Gå til innhold

Gjelder garanti/reklamasjon i mitt tilfelle?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er forskjell på garanti å reklamasjon, men jeg har ikke kontroll på hva forskjellene er :p

 

Her er saken: Jeg har en Logitech Harmony 900 universalfjerkontroll som har begynte å "henge" seg. Når dette skjer fungerer ikke fjernkontrollen før jeg tar ut batteriet for å restarte den.

 

Har oppgradert til siste firmware.

 

Fjernkontrollen er kjøpt 01.03.2011.

 

Kan jeg kreve denne repparert, evt. ny?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du har teste med å bytte batteri, klassisk symptom på at batteriene begynner å gå tom.

 

Garanti tror jeg ikke du har, er som regel 1-2år på objekter som dette fra produsent. Butikken som selger kan også sette utvidet garanti, men det er mindre normalt.

 

Tror ditt beste tilfelle blir reklamasjon, men tror en fjernkontroll vil gå under samme kategori som en lader og havner under to år.

 

"En slitedel, også kalt slitasjedel, er en del man må regne med at går i stykker før selve produktet. Ofte brukes utrykket i forbinnelse med biler, der for eksempel bremseklosser og viftereimer holder i kortere tid enn selve bilen. Disse delene får dermed kortere reklamasjonstid enn produktet forøvrig."

 

"Etter forbrukerkjøpsloven har vi enten to eller fem års reklamasjonsrett i Norge. For tilbehør, og produkter med forventet kortere levetid som i dette tilfellet, er reklamasjonsretten definert til to år."

 

Her er det jeg siterte fra:

http://www.dinside.no/890097/odelagt-lader-krev-ny

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Fristen på å reklamere på mobiltelefoner er 5 år ref forbrukerkjøpsloven. Høyesterett har bestemt at mobiltelefoner skal virke i 3-4 år. Så i praksis så er det 3-4 år som gjelder så framt du ikke kan bevise at du ikke har brukt mobiltelefonen i perioden mellom 3-4 år, og fram til du reklamerer på den innenfor 5 år etter kjøpsdato.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven opererer med to frister, to år og fem år. Den opererer ikke med "3-4 år". Når Høyesterett kom frem til at mobiltelefoner er ment å vare i 3-4 år skyldes det at femårsfristen gjelder for ting som skal vare "vesentlig lengre enn to år", noe 3-4 år oppfylte. Det betyr ikke at Høyesterett har opprettet en ny absolutt reklamasjonsfrist for mobiltelefoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper du har teste med å bytte batteri, klassisk symptom på at batteriene begynner å gå tom.

 

Det er ett propiertært batteri og fjernkontrollen har egen ladestasjon. Fjernkontrollen har alltid indikert mer enn nok batteri når den "klikker".

 

Ble vi enige om 2 eller 5 år? Synes en fjernkontoll burde vare like lenge som en TV? Selv om fjernkontrollen ikke fulgte med. Kostet tross alt over 2000,- hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven opererer med to frister, to år og fem år. Den opererer ikke med "3-4 år". Når Høyesterett kom frem til at mobiltelefoner er ment å vare i 3-4 år skyldes det at femårsfristen gjelder for ting som skal vare "vesentlig lengre enn to år", noe 3-4 år oppfylte. Det betyr ikke at Høyesterett har opprettet en ny absolutt reklamasjonsfrist for mobiltelefoner.

 

Helt korrekt, men høyesterett definerte også innenfor hvilket tidsrom man kan si at feil som oppstår på telefonen vil være noe man har reklamasjonsrett på. Og det var 3-4 år. Etter det har man fortsatt reklamasjonsfrist, men ikke reklamasjonsrett på feilen som oppstår nødvendigvis. På samme måte som at bananer har 2 års reklamasjonsfrist.

Endret av Alastor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det definerte Høyesterett ikke. Høyesterett tok stilling til to spørsmål:

 

- Hvor lenge må mobiltelefoner antas å vare? Dette spørsmålet ble besvart med "Tre til fire år".

- Tilfredsstiller tre til fire år et krav om at varen må vare "vesentlig lengre" enn to år? Dette spørsmålet ble besvart positivt.

 

Høyesterett ga uttrykk for at en feil som er oppstått etter utløpet av varens normale holdbarhetstid vanligvis ikke vil utgjøre en mangel ved varen, men dette er et obiter dictum - det er en unødvendig vurdering for det sakskomplekset som var tema. I juridisk sammenheng "definerte" ikke Høyesterett dette i den saken.

 

Det følger for øvrig av forbrukerkjøpsloven § 18, en bestemmelse som fastslår at en mangel må ha eksistert på kjøpstidspunktet (risikoens overgang) for å være selgers ansvar, samt § 15 (1) (b) antitetisk om at det er ingen mangel så lenge tingen har den holdbarhet forbrukeren har grunn til å forvente. Men det ble altså ikke definert i den aktuelle saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, om mobilen slutter å fungere på grunn av software-feil etter 4,5 år så må jo nesten risikoen ligge på selger. Feilen har jo nødvendigvis eksistert ved risikoens overgang.

Nettopp. Dersom mangelen er en annen enn typiske "holdbarhetsfeil" så gir ikke Høyesteretts vurdering av mobiltelefoners normale levetid særlig mye veiledning.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...