Gå til innhold

Stikker kjepper i hjulene for overklokkerne


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke for Ola Nordmann å drive å bygge datamaskiner selv heller. Man kan ikke forvente at alle skal kunne sette sammen en datamaskin som fungerer, det er det vi IT-folka er til. Det er en skam slik det har vært, at alle kan sette sammen datamaskinener, det gir ikke oss den respekten vi fortjener.

 

Hva slags elitistisk holdning er det? Skal man gjøre ting vanskligere enn man trenger, bare fordi noen vil ha "respekten de fortjener"?

 

AtW

 

Man gjør det da ikke vanskeligere enn man trenger, men med fremskritt så er det kanskje også å forvente at ting blir mer komplisert? Det forventes av alle og enhver at om du kan noe om IT så er det nærmest din plikt å stille opp helt gratis til alle døgnets tider med svar på idiotiske spørsmål. Det er også forventet at du kommer og fikser maskina når de for n^n-gang har klart å infisere maskinen med alskens bloat-spy-adware og virus.

 

Jeg fatter ikke hvordan man kan forvente at datamaskiner skal være så enkelt at ALLE uten noen som helst bakgrunnskunnskap skal kunne sette sammen, konfigurerer og reparere dem. Man forventer virkelig ikke det av bilprodusenter heller. Datamaskiner er blitt for mye allemannseie og forventningene til enkelhet er for store. Det er nå min mening.

 

Red.: Er det slik at du forventer at du bare kan sette deg ned, bestille deler til en bil, for så å sette den sammen og forvente at den virker? Jeg forventer ikke det, for jeg kan ikke en dritt om biler. Hvorfor skal det være sånn at hvermannsen skal kunne bygge sin egen datamaskin?

 

Du svarer ikke på det jeg kommenterer, jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg ikke tror PCer blir mer komplekse, like lite om det er det eneste du har gitt uttrykk for Du sa "Det er en skam slik det har vært, at alle kan sette sammen datamaskinener, det gir ikke oss den respekten vi fortjener". Det er en fordel at noe er enkelt, kanskje en fordel som blir ofret for andre fordeler, men det er ingen skam at noe er enkelt, det er bare tøv å påstå, og jeg framholder at det er elitistisk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red.: Er det slik at du forventer at du bare kan sette deg ned, bestille deler til en bil, for så å sette den sammen og forvente at den virker? Jeg forventer ikke det, for jeg kan ikke en dritt om biler. Hvorfor skal det være sånn at hvermannsen skal kunne bygge sin egen datamaskin?

 

Jeg forventer ikke at det skal være enkelt å bygge en bil, men jeg forventer at det skal være rimelig enkelt å bytte bremseklosser, noe det også er. Jeg brukte en time på å bytte bremsklosser forran på bilen min første gang. Halvtime andre gang.

 

Jeg forventer ikke at det skal være enkelt å bygge en hel pc, men jeg forventer at det skal være enkelt å bytte minnebrikker, noe det kansje ikke blir lengre viss man risikere å sende 1.65 volt igjennom prossesoren bare fordi man valgte feil brikker. Velger man feil bremseklosser til bilen sin, noe som er vanskelig i utgangspunket, da man bare oppgir skiltnr også får man riktid deler, så passer dem faktisk ikke. Og sånn har det vært på minnebrikker frem til i dag ihvertfall.

Lenke til kommentar
Du svarer ikke på det jeg kommenterer, jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg ikke tror PCer blir mer komplekse, like lite om det er det eneste du har gitt uttrykk for Du sa "Det er en skam slik det har vært, at alle kan sette sammen datamaskinener, det gir ikke oss den respekten vi fortjener". Det er en fordel at noe er enkelt, kanskje en fordel som blir ofret for andre fordeler, men det er ingen skam at noe er enkelt, det er bare tøv å påstå, og jeg framholder at det er elitistisk.

 

AtW

 

Jeg kaster ikke bort tid på å svare på personangrep, jeg rapporterer dem.

 

Kan ikke si jeg har samme erfaringen med dagens ungdom som kan det meste men men, spørs vel hvem du henger med og hvor du bur.

 

Det har nok mye med hvem du henger med å gjøre. Her er det ungdom fra 15~20 ca, godt over 300 i antall, det er de ferreste av dem som har noe særlig viten utover det å slå på datamaskinen og kanskje finne nettby om de er heldige.

 

I min vennekrets på videregående så var vi en gjeng som kunne en god del, en del kunne mye mer enn det jeg gjorde. Jeg var over middels, men langt fra så flink som jeg kanskje trodde at jeg var den gangen. Det ligger mye i hvem det er som bedømmer kunnskapen også. :)

 

 

Lucifer24: Vel, jeg kan ikke bytte bremseklosser på en bil. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal få tak i riktig del. Betyr det da at det er noe galt med bilen? Nei, det er bare mine kunnskaper som ikke strekker til. Jeg har ikke interesse for biler, datamaskiner på den annen side, der har jeg en interesse og forholdsvis god kunnskap. Selv om det er deler av IT-verdenen hvor det er flerfoldige smårollinger her på forumet som har mer kunnskap enn meg. Overklokking er ett av disse områdene.

 

Jeg synes bare at holdningen om at det forventes at datamaskiner skal være så enkle å bygge og bruke at alle skal kunne klare det uten opplæring er misforstått. Datamaskiner er komplekse og mulighetene er så mange at det tar årevis å bli en skikkelig databruker. Fatteren er endelig på vei til å forstå at han ikke skal trykke på bannere som forteller at han har vunnet i ett eller annet lotteri. :) Noen innser at de faktisk ikke evner å kunne alt og at det ikke er flaut å ikke være ekspert i dataverdenen, andre tror at det forventes at du skal kunne alt og tør derfor ikke innrømme at de ikke kan alt.

 

Det burde vært førerkort for å få bruke datamaskin, på lik linje med at det kreves fører kort for bil - iallefall nesten. ;)

Lenke til kommentar

Noen som ser at detta kaaansje er litt rart ? ddr og cpu samme spenning, det er ikke noe med cpu'n detta vell.

 

 

HARDWARE, mener dere minnekontrolleren, som amd har hatt leeenge i cpu'n, den de sliter med ?

at spenninga på minnekontrolleren og cpu'n må være lik ? (de er i samme pakke så :p) og ddr3 brikkene og cpu'n er ganske langt fra hverandre og er ikke heeelt på samme nivå..

 

 

eller mener dere, minnefrekvens og cpu fsb må være synkront..

 

mye som kan være saken, noe med minne-cpu som er feilen hvis detta er riktig..

Lenke til kommentar

Er det ikke mer sansynlig at speningen på prosessor og ram kjører paralelt og ikke på samme spenning, Eks: Stock CPU: 1.3v Stock RAM: 1.8v, så setter du opp spenningen på CPU til 1,4v så blir minnet 1.9v?

 

Og hvis det er slik at de kjører samme spenning, kan det ikke være noe som senker spenningen inne i CPUen, putt inn en diode og du har senket spenningen med 0,6 volt :p

Lenke til kommentar
Du svarer ikke på det jeg kommenterer, jeg har ikke gitt uttrykk for at jeg ikke tror PCer blir mer komplekse, like lite om det er det eneste du har gitt uttrykk for Du sa "Det er en skam slik det har vært, at alle kan sette sammen datamaskinener, det gir ikke oss den respekten vi fortjener". Det er en fordel at noe er enkelt, kanskje en fordel som blir ofret for andre fordeler, men det er ingen skam at noe er enkelt, det er bare tøv å påstå, og jeg framholder at det er elitistisk.

 

AtW

 

Jeg kaster ikke bort tid på å svare på personangrep, jeg rapporterer dem.

 

Å si at noe er en elitistisk holdning er ikke et personangrep, men for all del, rapporter i vei. Om du ikek ønsker å svare på det jeg sier, så trenger du forøvrig ikek å svare på alt mulig annet heller. Da er det bedre at du lar være å kommentere innlegget mitt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dårlig poeng syns jeg. :)

 

I gamle dager var det vanskeligere å trimmer motorer på grunn av at det var forgasser på dem, man kunne kansje bytte forgasser øke bensinforbruker veldig og oppnå marginal effektøkning. Men skulle man trimme så det hvirkelig hjalp, på så måtte man ha inngående kunnskaper om motorer og gassere. Og god råd. Noen gang prøvd å justere en dobbel webergasser til å gå optimalt? I dag derimot hvor man har mange biler med turbo og elektronisk hjerne så er det blitt mye enklere og billigere for vanlig folk å trimme. Ta en tidlig nittitals audi S4. Orginalt 220 hester, ny hjerne og vips 280. Trenger ikke gjøre noe mer. Det er først viss man skal ha enda mer hester det blir komplisert og dyrt. På en gassermotor så måtte man bytte/justere gasser, bytte eksos annlegg, luftfiler, grenrør osv osv for å kansje kunne oppnå samme effekt.

Du hang deg for mye opp i eksemplet, og tok dermed ikke poenget. Min motorsykkel er faktisk chiptrimmet, den. Av forrige eier, riktig nok, jeg bryr meg ikke så mye om sånt. Jeg skrev da også i parantes at moderne motorer kan trimmes, men det var ikke poenget. Så kanskje var det et dårlig eksempel, men det betyr ikke at det var et dårlig poeng. Men produsenten har altså tatt ut såpass mye av min sykkel standard, at det ikke er så mye mer å hente.

 

Så kan man selvsagt spørre hvorfor Audi "bare" hentet ut 220 hester, når de lett kunne tatt ut langt flere. Men det er heller ikke poenget her. Det interssante er om behovert for å trimme er konstant. Og om Audi som produsent burde konsentrere seg om å lage mest mulig effektive motorer (i alle betydninger av ordet), også dersom det går på bekostning av potensialet for trimming. Hvis de kunne levere motoren med 280 hestekrefter standard, med lavere bensinforbruk og utslipp, ville det være en god ting? Selv om du ikke lenger kunne forvente å kunne trimme den ytterligere 60 hester med en ny chip?

 

Hvis Intel lager en prosesor som gjør at mine databasekunder kan gjøre komplekse spørringer på halve tiden av før, skal jeg da gråte over at de ikke lenger kan overklokke like mye? Selvsagt ikke. Ikke at mine kunder overklokker, hadde jeg foreslått det som løsning hadde jeg raskt fått behov for nye kunder.

 

At Intel - og AMD - gir oss alle en ytelsesgevinst standard og fiks ferdig over disk er langt viktigere enn at noen få skal kunne kjøre fortere enn resten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
HARDWARE, mener dere minnekontrolleren, som amd har hatt leeenge i cpu'n, den de sliter med ?

at spenninga på minnekontrolleren og cpu'n må være lik ?

Det ser slik ut, ja.

Er det ikke mer sansynlig at speningen på prosessor og ram kjører paralelt og ikke på samme spenning, Eks: Stock CPU: 1.3v Stock RAM: 1.8v, så setter du opp spenningen på CPU til 1,4v så blir minnet 1.9v?

Jeg tror faktisk vi skal ikke se bort ifra at vi ser en slik løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hvis Intel lager en prosesor som gjør at mine databasekunder kan gjøre komplekse spørringer på halve tiden av før, skal jeg da gråte over at de ikke lenger kan overklokke like mye?

...

At Intel - og AMD - gir oss alle en ytelsesgevinst standard og fiks ferdig over disk er langt viktigere enn at noen få skal kunne kjøre fortere enn resten.

 

Jeg har ingen tro på at det ene utelukker det andre, desverre. Har du virkelig noen holdepunkter, tekniske eller logiske, på hvorfor et produkt skulle mangle individuelle innstillinger med bakgrunn i at dette gjør produktet bedre for flertallet ?

 

Det jeg har større tro på er at produsentene vil utelukke muligheten for å øke ytelsen på et produkt uten at produsenten selv tjener penger på dette. Det vil si at individuelle innstillinger fjernes fordi produsenten selv vil sette de ønskede innstillinger mot et honorar.

 

Altså;

Om du ønsker høyere ytelse (andre innstillinger satt) så kjøp en dyrere modell

(omtrent som bilfabrikantene gjør dette)

Lenke til kommentar
Dårlig poeng syns jeg. :)

 

I gamle dager var det vanskeligere å trimmer motorer på grunn av at det var forgasser på dem, man kunne kansje bytte forgasser øke bensinforbruker veldig og oppnå marginal effektøkning. Men skulle man trimme så det hvirkelig hjalp, på så måtte man ha inngående kunnskaper om motorer og gassere. Og god råd. Noen gang prøvd å justere en dobbel webergasser til å gå optimalt? I dag derimot hvor man har mange biler med turbo og elektronisk hjerne så er det blitt mye enklere og billigere for vanlig folk å trimme. Ta en tidlig nittitals audi S4. Orginalt 220 hester, ny hjerne og vips 280. Trenger ikke gjøre noe mer. Det er først viss man skal ha enda mer hester det blir komplisert og dyrt. På en gassermotor så måtte man bytte/justere gasser, bytte eksos annlegg, luftfiler, grenrør osv osv for å kansje kunne oppnå samme effekt.

Du hang deg for mye opp i eksemplet, og tok dermed ikke poenget. Min motorsykkel er faktisk chiptrimmet, den. Av forrige eier, riktig nok, jeg bryr meg ikke så mye om sånt. Jeg skrev da også i parantes at moderne motorer kan trimmes, men det var ikke poenget. Så kanskje var det et dårlig eksempel, men det betyr ikke at det var et dårlig poeng. Men produsenten har altså tatt ut såpass mye av min sykkel standard, at det ikke er så mye mer å hente.

 

Så kan man selvsagt spørre hvorfor Audi "bare" hentet ut 220 hester, når de lett kunne tatt ut langt flere. Men det er heller ikke poenget her. Det interssante er om behovert for å trimme er konstant. Og om Audi som produsent burde konsentrere seg om å lage mest mulig effektive motorer (i alle betydninger av ordet), også dersom det går på bekostning av potensialet for trimming. Hvis de kunne levere motoren med 280 hestekrefter standard, med lavere bensinforbruk og utslipp, ville det være en god ting? Selv om du ikke lenger kunne forvente å kunne trimme den ytterligere 60 hester med en ny chip?

 

Hvis Intel lager en prosesor som gjør at mine databasekunder kan gjøre komplekse spørringer på halve tiden av før, skal jeg da gråte over at de ikke lenger kan overklokke like mye? Selvsagt ikke. Ikke at mine kunder overklokker, hadde jeg foreslått det som løsning hadde jeg raskt fått behov for nye kunder.

 

At Intel - og AMD - gir oss alle en ytelsesgevinst standard og fiks ferdig over disk er langt viktigere enn at noen få skal kunne kjøre fortere enn resten.

 

Geir :)

 

En cpu og mc er 2 forskjellige ting, i lang tid har overklokkere kjøpt noen av de svakere cpu'en og klokket de forbi de kraftigste og spart ton med penger på det og fått bedre ytelse en top modellen :) feks min Q6600 gruser det meste av intel har til dere "vanlige" folkene.

 

Eksemple:Intel Core 2 Extreme QX9770 9200kr,- 3200MHz vs Intel Core 2 Quad Q6600 1290,kr- 2400MHz. Så klokker du den til 4000MHz og sparer 7910kr. Gratulere, du kan feks kjøpe 2 monster 3dkort for den prisen du sparte :)

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Jeg har ingen tro på at det ene utelukker det andre, desverre. Har du virkelig noen holdepunkter, tekniske eller logiske, på hvorfor et produkt skulle mangle individuelle innstillinger med bakgrunn i at dette gjør produktet bedre for flertallet ?

Jeg er feil person til å svare, men min ringe forståelse er at når produksjonsprosessen krympes mot en håndfull nanometer, så krympes også toleransen for blant annet spenningsøkning. Siden krympingen øyensynlig er veien til kraftigere prosessorer for samme prisen for tiden, så forstår jeg det som om det er en nødvendig bieffekt, ja.

 

Noen med teknisk innsikt kan sikkert utdype...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
En cpu og mc er 2 forskjellige ting, i lang tid har overklokkere kjøpt noen av de svakere cpu'en og klokket de forbi de kraftigste og spart ton med penger på det og fått bedre ytelse en top modellen :) feks min Q6600 gruser det meste av intel har til dere "vanlige" folkene.

 

Eksemple:Intel Core 2 Extreme QX9770 9200kr,- 3200MHz vs Intel Core 2 Quad Q6600 1290,kr- 2400MHz. Så klokker du den til 4000MHz og sparer 7910kr. Gratulere, du kan feks kjøpe 2 monster 3dkort for den prisen du sparte :)

Det er selvsagt godt for deg. Men det som er godt for deg (og en håndfull andre klokkere) er ikke nødvendigvis godt for folk flest eller markedet i sin helhet.

 

Spørsmålet er fortsatt: Er det viktigere for Intel og AMD å sørge for at du kan få ytelsen til en 9000 kroners prosesor for 1/8 av prisen, eller at vi "vanlige" folk på sikt kan få samme ytelsen til en fornuftig penge? Forutsatt at man ikke kan få i både pose og sekk her.

 

Det er ytelsen på standardproduktene som er viktig. Jeg vil heller at billigversjonen klarer 3200 uten klokking enn at slike ytelser er reservert overklokkere og/eller folk med store lommebøker mens vi andre må leve med 2400...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Tom og andre som hevder at det viktigste er mainstream-markedet og ikke overklokkerne. Når det er sagt, så tror jeg konkurransen på sikt vil straffe en aktør som ikke tilbyr reelle alternativ til entusiaster og overklokkere også.

 

Dersom denne nyheten (artikkelen) blir stående med første generasjons Nehalem, tror jeg minnebrikkefabrikantene vil kompensere litt ved å tilby entusiastminne med støtte for høyere volt.

Lenke til kommentar

Jeg mente at minneprodusentene ville kompensere for liten overklokkingsvennlighet ved å ha en bredere spennvidde i hva minnet tålte av volt. Det blir enklere å overklokke prosessoren når minnet kan henge med lengre på voltøkning.

 

Selvsagt kan minnet produseres i utgangspunktet med lavere volt, men det er bare en annen måte å si det samme på.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
En cpu og mc er 2 forskjellige ting, i lang tid har overklokkere kjøpt noen av de svakere cpu'en og klokket de forbi de kraftigste og spart ton med penger på det og fått bedre ytelse en top modellen :) feks min Q6600 gruser det meste av intel har til dere "vanlige" folkene.

 

Eksemple:Intel Core 2 Extreme QX9770 9200kr,- 3200MHz vs Intel Core 2 Quad Q6600 1290,kr- 2400MHz. Så klokker du den til 4000MHz og sparer 7910kr. Gratulere, du kan feks kjøpe 2 monster 3dkort for den prisen du sparte :)

Det er selvsagt godt for deg. Men det som er godt for deg (og en håndfull andre klokkere) er ikke nødvendigvis godt for folk flest eller markedet i sin helhet.

 

Spørsmålet er fortsatt: Er det viktigere for Intel og AMD å sørge for at du kan få ytelsen til en 9000 kroners prosesor for 1/8 av prisen, eller at vi "vanlige" folk på sikt kan få samme ytelsen til en fornuftig penge? Forutsatt at man ikke kan få i både pose og sekk her.

 

Det er ytelsen på standardproduktene som er viktig. Jeg vil heller at billigversjonen klarer 3200 uten klokking enn at slike ytelser er reservert overklokkere og/eller folk med store lommebøker mens vi andre må leve med 2400...

 

Geir :)

 

Det eneste så skjer er at overklokkere får større problemer med å tyne mer ut av de billige cpuene og intel tar samme prisen som alltid. Dvs eneste som taper er de så overklokker. Handler om penger ikke hva du og eg mener vi bør få.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt så hvordan dette skulle vært til fordel for noen?

 

De som ikke overklokket starter jo bare maskinen opp og kjører alt standard, ergo er det vell ett fett å si for dem hvorvidt CPU og RAM har synkroniserte spenninger eller ei? Er jo bare for hovedkort produsentene (i samarbeid med Intel) og gjøre slik at AUTO innstillinger (som da er stock innstillingene på generelt alt) automatisk setter CPU og RAM synkront og samtidig la de som ønsker det kunne gå inn i BIOS og deaktivere dette? Hvor vanskelig kan det være?

 

 

Jeg forstår dette med at mainstream er viktigere enn det fåtall av overklokkere som finnes, men det betyr jo ikke at alt som heter overklokking skal utelukkes av den grunn? Tviler sterkt på at noen "mainstream" bruker faktisk kommer til å hoppe på Extreme Nehalem CPU, Intel X58 osv.. før langt ut i 2009? For den gjennomsnittlige bruker så holder jo dagens Penryn prosessorer, om ikke Phenom / Athlon64 x2 i lange baner?

 

Er jo et tydelig tegn på at overklokking blir mer og mer vanlig da selv med stock kjøling så kan du overklokke en E6600 fra 2.4 til 3.2GHz uten noen problemer? Selv en "ikke overklokker" finner det fort veldig interessant da det kan gjøres selv uten å måtte investere i noe ekstra kjøling osv.. Hvorfor skulle noen kjøre en E6600 på stock, når de kan få den opp nesten 1GHz uten å gjøre noe som helst annet enn å bare endre en liten ting i BIOS? Er jo nærmest idioti å la være, ganske ikke alle trenger den ekstra 1GHz'en og av den grunn lar være, men da trenger de jo hvert fall ikke å hoppe over på Nehalem før vi har fått noen 32nm utgaver heller?

 

 

 

 

Så flere av disse argumentene om at entustiaster og overklokkere er i mindre tall blir jo litt teit, da i første omgang Nehalem mer eller mindre er rettet nettopp mot denne målgruppen. Ingen her tror vell at Ola Nordmann verken har behov eller planer om å skaffe seg Nehalem før langt uti 2009? Ola Nordmann aner knapt hva forskjellen på Penryn og Nehalem er, alt Ola Nordmann gjør er å kjøpe en fin ferdig maskin fra en eller annen nettbutikk eller El-Kjøp og er ferdig med det hele..

 

 

Uansett ser jeg ikke helt hvilken fordel synkroniserte spenninger skal gi "mainstream" brukerne heller?

Hva er de det får igjen fra det? De aner jo ikke engang hva det vil si, og ville jo overhode aldri lagt merke til hvilke spenninger noe som helst kjører på i utgangspunktet? Og om AUTO settings automatisk synkroniserte spenningene og det er en mulighet i BIOS for å deaktivere dette og sette ting manuelt hvordan skulle det liksom påvirke og på noen måte være negativt for noen som helst?

 

 

 

 

For meg virker dette som et gigantisk steg i gal rettning, ting gikk sakte men sikkert i riktig rettning den senere tiden med hovedkort og BIOSer som er mye mer overklokkings vennlige, med Rampage Formula kan jo selv en komplett amatør klare å gå inn å velge "overklokk til E6850 frekvenser" og det vil fungere helt utmerket. nForce brikkesett har tilatt "ikke synkroniserte" frekvenser mellom FBS og RAM, mildt sagt har jo overklokking og BIOS tatt helt av de senere årene og nå skal liksom Intel begynne å gå stikk motsatt vei? Det blir jo bare å skyte seg selv i foten, da vil de jo aldri få solgt entustiast brikkesett eller noe fordi ingen entustiast har noe som helst interesse av slike banale begrensninger.

 

Det blir jo verre for den jevne forbruker å sette sammen maskiner selv også, da det plutselig vil kreve speiselle minnebrikker til de spesifike prosessorene, snakk om å gjøre ting idiotisk? En som sitter med et hovedkort som støtter DDR3 burde da ærlig talt forvente at "alle" DDR3 minnebrikker skal fungere? Sånn har det jo vært i MANGE år nå, hvorfor skal ting plutselig gå i en helt idiotisk rettning nå?

 

 

Hva skulle Intel tjene på dette?

De vil jo bare tape potensielle kunder som da enten holder seg til det de har idag, eller beveger seg over til AMD Deneb isteden, for da ender det vell med at du kan skaffe en Deneb til 1'000kroner som du klarer å overklokke slik at den er på nivå med en Nehalem til den dobbelte prisen, og sist nevnte kan du da knapt overklokke i det hele tatt fordi Intel valgte noe så idiotisk som dette?

 

 

 

For min del blir Nehalem fullstendig uaktuelt om jeg mister alle overklokkingsmuligheter..

Så alt der har de jo tapt en kunde, og jeg vil neppe anbefale Nehalem til noen andre heller om de skal holde på på denne måten.

 

Helt fantastisk om de skal klare å ødelegge for seg selv nå, nå hadde de nok en strålende plattform som kunne overgå AMD med glans i noen år igjen men så skal de gjøre noen så idiotiske valg som kan føre til at de mister mengder med kunder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg er feil person til å svare, men min ringe forståelse ...

 

Altså; Den teknologiske utvikling fører til at tidligere eksisterende muligheter forsvinner.

 

Dette er jo et argument som ofte er så innlysende at det kan godtas uten spørsmål.

I dette tilfellet er det imidlertid usikkert om mangelen på fleksibilitet kan skyldes teknologiutviklingen eller produsentens ønske om å tjene mer penger. Svaret på dette ligger antagelig dypt begravet hos Intel.

 

Hadde de innført en lav maks volt med bakgrunn i 32nm byggeteknikk kunne vel dette muligens forsvares, men at ulike deler av maskinen må mates ved samme volt er fremstår litt underlig.

Lenke til kommentar

Nå hadde intel samme drite med seg i Pentium 3 dagene. Celeron klokket så mye år den kom ut at de hadde problemer med å omsette P3 derfor sperret de overklokkingen. Men kom sterkt tilbake senere. Var en grunn for at AMD duron var elsket for å si det mildt. Ikke noe nyhet i det hele tatt, historie som gjentar seg selv.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...