Gå til innhold

Her er Asus' X58-kort


Anbefalte innlegg

Ser ut til at de har fiksa bedre låsemekanisme for PCI Express-portene. Det er nice. Men si meg... Hvem har bruk for 24 GB DDR3 i dag?

Folk som driver på med programmer som krever ekstremt mye RAM. Kansje ikke så mange som har bruk for det, men det er definetivt noen.

Her kan du kjøre tre brikker i paralell, vet ikke hvor stor fordel dette er, med det blir nok vanlig med enten 1 eller 6 GB, har du 1*3GB kan du oppgradere til 6 eller 9 med å sette inn tre brikker til.

Andre alternativet er å bruke tre slot, skal du oppgradere da må du kaste de gamle brikkene. så det blir over dobbet så dyrt og oppgradere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støtter den SLi?
SLI eller Crossfire som kommer på disse?

Ved hjelp av en NF200-brikke - ja.

 

SAS ? hmm... bør jo ha støtte for SATA og eSATA også.

Tingen er, SAS og S-ATA bruker samme plugg, og man kan koble 4stk SATA og SAS-disker på en SAS-utgang.

 

"... models which will include Nvidia's NF200 chip and thus SLI and triple SLI readiness."

Dette er da ikke X58 og blir vel en annen diskusjon ...

Det er en ekstra chip på hovedkortet - ikke et annet chipset.

 

Hva er uansett "best" av 1600MHz @ CL6 og 1800MHz @ CL8?

2000/1600*6 = 7,5ns

2000/1800*8 = 8,89ns

 

Dvs, 1600MHz CL6 wins :)

 

Jeg trodde FSB forsvant med Nehalem?

Stemmer, de innfører QPI.

 

Mange vil jo gjerne beholde kortene en stund også, og det er jo bare 6 slotter, støtter den kun 4 GB per slot så mener jeg det er for lite, den burde støtte 8 GB.
Det står på wikipedia at Bloomfield kommmer med støtte for:

Dual and Triple channel DDR3

800/1066/1333/1600 MHz

Det er helt opp til hovedkort-produsenten hva de vil støtte - men de skal i teorien kunne brukes med alt av dagens minne (også 8GB).

 

Ups..my bad. Jeg var rimelig sikker på at Intel skrinla NF200 etter tester

Ytelsen vil bli betydelig dårligere ja, men de har ikke skrinlagt det.

 

En av grunnene til at jeg kommer til å vente litt når Nehalem kommer er til Minneprisene på DDR3 ram synker til dagens DDR2 Nivå.

Det kan ta sin tid :p

Lenke til kommentar

Tror dere at dagens DDR3 som er beregnet på 2-chanel, kommer til å funke helt og fint på X58's 3-chanell?

 

EDIT:

hvis det hadde være opp til Intel, ville de ha brukt software til å gi SLI støtte, men jeg har ett inntrykk at Nvidia vil ikke ha de (kanskje vil heller selge n200-brikken?).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
2000/1600*6 = 7,5ns

2000/1800*8 = 8,89ns

 

Dvs, 1600MHz CL6 wins :)

Om vi snakker om latency(responstid) blir det riktig å si det slik.

Båndbredde(Lese/Skriv/Kopiering) har også sitt å si i denne saken, alt etter hvilken applikasjon det er snakk om. :)

Vil anta de fleste foretrekker 1800MHz CL8 fremfor 1600MHz CL6, selvom det nok har lite å si i spill og daglig bruk.

 

Tror dere at dagens DDR3 som er beregnet på 2-chanel, kommer til å funke helt og fint på X58's 3-chanell?

De fleste gjør nok det, men ikke nødvendigvis alle.

Sitat fra en Nehalem-tråd på XS:

- Current DDR3-1600 memory modules (and even higher speed) should work just fine with Nehalem's 3-channel memory controller

Some will, some will not, due to the fact that some manufacturer did not populate the array of memory modes properly in the DIM... they decided to create their own format, or followed other manufacturer into the non-open standard space ... grrrrr ... I tried to tell them last year that was not a good idea, they did not listen.

There is a Fix, you use 1033 default memory, you force the BIOS memory setting, and you force the non compliant mem DIM to work with what you decide. Everytime you use a setting that freeze with this bad modules, you ll have to re-exchange the DIMs to 1066. Try to keep the voltage as close as you can to 1.5Volts for the DIMs , most of the mem maker are coming with 1600 and 1866 at 1.5 or 1.55volts

Mye annet interessant i den posten også.

 

 

EDIT:

hvis det hadde være opp til Intel, ville de ha brukt software til å gi SLI støtte, men jeg har ett inntrykk at Nvidia vil ikke ha de (kanskje vil heller selge n200-brikken?).

Alt som mangler er driverstøtte ja, ingen bruk for chippen annet enn for at nVidia skal tjene ekstra på det. Endret av Sindre Aleksander
Lenke til kommentar
Støtter den SLi?

 

CF vil jeg tippe.

De kunne jo forøvrig også ha klint til med 4 stk PCIe x16 slotter.

SAS ? hmm... bør jo ha støtte for SATA og eSATA også.

 

Intel kommer vel med de dyre Ci7 CPU'ene først så detta suger sikkert godt med kronasje om en skal handle før jul (noe som jeg vurderer).

Trodde SAS støttet S-ATA enheter jeg. Men jeg synes bruken av ordet støtte i artikkelen (SAS-støtte), er litt tvetydig. Hva menes med uttrykket? Sitter det en kontroller eller ikke i hovedkortet?

Lenke til kommentar
Støtter den SLi?

 

CF vil jeg tippe.

De kunne jo forøvrig også ha klint til med 4 stk PCIe x16 slotter.

SAS ? hmm... bør jo ha støtte for SATA og eSATA også.

 

Intel kommer vel med de dyre Ci7 CPU'ene først så detta suger sikkert godt med kronasje om en skal handle før jul (noe som jeg vurderer).

Trodde SAS støttet S-ATA enheter jeg. Men jeg synes bruken av ordet støtte i artikkelen (SAS-støtte), er litt tvetydig. Hva menes med uttrykket? Sitter det en kontroller eller ikke i hovedkortet?

 

Avogtil må man ha innstikkskort for å faktisk benytte seg av sas-mulighetene, skal ikke utelukke det er tilfellet denne gangen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ang best minne så er 1600mhz@cl6 kjappere med sine 7,5ns enn 1800@cl8 med sine 8,8ns, men så har 1800mhz høyere båndbredde da, men jeg lurer selv på hvor mye båndbredde man egentlig trenger.

 

2000/1600*6 = 7,5ns

2000/1800*8 = 8,89ns

 

Dvs, 1600MHz CL6 wins :)

Om vi snakker om latency(responstid) blir det riktig å si det slik.

Båndbredde(Lese/Skriv/Kopiering) har også sitt å si i denne saken, alt etter hvilken applikasjon det er snakk om. :)

Vil anta de fleste foretrekker 1800MHz CL8 fremfor 1600MHz CL6, selvom det nok har lite å si i spill og daglig bruk.

 

 

 

 

Jeg har lurt på dette en stund om hva som er viktigst av latency og båndbredde på dagens ram, noen som vet hvor mye båndbredde vi egentlig trenger i dagens topp systemer ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Avogtil må man ha innstikkskort for å faktisk benytte seg av sas-mulighetene, skal ikke utelukke det er tilfellet denne gangen.

 

AtW

 

Det er nok svært sannsynlig. Har vært slik hittil på alle "workstation"-kortene. Koster vel en del ekstra for SAS-støtte, så det er kanskje ikke så dumt.

 

Hva er best av DDR3 1800 @ 7 (7,777)og 1600 @ 6 (7,5ns) - i reell ytelse? Jevner de ekstra MHz-ene ut noe, eller er NS alfa og omega?

Lenke til kommentar

Forsinkelsen er jo lavere på 1600MHz @ CL6 enn 1800MHz @ CL7?

Forskjellene er såpass minimale uansett at jeg neppe ville betalt over 1'000lappen ekstra for 1800MHz brikkene, det er nok alt for lite å eventuelt hente (om det er noe å hente i det hele tatt?) til at jeg hadde vurdert noe slikt.

 

Om du skal ha de til Intel Nehalem så støtter vell minnekontrollerer kun 1333MHz uansett, så begge settene vil bli klokket ned? (da vil du forhåpentligvis kunne kjøre på 1333MHz @ CL5 hvert fall så du ikke taper så mye på det) eller vil Nehalem kanskje støtte at man setter frekvensene manuelt?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...