Gå til innhold

Hovedkort for minneelskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var siktet mot HWBruker, ikke deg.

 

Men, anyhow:

Dette hadde egentlig vært en snedig løsning hvis den hadde kommet litt før.

Joda, men min var ikke så mye bedre :p

 

Nå som Nelahem/Nehalem/Neleham/Naleham/Nehelam/Betlehem står på dørene ville jeg ikke investert i noe serlig maskin. Eller, jeg ville, men jeg ville ikke anbefalt noen å gjøre det :p

DDR3 er for dyrt til å gå minne-madness ala 16gb++, og DDR2 er lite langsiktig. Jeg vil også påstå at litt CPU-kraft kan være en fordel når man har såpass mye minne, og selv om en Quad per i dag er kraftigere enn munkene i Burma så skal Nelahem bli "mye" bedre. Mye bedre i den forstand at den blir en del bedre enn en ny generasjon pleier å bli.

Lenke til kommentar
(er jo ikke vits med 2*8 GB ram i maskinen (8 GB DDR2 og 8 GB DDR3), når den kun støtter en av delene).

En annen ting er at så mange minneplasser trolig begrenser maks hastighet en god del. Både i overklokket tilstand og originale frekvenser.

 

Da liker jeg det nylig omtalte Asus P6T Deluxe noe bedre: 6 x DDR3-1333 minneslotter (maks 24 GB RAM)

Det er bra med 6 minneporter men synd at man med DDR3 må velge mellom høye hastigheter eller mye minne. For å få noe særlig mer enn DDR3-1600 bør man ikke bruke mer enn 1 modul per minnekanal. Altså maks 3 * 2 GB. For å få 24 GB må man trolig helt ned i DDR3-1066 hastigheter.

Lenke til kommentar
En annen ting er at minne virker til å være den delen av PCer som har mest å si for langtidsholbarheten, gamle holker av PCer fungerer glimrende, såfremt de har nok minne.

 

Ingenting er som å vekke gamle maskiner til live for fornuftig bruk! Jeg jobber litt med videokonferanseutstyr, og de gamle pc-baserte polycom-"codec`ene" som det offisielt "ikke gikk an å bruke lengre" etter noen programvareoppdateringer ble gode som nye etter å ha funnet større minnebrikker som fungerte.

 

Hovedkortet var sinnsykt vanskelig på minnebrikker, og morsomt nok var det kun den billigste typen minne jeg testet som var stabil. Men så var også videokonferanse-utstyret godt som nytt igjen.

 

(trenger vel ikke nevne at det er billigere å bytte et par minnebrikker enn å kjøpe totalt ny hardware). Utstyret gikk ut igjen til kunder som brukt/refurbished og levetiden ble forlenget med flere år.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

jeg gleder meg egentlig til den dagen da jeg endelig slipper å tenke på om jeg har nok RAM mer. siden jeg startet med pc bruk for noen år siden nå har alltid RAM ført min første tanke når det kommer til pc bruk. nå tenger jeg strengt tatt ikke så fryktelig mye på ram mer, men litt i ny og ne.. hva føler dere andre?

 

en rask pc ellers er null tess om det knapt finnes ram..

Lenke til kommentar
Før i tida sleit jeg alltid med å skaffe en kjapp nok maskin, og hadde manko på RAM, harddisk osv. I dag er det null stress å oppfylle alle disse kravene, og samtidig ha penger til overs for øl :)

 

Du tjener for godt, eller har for små krav :D

 

(Men, ja, jeg er 100% enig. Har en stasjonær som er 3 år gammel hjemme og som fortsatt henger bra med. Det er første gang jeg har hatt en maskin lenger enn 1,5 år!)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...