Gå til innhold

Her er Asus' X58-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg trodde FSB forsvant med Nehalem?

 

Når du never det så husker jeg det var noe om det ja, men det gjalt ikke alle sokler tror jeg.

 

det gjalt ikke sokkel LGA1567 iallefall tror jeg for det skulle bli en entusiast plattform

(server også)

 

håper det er bare rykter da.

Lenke til kommentar

Vi får bare vente og se :)

 

Skal uansett ikke gå over til Nehalem med engang av flere årsaker:

 

1#: Ønsker å se en del tester av diverse X58 kort først

2#: Se hvordan Nehalem gjør det generelt

3#: Vente på at X58 kortene for gode BIOSer

4#: Den første Nehalem prosessoren blir vell av Intel sine Extreme serie, noe som er alt for dyrt og uaktuelt for min del så må vente på en sier med "vanlige" utgaver

Lenke til kommentar
Vi får bare vente og se :)

 

Skal uansett ikke gå over til Nehalem med engang av flere årsaker:

 

1#: Ønsker å se en del tester av diverse X58 kort først

2#: Se hvordan Nehalem gjør det generelt

3#: Vente på at X58 kortene for gode BIOSer

4#: Den første Nehalem prosessoren blir vell av Intel sine Extreme serie, noe som er alt for dyrt og uaktuelt for min del så må vente på en sier med "vanlige" utgaver

 

For min del, er X58 for spennende for at jeg kan vente.

 

Punkt #1 og #2 vil bli avklart veldig fort, kanskje før kortene kommer til markedet, og det lover bra alereade. BIOSen kan du alltid flashe når den blir bedre, så #3 er ute også.

 

#4 er litt trikey, men det er flere nyheter om en Core i7 på ca. $250 som skal slippes nesten samtidige.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Vi får bare vente og se :)

 

Skal uansett ikke gå over til Nehalem med engang av flere årsaker:

 

1#: Ønsker å se en del tester av diverse X58 kort først

2#: Se hvordan Nehalem gjør det generelt

3#: Vente på at X58 kortene for gode BIOSer

4#: Den første Nehalem prosessoren blir vell av Intel sine Extreme serie, noe som er alt for dyrt og uaktuelt for min del så må vente på en sier med "vanlige" utgaver

 

For min del, er X58 for spennende for at jeg kan vente.

 

Punkt #1 og #2 vil bli avklart veldig fort, kanskje før kortene kommer til markedet, og det lover bra alereade. BIOSen kan du alltid flashe når den blir bedre, så #3 er ute også.

 

#4 er litt trikey, men det er flere nyheter om en Core i7 på ca. $250 som skal slippes nesten samtidige.

 

 

Nja, vil ikke utelukke nr3, for akkurat nå sitter jeg med et nytt P5Q-Deluxe hovedkort og jeg har enda ikke fått en skikkelig BIOS som ikke gir meg bluescreen når jeg kjører kombinasjonen Q6600 + 4x 1GiB Crucial PC8500 minnebrikker, bortsett fra v0803, men den har andre mangler og problemer :(

 

 

Så om tidlige BIOSer faktisk gir meg et "ikke stabilt system" så ser jeg på det som et nokså stort problem.

 

 

Men nå er vell kanskje minne kompatabilitet ikke noe problem med Nehalem ettersom minnekontrolleren er integrert i CPU?

Lenke til kommentar

Jeg synes Intel-plattformen har hatt flere problemer med "minne kompatabilitet", selv om man skulle hatt stabile HK og gamle BIOS. Hvis du tar en tur til HK-produsentene, da vil du se lange lister med anbefalte og kompatible minner. Noe som egentlige skulle vært unødvendig, og er bare tull.

 

Jeg tror at Intel har innsett dette problemet og har fikset litt på dette, bla. nå skal CPU og RAM klare å kjøre på forskjellige clock speed på X58-platfromen. Jeg vil ikke påstå at dette vil løse alle minne kompatabilitet's problemene, men tror at det kan fikse mange av dagens problemer. Jeg kan ikke mye om den nye RAM arkitekturen anda, og mye er uklart også. Vi må bare vente for å se hvordan dette vil slå ut.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
"... models which will include Nvidia's NF200 chip and thus SLI and triple SLI readiness."

Dette er da ikke X58 og blir vel en annen diskusjon ...

Jo, ihvertfall ASUS maner at diskusjonen dreier seg om X58-plattform.

 

Ups..my bad. Jeg var rimelig sikker på at Intel skrinla NF200 etter tester, men forsåvidt kan jo MB produsentene integrere den om Intel ikke setter seg på bakbeina.

nVidia skal vel ikke lage noe brikkesett til Nehalem i det hele tatt (har jeg hørt)så da kan jo MB produsentene gjøre litt penger på tilfredstille nVidia GPU gjengen via NF200.

Lenke til kommentar
"... models which will include Nvidia's NF200 chip and thus SLI and triple SLI readiness."

Dette er da ikke X58 og blir vel en annen diskusjon ...

Jo, ihvertfall ASUS maner at diskusjonen dreier seg om X58-plattform.

 

Ups..my bad. Jeg var rimelig sikker på at Intel skrinla NF200 etter tester, men forsåvidt kan jo MB produsentene integrere den om Intel ikke setter seg på bakbeina.

nVidia skal vel ikke lage noe brikkesett til Nehalem i det hele tatt (har jeg hørt)så da kan jo MB produsentene gjøre litt penger på tilfredstille nVidia GPU gjengen via NF200.

Intel skrinla NF200 etter tester? når, hvor og hvordan? Det er en kjent sak at Intel ønsket å ha SLI, men Nvidia har nektet å lisense det.

 

Produsentene gjøre mye penger på å tilfredsstille hele gjengen uansett Nvidia eller ATI.

Lenke til kommentar
Ser ut til at de har fiksa bedre låsemekanisme for PCI Express-portene. Det er nice. Men si meg... Hvem har bruk for 24 GB DDR3 i dag?

 

Mange vil jo gjerne beholde kortene en stund også, og det er jo bare 6 slotter, støtter den kun 4 GB per slot så mener jeg det er for lite, den burde støtte 8 GB.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men jeg har blitt litt skeptisk til Asus i det siste, har hatt noen problematiske Asus kort den senere tiden. Tenker ikke da utelukkende på selve kortene, men biosen.

 

Ja, asus er flinke til å ha kort med litt mer interessant/annerledes feature-set enn de andre HK-produsentene, men hovedkortene er jo langt fra like problemfrie som man skulle ønske seg.

 

AtW

 

Jeg synes Intel-plattformen har hatt flere problemer med "minne kompatabilitet", selv om man skulle hatt stabile HK og gamle BIOS. Hvis du tar en tur til HK-produsentene, da vil du se lange lister med anbefalte og kompatible minner. Noe som egentlige skulle vært unødvendig, og er bare tull.

 

Jeg tror at Intel har innsett dette problemet og har fikset litt på dette, bla. nå skal CPU og RAM klare å kjøre på forskjellige clock speed på X58-platfromen. Jeg vil ikke påstå at dette vil løse alle minne kompatabilitet's problemene, men tror at det kan fikse mange av dagens problemer. Jeg kan ikke mye om den nye RAM arkitekturen anda, og mye er uklart også. Vi må bare vente for å se hvordan dette vil slå ut.

 

Helt enig, nå er desverre dette ikke et unikt intelproblem, og ei heller et unikt minne-problem, det er alt for mye som ikek virker, som brurde virket, på selvbyggingsfronten. Det burde ha vært slik at om minnet var innenfor spec, så funket det alltid, og i kombinasjon med alle andre typer brikker. (som var innenfor spec)

 

AtW

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg kommer til å vente litt når Nehalem kommer er til Minneprisene på DDR3 ram synker til dagens DDR2 Nivå.

 

Synnes personlig det blir en nedtur å nedgradere til 4Gb med ram nå som jeg har et 8Gb oppsett. Trenger jo strengt tatt ikke all rammen til daglig bruk, men når jeg leker meg med videoredigering og jobber med Adobe Photoshop sammtidlig så kommer minnet godt med.

Lenke til kommentar

Turbo mode will automatically overclock the processors up to 4 speed bins. It should be able to disable this feature, so we can just overclock like normal.

 

 

 

 

San Francisco (CA) – Benchmarking and overclocking the upcoming Intel Nehalem processor is going to be tricky business, but Francois Piednoel says we will see “dramatic” speed increases. At the Intel Developer Forum today in San Francisco, Intel’s Francois Piednoel and Matt Dunford outlined the various issues in benchmarking people will face when testing the new chips. Perhaps the trickiest of them all will be the “Turbo Mode” which according to Piednoel will be “aware of its environment” and change clock speeds according to temperature and current.

 

http://www.tgdaily.com/content/view/38988/135/

Lenke til kommentar
Joda, men spørsmålet er vell hvorvidt det er mulig å gjøre noe med minnekontrolleren?

Er det mulig å manuelt sette minnebrikkene til over PC3-1333?

 

Eller er det maks grensen, og alle minnemoduler på høyere frekvens blir automatisk klokket ned uten at vi kan gjøre noe med det?

 

 

 

Hva er uansett "best" av 1600MHz @ CL6 og 1800MHz @ CL8?

Jeg lurer også på hvordan det blir med minne, for jeg hadde også hørt at det skulle vær maks 1333mhz

 

Ang best minne så er 1600mhz@cl6 kjappere med sine 7,5ns enn 1800@cl8 med sine 8,8ns, men så har 1800mhz høyere båndbredde da, men jeg lurer selv på hvor mye båndbredde man egentlig trenger.

 

Vi får bare vente og se :)

 

Skal uansett ikke gå over til Nehalem med engang av flere årsaker:

 

1#: Ønsker å se en del tester av diverse X58 kort først

2#: Se hvordan Nehalem gjør det generelt

3#: Vente på at X58 kortene for gode BIOSer

4#: Den første Nehalem prosessoren blir vell av Intel sine Extreme serie, noe som er alt for dyrt og uaktuelt for min del så må vente på en sier med "vanlige" utgaver

 

5#: Billigere ddr3

6#: hvis det er slik med maks minne frekvens, så økes vel det etter hvert.

 

Jeg lurer på og vente på westmere, får se hvor mye ytelse det er og hente. Er vel en del multithreading å hente med nehalem, og det vil vel også bli mer støtte for det i spill og div seinere har jeg tenkt.

 

Edit: ang prisen så skulle jo den lavest klokkede bloomfield bare koste rundt 2000kr vist, noe som ikke er så veldig dyrt til og være xtreme modell i forhold til tidligere priser på xtreme modeller.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Har mine tvil når det gjelder SATA3, ettersom X58 også skal kjøre ICH10R slik som P45?

Noe som er litt trist, for når jeg først skaffer SSD så blir det nok RAID0 med et par disker og 300mbps blir fort en flaskehals :(

 

 

Jeg er spent på Asus og BIOSene deres, vært litt skuffet nå det siste året.

De har hatt noen veldig fine kort, men de har blitt litt "så som så" på grunn av halvferdige bioser.

 

Men de har jo kommet med noen gullkorn også da, slik som Evolution!

 

Ser ikke bort ifra at jeg kanskje venter og heller satser på et eventuelt DFI LanParty kort eller noe slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...