Gå til innhold

Hund nekter å drikke vann utenfor


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hunden min vil av en eller annen grunn ikke drikke av skålen sin utenfor.

Han drikker gjerne av alt annet inkludert

  • Vann fra elven
  • Vann fra innsjø
  • Vann fra sjø
  • Vann fra pytter
  • Vann fra flaske
  • Vann fra kloakk
  • Vann inne

Men da altså ikke fra skålen sin utenfor ved løpestrengen. 

Den er identisk til skålen vi har inne og minst like ren. Vannet der burde være kaldere og friskere enn vannet som står inne og det blir byttet enda oftere pga hans manglende vilje til å røre det for å forsikre at det er friskt og rent.

 

Han kan signalisere at han er tørst så da tar jeg ham utenfor og viser ham vannet men han vil bare inn igjen. Når han da kommer inn så signaliserer han at han er tørst og jeg tar ham ut osv osv.

 

Jeg tror ikke det kommer av kjedsomhet da han gjør det samme om han lekes med og blir tørst av leken. Han drikker heller ikke utenfor når jeg står der med ham. Føles ikke helt rett å tørste ham for å få ham til å drikke ute.

 

 

(Pointet er at madammen ikke vil ha sikkel og vann overalt og jeg er lei av å løpe etter med munn og gulvfiller hele dagene så hvis noen har et tips til å få en hund til å bryte en "uvane" som her så er jeg "all ears".)

 

Takk!

 

thirsty-boxer_2234045k.jpg

 

 

Edit: Ser nå at hund tydeligvis ligger under "Fritid". Det var ikke logisk for meg så flytt den om man må iom jeg kan ikke.

Endret av Zim3000x
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper på at hunden ikke trives i løpestrengen sin og at det er årsaken.

Løpestrengen foran huset er stedet han virker til å trives best. Der har han full kontroll på utgangsdøra så han vet hvor vi er og han kan ligge å se på folka, dyra og bilene fra nabolaget som passerer huset vårt. Dette er den eneste plassen han kan se dette ettersom alle vinduene våre er vendt mot hagen på baksiden av huset hvor hundegården også er. Så ofte når han er der så vil han ikke inn.

 

Han er en sosial spiser slik at han helst vil spise mens jeg er tilstede men jeg tror ikke det gjelder vann da han ikke har noe problem med å drikke i andre rom.

Lenke til kommentar

Tja, det kan være en eller annen tvangstanke. Eller det kan være at han har hatt en dårlig opplevelse der før. Hunder er veldig nøye på akkurat det stedet noe har skjedd. Hvis hunden for eksempel har sklidd på gulvet på ett bestemt sted, så kan han gå på resten av gulvet uten noe problem, men kommer han til akkurat det stedet så tør han ikke gå der. Eller så kan det ha noe med lyset å gjøre. Kan bli skremt av en refleksjon hvis det er en blank skål for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det kan være en eller annen tvangstanke. Eller det kan være at han har hatt en dårlig opplevelse der før. Hunder er veldig nøye på akkurat det stedet noe har skjedd. Hvis hunden for eksempel har sklidd på gulvet på ett bestemt sted, så kan han gå på resten av gulvet uten noe problem, men kommer han til akkurat det stedet så tør han ikke gå der. Eller så kan det ha noe med lyset å gjøre. Kan bli skremt av en refleksjon hvis det er en blank skål for eksempel.

Hmm!

Jeg tviler på at han skremmes iom at denne vovven er for dum til å skjønne frykt :p men den skal jeg teste. Jeg skal sette vannet under tak og se om det hjelper. Takk.

Skal komme med en tilbakemelding dersom det gjorde susen.

Lenke til kommentar

 

Jeg tipper på at hunden ikke trives i løpestrengen sin og at det er årsaken.

Løpestrengen foran huset er stedet han virker til å trives best. Der har han full kontroll på utgangsdøra så han vet hvor vi er og han kan ligge å se på folka, dyra og bilene fra nabolaget som passerer huset vårt. Dette er den eneste plassen han kan se dette ettersom alle vinduene våre er vendt mot hagen på baksiden av huset hvor hundegården også er. Så ofte når han er der så vil han ikke inn.

 

Han er en sosial spiser slik at han helst vil spise mens jeg er tilstede men jeg tror ikke det gjelder vann da han ikke har noe problem med å drikke i andre rom.

 

Når han står foran huset passer han kanskje på en god del?

Det kan lett føre til at det er et for kraftig fokus på "oppgaven"..

Lenke til kommentar

Prøv å enten forandre miljøet der han drikker, altså, annen skål, annet sted, annet underlag eller tilsvarende endringer.

Prøv å endre der du har vannet inne, f.eks ha en matte under vannet, og gjør det samme ute, slik at det blir "likt" innvendig og utvendig.

 

Vanskelig å si, men hunden har nok en eller annen grunn til at den ikke drikker ute, hva det er kan være vanskelig å finne ut av, men miljøet rundt drikkeskålen kan muligens ha noe å gjøre med det ettersom den drikker over alt ellers høres det ut som.

Kan være noe så enkelt som at hunden ikke vil drikke fra skål på f.eks gress, om skålen står på gress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...