Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ønsker du å ta av noen kilo?


Teza

Anbefalte innlegg

Kan jeg være med? Jeg har jobbet lenge med å få "drømmekroppen", men de siste kiloene sitter støpt. Kan klare å bli ferdig til jul. Da skal jeg begynne å trene styrke slik at jeg kan få sprettrumpe, stramme lår, og kanskje litt mer definert flat mage til sommeren.  :love:  Men er ikke ute etter synlige muskler på noen måte. 

 

Problemet er at jeg har blitt veldig "avhengig" av sukker pga. snus-slutt. Klarer liksom ikke å slutte, og craver sukker når jeg ikke har snus. huff. :mellow: Og det er vanskelig å spise sunn mat her jeg bor også. Fordi de jeg bor med stjeler all maten min. Har sagt i fra og merker maten min, men de stjeler alt uansett. Til og med ting som ikke er åpnet. Derfor må jeg ha all maten min på rommet. Det gjør at jeg ikke kan spise mat som må oppbevares i kjøleskap. Det gjør alt litt vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har blitt ca 2 uker siden sist veieing og en nedgang på 100 gram, elendig :(

:wallbash:

 

Føler med deg, det er frustrerende.

 

 

 

Det har blitt ca 2 uker siden sist veieing og en nedgang på 100 gram, elendig :(

:wallbash:

Har ligget på det samme siden sist selv.

 

 

Har du informasjon jeg skal legge inn?

 

 

Kan jeg være med? Jeg har jobbet lenge med å få "drømmekroppen", men de siste kiloene sitter støpt. Kan klare å bli ferdig til jul. Da skal jeg begynne å trene styrke slik at jeg kan få sprettrumpe, stramme lår, og kanskje litt mer definert flat mage til sommeren.  :love:  Men er ikke ute etter synlige muskler på noen måte. 

 

Problemet er at jeg har blitt veldig "avhengig" av sukker pga. snus-slutt. Klarer liksom ikke å slutte, og craver sukker når jeg ikke har snus. huff. :mellow: Og det er vanskelig å spise sunn mat her jeg bor også. Fordi de jeg bor med stjeler all maten min. Har sagt i fra og merker maten min, men de stjeler alt uansett. Til og med ting som ikke er åpnet. Derfor må jeg ha all maten min på rommet. Det gjør at jeg ikke kan spise mat som må oppbevares i kjøleskap. Det gjør alt litt vanskeligere. 

 

Selvsagt, alle er velkomne!

Sender du meg veiedag, vekt, BMI og evt vektmål?

Lenke til kommentar

 

Det har blitt ca 2 uker siden sist veieing og en nedgang på 100 gram, elendig :(

:wallbash:

 

Føler med deg, det er fustrerende.

100gram er faktisk ingen nedgang engang, da vekten gjennom dagen varierer mye mer enn det. Jeg veier meg riktig om morgenen hver gang, men opp til pluss/minus en halv kilo kan vel være en vanlig variasjon uten kroppen i seg selv har blitt noe lettere...

 

Gjør det meste riktig også, spiser aldri godteri, ikke brus, ikke noe med mye kalorier :(

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Det har blitt ca 2 uker siden sist veieing og en nedgang på 100 gram, elendig :(

:wallbash:

Føler med deg, det er fustrerende.

100gram er faktisk ingen nedgang engang, da vekten gjennom dagen varierer mye mer enn det. Jeg veier meg riktig om morgenen hver gang, men opp til pluss/minus en halv kilo kan vel være en vanlig variasjon uten kroppen i seg selv har blitt noe lettere...

 

Gjør det meste riktig også, spiser aldri godteri, ikke brus, ikke noe med mye kalorier :(

 

 

Er du jente? Jenter holder mer på vann enn menn tror jeg. Rett på meg hvis jeg tar feil. Men har lest at det er helt normalt at vekten stangerer en periode. Bare fortsett å følg planen du har laget og vær tålmodig. Til slutt slipper kroppen taket og vannet fettcellene har tatt til seg forsvinner. Da ser du plutselig endring. :) Hvis det er tilfellet kan det være du har gått ned i vekt, men ikke ser det enda. 

 

Noen som har noen tips om matvarer som ikke trenger å være i kjøleskapet? Må kunne oppbevares i romtemperatur både før og etter åpning. Kan egg ligge i skapet? 

Lenke til kommentar

Er gutt.

Egg må oppbevares kjølig, om du ikke har kjøleskap er det gjerne mest tørre ting du kan kjøpe.

Er vel stort sett tørre matvarer som kan være i romtemperatur. Er ikke værre en å gå i butikken, er det i kjøleskap der, så skal det i kjøleskap hjemme. Er det ikke i kjøleskap kan du ofte ha det i romtemperatur, med visse unntak som f.eks juice.

Lenke til kommentar

Er gutt.

Egg må oppbevares kjølig, om du ikke har kjøleskap er det gjerne mest tørre ting du kan kjøpe.

Er vel stort sett tørre matvarer som kan være i romtemperatur. Er ikke værre en å gå i butikken, er det i kjøleskap der, så skal det i kjøleskap hjemme. Er det ikke i kjøleskap kan du ofte ha det i romtemperatur, med visse unntak som f.eks juice.

 

Okay, for på butikken er eggene ikke i kjøleskap men i hylla ved siden av brødene. Da får jeg holde meg unna egg.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en kjøleboks?

Har selv en stor og en liten samt en 12 volts strømforsyning.

Ellers får man kjøpt veldig små kjøleskap.

 

Alternativt kjøp en pakke juice, en flaske med avføringsmiddel og bland sammen.

Merkes ekstra godt med ditt navn og ikke rør.

Lenke til kommentar

Melk og yoghurt står i lukkede kjøleskap, mens egg og ost ofte er i mer åpne kjøledisker i butikkene.

 

Det er mulig å oppbevare mat i en kasse i en kjeller, eller på en veranda. Det går også an å henge kjølevarer ut av vinduet nå om høsten/vinteren. Helst ikke i en plastpose, da f.eks. ravner kan hakke løs på posen og spre innholdet utover. Det er omtrent kjøleskapstemperatur ute nå, men det blir rimelig primitivt å leve slik når man har betalt for å bruke et kjøkken. Tror jeg ville klagd til utleier.

Eller kjøpe et låsbart skrin som du kan ha inne i kjøleskapet på felleskjøkkenet.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg bor i utlandet. Her er det kanskje litt annerledes og kanskje de ikke bryr seg om å plassere eggene i kjøleskapet. Er alt for varmt her for å legge mat ute, men ellers takk for tipset! :)

 

Skal absolutt vurdere låsbart skrin! Hadde jeg ikke tenkt på en gang. Egen fryseboks vil vel bare bidra til at strømbruken øker, og jeg må betale mer strøm. Skal gå ut når butikkene åpner for å sjekke hva jeg kan finne!

 

haha Teza, det har jeg faktisk vurdert. :innocent::devil: Synes de fortjener det egentlig.

Lenke til kommentar

Var på vekta 2 ganger i dag, før jeg hentet en klut og vasket vekta og gulvet under den før jeg veide meg igjen.

Føler ikke at jeg har grunnlag til å gå ned 2,1 kg siste uke, men er det en glipp i elektronikken justeres det nok til neste veiedag...

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at jeg bor i utlandet. Her er det kanskje litt annerledes og kanskje de ikke bryr seg om å plassere eggene i kjøleskapet. Er alt for varmt her for å legge mat ute, men ellers takk for tipset! :)

 

Skal absolutt vurdere låsbart skrin! Hadde jeg ikke tenkt på en gang. Egen fryseboks vil vel bare bidra til at strømbruken øker, og jeg må betale mer strøm. Skal gå ut når butikkene åpner for å sjekke hva jeg kan finne!

 

haha Teza, det har jeg faktisk vurdert. :innocent::devil: Synes de fortjener det egentlig.

Hvordan folk er det du bor sammen med?  Jeg bor sjøl i kollektiv og har heldigvis aldri opplevd å bli frastjålet mat. Støtter absolutt Tezas forslag.  :green: Du kan også ha oppi svært sterk chilli som i denne historien: http://www.brobible.com/life/article/workplace-revenge-blairs-4am-reserve-hot-sauce-wings/

Vil selvsagt se det an litt. Dersom det er folk som ikke har moralske forestillinger mot å stjele andres mat kan det fort eskalere seg. I så fall hadde det enkleste kanskje vært å finne noen andre å bo med, men det er kanskje lettere sagt enn gjort.  :hm: 

 

I Syden en del steder virker det som det er vanlig å oppbevare meieriprodukter og egg i romtemperatur. Det er noe med måten melka i hvert fall er behandlet på som gjør at den kan stå uåpnet i romtemperatur til den blir solgt. Etter åpning må den holdes kjølig.

 

Gratulerer med å bli kvitt snusen! :) Hvis du har mye sukkersug ville jeg prøvd å stilne det med frukt, men suget i seg selv vil forhåpentligvis bli mindre hvis du spiser sunt og blir nogenlunde mett over lengre tid. For få kalorier og usunn mat (fordi kroppen da aldri blir mett) gir fysiologiske endringer i hormoner som gjør at du blir motivert til å spise mer. Og så har kaloririke matvarer omtrent samme virkning på hjernen som kokain, slik at hjernen hele tida skriker etter mer. Forskjellen er at man aldri har som mål å slutte med all mat, men å legge om kostholdet i sunn retning gir som regel noen abstinenssymptomer.

 

Noen snakker varmt om moderasjon, men å spise litt godt hver dag synes jeg er mye vanskeligere enn å holde meg helt unna junkfood, snacks og godteri i lengre perioder (kanskje hver tredje uke). Kroppen vil foretrekke usunn mat over sunn mat, og litt hver dag bidrar til å opprettholde avhengigheten av sukker, salt og fett. Én gang i uka er også i overkant for min del. Det går greit å holde seg til sunt kosthold resten av uka, men risikoen er at det plutselig blir litt mer kos den dagen eller dagen før. Snart utgjør helgekosen halve uka, og framgangen man gjør resten av uka nulles ut.  :dremel:

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Hvordan folk er det du bor sammen med?  Jeg bor sjøl i kollektiv og har heldigvis aldri opplevd å bli frastjålet mat. Støtter absolutt Tezas forslag.  :green: Du kan også ha oppi svært sterk chilli som i denne historien: http://www.brobible.com/life/article/workplace-revenge-blairs-4am-reserve-hot-sauce-wings/

Vil selvsagt se det an litt. Dersom det er folk som ikke har moralske forestillinger mot å stjele andres mat kan det fort eskalere seg. I så fall hadde det enkleste kanskje vært å finne noen andre å bo med, men det er kanskje lettere sagt enn gjort.  :hm: 

 

I Syden en del steder virker det som det er vanlig å oppbevare meieriprodukter og egg i romtemperatur. Det er noe med måten melka i hvert fall er behandlet på som gjør at den kan stå uåpnet i romtemperatur til den blir solgt. Etter åpning må den holdes kjølig.

 

Gratulerer med å bli kvitt snusen! :) Hvis du har mye sukkersug ville jeg prøvd å stilne det med frukt, men suget i seg selv vil forhåpentligvis bli mindre hvis du spiser sunt og blir nogenlunde mett over lengre tid. For få kalorier og usunn mat (fordi kroppen da aldri blir mett) gir fysiologiske endringer i hormoner som gjør at du blir motivert til å spise mer. Og så har kaloririke matvarer omtrent samme virkning på hjernen som kokain, slik at hjernen hele tida skriker etter mer. Forskjellen er at man aldri har som mål å slutte med all mat, men å legge om kostholdet i sunn retning gir som regel noen abstinenssymptomer.

 

 

Noen snakker varmt om moderasjon, men å spise litt godt hver dag synes jeg er mye vanskeligere enn å holde meg helt unna junkfood, snacks og godteri i lengre perioder (kanskje hver tredje uke). Kroppen vil foretrekke usunn mat over sunn mat, og litt hver dag bidrar til å opprettholde avhengigheten av sukker, salt og fett. Én gang i uka er også i overkant for min del. Det går greit å holde seg til sunt kosthold resten av uka, men risikoen er at det plutselig blir litt mer kos den dagen eller dagen før. Snart utgjør helgekosen halve uka, og framgangen man gjør resten av uka nulles ut.  :dremel:

 

 

Forferdelige mennesker som bor i kollektiv ene og alene for å snylte på andre, haha. Hadde jeg vært litt tøffere hadde jeg gjort noe slik. Episk. Er ikke noe glad i drama, så har bare gitt opp. For holde ut og glede meg til egen leilighet til neste år :)

 

Takk, det er faktisk helt forferdelig akkuratt nå. Føler jeg spiser mat konstant gjennom hele dagen. Heldigvis er det sunn mat, men uansett i større mengder enn jeg trenger. Kan ikke fatte at jeg faktisk gadd å begynne å snuse :nei: Gule tenner får man også.

 

Enig, selv synes jeg det er best å bare kutte ut alt av uvaner og jobbe med å opprettholde et sunt kosthold. Til slutt craver jeg aldri usunn mat, og jeg tenker ikke over at usunn mat finnes lenger :)

Lenke til kommentar

Var litt for sulten da jeg var på butikken i går, så endte opp med mye mat i handleposen.

Etter å ha regnet på kcal på gårdagens middag ble jeg likevel positivt overasket.

 

post-148160-0-03552600-1443959046_thumb.png

 

Til tross for mye mat vil det ikke overstige mitt dagsbehov hvis jeg veide 80 kg.

Sammenligner man det med banan er det kun 8 kcal mer pr 100 gram mat.

 

Blir mer av denne maten, med mindre jeg har regnet helt feil  :)

 

post-148160-0-40998000-1443959382_thumb.png

Lenke til kommentar

Snus-cravingen forsvant plutselig i går. whoop. Da håper jeg den er borte for godt nå. Nå må jeg bare jobbe mer med å kutte ut sukker totalt.

 

Det jeg har spist så langt i dag er: 1 avokado, 1 egg, en gulrot, masse spinat, en stor kopp kaffe, litt blåbær og en halv agurk. Altså en veldig tilfeldig frokost. Sov lenge i dag og sto opp for 2 timer siden.

 

Grunnen til matinntaket er litt "rart" er fordi jeg ikke har kjøleskap eller fungerende ovn , altså forsøker jeg å være litt kreativ med hva jeg spiser med tanke på næringsstoffer og mat som kan holdes i romtemperatur etter åpning.

 

Edit: Nå kan jeg heller ikke steke noe fordi vi er tomme for gass. Det fikser vel huseier, en gang i livet :tease:

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...