dr. Chaos - 04/10

Hannah00 - 02/10

Olsenhower - 17/09

 

Hvilke datoer skal jeg legge inn 0 i verdi hos dere?

 

_____

 

 

Har jobbet hardt og oppnådd 2 hovedmål denne uken.

Er under 100 kg, igjen.

Gått ned 10 kg siden vi begynte.

 

Jeg er tilbake på samme vekt som jeg hadde den 05/05-2015.

Mangler 1.1 kg for å nå kravet jeg har satt til meg selv, for å ha fjernet all vektstigning i år.

Mangler  1,6 kg for å komme under 30 i BMI, hvilket definerer meg som overvektig i stedet for fedme klasse 1.

 

Ser frem til å nå disse to målene.

 

_____

 

 

Grafikk og første post er oppdatert.

 

Lenke til kommentar

Har selv gått ned over 20 kilo (y) 
Trening og ærnering. 

Satt å tenkte på hvor mange kilo fett egentlig har tatt av, ettersom eg trente muskler i tilegg til kondis for å gå ned i vekt.
Har gått opp nesten 60% i alle øvelser eg begynte med, så kan jo være eg har mistet 25 kilo kroppsfett, gått opp 5 kilo i muskler :D anyways, begynner å bli fornøyd. 

Starter på diett på mandagen i tilegg til treninga for å miste de siste 6 kiloene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

aklla - 02/10

Bananlaks - 19/09

Dr. Chaos - 04/10

Hannah00 - 02/10

Olsenhower - 17/09

 

Hvilke datoer skal jeg legge inn 0 i verdi hos dere?

Mener du 0 i verdi som i når vi startet? I så fall begynte jeg 14.08.

 

For meg blir det nok veiing igjen førstkommende helg. Da vil det være nesten fire uker siden forrige gang, og jeg er veldig spent ettersom jeg faktisk ikke veide meg etter uka jeg var i sydligere strøk. Foruten den uka har det vært få utskeielser, så jeg håper at det har gått nedover ukene etterpå (og at det er en nettovektnedgang på helst 2 kg). Jeg synes jeg ser visuelle forandringer (jeg ser mer markert ut), så det lover jo bra. :)

 

Hvis jeg går ned 2,2 kg i forhold til forrige gang er jeg ca. i den formen jeg var i da jeg dimitterte fra millitæret for to år siden. Det laveste jeg veide i løpet av perioden i militæret er 4,0-5,0 kg unna, men det var også etter en periode med noe omgangssyke og ekstremt liten matlyst. Om jeg kommer under den verdien blir jeg nok nødt til å begynne å måle fettprosent i tillegg slik at jeg er sikker på at jeg mister fett og ikke muskler. Jeg lurer på hvordan strategien blir når jeg kommer dit, ettersom det var der det stagnerte for to år siden.  :hmm: Jeg tror fordelen jeg har nå er at jeg i tillegg til å trene mye (dog kanskje ikke like mye som i Forsvaret) er at jeg har veldig god kontroll på kostholdet (maten i militæret var tidvis usunn og jeg slapp unna med å spise en del søppelmat/godteri på grunn av store treningsmengder). Kanskje jeg må stappe meg full av salat og grønnsaker før hvert eneste måltid.  :fun:

Lenke til kommentar

Kan vi ikke ha det slik vi har hatt det da, at du oppdaterer vekt, med eller uten endring når folk gir oppdatering av vekt?

Eller er det en dårlig ide?

 

Fant forresten antagelig ut årsaken til at min vektnedgang stoppet, jeg kjøpte en del nutrilett barer som mellom-måltid, men viser seg at disse inneholder forholdsvis veldig mye kalorier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...